צילום: ברוך אוביץ

הגר"מ שטרנבוך פסק: אין לנסוע ברכבת מי-ם לת"א בחודשים הקרובים

זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך שליט"א פרסם פסק הלכה בעקבות חילולי השבת במהלך עבודות הרכבת הישירה מירושלים לתל אביב, אין לנסוע ברכבת במהלך התקופה הקרובה עד שיעבור אותו הזמן שהיזמים "חסוכו" על ידי העבודות בשבת, בכדי שלא ליהנות מ'מעשה שבת'

עם תחילת הפעלת קו הרכבת מירושלים לתל אביב החל ממוצאי השבת האחרונה, כאשר זאת לאחר תקופה ארוכה שהיו מבצעים את העבודות ברכבת גם בעיצומה של השבת, נדרש זקן הפוסקים הגר"מ שטרנבוך שליט"א להכריע עפ"י הלכה האם מותר להשתמש ברכבות אלו או שיש לאוסרם מדין 'מעשה שבת'. בתשובתו הכריע כי אין לנסוע ברכבת זו במהלך התקופה הקרובה עד שיעבור אותו הזמן שאותו בקשו היזמים לחסוך על ידי העבודות בעיצומם של ימי השבת, בכדי שלא ליהנות מ'מעשה שבת'.

בתשובתו המלאה שהגיע לידי 'חדשות JDN' כותב הגר"מ שטרנבוך שליט"א: "בעוה"ר השלטון כאן בארץ ישראל חילל שבת קודש בפרהסיא כשהעסיקו פועלים בעבודות כריית מנהרות לצורך נסיעת הרכבת ונשאלתי לידע האם אסור ליסע ברכבת שנוסעות במנהרות שנחפרו בשבת. ואם האיסור לעולם או רק לזמן שהרוויחו בזה אם לא היו עובדים בש"ק. מיהו כבר נפסק בשו"ע דנכרי שבנה בית לישראל באיסור, נכון להחמיר לישראל שלא יכנס בו לעולם, וא"כ ה"ה בנד"ד שכרו מנהרות בשבת הו"ל למימר דנכון להחמיר שלא יסעו באותם המנהרות שנחפרו בשבת לעולם".

לאחר שהביא כמה ראיות מדברי הגמרא והפוסקים שלא קונסים ישראל על זה שנכרי בנה את ביתו בשבת משום שלא מסתבר שיקנסו אדם שלא יהנה ממונו בגלל שאחר עשה בעל כורחו באיסור, כותב הגר"מ שטרנבוך: "ולכן כאן שחפרו מנהרות ברשות הרבים. שזהו קרקע השייכת לציבור בע"כ של שומרי התורה, והיו יכולים לחפור בהיתר בימות החול, אין בכוחם לאסור עלינו ההשתמשות בקרקע שהיא גם שייכת לנו. אמנם אף שאין בכוחם לאסור עלינו ההנאה לעולם, עכ"פ הא מיהת אסור לנו ליהנות ממה שמרוויחים מכך שהנכרי עשה המלאכה בשבת, ולכן צריך להמתין שיעור כדי שיעשו".

"ובנידון דידן שיעור כדי שיעשו הוא שצריך להמתין שיעור הזמן שהוקדם הנסיעה ברכבת בגלל החילול שבת שעשו בחפירות, ואם לולא שחפרו בשבת לא היה מתאפשר הנסיעה ברכבת רק כמה חודשים יותר מאוחר מהזמן שנתאפשר עכשיו, יש להמתין שלא ליסע ברכבת עד שיגיע הזמן שהיה מתאפשר הנסיעה ברכבת גם לולא שהיו חופרים בש"ק".

"ואם אין יודעים בכמה זמן הוקדמה אפשרות הנסיעה ברכבת בגלל החילול שבת, הרי זה כדין המבואר בשו"ע (סי' שכ"ה ס"ז) ובמשנ"ב שם, שבמקום ספק אם צריך להמתין שיעור כדי שיעשו (וכגון שמסופק אם הנכרי עשה המלאכה עבור הישראל או עבור עצמו) יש להחמיר להמתין שיעור כדי שיעשו, ורק בשעת הדחק או במקום מצוה יכולים להקל. וה"ה בנד"ד שהוא ספק כמה הוא שיעור כדי שיעשו, יש להחמיר מספק, עד שיהא ודאי לאחר שיעור כדי שיעשו, ורק בשעת הדחק ולצורך מצוה יש להקל".

את תשובתו מסיים זקן הפוסקים: "ומיהו אף לולא דברינו דיש לאסור מדינא, מ"מ בעצם הדבר שנאסור את השימוש ברכבת לכמה חודשים יהא בזה קידוש שם שמים ויישמע עי"ז זעקת השבת, וכדאי היא שבת קדשינו לוותר בעבור כבודה על נסיעה ברכבת לכל הפחות למשך כמה חודשים, וכל מי שמונע עצמו מנסיעות אלו יקבל שכר על כבוד השבת ושמירתה כפי פועלו".

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי אני להגיב
אבל זה מאוד קשה לי למה יאסר להלכה כיון שהקו לנתב"ג היה כבר פתוח כמה חדשים ולא עשו כ" כ להמשך לתל אביב העיקר היה בירושלים,
ולזה יש כבר זמן כדי שיעשו

איזה גדול הדור זה איש תורה פוסק אמיתי(בלי להמעיט בערכו של איש כמובן) גדול הדור פשוט!!!!

ראוי לתואר פוסק הדור
בהחלט

פוסק אמיתי גדול הדור!!!!!!!!!
,,הלוואי שירבו כמותו בישראל,,,

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו