צילום: לע"מ

פרופ' גרוטו על החזרה לישיבות: "התנאים שם דומים לצה"ל – הנושא בדיון"

המשנה למנכ"ל מ. הבריאות אמר כי ימליצו לפתוח את הגנים והעסקים הקטנים: "את גני הילדים ואת העסקים הקטנים שבהם אין קבלת קהל, נמליץ לפתוח ביום ראשון הבא, את הכיתות הנמוכות - שבועיים לאחר מכן". עוד אמר: "נבצע בימים הקרובים בדיקת קורונה לצוותים בגנים"

משנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, העריך הבוקר (ראשון) על רקע הסיום הצפוי של סגר החגים, שחלק ממוסדות החינוך ייפתחו בקרוב. לדבריו, "בהנחה שב-18 בחודש או קודם לכן תהיה רמת תחלואה לפי הקריטריונים והפרמטרים שקבענו, אפשר יהיה לפתוח את גני הילדים בעוד שבוע", אמר פרופ' גרוטו בריאיון לאולפן ynet.

על פתיחת הלימודים אמר גרוטו: "שבועיים עד ארבעה שבועות אחרי הפתיחה של גני הילדים, אנחנו מדברים על כיתות א'-ד'. בסוף ההחלטה צריכה להיות של הממשלה, מה קודם למה, אנחנו לא רוצים לפתוח יותר מדי דברים בבת אחת. מחלקים את זה ל'קוביות', כל 'קובייה' מוסיפה סיכון מסוים, ובתמורה לו אנחנו רוצים לראות שאנחנו יודעים לתת מענה ולכן יש פה גם איזושהי שאלה ערכית שצריך לשאול, האם לפתוח קודם את המסחר או קודם את בתי הספר".

המשנה למנכ"ל מ. הבריאות התייחס לפרסומים על כך שבתיה"ס תרמו להגדלת התחלואה: "חד משמעית כן. אני לא אומר שכל בתי הספר היו גורמים לתחלואה. זאת אומרת, היו מקומות שהתנהלו יותר טוב, ויש מקומות שהתנהלו פחות טוב. יש מקומות שלא הייתה הדבקה ויש מקומות שכן. אבל כשמסתכלים על התמונה הכוללת, אין לנו ספק שמערכת החינוך תרמה תרומה משמעותית להתפתחות התחלואה בישראל, ולכן חשוב לנו מאוד לפתוח אותה בהדרגה".

הוא הסביר את השיקולים לפתיחת מוסדות החינוך: "התהליך הוא תלוי לא רק במספרים של הימים. זה לא רק ימים, יש גם עניין של ירידה במדדי תחלואה, זה אחד המאבקים הקשים שלנו, להסביר שלא רק נכון להסתכל לפי זמן. אני מבין בסך הכול שאנשים רוצים ודאות, אבל מצד שני אנחנו גם רוצים להגיע לרמות ומדדי תחלואה סבירים שנדע לפתוח, כדי שאם תהיה עלייה – העלייה הזאת תהיה משהו שנוכל להכיל אותה באמצעות קטיעת שרשרות הדבקה וכלים נוספים".

"בנוסף, אנחנו מסתכלים גם על רמת הסיכון. יש לנו פה רמת סיכון הכי נמוכה בגני הילדים, אחר כך היא עולה ככל שעולה הגיל ומגיעה לשיא בסביבות כיתות ה'-ו'. בסוף, ילד אחד שמגיע הביתה, או מספר ילדים חולים שמגיעים הביתה, מפיצים את זה אחר כך הלאה. צריך לזכור שכל הקורונה בישראל התחילה ממקרה אחד או שניים שהגיעו לארץ"

הוא נשאל על הדרך בה יתנהלו הלימודים לאחר שיחזרו למוסדות החינוך: "אנחנו עובדים כרגע, גם משרד החינוך, על כמה שינויים במודל לא יהיו שינויים דרמטיים כי אפשר להפוך את מערכת החינוך תוך יומיים למשהו אחר. אם ניקח את הגנים, הם ימשיכו לפעול במודל של ללא קפסולות, אבל כן אנחנו מוסיפים שם כמה אמצעי זהירות, למשל צמצום המעברים של מורים וסייעות בין גננים וגננות וסייעות בין גנים".

לדבריו: "נתחיל לבצע כבר בימים הקרובים סקר, בעצם בדיקת קורונה לכל הגננות והגננים והסייעות, להציע את זה, ולבצע את זה גם לפני כחלק מכניסה ללימודים כדי לוודא שלא נכנסת גננת שיכולה להדביק את כולם. אנחנו מתחילים להיות השבוע בעבודה מאומצת יותר מול משרד החינוך כדי לראות שבסוף מגיעים לתוכנית שלמה וקוהרנטית וכנ"ל גם בכיתות היותר גדולות. יהיו כל מיני שינויים, אבל המודל הבסיסי יישאר".

על פתיחת הישיבות אמר: "הנושא הזה כרגע נמצא בדיון כי כרגע אנחנו באמת רוצים ליצור כמה שיותר אחידות ולפתוח את הדברים באותו סדר. אבל צריך לזכור למשל שזה לא זהה גם לכל מערכת החינוך. למשל, הישיבות הגדולות שהן בעצם כבר מעל גיל 18, יותר דומות בהיבט שלהן מבחינת הגיל לאוניברסיטה ולכן הכללים שם שונים וברור שאי אפשר להחיל כללים של אוניברסיטה על ישיבה".

"צריך לזכור שמרבית הישיבות הגדולות הן גם בתנאי פנימייה, אז זה שונה כשמישהו בא לתנאי פנימייה ונמצא שם ויוצא פעם בחודש הביתה. זה יותר דומה למה שקורה למשל בצבא, ששם מנהלים גם כן מודל שונה. אז צריך להפריד בקבוצות השונות, יש מצבים אבל שזה יהיה כמובן זהה. בנוגע לישיבות הקטנות, תלמודי התורה וכו', הכוונה בסופו של יום היא ליצור כמה שיותר אחידות".

בראיון לכאן רשת ב אמר גרוטו: "את גני הילדים ואת העסקים הקטנים שבהם אין קבלת קהל, ימליץ המשרד לפתוח ביום ראשון הבא, את הכיתות הנמוכות – שבועיים לאחר מכן. לגבי החטיבות העליונות ציין המשנה למנכ"ל המשרד כי לא ימליצו לפתוח, מאחר שהיוו מוקדי התפרצות".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו