צילום: דובר צה"ל

"שלא נגיע למצב שבעקבות ההקלות תהיה התפרצות של חולים חרדים"

רב סרן במיל' יצחק טסלר, מסביר בפיקוד העורף לציבור החרדי, מזהיר בראיון ל'חדשות JDN': "עדיין הסכנה היא מאוד גדולה". מבהיר: "ההקלה היא רק לתפילות, לא לשיעור תורה". הפקודה הצבאית: "חובה ללמוד תורה". ההפגנות המסוכנות: "מנוגד להיגיון"

כתבות נוספות בנושא:

בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
ח"כ טייב בראיון ל'JDN': "הסתה בסגנון גרמניה לפני 70 שנה" • צפו
משרד הבריאות: רוב של החולים קשה בישראל - אינם מחוסנים
על שולחן היועמ"שית החדשה: בהרב מיארה נכנסת היישר לסערות המשפטיות

אחרי ההקלות החדשות בתקנות החירום למניעת התפשטות נגיף הקורונה, חזרנו לרב סרן במיל' יצחק טסלר, מסביר בפיקוד העורף לציבור הדתי והחרדי, בראיון נוסף ל'חדשות JDN', שמזהיר כי "אנחנו חוששים מאפשרות שבעקבות ההקלות, תהיה התפרצות מחודשת של חולים בריכוזים החרדיים. לכן אנחנו קוראים לציבור להקפיד על משנה זהירות, על כל ההוראות, וביניהן: יציאה מהבית רק לצורך חיוני של עבודה חיונית, קניית מזון או תרופות, או הבאת מזון או תרופות לבני משפחה מבוגרים או חולים במחלות רקע, שאליהם היציאה מהבית אסורה לגמרי".

הוא מבקש לסייג את "החגיגה": "גם ההגבלות האלה חייבים להבין שהן בגלל הצורך החשוב של תפילה בציבור, אבל עדיין הסכנה היא מאוד מאוד גדולה. כאשר מדברים על תפילה, לא מדובר על מעבר קצר ליד מישהו אחר שאז הסיכוי להדבקה הוא נמוך, עכשיו אנחנו מדברים על תפילה, לדוגמה תפילת שחרית שהיא קרוב לשעה, ואם אנחנו מדברים על שבת אז קרוב לשעתיים, ואתה נמצא סמוך לבן אדם, הסיכון שאתה תדביק אותו או תידבק ממנו הוא גבוה מאוד".

"לכן חייבים להקפיד בצורה מאוד מאוד נחרצת על שמירה של 2 מטר בין מתפלל למתפלל ולשים מסכות, למרות הקושי הגדול וחוסר הנעימות". הוא מוסיף ומזכר כי ההיתר הוא ל"19 איש ולא 20, כי אם יש 20 אז אפשר להתחלק ל-2 מניינים וכך מוטב".

צילום: יהושע פרוכטר

טסלר מציין כי ההיתר שניתן השבוע הוא לתפילות בלבד, לא לשיעורי תורה: "אני מדגיש, לפי הנהלים, אסור לקיים שיעורי תורה בשטח פתוח, ההקלה היא רק לתפילות של עד 19 איש, כל התקהלות אחרת אסורה יותר מ-2 אנשים בשטח פתוח, אפילו שיעור תורה של 3 אנשים בשטח פתוח הוא אסור, למרות הצער שבדבר".

"אף אחד לא אומר חלילה לא ללמוד תורה, בוודאי שמותר ללמוד תורה", הוא מבהיר למי שהיה ספק, "אפשר ורצוי לקיים לימודים, אבות ובנים, הבית, ואחים גדולים עם אחים קטנים, וללמוד עם סבא בטלפוו, זה רצוי וחובה וזה טוב", כן, קראתם נכון, נציג צה"ל אומר כי חובה ללמוד תורה, אז עכשיו זה כבר גם פקודת צבאית, ראו הוזהרתם.

"אם מישהו מסכן את עצמו בעיר אחרת אז אני אסכן את עצמי? מנוגד להיגיון ולתורה"

אמנם הוא איש צבא ולא יכול לקרוא לילד בשמו, אבל הוא מתייחס להפגנות המסוכנות של אנשי השמאל בימים האחרונים שעוררו זעם במגזר החרדי ואומר במילים אחרות: אם מישהו אחר החליט להתאבד, זה לא אומר שאתה צריך לקפוץ אחריו. "אני מזכיר שעל ציבור שומרי המצוות חלה החובה לשמור ההוראות של משרד הבריאות, לא רק בגלל שזה החוק, אלה כי זה הציווי ההלכתי להקפיד על השמירה על הגוף והנפש".

"יש כאלה ששואלים מדוע עד עכשיו לא התירו את התפילות במניין והנה אנחנו רואים שכן רצים ברחוב ולא מקפידים על הנהלים. ראשית, מי שלא מקפיד על הנהלים, זה לא מתיר לאחרים להפר את הנהלים ולסכן את עצמם וגם חסר טעם ולא הגיוני שאם מישהו מסכן את עצמו בעיר אחרת אז אני אסכן את עצמי שלא לצורך, גם מנוגד להיגיון וגם נוגד לציווי של ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

"לכן אין בכלל שאלה כי התפילה במניין היא מסוכנת מאוד, וכדי להקטין את הסכנה חובה להקפיד על כל כללי הזהירות. לכן חלק מגדולי הדור הבהירו פעם אחר פעם, ואני מדבר על כל גדולי הדור מכל הזרמים, שמי שחולה או מבוגר בוודאי שלא יתפלל בחוץ גם אם שומרים על מרחק של 2 מטר, אלא מוטב לו להתפלל בביתו, מותר להתפלל במניין בחוץ רק אם באמת כולם מקפידים על כל הנהלים, אחרת זה באמת עניין של סיכון הנפש, בנוסף, שוב, חייבים לדעת שגם התפילה הזאת, זה לא שהיא לא מסוכנת, אלא חייבים לעשות אותה עם מינימום סכנה".

צילום: תומר נויברג / פלאש 90

הוא מספר לנו כי הנגיף המסוכן קיבל בימים האחרונים זווית אישית עבורו:"בשבוע שעבר, אני אומר את זה בכאב רב, יהודי חרדי יקר בן 73, תושב חיפה, הוא גר קומה מתחתי לפני שנים כשאני גרתי בחיפה, והוא למרבה הצער נפטר מקורונה כשהוא רק בן 73, משפחה מפוארת ואהובה. אני לא מזכיר את השם כדי חלילה לא לגרום אי נעימות למשפחה אם היא לא מוכנה לכך, יהודי יקר שתרם למדינה, והיה אהוב על בני הקהילה החרדית בחיפה, זה כואב".

"אנחנו שבים ומזהירים, שגם ההקלות שיש כרגע, הן למי שבריאים וצעירים, לא לאנשים מעל גיל 65 ולא לאנשים שיש להם מחלות רקע, לאלה אסור בשום אופן לצאת מהבית, חייבים לקנות להם את האוכל והתרופות. אסור להיכנס לתוך הבית כאשר מביאים לסבא וסבתא אוכל, משאירים את זה בכניסה לדלת". כך גם הוא עושה, "אני יודע שזה קשה, גם אני הבאתי אוכל להורי לקראת פסח וזה היה מאוד קשה לא לחבק ולא לדבר, פשוט השארתי את זה בכניסה והלכתי, עם כל הצער שבדבר, משלימים את הכיבוד אב ואם בשיחות טלפוניות רבות".

"יש אפשרות להתפרצות חוזרת"

טסלר מזהיר כי מי שיזלזל בהוראות, לא רק שהוא יסכן את חייו וחיי סביבתו, הוא גם יהיה חב לאחריני. "מהניסיון שנצבר בעולם, כולל באסיה ובאירופה, ברגע שיש הקלות, יש אפשרות להתפרצות חוזרת, ואז לא תהיה ברירה אלא חלילה וחס להחזיר חלק מההגבלות. אז אנחנו מקווים מאוד שהציבור יפנים, יבין שההקלות נועדו לחדש את הפעילות במשק כדי לאפשר לאנשים לעבוד, כדי לאפשר לאנשים להתפרנס, להביא אוכל הביתה, אבל זה לא אומר שהסכנה חלפה, ההיפך, הסכנה היא גדולה ומוחשית".

"בגלל שכרגע יש איזה שהיא הקלה, אנחנו חייבים להבין שראשית, ההקלה הזאת היא זמנית, גם מנכ"ל משרד הבריאות אמר שכרגע לא צפויות הקלות נוספות. אנחנו נמצאים בפתחו של זמן קיץ, בעזרת ה' תיכף ראש חודש אייר, כרגע אין דרך לקיים את הלימודים במתכונת הרגילה, כרגע אין שום אפשרות, לא בתלמודי תורה, לא בישיבות. אני יודע שכולם רוצים לחדש את הלימודים כסדרם, כרגע זה לא מתאפשר".

הוא מסביר למה הממשלה כל כך חוששת מההקלות: "כרגע אנחנו מדברים על בערך קרוב ל-200 אנשים במצב קשה, קצת פחות מהם שמונשמים. מערכת הבריאות מסוגלת להתמודד על מספרים כאלה, אם חלילה וחס תהיה התפרצות והמספרים יגדלו פה 10, המערכת עלולה להתקשות לטפל בכל כך הרבה חולים קשים. לכן האינטרס שלנו להתמודד ולחיות עם מצב שבו יש כל הזמן עליה מתונה במספר החולים, במקרה כזה מערכת הבריאות מסוגלת להתמודד עם החולים".

וגם פיקוד העורף בתמונה: "גם המערכת שלנו בפיקוד העורף מסוגלת ולהכיל גם את חולי קורונה וגם את אלה שצריכים בידוד". וזה הזדמנות להזכיר ש"במגזר החרדי יש אישור מיוחד לחולי קורונה לצאת עם משפחתם למלוניות, מה שלא קיים במגזר הכללי. במגזר הכללי אם האבא, האמא וכמה ילדים חולים אז רק הם ילכו למלון קורונה, שאר המשפחה תישאר בבית".

"במגזר החרדי", לעומת זאת, "מכיוון שיש כל הרבה ילדים ובמיוחד ילדים קטנים שזקוקים לטיפול, לכן נתנו הקלה מיוחדת ואפשרו למשפחות שלמות לצאת. אבל זה מתאפשר עד מידה מסיומת, אם בבת אחת חס וחלילה המספרים של הצריכים בידוד יגדלו בפי כמה וכמה, לא תהיה אפשרות לטפל בכולם ולהכניס את כולם למלוניות, גם את זה צריך לזכור".

"בבני ברק נרשמת ברוך ה' בלימה במספר החולים"

אחרי שכולנו עקבנו וממשיכים לעקוב בדאגה אחרי הבירה החרדית בגוש דן, רב סרן טסלר הוא איש בשורות: "בבני ברק נרשמת ברוך ה' בלימה במספר החולים, אין הכוונה שמספר החולים קטן אלא שיש האטה בגידול של החולים".

הוא מזכר את הישוב הערבי דיר אל-אסד שהפכה השבוע לבירת הקורונה החדשה ואומר כי "ממש אתמול דיר אל-אסד הגיע למקום השני. למה אני אומר את זה? כי רק בשבוע שעבר היו גורמים שונים שתהו מדוע יש הגבלות תנועה רק בריכוזים חרדיים בבני ברק וירושלים, והנה שלשום הממשלה החליטה על הגבלות תנועה בדיר אל-אסד ובענה, אחרי שבשני הישובים האלה נרשם זינוק".

Wisam Hashlamoun/Flash90

"זה לא שהקורונה קודם "אהבה" את החרדים ועכשיו היא "אוהבת" ערבים ומחר היא "תאהב" אנשים ג'ינג'ים, לא, ברגע שאנשים לא מודעים מספיק לסכנה, למהירות שבה אפשר להידבק, וכאשר יש בלי עין הרע משפחות גדולות בתוך דירות קטנות יחסית, המחלה יכולה לזנק במהירות גדולה. המאפיין שדומה, אני לא משווה חלילה בן המגזרים, אבל המאפיין שדומה במגזר הערבי למגזר החרדי הוא ריבוי הילדים בדירות יחסית קטנות, אמנם במגזר הערבי עדיין יש פחות ילדים והדירות יחסית יותר גדולות".

"גם במגזר החרדי וגם במגזר הערבי יש הרבה ילדים, והבעיה עם ילדים שהם חולים א-סימפטומטיים, חולים ללא תסמינים של חום ושיעול, במצב הזה הם חולים ומדביקים אחרים, אבל הם לא מודעים לזה כי הם לא יודעים שהם חולים כי אין להם את הסימנים. לכן גם במגזר הערבי נרשם בשבוע האחרון זינוק במספר החולים בשורה של ישובים, אבל ברגע שאנחנו מזהים חוסר יכולת לשלוט בעליה של הנדבקים, הממשלה מחליטה יחד עם משרד הבריאות להטיל מגבלות תנועה חמורות".

אבל יש גם שבחים, "אני חייב להגיד שגם בבני ברק וגם בירושלים אנחנו רואים בימים האחרונים שיפור בהתנהגות של הציבור והבנה של הכללים והקפדה אליהם. לכן חשוב לי להדגיש שההקלות שנכנסו השבוע לתוקף הן הקלות זמניות ומותנות בזה שאנשים ימשיכו לשמור על ההוראות, אם חלילה וחס יהיה זינוק במספר החולים אז תיתכן אפשרות שבה הממשלה תחליט על החמרה חוזרת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הוא צודק מאה אחוז. הנה בבית שמש פתחו היום חיידרים סודיים לילדי "הצדיקים". ובבית שמש המצב הולך ונהיה קשה יש פה המון חולים ומשום מה השאננות פה חוגגת.

נמאס כבר… חרדים חרדים חרדים חרדים
ההקלות מוציאות את כולם לרחובות בעיקר בציבור החילוני
תפסיקו לתלות את הסיבות להתפרציות במנין של 19 או במנין של עשרים
מנין של 10 עושים בשטח של כ50 מ"ר ושל 20 הוא בשטח של 100 מ"ר
תקרא לזה שני מנינים תפסיקו לעבוד עם הראש המעוות של נותני ההוראות
שבמקום לחפש דרכים ליעל את השמירה מנחים להוראות חלולות ובלתי מועילות

ולמערכת: אל תשכחו למחוק את ההודעה כהרגלכם אתם הרי צריכים לייצג את הקו החילוני

אני עובדת במרכז עסקים והכל פתוח ומלא אנשים מסתובבים בצפיפות וילדים קטנים בחוץ וזה במקום חרדי…
לא מכלילה אבל איפה שאני גרה זה פשוט מפחיד אותי לחשוב שתיהיה פה התפרצות המונית מלודשת שתושיב אותנו בבתים לעוד הרבה זמן

חוצפן ועז פנים.
בשורה התחתונה הוא מצהיר בריש גלי שהחרדים הם המקור להתפרצות הנגיף.
הכל לגיטימי עד שזה מגיע לטריטוריה של החרדים.

תפיסקו לפרסם חלאות המין האנושי

לכל המזלזלים. אם הציבור החרדי כל כך מקפיד על ההוראות כדבריכם. אז רק תספרו לנו אם כל המתפללים במניין שלכם הגיעו עם מסיכות ואחרי התפילה לא נשארו לפטפט אלא הלכו ישר הביתה . המציאות מוכיחה שדווקא הצעירים נשמעים והמבוגרים יותר שזה "פאסט נישט" בשבילם ללכת עם מסיכה לא נשמעים . וזה יכול להתפוצץ לנו בפרצוף. רח"ל.

תגובה לכלי:
צודק המערכת לא נותנת להגיב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture