כאבי ראש – מתי לפנות לרופא?

אין כמעט אדם שלא חווה כאב ראש לפחות פעם אחת בחייו, אך מתי תדעו האם מדובר בכאב המחייב אותכם לפנות לרופא? על כך ועוד, במאמר הרפואי שלפנינו

כתבות נוספות בנושא:

משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה
משרד הבריאות: "שומרים על שגרה לצד הנגיף - באחריות"

כאבי ראש הינם בעיה שכיחה ורבים הסובלים ממנה. למעשה, אין כמעט אדם שלא חווה כאב ראש לפחות פעם אחת בחייו, וכשליש מבני האדם הבוגרים חווים התקפי כאב ראש חוזרים, חלקם קשים מספיק כדי לפגוע בתפקודם היום יומי. הרוב המוחלט של הסובלים מכאבי ראש סובלים מכאבי ראש ראשוניים, כאבי ראש אשר אינם מבטאים מחלה מוחית המצריכה טיפול. יחד עם זאת כאבי ראש יכולים לבטא, לעיתים רחוקות מצבים רפואיים המחייבים בירור וטיפול רפואי, לפעמים אפילו דחוף.

באילו מצבים עלינו להיות מודאגים ולפנות לטיפול רפואי? מספר מצבים מהווים ״דגלים אדומים״ המסמנים לנו שכדאי לפנות לרופא.

ד״ר גל איפרגן, מנהל המחלקה לנוירולוגיה במרכז הרפואי 'סורוקה', עונה במאמר מיוחד באתר האיגוד הנוירלוגי בישראל:

התקפי כאבי ראש בדרך כלל מתפתחים בהדרגה. כאשר מופיע הכאב הוא קל יחסית, ואז הולך ומחמיר תוך מספר דקות או אפילו שעות, עד שהוא מגיע לשיא עוצמתו. כאב ראש פתאומי, בעוצמה גבוהה, המגיע למירב עוצמתו מייד או תוך זמן קצר הוא פחות שכיח. הופעת התקף כאב ראש כזה מחייבת הערכה רפואית מהירה, עדיף בחדר מיון, וחשוד כסימן לדימום.

מטופלים רבים הסובלים ממיגרנה (אחת הסיבות השכיחות לכאבי ראש ראשוניים) מספרים על התקפים המופיעים לאחר מאמץ גופני, למשל לאחר אימון כושר או משחק כדורסל. יחד עם זאת, כאשר כאב הראש מופיע פתאום באמצע המאמץ, הוא מחייב בירור. גם כאן החשש העיקרי הוא מפגם בכלי הדם העלול לגרום לדמם, כמו למשל מפרצת. חשש דומה עולה כאשר אנשים מפתחים כאבי ראש בזמן שיעול או עיטוש.

אנשים רבים, בעיקר גברים, נבוכים לפנות לרופא כאשר הם מפתחים כאבי ראש חזקים בזמן מגע מיני. אמנם ברוב המקרים מדובר בכאב ראש ראשוני בלבד, אך לעיתים מדובר במפרצת, העלולה לגרום בעתיד לדמם.

רוב האנשים הסובלים מכאבי ראש ראשוניים, מתחילים לסבול מהם בגיל צעיר יחסית, לרוב לפני גיל 25, וחלקם אפילו בילדות. אמנם כאבי ראש ראשוניים יכולים להופיע בכל גיל, אך כאשר הם מופיעים מעל לגיל 40, כדאי לפנות לרופא ולברר האם יש צורך בבדיקות דימות.

רצוי לפנות לרופא גם כאשר יש שינוי משמעותי בתבנית של כאבי ראש המוכרים – עליה משמעותית בתדירותם, עוצמתם או אופיים של כאבים קיימים.

כמעט תמיד כאבי ראש ראשוניים הם התקפיים. הכאב מופיע לתקופה מסויימת (מספר שעות או מספר ימים) ואז חולף לתקופה ארוכה, ומפיע שוב. כאב ראש רציף, יום יומי ללא הפסקות באזור קבוע של הראש מחייב בירור.

כאבי ראש מלווים פעמים רבות בתופעות של בחילה, הקאה, רגישות לאור, לקול ואפילו לריחות. כאשר הכאב מלווה בתופעות נוירולוגיות למינהן – פרכוסים, ישנוניות, בלבול, הפרעה בדיבור, חולשה של גפה, חוסר יציבות בעמידה או הליכה או אפילו ראיה כפולה, חייבים לוודא שאין מדובר בכאב ראש הנובע מפגיעה מוחית כלשהיא. גם כאשר כאב הראש מלווה בסימנים של חום, ירידה במשקל או הזעה ליילית חייבים לפנות לרופא כדי לוודא שכאב הראש אינו סמפטום של מחלה ולא רק כאב ראש ראשוני.

שימוש יתר במשככי כאבים לכאבי הראש גם הוא מצריך הערכה רפואית. אצל חלק מהסובלים מכאבי ראש ראשוניים תכופים, מתפתח שימוש יתר במשככי כאבים, אשר עלול לגרום להחמרה של כאבי הראש, אשר בתורם מביאים להגברה בצריכת משככי הכאבים וחוזר חלילה. ללא טיפול רפואי מתקדם המעגל ומביא לפגיעה קשה מאוד באיכות החיים, אשר קשה מאוד לטפל בה. כאשר מגיעים למצב בו משתמשים במשככי כאבים כלשהם מידי יום, או כמעט מידי יום, כדאי לפנות לטיפול רפואי.

כאשר מגיעים למסקנה כי יש צורך בהערכה רפואית, הכתובת הראשונה היא בדרך כלל רופא המשפחה. בחלק ניכר מהמקרים יוכל רופא המשפחה להחליט על הצורך בביצוע בדיקות דימות או על הפניה לבירור דחוף בחדר המיון.

בחלק מהמקרים יפנה רופא המשפחה לבירור נוסף אצל נוירולוג. על סמך תיאור כאבי הראש, המצב הרפואי, והבדיקה הנוירולוגית יוכל הנוירולוג להעריך אם מדובר בכאבי ראש ראשוניים, או שמא יש צורך בביצוע בדיקות נוספות, בד״כ בדיקות דימות של המוח ( CT או MRI) ולהציע טיפול.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture