מעשנים, שימו לב: משרד הבריאות מחריף את המלחמה בסיגריות

משרד הבריאות מכין שורה של צעדי חקיקה חדשים נגד סיגריות • בין הצעדים – איסור פרסום גורף של סיגריות; פרסום תמונות אזהרה על האריזות; הרחבת האיסור לעישון במקומות ציבוריים; רגולציה על סיגריות אלקטרוניות, ועוד

כתבות נוספות בנושא:

במשרד הבריאות מעריכים: ישנם עוד אלפי חולים בתת הווריאנט החדש
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
מחקר ישראלי פורץ דרך: משותקים יוכלו לחזור לתפקוד מלא?
מחסור בוויטמין D עלול להוביל לעלייה בתמותה בקרב חולי קורונה

"נדהמתי מהנתון לפיו 8000 איש מתים בישראל כל שנה מנזקי עישון, ועוד יותר מהדרת הנושא", אמרה יו"ר הוועדה למאבק בסמים ואלכוהול ח"כ תמר זנדברג בדיון שהתקיים ביוזמת הח"כים עבדאללה אבו מערוף, חיים ילין, יהודה גליק ומיקי רוזנטל על מספר המתים מעישון ועל כך שההשקעה הממשלתית בקמפיינים נגד עישון היא אפסית. לדברי יו"ר הוועדה ח"כ זנדברג "בעבר היה עיסוק ואף חקיקה שנגעה לאיסור פרסום, אבל בשנים האחרונות הנושא נכנס לתרדמת ונעזב, גם יחסית לצורך וגם יחסית לנעשה בעולם".

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו דיווח לוועדה על צעדי משרד הבריאות המתוכננים למניעת עישון. לדברי גרוטו, "ישראל הייתה מדינה עם חקיקה מובילה בתחום העישון ונשארנו מאחור ובהחלט חושבים שיש לעשות תיקון. אנחנו מגבשים חקיקה בנושא ומקווה להביא אותה בקרוב מאוד. יש כבר טיוטות להצעות שלנו". הוא פירט את ההצעות השונות שעל הפרק:

הגבלות פרסום – "החלטה שלנו על איסור פרסום, וזה יחול גם על אינטרנט. איסור פרסום גורף על כל המדיה".
סיגריות אלקטרוניות ותחליפים אחרים – "אנחנו רוצים לעשות את הרגולציה זהה למוצרי טבק אחרים. איפה שאסור לעשן ולפרסם אז זה יהיה גם על סיגריות אלקטרוניות. המוצר החדש שנכנס בימים אלה הוא מבחינתנו מוצר טבק ואפשר יהיה להחיל עליו מידית את החוק הנוכחי. מחכים לאישור סופי של משרד המשפטים בעניין החקיקה הזו".
מגבלות עישון – "חושבים שצריך להרחיב את מספר המקומות הציבוריים שבהם יהיה אסור לעשן. כולל למשל מופע באצטדיון פתוח, להגדיל את המרחקים שבהם אפשר לעשן למשל גני ילדים, גני שעשועים. בנוגע לעישון במכוניות עם ילדים זה משהו שעל הפרק, יותר קשה לאכוף את זה אז כנראה יהיה דרך חוקי תעבורה ויש מחלוקות על הנושא הזה. גם איסור בגני חיות ומופעים פתוחים נמצא בהצעה שלנו. ביטול חדרי עישון צריך לדעתנו להכניס במקומות כמו מסעדות וגם בכנסת. אפשר להתקדם פה במסלול מהיר ולא צריך חקיקה".
מיסוי – "סיגריות אלקטרוניות צריך למסות כמו טבק. טבק לגלגול המיסוי שלו יותר נמוך בערך במחצית וצריך להגדיל את זה".
גמילה מעישון – "אנחנו רוצים לפתוח מוקד טלפוני לאומי באחריות משרד הבריאות שיופעל על ידי ספק חיצוני, מוקד לאומי ולא משהו שתלוי ברצון הטוב של כל קופה. להערכתנו יעלה 5-6 מיליון שקל בשנה".
קמפיינים – "מתכוונים להוציא עוד קמפיינים בעיקר במגזר הערבי – גברים ערבים מעשנים 40% לעומת 19% בכלל האוכלוסייה".

בסיום הדיון אמר פרופ' גרוטו כי הוחלט במשרד לפרסם תמונות אזהרה על האריזה כנהוג במדינות אחרות, ואף להגדיל את המקום המוקדש לאזהרה על האריזות.

ח"כ עבדאללה אבו מערוף, יוזם הדיון: "חייבים להחזיר את הנושא לסדר היום. התוכנית שהייתה במשרד הבריאות מוקפאת. מניעה היא התרופה הטובה ביותר. יש הצעות חוק מוקפאות וועדת השרים לחקיקה מסתכלת עליהן באופן לא רציני".

ח"כ מיקי רוזנטל: "יש סוגיות בריאותיות שלא יודעים מה השפעתן. בסיגריות אין ספק בקשר הישיר שלהן לתמותה. התנהלות משרד הבריאות היא גרימת מוות ברשלנות. אלפי אנשים מתים ומשרד הבריאות לא עושה דבר. במקום לקדם הוא דחה את החוק למניעת פרסום. השר מנע. אני מקווה שהמשרד יתעשת. ידוע שאי פרסום טבק חוסך חיי אדם. ידוע שהסברה מאסיבית מצמצמת את מספר המעשנים".

רבקה זלצר פרויליך, האגודה למלחמה בסרטן אמרה בדיון כי "אדם שמעשן לא מזיק רק לעצמו. הוא לוקח את החברה אתו. הוא מזיק למשפחה, ומטיל נטל כלכלי של עשרות מיליארדי דולרים בשנה על מערכת הבריאות. הילדים שלו חשופים לעישון פאסיבי. זהו נזק חברתי גדול. הוכח שהכי יעיל – חקיקה והגבלות פרסום ושיווק. צעירים מצטרפים כל שנה למעגל המעשנים. שיטות השיווק מתוחכמות".

ד"ר חגי לוין, איגוד רופאי בריאות הציבור: "הנקודות עד כה לא התחברו – אסרו פרסום במקום אחד והתירו במקום אחר. אנחנו ממליצים לאמץ חפיסת סיגריות אחידה לא ממותגת וגם תמונת אזהרה על החפיסה. צריך לאסור הצגת המוצר בחנויות וחייבים להקים קרן למניעת נזקי עישון. חשוב גם להכשיר צוותים לגמילה מעישון ולממן תחליפי ניקוטין. תרופות גמילה צריך לספק גם בלא התניה בסדנאות גמילה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לדעתי: הצעה הכי טובה היא, לאסור על מפעלי סיגריות למיניהם מלהכניס מינים מיוחדים שתפקידן לממכר את המעשנים, ובכך ירדו אלפי אנשים מהעישון.

חחחחח מה שהם לא הבינו זה שאת המושג גמילה מעישון המציאו לא אחר מאשר יצרני הסגריות בעצמם ודי למבין
(זה בעצם נותן למעשן תחושת ייאוש)

צר לי, אבל איני מבין את הממשלה הזאת.
תמה אני כיצד יכול להיות שהממשלה אפשרה שימוש בסמים קלים ללא מגבלות כל שהן??????

צריך לעשות תחקיר מי מהרשויות מרוויח מקמפיין הגמילה, מי המציא את המושג כדי להעשיר את קופתו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture