צילום: אבשלום ששוני / Flash90.

המשבר הכלכלי: מדדי הבורסה בכל רחבי העולם צונחים בעקבות הקורונה

בעקבות נגיף הקורונה שהוגדר כמגפה עולמית, המדדים בבורסה נצבעים באדום • הבנקים מאפשרים דחיית תשלומי המשכנתא בכ-3 חודשים • איגוד הבנקים: "המערכת הבנקאית ידעה להתמודד בעבר עם אתגרים קשים ותדע להתמודד גם עם האתגר הזה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

מדדי הבורסה בתל אביב נצבעו היום (חמישי) באדום, מול המכה שסופגות הבורסות המובילות בעולם, מדד ת"א 35 נחתך ב-6%, ת"א 125 יורד ב-5.9%. ת"א בנקים נחלש ב-5.2% – מזרחי טפחות נופל ב-7.7%, דיסקונט ב-9.2%; בביטוח – כלל ומגדל מאבדות 10% כ"א; קבוצת דלק קבוצת דלק צוללת ב-30% ומשלימה צניחה של 72% מתחילת השבוע.

פתיחת המסחר בת"א נדחתה בכחצי שעה כשהופעל מנגנון מנתק זרם, לנוכח קריסה צפויה של יותר מ-5% במדדים. מנגנון מנתק זרם מופעל בשלב טרום הפתיחה אם נראה שיש תנודה של יותר מ-5% במדד ת"א 35, או בשלב המסחר אם יש תנועה של 8% לפחות – אם אחרי ההפסקה של 30 דקות יש תנועה של יותר מ-12%, המסחר מופסק לשאר היום.

לקראת משבר כלכלי עולמי?

התמודדות הבנקאים מול המשבר הכלכלי

התפשטות נגיף הקורונה בעולם ובישראל, מעמידה בפני הציבור והמשק הישראליים אתגר בריאותי וכלכלי כאחד. ככלל, תפקוד המגזר העסקי, נחלש בסביבת אי וודאות. במצב הנוכחי שבו עוצמת האירוע והשלכותיו אינן ברורות ומוחלטות, כמו גם משך הזמן הרלוונטי הלא ידוע, אנו עלולים להיות עדים לקושי עסקי ותזרימי ההולך ומתגבר, לפחות אצל חלק מהגופים העסקיים. במקביל השווקים הפיננסיים השונים, מגלים סימני עצבנות ואי יציבות המלווים בירידות שערים חדות דבר שיכול ליצור בלבול אצל לקוחות משקי הבית שיהיו חרדים לתיקי הפנסיה וההשקעות שלהם.

ביזנעס שימושי

בתרחיש שבו ייתכן והמשבר ילווה אותנו בחודשים הקרובים, חשיפת המערכת הבנקאית למשבר מוגבלת, ויש לה כלים טובים לתמוך, לעודד ולסייע למשק הישראלי, במטרה לצלוח בשלום משבר זה. ככלל, המדיניות של המערכת (כמובן, כל בנק לפי מדיניותו ועסקיו) הינה מרחיבה, מכילה ותומכת בעסקים בריאים שנקלעו למצוקה נקודתית כתוצאה מאירוע זה.

המערכת הבנקאית בוחנת מעת לעת את המצב ותבצע התאמה רלוונטית במגוון הכלים ביחס לצרכים. מנכ"ל איגוד הבנקים איתן מדמון אמר הבוקר, כי "בעת הזו חשוב מאוד לייצר ולשדר למשק ולציבור אחריות, ורוגע על מנת לקיים התנהלות מושכלת וניהול סיכונים מיטבי. חשוב להימנע מביצוע צעדים נמהרים שעשויים לגרום נזקים בלתי הפיכים הן ברמה העסקית והן מצד הציבור ע"י ביצוע פעולות נמהרות", עוד הוסיף מדמון "ניסיון העבר במהלך המשבר הפיננסי ב-2008, העיד כי המערכת הבנקאית בישראל התנהלה באופן אחראי, מקצועי, ואמין.

"התנהלות זו סייעה לספוג באופן סביר את הנזקים שנגרמו במהלך המשבר. בנוסף המערכת הבנקאית סייעה ללקוחותיה הפרטיים, באמצעות מערכי יעוץ השקעות מקצועי, במקרים רבים, לצלוח את המשבר מבלי שהפגיעה בחסכונות תהיה אנושה. גם הפעם אנו נעמוד לרשות הלקוחות שלנו ככל שיידרש, בכל האמצעים העומדים לרשותנו ובעיקר באמצעים הדיגיטליים ובמוקדים הטלפונים, שמטרתם לאפשר תקשורת מרחוק. כמו כן נסייע בניתוח המצב ובמתן יעוץ פיננסי מקצועי שמטרתו לפזר ככל שניתן את אי הודאות".

המערכת הבנקאית בישראל תפעל, ככלל, כדי לעמוד לצד מיליוני לקוחותיה (העסקיים והפרטיים) באמצעות מספר צעדים עיקריים:

• סיוע ללקוחות באמצעות צוותי האשראי של הבנקים לטובת בחינה מושכלת של מצב הלקוחות, הפרטיים והעסקיים, במטרה למצוא את הפתרונות המקצועיים, היעילים והמתאימים כדי לעבור באופן מיטבי את תקופת אי הוודאות.

• סיוע ללקוחות באמצעות מערכי הייעוץ הפיננסי והפנסיוני של הבנקים לצורך בחינת המצב הפיננסי של הלקוחות ככל שיידרש. סיוע זה נדרש לאור הצורך בהקטנת מרכיב האי וודאות והבנת המשמעויות באופן שיעזור לקבל החלטה מושכלת ואופטימלית ביחס לכלל השיקולים העומדים בפני הלקוחות.

• פעילות לאיתור ויישום דרכים יצירתיות כדי להקל על לקוחות ולהתחשב בקשיים שנוצרים כתוצאה מהשינויים הכלכליים במשק ובעולם.

• הבנקים בוחנים בימים אלה את כל הכלים העומדים לרשותם כדי לסייע ללקוחות ולייצר עבורם פתרונות הולמים ככל שהמשבר יימשך.

• העמדת מגוון רחב של אמצעים טכנולוגיים להתקשרות מרחוק לטובת הלקוחות, בהם המוקדים הטלפוניים, אתרי האינטרנט והאפליקציות.

• המוקדים הטלפונים של הבנקים ערוכים לתת קדימות לאזרחים מבוגרים על מנת שאלה יקבלו שירות מהיר ככל שניתן.

מכה קשה לחברת התעופה אל על

חברת אל על הודיעה לבורסה כי להערכתה, להודעת משרד הבריאות בדבר חובת בידוד של 14 יום על הנכנסים לישראל מכל מדינות העולם, צפויה להיות השפעה מהותית לרעה על פעילות החברה, וכי בשלב זה אין ביכולתה להעריך את היקף ההשפעה.

החברה הוסיפה בדיווח כי היא מתכננת, בשלב זה, להמשיך ולבצע שינויים והתאמות תפעוליות ומסחריות בפעילותה וברשת הנתיבים בהתאם לביקוש לטיסות ותוך התחשבות, בין היתר, בשמירה על קשר אווירי לישראל וממנה ביחס להובלת נוסעים ומטען, ובמתן פתרונות ללקוחות החברה במידת האפשר. הערכת החברה היא כי השינויים האמורים יכללו ביטול טיסות רבות ביחס ללוח הטיסות המתוכנן.

אתמול פורסם ב'כאן 11' כי מתוך 6,300 עובדי אל על, מועמדים לפיטורין 4,000-5,000 בתוכם כ-600 טייסים וכי החברה לאחר המשבר תהיה קטנה יותר. בדיווח נאמר עוד כי באל על החלו לדבר גם על מכירתם של מטוסי החברה החדשים – הדרימליירים במטרה להכניס כסף לחברה.

פיטורי העובדים יצאו לדרך לאחר שהתפוצץ המשא ומתן בין עובדי אל-על וההסתדרות לבין הנהלת החברה. הדבר קרה בסיומן של שתי יממות רצופות במו"מ מרתוני בהובלת יו"ר ההסתדרות. לטענת ההסתדרות הנהלת אל על דחתה את הצעת העובדים לוויתורים על סך מיליארד שקל על פני תקופה של 7 שנים, לרבות הצעות חל"ת וויתורים כואבים נוספים.

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר כי "בתום מו"מ מרתוני שהובלתי במשך שתי יממות רצופות, הנהלת אל על דחתה את כל ההצעות שגיבשנו בשיתוף עם עובדי החברה. אני חרד לגורלה של אל על וקורא להנהלה להתעשת". יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, הצטרף לדברי יו"ר ההסתדרות והוסיף כי: "הנהלת אל על רק רוצה להשית גזירות על עובדיה, מבלי להכיר בחשיבותו של ההון האנושי להמשך קיומה של החברה". הוא הדגיש כי ללא שיתוף פעולה "החברה עלולה לקרוס תוך ימים ספורים".

גם יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק שייצג את העובדים במו"מ, התייחס לפיצוץ: "עובדי אל על הציעו היום להנהלת החברה שווי התייעלות של מיליארד דולר בשבע שנים תוך ויתורים כואבים מאד וזאת מבלי שבעלי החברה הזרימו לחברה במשבר זה דולר אחד. הנהלת החברה והבעלים החליטו לנצל את המצב ולנסות לסחוט את העובדים ולזה לא ניתן יד".

שר העבודה והרווחה אופיר אקוניס הנחה את שירות התעסוקה לבנות ולהציע חבילת סיוע מותאמת לכ-5,000 עובדי אל על שצפויים לצאת לחופשה ללא תשלום בימים הקרובים. על פי הערכות צפויה החופשה להימשך לפחות עד סוף יוני. שירות התעסוקה ייתן הכשרות מקצועיות מותאמות ויציע עבודות רלוונטיות לפי תחומי העיסוק של העובדים.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture