אילוסטרציה. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

שתי בריתות ביום אחד: מסע חוצה אירופה בשיא משבר הקורונה

ברקע משבר הקורונה נערכו באירופה שתי בריתות נדירות ביום אחד. ומי מימן את המסע חובק הארצות על פני אדמת אירופה המסוגרת? דוד קוריץ עם סיפורו המרגש של המוהל המפורסם הרב צבי הערש גוטמן

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לפני כשבועיים, ביום שלישי י' סיון, נערכו שתי בריתות מיוחדות באירופה. ברקע משבר הקורונה, הגבולות השמורים, והשמים הסגורים, הצליח המוהל המפורסם – הרב צבי הערש גוטמן, לתזז בין וינה, גרמניה, פינלנד, בלארוס ושבדיה ולערוך שתי בריתות נדירות: האחת- נערכה בבלארוס, בעזרתם של מאות יהודים רחבי לב שהרימו נדבתם, והשניה נערכה בשדה התעופה בשבדיה, לתינוק יהודי בן חודש.

"כבר התנסיתי בהרבה הרפתקאות במהלך בריתות בחודשים האחרונים של הקורונה". אומר לנו הרב גוטמן בראיון טרנס אטלנטי. "אבל הפעם יצאתי מגדרי. זכינו ביום אחד לשתי בריתות מופלאות, וכל זה בזכות התמיכה הלא רגילה של כל עם ישראל".

הסיפור החל בערב שבועות תש"פ, כאשר הרב גוטמן התבקש לבוא לבלארוס ולערוך ברית לתינוק יהודי. מסתבר, שבימים כאלו- כל חלק במשפט הנ"ל הופך למסובך שבעתיים: לבוא- לבלארוס- ולערוך – ברית. איך נוסעים ממדינה למדינה כשאין טיסות ואין רכבות? ואיך עורכים ברית ללא צורך בבידוד? אולם על המוהל גוטמן לא שואלים שאלות. בחודשים האחרונים הוא צבר רזומה נכבד ואינסוף חוויות במעבר בין גבולות וארצות, בדרך לעריכת בריתות. הוא מאתר את הטיסות הבודדות היוצאות ממדינות אירופה, ומשלב ביניהן בלי לחוס על כוחותיו וזמנו, העיקר שיוכל להגיע אל מקום הברית. במצב כזה, כל כרטיס נסיעה וכל אישור מיוחד עולה כסף רב, ועלויות כל ברית וברית מטפסות לגבהים.

הברית בשבדיה

הפעם, המחיר היקר, הפך גם הוא למכשול נוסף בדרך: למשפחתו של התינוק הקטן מבלארוס לא היה כסף לממן את הוצאות הדרך הגבוהות עבור המוהל. כששמעו בני המשפחה כי העלויות מסתכמות באלף וחמש מאות אירו למימון הנסיעות, הם באו במיצר ולא ידעו מה לעשות.

אולם הרב גוטמן לא הרים ידיים. "ידעתי כי הברית חייבת להיערך ביום השמיני, ואי אפשר להמתין, חלילה, עד לפתיחת הגבולות. לכן ישבתי וכתבתי פנייה נרגשת מעומק ליבי, ובה גוללתי את כל הסיפור. הסברתי את המצב המורכב של בני משפחתו של התינוק, שציפו לו שנים רבות וכעת אין ביכולתם לממן את הוצאות הדרך לעריכת הברית המיוחלת.

סיימתי את המכתב במשפט: "יהודים יקרים בימים אלה שמגפה משתוללת בעולם וכל אחד מחפש זכיות, השאלה היא רק, מי זה שיזכה לקחת לעצמו מצווה גדולה זו כמו שכתוב בטור: "וגדולה מצווה זו משאר מצוות עשה". המעוניין במצוה יפנה למוהל צבי גוטמאן- וויען.

הברית בבלארוס

המודעה הכנה עשתה לה כנפים במהירות. חברו של הרב גוטמן הפיץ את הפניה בקבוצות, ותוך דקות ספורות החל הרב גוטמן לקבל טלפונים בזה אחר זה מיהודים ברחבי העולם. מארצות הברית ומישראל ומכל אירופה – יהודים יקרים ולא מוכרים פתחו את ליבם וכיסם, ותרמו בשמחה למימון הוצאות הברית. "למרבה הפתעתי, תוך שעתיים בלבד, נאסף כל הסכום המבוקש, ואני מיהרתי לפרסם כי אין צורך בתרומות נוספות. אך כשלבם של יהודים מתעורר – הוא לא נכבה כה מהר… ויהודים ביקשו להשתתף ולתרום בכל זאת: הם הביאו בגדים לתינוק, אוכל למשפחה ואפילו כסף בעבורם".

ואכן, הרב גוטמן יצא לדרכו הארוכה בעזרת נדבתם של יהודי העולם: הוא נסע לגרמניה, טס לפינלנד, החליף טיסה לבלארוס, ושם פגש את התינוק הקטן ומשפחתו, וזכה לערוך את הברית בדיוק ביום השמיני ללידתו. כדי להגיע בחזרה לביתו באוסטריה, הדרך היחידה שנמצאה הייתה בטיסה דרך שבדיה. לכן הוצרך הרב גוטמן לנסוע דרך שבדיה, ולהמתין שם בעצירת ביניים במשך שבע שעות וחצי. בזמן הזה, זכה הרב גוטמן לערוך ברית נוספת, לתינוק יהודי שכבר הגיע לגיל חודש ימים, ובגלל משבר הקורונה לא זכה עדיין לברית מילה. כעת, זכה מאיר הקטן משבדיה, להיכנס בבריתו של אברהם אבינו, על ידי מוהל שהובא אליו בהשגחה פרטית שמימית הישר מאוסטריה הרחוקה…

לאחר היום העמוס במצוות, הודה הרב גוטמן לכל התורמים במילים אלו: "היום (יום שלישי) זכינו שהילד אליהו בן יוסף אלכסנדר נכנס בבריתו של אברהם אבינו- בזכותכם זכינו לזה".

התינוק בן החודש משבדיה

"בערב שבועות כשביקשתי ממכם עזרה, בתוך שעתיים הבטיחו לי כל הסכום. חלק מאמריקה, מישראל וגם מווינה, והוסיפו בגדים ושוקולדים, עד כדי כך שאפילו שהגענו לסכום, תורם אחד התעקש שאם אינו יכול להשתתף בהוצאות לפחות שיעבירו את הכסף למשפחה הזקוקה".

"כדי להגיע בזמן נסעתי ביום שני בחמש לפנות בוקר לגרמניה, ומשם לפינלנד, ומפינלנד לבלארוס, ולשם הגעתי בשש בערב. בבוקר עשינו את הברית, ומיד אחרי זה נסעתי לשבדיה ומשם המשכתי לווינה".

"ה' שלח לכל העוזרים מתנה: שזכו לא רק בברית אחת אלא בשתי בריתות. בשבדיה היתה לי עצירת ביניים של 7:35 שעות, ומסובב כל הסיבות סיבב שיהודי שנולד לו תינוק לפני חודש, והוא לא הסכים למול אותו בגלל הקורונה (שבוע שעבר עוד עבדתי על זה וראיתי שאין סיכויים). והוא רצה דווקא מוהל מסוים שאין לו אפשרות להגיע בגלל הקורונה. והיות שאמרתי לו שאני ממילא בשבדיה, אז הוא הסכים לעשות היום את הברית, כשעומד על גבי רופא, לפי החוקים נגד ברית מילה במדינה שבדיה. הברית התקיימה במלון בשדה תעופה בשטוקהולם".

התינוק בן החודש משבדיה

הרב גוטמן מוסיף לנו עוד הבזק קטן של השגחה פרטית שחווה ביום הארוך הזה: "בשדה התעופה בשבדיה הייתי אמור להחליף מטוסים, ולא רק זאת, אלא המטוס היה אמור להמריא משדה תעופה אחר, ולא מהשדה בו נחתתי. בקניית הכרטיסים לא שמתי לב לכך, וכלל לא התכוננתי לנסוע לשדה תעופה נוסף. רק לאחר שסיימנו את הברית בחדר השכור שבשדה התעופה, בקשתי מהרופא שיעזור לי להדפיס את כרטיס הטיסה שלי. הוא הציץ בכרטיס ולפתע קלט שאני אמור כבר להיות בשדה תעופה אחר, שדה שמרוחק מכאן כשעתיים נסיעה. עוד מעט והייתי מחמיץ את הטיסה… לא רוצה לחשוב איך הייתי נתקע שם בשבדיה עד מועד הטיסה הלא ידוע הבא לאוסטריה. הרופא מיהר והסיע אותי לנמל תעופה השני, וברוך ה', בזכותו הספקתי בנס את הטיסה חזרה לביתי. כך זכינו, ביום אחד, לערוך שתי בריתות מופלאות בכוחו של עם ישראל".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ר' הערשל! חזק ואמץ! יהודי אמיתי של עזרה ליהודים במאור פנים עד מסירות נפש. ומוהל מומחה ומקצועי ביותר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture