צילום: פלאש 90

רבני בני ברק בכינוס חירום: מניינים עד 40 איש – חובה להתפנות למלונית

מרנן ורבנן ראשי הישיבות וגדולי ההוראה שליט"א בכינוס חירום מיוחד בבני ברק: "הוכח הדבר שכל מקום שיש רפיון בכללים יש נדבקים רבים, זלזול בהנחיות יגרום ח"ו אסון נורא על עולם התורה ועלול להיות דיני נפשות כפשוטו" • בפנים: דברי הרבנים והחלטות הכינוס

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

כינוס מיוחד ודיון חירום של מרנI ראשי הישיבות וגדולי ההוראה שליט"א התקיים אמש בזעקה חמורה וקבלת הכרעות הלכתיות לאור מצב התחלואה בעיר. האסיפה הדחופה שנערכה תחת הכותרת "בנפשנו הדבר", התקיימה ביוזמת עיריית בני ברק נוכח היקפי התחלואה המדאיגים בעיר, והתקיימה באולם רחב ידיים תוך שמירה על הנחיות הבריאות.

את הכינוס פתח הגאון הגדול רבי שמעון בעדני שליט"א בפרץ בבכי תמרורים על חומרת המצב, על גודל האחריות ועל היותנו דור יתום כאשר צרות רבות ורעות אלו מונחים לפתחו של עם עני ואביון ואין לנו כהן גדול וסנהדרין לדעת בשל מה הסער הזה. בדבריו עורר על חובת הזהירות באופן ברור ונוקב, "בא אלי הורה ואמר כי בישיבה של בנו הורו שאפשר לשבת בשיעור ללא מסכה, אמרתי לו באופן ברור: אתה חייב להוציא את בנך מהישיבה! זה זלזול בדיני נפשות ואין שום היתר לזה! שמעתי על יהודי ירא שמים שנטל סנדקאות אך ללא מסכה, מי יכול להתיר דבר כזה? מי יכול להקל בדיני נפשות? הלא דאורייתא הוא! הוא אינו חושש? אבל התורה הקדושה חוששת!"

דברים חוצבים על חובת האחריות נשא ראש הישיבה הגאון הגדול רבי ברוך דב דסקין שליט"א ראש ישיבת אורחות תורה, אביא מה ששמענו ממרנן ורבנן שליט"א: "קודם כל דבר צריך להודות לראש העיר העושה ימים ולילות למען העיר ופועל כדת של תורה באחריות ברורה. "באנו הנה לזעוק. אנשים צריכים לדעת שכל מי שהולך ללא מסכה זו אחריות על כל עולם התורה. אנו מגיעים ח"ו למצב שנצטרך לסגור את כל מוסדות התורה ובתי הכנסיות, האם הציבור אינו מבין שח"ו אנו צועדים למקום זה? יהודי אחד המזלזל שיידע בנפשו כי זו אחריות על כל עולם התורה, על בתי מדרשות, תלמודי תורה וישיבות, מי יכול לקחת על כתפיו אסון כזה? על זה התכנסנו היום לומר דבר זה שייך לכל יהודי מאמין איזה היתר או אמירת 'שלום עלי נפשי' שייך בזה? "צריך לדעת כי כאשר ח"ו נגיע למצב של סגר, ייתכן שלא נוכל להתנגד כי יהיה זה אכן מצב של פיקוח נפש. ח"ו אנו בידינו יכולים להביא על עצמנו מצב כזה!"

הראב"ד הגר"י סילמן אמר בדבריו כי "צריך לומר לציבור בבירור, על פי שולחן ערוך המצב היום יותר חמור מספק פיקוח נפש, זהו פיקוח נפש גמור. מי שמזלזל בשמירת ההנחיות מסכן את חייו וחיי אחרים והוא בגדר פושע. ללא כל ספק, מי שמקל ראש הוא אויב התורה הקדושה ולומדיה כיון שהוא מביא נזק ברור לרבים, אין שום היתר בכל סעיפי השולחן ערוך שלא ללכת עם מסכה או להקפיד על הכללים, דבר זה צריך לאומרו כאן היום בבירור".

הגאון רבי חיים יצחק אייזיק לנדא שליט"א רב העיר נשא דברים מיוחדים על חובת הזהירות בבתי המדרשות ובחובה הכפולה על כבוד הורינו ומידת האחריות של כל אדם על אנשי ביתו, "אנשים לפעמים חשים רפיון, אך צריך לדעת שקולא בזה היא איום על הכלל, על בתי המדרשות" הצעדים שייאמרו בזה הינם חובת השעה מדין תורה והינם באחריות וצער הלב לנוכח צרתן של ישראל". בדבריו קרא לחזק את אמון הציבור על ידי פורום של רבני העיר ועימם הרופאים לדון ולהוראות לציבור בהתאם לזה.

הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א רב העיר הרחיב על חובת האחריות, שיחד עם חובת התפילה הראויה לשעה זו כאשר ישראל נתונים בצרה, צריך לדעת שאין מקום להקל בדברים אלו ובתקנות, מסכה בוודאי קשה ואינה נוחה, אך הינה מגדרי שמירת הגוף ואין מי שיוכל להקל בזה. המקל בזה הוא אחראי באופן ברור להכניס אחרים לבידוד וכל הנזק הנורא הנגרם בזה לגוף ונפש, הכל שייך לאותו אדם בזלזול שלו"

הרב ד"ר משולם הרט הסביר על השפעות הנגיף כאשר בניגוד לטעות רווחת בציבור, הרי שהנגיף מסוכן גם לילדים והשפעותיו מורכבות. הנגיף נשאר בגוף והשפעותיו מורכבות מאוד, לא מדובר בשפעת כפי שיש מי שנטו פעם לחשוב, חובת הזהירות כפולה ומכופלת.

את כנס החירום סיים האלוף (במיל') רוני נומה שמתנדב לסייע לעיר בתקופת החירום, ומהווה גורם מקצועי מוביל בריכוז פעילות הבלימה של ההתפשטות החוזרת של המגפה בעיר התורה. האלוף נומה הציג בפני המשתתפים החשובים את הנתונים הפנימיים של קצב ההדבקה והתחלואה. פירוט הנתונים המעמיק, כלל פילוחים וחיתוכים שונים של מעגלי הדבקה ומקורות הדבקה, נקודות של צבר תחלואה.

מן הנתונים שהוצגו בכינוס הסגור עלתה דאגה רבה ועיקרה בשל הזינוק החד משמעי של תחלואה במקומות מרובי קהל וריכוזים צפופים במיוחד, ולמרבה הצער מנתוני ההדבקה במוסדות התורה והחינוך, בתי כנסת ובתי מדרש ואולמות אירועים.

את הנתונים סיכם מנהל החמ"ל העירוני רו"ח אריק אדלר בניתוח משמעות הנתונים, כי אם לא ינקטו מעשים מיידיים לבלימת ההתפשטות, קצב ההדבקה עלול להיות גבוה בהרבה לדבריו המיפוי של הרחובות הבעייתיים והאזורים שמוגדרים אדומים מצביע באופן וודאי על כך שבכל איזור בו זוהתה התרופפות בשמירה על הוראות הבריאות, בכינוסי ציבור ומוסדות, מזוהה התפרצות של תחלואה
בדבריו אמר האלוף נומה, כי הנתונים הדמוגרפיים של העיר הינם נתון יסוד רב משמעות.

הצפיפות הרבה הינה מקדם הדבקה ותחלואה חסר תקדים. בין הנתונים שהציג האלוף על ריכוז האוכלוסיה הגבוה בעיר שנחשבת לצפופה ביותר בישראל, הוא הראה כי בכל בניין מגורים בעיר מתגוררים בממוצע 150 ילדים כ"י, נתון הממחיש את גודל האחריות. לאחר שיח ודיון בין מרנן ורבנן שליט"א, חתמו רבותינו על שורה של הוראות לציבור, על דעת מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א.

החלטות הכינוס

ביראה ובדאגה אנו נושאים עינינו באחריות לשלומם של אלפי תושבי עירנו, כאשר מספר החולים מאמיר וסכנת חיים מרובה וברורה יש בזה
וכבר הורנו חכמים דעת תורנו הקדושה כי הכל נדחה מפני פיקוח נפש, ואף בלא דברי הרופאים אנו מחויבים לנהוג כן כי כן הוא פסק תורנו הקדושה וכבר הובאו לפנינו נתוני ההדבקה המלאים, אנו מורים ופוסקים בהוראה ברורה

א. החל מהיום ליל חמישי לפרשת בלק ועד לשבת הבאה (פר' פנחס), מנייני התפילה בבתי המדרשות והיכלי התורה, יהיו במנייני תפילה של עד ארבעים מתפללים ולא יותר, הן בחול הן בשבת.

ב. בהתניה כפולה ובהן קודם ללאו, מנייני התפילה יתקיימו בהקפדה ברורה על שמירת מרחק ועטית מסכות באופן מלא על ידי כל המתפללים ללא יוצא מן הכלל, הן בחול והן בשבת ללא שום הוראת היתר.

ג. חובת עטיית מסכה היא בעטייה מלאה כנדרש בכיסוי מלא כהוראות הרופאים, לא במגיני שקף, ולא בלבישה לחצאין. מי שאינו מסוגל בזה – לא יבוא לבית הכנסת. חס ושלום עוון בידו ואינו מצטרף לתפילת הרבים.

ד. הרשות לקיים מניין גדול יותר, הינה אך ורק בשטח פתוח וברחובה של עיר, בהקפדה ברורה על כל הנ"ל, כי לא שיננו הוראתנו אלא במספר המתפללים בלבד.

ה. תושבי העיר בני שבעים שנה, יזהרו בזה באופן כפול ומכופל ויעדיפו מניין במקום פתוח. על גבאי בתי המדרשות שיש בהם מתפללים בגיל זה, לדעת כי זלזול בהוראות ובתנאים שכתבנו, הינו חס ושלום סכנת חיים וגורם לסכנת נפשות, וחס ושלום עוון תלוי בראשם ה"י.

ו. כל מי שאינו חש בטוב בכל צורה שהיא (אף שלא בתסמינים הנ"ל), חייב לשהות בביתו בכל חומר הדין עד שיהא ברור ללא חום וללא כל התסמינים הידועים.

ז. כל מי שחש באחד מהתסמינים, חייב לשהות בבידוד מלא ומוחלט בהפרדה מכל בני ביתו, ללא יציאה מהבית גם לא לרגע אחד.

ח. מי שאחד מבני ביתו שוהה בבידוד בשל חשש חולי, אם אינו שוהה בחדר נפרד – אסור לכל בני הבית לצאת, ודינם כדינו שלו.

ט. חוב ברור להתפנות למלונית במקום חולי בהתאם להנחיות הרבנים, בכדי שח"ו לא יהא הוא גורם ברעתם של אחרים.

י. על כל בתי החנוך, תלמודי התורה והישיבות להקפיד על כל הכללים בהקפדה כפולה ומוכפלת, כי אחריות לשום רבים על ראשם, ומי שאינו מסוגל לעמוד בזה – אסור לו ללמד לרבים ולפתוח את מקום הנ"ל.

יא. יוקם מערך של פיקוח הדוק על כל הישיבות, בשותפות רופאים וראשי הקהילות, ומוסד וישיבה שלא יעמדו בזה, ייסגרו בכאב רב אך באחריות לחיי נפשות רבות.

יב. אנו שבים בקריאה ואזהרה לבעלי שמחה, לקיים הכל באחריות ועל פי כל הכללים, בעטיית מסכות ומיעוט מספר המשתתפים. ללא ריקודים בלחיצת יד וכו – כי סכנה ברורה היא, ולא בשמחה זו חפץ ד'. ושמחה שהיא בגדרי הזהירות יש בה סייעתא דשמיא ויזכו לשלום וברכה באהלם.

יג. קשישים ומבוגרים, ישתדלו שלא לצאת לשמחות שלא לצורך והכרח. ובשמחת צאצאיהם, ישהו בריחוק גדול ובהקפדה וזהירות ברורה.

יד. יוקם צוות מיוחד בין מורי ההוראה ומומחי רפואה, לדון בשאלות למעשה הנוגעות למעשה וענייני הלכה כרוכים בהם.

טו. הננו תפילה ותחינה לעם ד' כי יפילו תחנונים לפני שוכן מעונה, כי חוס על דל ואביון ונפש יושיע, ויסר מעלינו דבר ומגפה ואך שלו' ישכון באהלינו.

צילום: שוקי לרר

 

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture