Yonatan Sindel/Flash90

"צפוי להוביל להרחבת ההדבקה": דו"ח אמ"ן ממליץ להגביל תפילות בבתי כנסת

במקביל לישיבת הממשלה שאמורה להכריע בנוגע לסגר בחגי תשרי ממליץ דו"ח אמ"ן להטיל מגבלות על תפילות, דיבור קולני, שירה ופעילות גופנית בחללים סגורים. מחקר העלה כי הסיכוי להדבקה בחלל סגור גבוה פי 20 מבאוויר הפתוח. הדו"ח ממליץ להגביר את האכיפה על עטיית המסיכות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

דו"ח אמ"ן המתפרסם הבוקר (ראשון) קובע כי מחקרים רבים מעלים כי הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה בחללים סגורים הינו גבוה יותר באופן משמעותי לעומת שטחים פתוחים. עוד נכתב בדו"ח כי מחקרים חדשים אף מעלים שהסיכון להידבקות עולה עוד יותר כאשר שוררים בחלל הסגור תנאים פיזיים המסייעים לצבירת ריכוזים גבוהים של נגיפים או לחשיפה מוגברת אליהם (חלל קטן, צפיפות, אוורור מופחת).

לצד השפעת התנאים הפיזיים של החלל , עולות עדויות כי גם פעילויות אנושיות המתקיימות בחלל הסגור, אשר מייצרות פליטה מוגברת של נגיפים, כגון דיבור, צעקות, תפילה, שירה או פעילות גופנית, מעלות מאוד את הסיכון להידבקות בנגיף ואף מקדמות אירועי הדבקה המוניים במחלה על ידי "מפיצי על" (חולים שאחראים על הדבקתם של רבים).

כמו כן, הסיכון להדבקה בחללים סגורים צפוי אף לגבור עם בוא החורף, לאור נטיית האוכלוסיה להצטופף במקומות סגורים בתקופה זו, ועל כן מומלץ לתת דגש מיוחד לסוגיית ההתנהלות בחללים הסגורים, לקראת החורף. עוד נכתב בדו"ח כי ערב חגי תשרי, חשוב לציין כי הסיכון הכרוך בהצטופפות ותפילה לזמן ממושך בחלל סגור כבתי כנסת, בפרט בישובים אדומים, צפוי להוביל להרחבת ההדבקה, ובהמשך להגדלת התחלואה הקשה והתמותה.

לפיכך, יש להתאים את מגבלות השהות בחללים סגורים באופן דיפרנציאלי, תוך מתן משקל גם לאופי הפעילות המתקיימת בהם (בנוסף למאפיינים פיזיים, כגון גודל החלל ומספר השוהים בו). מומלץ לשקול השתת מגבלות ייעודיות על דיבור קולני ושירה בחללים סגורים בהתאם למאפייניהם, או לפחות לצמצם פעילויות בסיכון בחללים אלו.

מומלץ לנקוט בצעדים לצמצום הסיכון בעת קיום פעילויות אלו (הגבלת משך השהות ומספר השוהים, עטיית מסכות ואוורור החלל). בפרט, יש להגביר משמעותית את האכיפה של עטיית המסיכות בחללים סגורים בעלי סיכון מוגבר להדבקה בשל אופי הפעילות בהם (כגון: חדרי כושר, בתי כנסת, אולמות אירועים, מוקדי שירות, אירועי ספורט,והופעות באולמות).

עוד נכתב בדו"ח כי מומלץ לעודד את הציבור להעדיף לקיים פעילויות ואירועים, ובפרט כאלו הכרוכים בסיכון גבוה, בא וויר הפתוח, בייחוד בחודשי החורף.

בדו"ח נכתב בסופו, סיכום והמלצות: הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה בחללים סגורים הינו גבוה, במיוחד במקרים בהם קיימת פעילות אנושית המגבירה את הסיכון – פעילות ווקאלית (קולית) או כזו הכרוכה בקצב נשימה מוגבר.יצוין כי הסיכון להדבקה בחללים סגורים צפוי לגבור עוד יותר עם בוא החורף. זאת, בשל נטיית האוכלוסיה להצטופף במקומות סגורים בתקופה זו של השנה. עובדה זו, מצריכה מתן דגש מיוחד לטיפול בסוגיה זו, לקראת בוא החורף.

לפיכך, מומלץ לפעול כבר עתה לצמצומו של סיכון זה, תוך מתן דגש מיוחד לעדויות המעלות כי גם אופי הפעילות האנושית בחללים הסגורים, ובפרט הפעילות הווקאלית, משפיע מאוד על סיכויי ההדבקה, לצד המאפיינים הפיזיים של החלל הסגור והשהות בו. עוד נכתב בדו"ח כי לפיכך מומלץ לנקוט בפעולות הבאות:

א. קביעת "תו סגול" דיפרנציאלי לפעילות בחללים סגורים – יש לקבוע את מגבלות השהות בחללים סגורים תוך התחשבות באופי הפעילות המתקיימת בהם, תוך מתן דגש מיוחד לפעילויות הכוללות דיבור קולני, שירה, תפילה או פעילות גופנית, בנוסף למאפיינים פיזיים, כגון גודל החלל ומספר השוהים בו.

ב. יש להגביר משמעותית את האכיפה על עטיית המסיכות בחללים סגורים המאופיינים בסיכון מוגבר להדבקה עקב אופי הפעילות בהם, ובכלל זאת: חדרי כושר, בתי תפילה, אולמות אירועים, מוקדי שירות, אירועי ספורט, והופעות באולמות.

ג. מומלץ לשקול השתת מגבלות ייעודיות על דיבור קולני ושירה בחללים סגורים (בדומה לנעשה בחו"ל), או לכל הפחות לצמצם פעילויות בסיכון בחללים סגורים עד כמה שניתן וכן לוודא כי ננקטות פעולות לצמצום הסיכון להדבקה (הגבלת משך השהות, הגבלת מספר השוהים, עטיית מסכות, ואוורור החלל).

ד. יש לעודד באמצעות הסברה את הציבור להעדיף לקיים פעילויות ואירועים, ובפרט כאלו הכרוכים בסיכון גבוה, באוויר הפתוח, וזאת גם בחודשי החורף הקרבים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture