בראש השנה אוכלים רימון כדי שירבו זכויותינו, אך גם לפני ואחרי החג מומלץ לאכול מהפרי המלכותי במינון נכון • הרימון מכיל ויטמינים ונוגדי חמצון, עשיר בסיבים תזונתיים ומינרלים, שמסייעים במניעת מחלות לב ובשמירה על לחץ דם תקין

הרימון הוא אחד משבעת המינים, בהם נתברכה ארץ ישראל: "ארץ חיטה ושעורה וגפן ותאנה ורימון ארץ-זית שמן ודבש". נהוג לאכול רימון בסעודת ליל ראש השנה, ואומרים "ירבו זכויותינו כרימון" כלומר, כמספר הרב של גרגירי הרימון. אך מתברר שכדאי לאכול רימונים גם לפני ואחרי ראש השנה.

מחקרים רבים שנערכו גילו כי מדובר באחד הפירות הבריאים ביותר לאכילה ולשתייה. הרימון הוא אחד הפירות העשירים ברכיבים בריאותיים. הוא עשיר במיוחד בפוליפנולים משתי קבוצות: טאנינים ופלבונואידים, ביניהם אנתוציאנינים המקנים לו את צבעו האדום.

מרכיבי הרימון תורמים להפחתת רמות ה-LDL – הכולסטרול "הרע" בדם, להפחתת חמצונו, להפחתת רמות לחץ הדם ועוד. כאשר הכולסטרול מתחמצן, הוא שוקע בדפנות העורקים וגורם להאצת תהליך טרשת העורקים. במחקרים רבים נמצא כי מרכיבי הרימון יכולים לסייע הן בעיכוב חמצון הכולסטרול, והן בפירוק הכולסטרול המחומצן.

מעניין לציין כי על פי מחקר באוניברסיטת קליפורניה, שתיית מיץ רימון בריאה יותר מאכילת הפרי עצמו, וזאת בניגוד לפירות רבים אחרים, כיוון ש-70% מנוגדי החמצון (antioxidants) משתחררים מהקליפה בזמן הסחיטה. ברימון ובמיץ הנסחט ממנו תכולה גבוהה מאד של חומרים נוגדי חמצון רבי עוצמה הקרויים פוליפנולים, בעיקר טאנינים ופלבונואידים (כולל אנטוציאנינים, המעניקים לגרגרי הרימון את צבעם האדום). למיץ הרימון יכולת נוגדת חמצון גבוהה מאד, יותר מאשר לאוכמניות, חמוציות, יין אדום, או תה ירוק.

Pomegranates sold for the upcoming Jewish New Year, Rosh Hashana, at the Mahane Yehuda market in Jerusalem, on September 8, 2014. Pomegranates are used in the Jewish ritual of the new year because they supposedly contain 613 seeds, and by eating the pomegranate Jews display their desire to fulfill the 613 commandments written in the Torah. Photo by Hadas Parush/Flash90 *** Local Caption *** ??? ???? ??? ???? ????? ????? ???????

באגודה לבריאות הציבור מספרים כי ניסויים שנערכו בארה"ב בעכברים ובתרביות תאים של בני אדם רמזו על כך שלמיץ רימונים ותמציותיו עשויות להיות השפעות מועילות על גידולים סרטניים. תמצית מיץ רימונים שהוספה לתרבית תאים סרטניים של בלוטת הערמונית, גרמה להאטת קצב התרבותם, והביאה למות התאים בתהליך הידוע כהתאבדות התא (apoptosis).

מריחה של תמצית מיץ רימונים על גידולים בעורם של עכברים דכאה את התהליך הסרטני. כמו כן, ניסויים מִקדָמיים הראו כי למיץ רימונים פעילות המעכבת היווצרות כלי דם חדשים (angiogenesis), תהליך קריטי לאספקת חמצן וגורמי גדילה המסייעים לתאי הגידול הסרטני לנדוד לרקמות סמוכות וליצור גרורות.

נראה כי, מיץ רימונים עשוי להגן מפני התקפי לב ואירועים מוחיים. מחקרים הצביעו על ההשפעות הבאות של צריכה יומית של מיץ רימונים:
1) הפחתה של 5% בלחץ הדם הסיסטולי של פרטים עם יתר לחץ דם.
2) הפחתה ב-90% בריכוז ה-LDL-כולסטרול (הכולסטרול 'הרע') בדם ועיכוב חמצונו (ה-LDL-כולסטרול הוא אחד הגורמים בהתהוות התהליך הטרשתי בכלי הדם).
3) הגדלה ב-20% בריכוז ה-HDL-כולסטרול (הכולסטרול 'הטוב') בדם.
4) הגברת פירוק השומנים המחומצנים (המהווים רדיקלים חופשיים) ברובד הטרשתי בכלי הדם.
5) הקטנת עובי הדופן של העורק התרדמני (carotid), כלומר נסיגה של טרשת העורקים, בחולים שסבלו מהיצרותו של העורק.
6) בחולים עם מחלת לב כלילית, שפיעת דם טובה יותר בעורקי הלב ושיפור זרימת הדם ללב, שנראו במבחני המאמץ שלהם.

בחיות מעבדה, נמצא הרימון כמעכב את התקדמות מחלת האלצהיימר. לרימון גם סגולות נוגדות דלקת ולכן עשוי לסייע בטיפול דלקת פרקים ודלקת חניכיים ולהקל על כאבי גרון. למיץ רימון יש כנראה גם השפעות על מערכת החיסון במניעת זיהומים נגיפיים וחיידקיים. בנוסף, נמצא במחקר בתרבית תאי רקמה כי הוא עשוי לסייע בטיפול בדלקת מפרקים ניוונית (osteoarthritis) על ידי עיכוב חלבון מסויים הפוגע בסחוסים. לבסוף, יש הסוברים כי נוגדי החמצון שבו תורמים להאטת תהליכי הזדקנות.

An illustration of Pomegranate. Pomegranates are traditionally eaten on the second night of Rosh Hashanah. on August 23, 2012. Photo by Nati Shohat/Flash90. *** Local Caption *** ????? ?? ??? ??? ???? ??????????? ??????????

בנוסף לפוליפנולים, מכיל הרימון ויטמין C, פולאט, וויטמין K בשיעור ניכר (כ-10% מהמלצתם ליום). הוא עשיר גם באשלגן. בין תפקידיו החשובים של האשלגן, הורדת לחץ דם.

פרי הרימון נחשב אמנם לפרי ייחודי (superfruit), פרי העשיר במגוון רכיבי תזונה, כולל חומרים נוגדי חימצון, אולם כמו לגבי כל מזון אחר אין להגזים בצריכתו, אלא להשתמש בו בתבונה במסגרת תזונה מאוזנת ומגוונת. גודל המנה הוא חצי כוס גרגרי רימונים.

מיץ רימונים יכול גם להזיק. יש בו ריכוז גבוה של חומצה אוקסלית, ולכן פרטים הסובלים מבעיות של אבנים בכליות צריכים להמעיט בשתייתו. לאנשים הסובלים מעצירות כרונית או מבעיות במערכת העיכול (דלקות, פוליפים, חסימת מעיים), מומלץ להפחית בצריכת הרימון, ובכל מקרה להיוועץ בדיאטנית או ברופא. על פרטים הנוטלים תרופות, במיוחד נגד יתר לחץ דם, להיוועץ ברופא לגבי אינטראקציות אפשריות בינן לבין מיץ רימון.

פרי הרימון מבשיל בין ספטמבר לדצמבר. הוא נחשב לפרי בעל חיי מדף ארוכים במיוחד ויש השומרים אותו אף יותר מחודש ימים ללא קירור. ניתן להקפיא גרגרי רימונים לתקופה של 4 חודשים לפחות וכך ליהנות מתכונותיו התזונתיות והבריאותיות לאורך זמן רב יותר. ערכיו התזונתיים הגבוהים וגידולו הקל והנוח יחסית של הרימון גרמו להפיכתו, בשנים האחרונות, מפרי אקזוטי לפרי מוכר יותר ויותר. בתוך שנים אחדות הפך הרימון למלך השולחן של שפים ובשלני גורמה ברחבי העולם.

תמונות הרימון: פלאש 90