גמזו: "לא אשנה את דעתי על אומן – המצב שלנו מבחינת תחלואה מהקשים בעולם"

פרופ' גמזו אמר בתדרוך השבועי כי "לאחר תקופה של רגיעה, ראיתי עלייה בימים האחרונים. בא' אלול החלו הלימודים, ובחורי הישיבה חזרו בקפסולות במתווה שהוא יותר טוב מאשר שהם הסתובבו או היו בתוך הבתים. כל ההחלטות האלו מאוד מורכבות". הוא אף תקף שוב את נושא הנסיעה לאומן

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, העביר היום (שלישי) את התדרוך השבועי שלו בנושא המגיפה, והזהיר כי מצב התחלואה בישראל הוא מהקשים בעולם. "המצב שלנו הוא מורכב מאוד", אמר. "400 איש מתים בכל חודש בישראל – זה הקצב". גמזו ציין כי ישנה התייצבות בממוצע המאובחנים השבועי, אך קיימת עלייה מדאיגה בתחלואה, בעיקר בקרב המגזר הערבי והאוכלוסיה החרדית.

"אני רואה את האירוע ומנהל אותו רפואית, אבל גם מתוך הסתכלות חברתית כלכלית", פתח גמזו את דבריו. "יכול להיות שהכיוון שאנחנו לוקחים בהימנעות מסגר גורם לשאננות: אומרים 'אולי אין סגר אז הכל בסדר' – אבל ממש לא. המצב שלנו מבחינת תחלואה הוא מהמורכבים והקשים בעולם אז שאף אחד לא יקל ראש".

"המשמעות, היא שרמת התחלואה גדלה, וצריך לברר איפה זה. מה שרואים באופן ברור ומאוד מדאיג זה החברה הערבית. זה חוצה בצורה נרחבת, רהט, טירה, אום אל פחם, כפר קאסם, סכנין ונצרת. בששת היישובים האלו יש קצב הכפלה שבועי משמעותי ומדאיג".

"עדיין מתרחשות בחברה הערבית חתונות, מסיבות, ראשי הרשויות המקומית הערביות רואים זאת ומרגישים לא בנוח, כי זה יוצר מעגלי הדבקה. אנחנו רואים פתאום עלייה בחיפה. אני רוצה לבדוק שזה לא מצב שאנחנו לא יכולים לשלוט בו. אני קורא מכאן לחברה הערבית, למנהיגים הפוליטים והדתיים וראשי הרשויות לפעול – זה באמת אסון. זה מביא אותנו לגידול של מעל 50 חולים חדשים מדי יום".

"יש גם עלייה במספר החולים הקשים בבתי החולים, וגם עלייה בכמות היומית הממוצעת. ה-R, מקדם ההדבקה, מתקרב לאחד והוא מאוד שברירי", הדגיש הפרופסור. "כל הכבוד לבתי החולים שמחזיקים 424 חולים קשים, 16 באקמו ומעל 100 מונשמים. 400 איש נפטרו בחודש האחרון מקורונה, זה הקצב, בין 10 ל-14 נפטרים ביום. כואב, קשה ומורכב, זה יושב גם על המצפון שלי".

"המורכבות הנוספת היא התחלואה בחברה החרדית", המשיך פרופ' גמזו. "לאחר תקופה של רגיעה, ראיתי עלייה בימים האחרונים. בא' אלול החלו הלימודים, ובחורי הישיבה חזרו בקפסולות במתווה שהוא יותר טוב מאשר שהם הסתובבו או היו בתוך הבתים. כל ההחלטות האלו מאוד מורכבות".

פרופסור גמזו תקף בחריפות את המאבק לאפשר טיסות לאומן בראש השנה וטען שצריך לעשות הכל כדי למנוע את הטיסות הללו: "האם זה סביר להוציא מפה 80 טיסות לאומן עם הגידול בתחלואה? דעתי הנחרצת היא לא ואני לא אשנה את דעתי"

"אי אפשר לעצור בן אדם שינסה לטוס דרך 'קונקשן', אבל אפשר לעצור 82 טיסות צ'רטר מישראל לאומן", הוסיף והתייחס גם לטענות של התומכים בנסיעה. "לא נוכל לשמור על הבידוד ל-20 אלף איש כשאין באמת מתווה להיקפים שכאלו".

הפרויקטור התייחס גם להודעות הרבות שהוא מקבל מהמתנגדים לדרך שהוא מוביל: "אני מכבד מאוד את חסידי ברסלב שרואים בכך צו אמונה. קשה לי לקרוא את ההודעות הקשות שהם שולחים אליי, זה לא נעים ואף אחד לא הבטיח לי שבתפקיד הזה אקבל אך ורק זרים".

גמזו הוסיף שהוא אינו מתכוון לזוז מתפקידו בשלב זה: "אבל אם אראה שלא נותנים לי את כל הכלים להוריד את התחלואה אז כמובן אין לי מה לעשות בתפקיד".

"אין לי כתב מינוי, אבל היתרון הוא שלא נאמר לי איפה הסמכות שלי נגמרת, וכדי להקטין את התחלואה במדינת ישראל כל הסמכויות נתונות לי. בינתיים שרי הממשלה בכל ישיבות קבינט הקורונה קיבלו כל דבר במתווה שלי", טען גמזו. "הם צריכים להקשיב לי כי השיקול שלי הוא רק מקצועי, אני מתייחס לתוכנית הרמזור. אפשר לראות שבמקומות בהם הרשות המקומית ניהלה את המשבר, כמו תל אביב וירושלים, המצב השתפר משמעותית".

פרויקטור הקורונה נגע גם בנושא הטלת הסגר על הציבור, והדגיש כי אף שהוא מתנגד לכך – האפשרות עומדת על הפרק. "לסגר שהוא חגורה סביב עיר אין תוחלת, זה לא עוזר", טען. "אבל בסגר כללי במדינה – בטח שיש אפקט. אנחנו מכירים את האפקט הזה בכל המקומות".

לדבריו, "גם אם יש תחלואה גבוהה כמו שיש היום, אני מנסה להימנע מצעד כזה ולהכיל את המצב. יש שני טריגרים לסגר: כשהתחלואה עולה, ואם יש קצב הכפלה של עשרה ימים או שבוע. אז חייבים לסגור הרבה תחומים, כמו שעשינו במרץ. אני לא בעד הדבר הזה, אבל זה חייב להיות על השולחן".

באשר לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, אמר גמזו כי "אנחנו רוצים לעשות את זה בצורה בטוחה". לדבריו, "יש כאלה שאומרים לי לא לפתוח את החטיבה הגבוהה. יש עדיין שיח על הנושא הזה למרות שנתתי לשר החינוך אור ירוק. אותי מעניין לא להגיע ל-10 בספטמבר עם תחלואה גבוהה, ולא לחשוב על סגר בחגים. אנו נקבל החלטות קשות ומורכבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כל הכבוד ! חזק ואמץ !

שלום אברהם ישעיה כנראה גם אתה חושב שנוסעים ביום הדין לאומן בשביל מסיבה, לפחות אתה לא נוסע לבלפור ולאילת לראות מה הולך שם, עצוה מאוד שרק כל מה שריח דת נושב ממנו נזכרים שיש קורונה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture