Yonatan Sindel/Flash90

שערורייה: הצבא מחייב נערות שומרות מצוות להתייצב ל'מבחן דתיות'

הורים רבים לבנות מהערים המעורבות והפריפריה מתריעים כי הצבא מחייב נערות שומרות מצוות להתייצב ל'מבחן דתיות'. רבנים קוראים להימנע משיתוף פעולה והכנת רשימות של תלמידות המוסדות החרדיים, משום שהדבר עלול לפגוע בתלמידות מבתים מסורתיים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בתקופה האחרונה חל כרסום ממשי בסטטוס קוו שנוצר בעקבות המערכה ההיסטורית שנוהלה לגבי חוק גיוס בנות. כך עולה מפניות רבות של הורים מערים מעורבות וערי הפריפריה, המדווחים על פגיעה משמעותית במעמדן של בנות חרדיות ודתיות, אשר בשונה ממה שהיה קיים עד כה, מוזמנות ל'מבחן דתיות', המכונה בפי לשכות הגיוס של צה"ל 'ראיון דת', שמטרתו לבחון כל תלמידה לגופה אם היא אכן 'מספיק דתיה' כדי ליהנות מהפטור שמעניק החוק לבנות דתיות מפני חובת הגיוס לצה"ל, אשר כידוע פסקו מרנן ורבנן גדולי הדורות כי עניין זה הנו ב'ייהרג ואל יעבור'.

בידיעה מיוחדת בנושא שמתפרסמת הבוקר ב'המבשר' ו'המודיע' מצוטטים רבני ערים שפניות רבות בנושא הצטברו על שולחנם. "אם בעבר היה די בהצהרה של כל בת באשר היא, שהיא שומרת שבת וכשרות בבית ומחוצה לו, כדי לפטור אותה מהגיוס לצה"ל, כיום המצב שונה לחלוטין, בעיקר בערים המעורבות ובאזורי הפריפריה".

"זה התחיל בראיונות דת למקרים בודדים. ומבחינתם והוראתם של גדולי ישראל שליט"א אין שום הבדל בין בת חרדית לכזאת שאינה מוגדרת כך. האיסור הנו ב'יהרג ואל יעבור', והוא כולל כל בת לעם ישראל, אבל לא יכולנו להתנגד לכך יתר על המידה, שכן הסטטוס קוו וגם החוק קובע שהפטור הנו לבנות שאינן נוסעות בשבת ושומרות כשרות".

"בתקופה האחרונה אנחנו עדים לתופעה חמורה מאוד" בנות דתיות רבות שהצהירו כדת וכדין וע"פ החוק הצהרה שבהכרה דתית נקראות להתייצב בלשכת הגיוס, גם לאחר שהן מגישות תצהיר על כך שהן דתיות. בלשכת הגיוס הן עוברות מבחנים ומבדקים שמטרתם לבדוק כביכול אם הן 'מספיק דתיות' כדי לזכות בפטור מגיוס. מתוך הבנה שהדבר לא יעבור בשלום בירושלים ובבני ברק, הם מנסים לעשות זאת בעיקר ודווקא בערים מעורבות שבהם אין ריכוז חרדי משמעותי, מתוך מחשבה מוטעית שמהמקומות הללו הם יצליחו לכרסם אט אט במצב הקיים כבר עשרות שנים.

"בחלק מהמקרים, הבנות הללו מקבלות בסופו של דבר את הפטור, לאחר התערבות של ארגונים המסייעים להן. אבל הפטור הזה מגיע רק אחרי שהות ממושכת שפוגע בשלוות הנפש, ומזעזע את בני המשפחות ואת הבנות למשך פרקי זמן של חודש חודשים ואף יותר, תוך כדי איום של הפרת חוק ואיום בתחילת תהליך גיוס למי שמסרבת לבא ללשכת הגיוס לראיון דת".

עוד קובלים הרבנים בידיעה שמתפרסמת הבוקר ביומני 'אגודת ישראל' כי, "מה גם, שבמהלך המבדקים הללו, הם מחפשים אחר החוליות החלשות, בנות שנבהלות בקלות כשמציגים אותן 'כאילו' כרמאיות שמנסות להפר את החוק וכדו', מתוך מטרה לגייס אותן בניגוד לפטור שמוקנה להן על פי החוק".

רבני קהילות והשכונות אליהם פונים ההורים והבנות מערי הפריפריה אומרים כי הם עומדים חסרי אונים מול המגמה המתרחבת והחשש הגדול שהמצב שנוצר ייהפך לעובדה מוגמרת, מבקשים להיפגש עם חברי הכנסת לפעול בהתאם להוראתם של גדולי ישראל שליט"א ולהביא פתרון מידי, או לחלופין לצאת למחאה אדירה שתרעיד את אמות הספים, ותזכיר למי שאולי שכח, שגזירת גיוס הבנות היא דבר שהציבור החרד לדבר ה' לא יחשה ולא ישתוק לגביו בשום אופן, במיוחד לאחר שכבר הכריעו מרנן ורבנן ארזי הלבנון אדירי התורה בדורות הקודמים, כי העניין הנו כאמור בגדר של 'ייהרג ואל יעבור'.

סגן שר החינוך מאיר פרוש העוסק בנושא זה של הצלת בנות ישראל מהגזירה החמורה של הגיוס לצבא, מסביר כי "הסיבה לניסיונות המחודשים של צה"ל לגייס בנות דתיות וחרדיות, מקורה בפרשנות חדשה שהעניק בג"ץ לחוק הפוטר את הבנות הדתיות מגיוס לצבא, במסגרתה קובע בג"ץ כי גם לאחר החקיקה בנושא, לצה"ל עדיין קיים מרחב של 'שיקול דעת' שמאפשר לו להחליט אם לגייס בת שומרת תורה ומצוות, למרות ההצהרה שלה שהיא אכן כזאת".

"לצערנו אנחנו נמצאים במלחמת מאסף נגד בג"ץ במגוון תחומים. שופטי בג"ץ מפרשים חוקים כראות עיניהם, ומשנים את משמעותם כך שלפעמים החוקים הללו נעקרים מכל תוכנם. פעלנו להעביר את פסקת ההתגברות, כדי שתהיה לנו אפשרות לבטל בכנסת את ההחלטות הללו של בג"ץ, אבל מדובר במהלך מורכב מאוד, ועד אז אנחנו פשוט סותמים פרצה אחרי פרצה, באמצעות חקיקת תיקונים חדשים לחוק שעוקפים את הפרשנות של בג"ץ".

פרוש מדגיש כי גם בנושא זה של גיוס בנות יש לפעול כדי להחזיר את המצב לקדמותו בהתאם לחוק ולסטטוס קוו שהיה קיים עשרות שנים: "אנחנו נמצאים עכשיו שבוע לפני הבחירות. אנו מקווים שליהדות התורה יהיה את מלא הכח הנדרש בכדי להסדיר את הענין באופן שכל בת שאינה נוסעת בשבת ושומרת על כשרות, תוכל לקבל את הפטור וכפי שהיה מקדמת דנא".

הרבנים ביקשו עוד להתריע על מגמה של בידול בנות המתחנכות במוסדות חרדיים לבין שאר מוסדות החינוך, באמצעות בקשות 'תמימות' כביכול לשיגור רשימות של בנות המוסדות החרדיים לידי הגופים הרלוונטיים בצבא: "אסור לנו להסכים למהלך כזה, ומנהלי המוסדות חייבים להימנע מהכנת ושליחת רשימות כאלו, כי המשמעות שלהן היא שמי שלא מופיעה ברשימה היא כביכול אינה שומרת תורה ומצוות, ומשכך עליה להיות מחויבת בגיוס לצה"ל. חשוב לדעת שמלבד הבנות החרדיות יש גם בנות למשפחות מסורתיות וגם נערות בעלות תשובה שמעוניינות להימנע משירות צבאי בגלל האיסור החמור שיש בדבר, ואל לנו להשאיר אותן מאחור על ידי הכנת רשימות שיועברו ישירות לשימוש לשכות הגיוס".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נראה כמו כתבה ב"העדה" או ה פלס

תמשיכו, תמשיכו ללגלג על יראי ה' הנאמנים. תכנו אותם 'גיוס כספים' וכו' וכו'. אולי לאט לאט תפתחו את העינים.

חוצפה. מדינה של רשעים. לא יהודים.
יהודים אינם ציונים. ציונים אינם יהודים. געוואאאלד!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture