התרגשות בסאטמאר: כיסא קדשו של מרן ה'דברי יואל' זצ"ל נחשף

מה עלה בגורלו של הכסא עליו ישב מרן הרה"ק רבי יואל מסאטמר בבית הדין בסאטמאר ובימי שהותו בירושלים לאחר שניצול מהתופת בשנת תש"ו

הכיסא במקורו היה של הגה"צ רבי ישעיה קליינמאן דומ"ץ סאטמאר והשתמש בו גם באסיפות בית הדין, כשהיה כ"ק האדמו"ר רבי יואל מסאטמאר מופיע לעמוד בראש ישיבות בתי הדין, או באסיפות שונות, היו מכבדים את כ"ק האדמו"ר והוא היה יושב על כיסא זה בקביעות.

לאחר השואה, כשחזר נכדו של רבי ישעיה, ה"ה רבי משה יעקב ווייס זצ"ל לימים רב ואב"ד נוה אחיעזר לעיר סאטמאר, מצא שהכיסא שהוטמן שרד לפליטה ולא נבזז על ידי הערלים ושלח אותו לירושלים אל אחיו הגה"צ רבי דוד מאיר וויס לימים ר"מ בישיבת בעלזא.

משהגיע האדמו"ר לירושלים בשנת תש"ו, נודע לו שהכיסא נמצא בירושלים וביקש באמצעות המשב"ק רבי יוס'ל אשכנזי שברצונו להשתמש בכיסא זה, ואכן הכיסא הועבר לבית מגורי כ"ק האדמו"ר.

בעל הכיסא הרד"מ ווייס מספר שבזיכרונו שמור עדיין, איך הרה"ח רבי משה ישעיה ברקוביץ ז"ל חתן ר' ישראל בריעף לקח את הכיסא על הראש והביאו אל בית הרבה בשמחה.

במשך כל ימי שבתו של האדמו"ר בירושלים בשנת תש"ו – השתמש האדמו"ר בכיסא זה במשך כל שעות היום והלילה, הן בעת תפילותיו, הן בעת עריכת השולחן הטהור והן בעת קבלת קהל, ועליו אף היה מתנמנם לאחר שעות לימודו (שכידוע לא ישן כלל במיטה בשנים אלו).

משהוחזר הכסא לבית הרד"מ ווייס, היה אביו הגה"צ רבי אברהם צבי ווייס זצ"ל דומ"ץ סאטמאר ואח"כ גאב"ד נוה אחיעזר [חתן הגה"צ רבי ישעיה הנ"ל] מכנה אותו תמיד בחיבה 'דעם רעב'ס בענקיל' והיה מזהיר תמיד להתייחס אליו בכבוד.

כיסא זה הוא אחד מהפנינות המוצגות בקטלוג המרהיב והמהודר של בית המכירות הפומביות העולמי 'גנזים'. מכירת הפריטים תתקיים ביום שלישי כ"ד טבת תש"פ בבית טובי העיר.

שושלת סיגט-סאטמאר תופסת מרכזי בקטלוג החדש, החל מספר בית יצחק שהיה שייך לרבינו הקדוש בעל ישמח משה זצ"ל, חתימת יד בלועזית על מסמך ממשלתי מרבינו הייטב לב, מכתב בכתי"ק רבי יקותיאל יהודה טייטלבוים מסיגט בן העצי חיים, מכתב בכתי"ק של רבינו הדברי יואל אל האדמו"ר בעל אמרי אמת מגור, ותעודת אזרח הונגריה של הדברי יואל מימי גזירת התעודות בהונגריה בשנת תש"א.

כל זה לצד כמאתיים פריטים היסטוריים נדירים באופן מיוחד של ספרי קודש ואגרות קודש בעצם כתב ידם של גדולי התורה וצדיקי החסידות: ביניהם רבי חיים ויטאל מהר"ם בנעט, החתם סופר, מהר"ם שיק, רבי הלל ל"ש, מהרי"א מזידיטשוב, מהרי"א מקומרנא, אדמור"י שושלת אפטא, רופשיץ, רוז'יןן, ליסקא, סוכטשוב ועוד.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה ה'ח ש י פ ה' כאן? זה שהכיסא הועמד למכירה כעת?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו