אילוסטרציה. צילום: Nati Shohat/Flash90

בשל משבר הקורונה: הדו"ח קובע – 268 אלף משפחות הצטרפו למעגל העוני

הדו"ח מתמקד בהשפעות ההרסניות של משבר הקורונה ומציג את תמונת מצב מדאיגה ועצובה של השלכות המגפה על מאות אלפי בתים בישראל. לפי הנתונים המוצגים בו, 422 אלף משקי בית חדשים נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות מגפת הקורונה. נשיא המדינה: "דוח קשה וכואב"

כתבות נוספות בנושא:

משבר: פי שניים עסקים נסגרו בשנה החולפת לעומת עסקים חדשים שנפתחו
ליברמן: "נפילת חוק הגיוס זו תקלה - אך לא נהיה בקואליציה ללא החוק"
נתונים מעודדים: המשק מתאושש ובעלי העסקים נפגעו פחות מהמשבר
כמעט חצי טריליון שקל: זה הסכום שהוציאו הישראלים בכרטיסי אשראי

כמעט חצי מיליון משפחות חדשות בישראל נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות משבר הקורונה המתמשך – כך עולה מדו"ח העוני האלטרנטיבי לשנת 2020 שמפרסם הבוקר (רביעי) ארגון "לתת".

מהדו"ח עולה כי על רקע המשבר הכלכלי שהביאה איתה הקורונה, כמחצית מהאוכלוסייה נפגעה כלכלית כתוצאה מהמשבר ו-268 אלף משפחות הצטרפו למעגל העוני. כרבע מהציבור היו זקוקים לסיוע ולא קיבלו אותו.

הדו"ח מתמקד בהשפעות ההרסניות של משבר הקורונה ומציג את תמונת מצב מדאיגה ועצובה של השלכות המגפה על מאות אלפי בתים בישראל. לפי הנתונים המוצגים בו, 422 אלף משקי בית חדשים נקלעו למצוקה כלכלית בעקבות מגפת הקורונה. שיעור משקי הבית במצוקה כלכלית עלה ל-38.6%, בהשוואה ל-24.1% טרום המשבר (עליה של 14.5 נקודות האחוז).

מממצאי הדו"ח עולה כי 656,000 משפחות חיות באי ביטחון תזונתי בישראל, מתוכן 286,000 משפחות באי ביטחון תזונתי חמור. 50.7% מהאוכלוסייה הכללית העידו על פגיעה כלכלית חמורה בעקבות המשבר.

עוד נתון שמלמד על המשבר הכלכלי שעוברת ישראל הוא שכמעט רבע ממשפחות בישראל מדווחות על מצב כלכלי טוב ומעלה בזמן המשבר, זאת בהשוואה ל-45% טרם פרוץ המשבר. שיעור משקי הבית שדיווחו על מצוקה כלכלית חמורה, גדל פי שלושה. 80% מהמשפחות העובדות החיות בעוני נפגעו תעסוקתית בעקבות משבר הקורונה.

בנוסף, בנתונים שמתמקדים באוכלוסיית הקשישים בארץ צוין כי, 86% מהקשישים נתמכי הסיוע חוו תחושת בדידות במהלך המשבר. 21.6% מהקשישים הנתמכים חששו בתקופת משבר הקורונה למות בביתם ושאיש לא ידע מכך.

עוד עולה מהדו"ח חוסר השוויון בתחום החינוך שהחמיר במשבר הקורונה. 73.9% מנתמכי הסיוע העידו שאין ברשותם מחשבים ללמידה מרחוק, ול-70% מהמשפחות הנתמכות אין אפשרות לרכוש ציוד בסיסי לבית הספר.

79.1% מהציבור סבור שהממשלה היא האחראית לצמצום העוני, אך רק 21.3% מהציבור חושב שהיא אכן מטפלת בבעיה. 63.4% סבורים שהטיפול הממשלתי בזמן המשבר הקורונה תומך בצרכים של אוכלוסיות עניות.

ההוצאה החודשית הממוצעת של משפחה נתמכת סיוע עומד על 7,551 ש"ח, כאשר ההכנסה הממוצעת שלה היא 5,104 ש"ח בלבד. 55.6% מהנתמכים מעידים כי התווסף להם חוב בעקבות משבר הקורונה, לעומת השיעור באוכלוסייה הכללית שעומד על 29.8%. עוד עולה מהנתונים כי 26% מהמשפחות הנתמכות העידו שמצבם החברתי של ילדיהן החמיר בצורה משמעותית, כי התביישו להזמין חברים לביתם בשל תנאי הדיור והמצוקה.

"הזינוק בשיעורי העוני מאמת את התחזיות הכלכליות הפסימיות ביותר של תחילת המשבר", אומר מייסד ונשיא לתת, ז'יל דרמון. "הקורונה הפרה את האיזון הכלכלי העדין ודחפה עשרות אלפי משפחות חדשות למצוקה כלכלית ועוני, אבל המדינה היא זו שבעצם יצרה את התנאים לשבריריות זו, בכך שסירבה בעבר להשקיע באופן משמעותי באותן המשפחות לבניית איתנות חברתית".

מנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, הזהיר: "אם הממשלה לא תשכיל להשקיע עשרות מיליארדים באוכלוסיות הפגיעות ביותר, הקריסה תהיה בלתי נמנעת ואנו צפויים להתמוטטות החוסן החברתי ולשנים ארוכות של מיתון עמוק ופערים בלתי ניתנים לגישור".

גם נשיא המדינה ראובן ריבלין קיבל לידיו את הדוח והגיב לממציאים: "דוח העוני האלטרנטיבי לשנת 2020, הוא דוח קשה, כואב, מהקשים שקראתי ועמדו לנגד עיני. הדוח מראה כיצד משבר הקורונה הפך ממשבר בריאותי למשבר כלכלי וחברתי רחב ועמוק. לצד הפגיעה הממשית במעמד הביניים, מתברר שהאוכלוסיות הכי הפגיעות, סובלות בצורה הקשה ביותר בזמן המשבר הנוכחי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture