בהשתתפות יו"ר הכנסת: עשרות ח"כים בהשקת השדולה למען שמירת השבת

עשרות חברי כנסת השתתפו בכנסת בטקס השקת השדולה למען שמירת השבת בראשות ח"כ משה אבוטבול. ליצמן קרא לערוך כנסים חודשיים של השדולה ולעקוב יחד אחרי הפעילות. יו"ר הכנסת לוין הדגיש את החשיבות של שמירת השבת שתמיד הייתה הסמל של עם ישראל • צפו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"אני משתתף בכנסים רבים של השקת שדולות בכנסת, אך דבר כזה כמו שראיתי כאן בהשקת שדולת השבת זה חידוש של ממש, חידוש מרגש ומלכד", כך אמר יו"ר כנסת חה"כ יריב לוין בטקס השקת השדולה למען שמירת השבת שהושקה ביום שני השבוע בכנסת, במעמד רבנים, שרים ועשרות חברי כנסת מכל גווני הבית, שהתאחדו יחדיו לחיזוק שמירת השבת והפצת סגולתה בקרב כל שדרות הציבור.

ההגדרה אכן של יו"ר הכנסת התאימה ביותר למעמד הלא שגרתי שנערך בכנסת, טקס השקת השדולה עליה עמל ותכנן חה"כ הרב משה אבוטבול, ואליה הצטרפו עשרות חברי כנסת מסיעות ש"ס, יהדות התורה, הליכוד והבית היהודי.

את הטקס פתח יו"ר השדולה חה"כ הרב משה אבוטבול בדברים לדרכה של השדולה החדשה שבאה להפיץ את אור השבת בכל שדרות הציבור בארץ. "ארץ ישראל ניתנה לנו בזכות השבת, אנו נמצאים כאן בזכות השבת ולכן עלינו לפעול לשמור על השבת בפרהסיה הציבורית ולהביא את דבר השבת לכל בית ובית בישראל מתוך הסברה נכונה, עם האור והעונג שיש בשבת".

חה"כ אבוטבול סיפר כי לקראת הקמת השדולה קיבל את ברכתם של גדולי ישראל שליט"א, וסיפר כי בשבוע שעבר היה במעונו של מרן האדמו"ר מויזניץ שליט"א, ולאחר שסיפר לו על הטקס להקמת השדולה, ביקשו מרן האדמו"ר לומר לחברי הכנסת כי בימים קשים אלו שכל עם ישראל מתמודד עם התפשטות הקורונה, צריך לחזק את שמירת שבת קודש, וזו הסגולה הטובה ביותר לעצור את המגפה, כפי שכבר אמרו חז"ל "שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא".

הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו שליט"א אמר בדבריו בטקס כי יש לפעול יחדיו לחזק את השבת ולהכניס את נושא השבת במערכות החינוך בארץ, השבת היא הסמל של עם ישראל, ועלינו לחזק את הסמל ולהביא את דבר השבת גם לאלו שלא משתתפים בכנס חשוב זה. בדבריו סיפר כי לאחרונה הגיע אליו ראש עיר שסיפר לו כי כמה חברי עירייה בעירו מנסים להוביל החלטה כי בגני הילדים הגננות לא יברכו את הילדים ב'שבת שלום' אלא ב'סוף שבוע טוב'. אותו ראש עיר בא להתייעץ עמי כיצד להתמודד עם זה, אבל עצם הרעיון מלמד אותנו כמה התרחקנו, וכמה עלינו לעמול בכדי שכל עם ישראל יבין את המרכזיות של שבת קודש בעם ישראל.

"לצערי לאורך השנים שמירת השבת מתכרסמת במרחב הציבורי", הוסיף הגר"ד לאו, "צריך לזכור כי בתורה נכתב כי השבת "אות היא ביני וביניכם לדורותיכם". השבת תישאר תמיד היום המיוחד של העם היהודי, ועלינו רק לזכות להיות השליחים הנאמנים שפועלים למען מטרה נעלה זו".

אחר כך הקריא יו"ר השדולה חה"כ הרב אבוטבול את אגרת הברכה ששלח לטקס, הראשל"צ והרב הראשי לישראל הגר"י יוסף שליט"א בו כתב: "שמחתי לשמוע על היוזמה החשובה והמבורכת להקים בכנסת שדולה מיוחדת שעניינה קידום שמירת שבת בארץ ישראל. שמחתי במיוחד לגלות כי בשדולה נוטלים חלק חברים ממגוון סיעות הבית, כאיש אחד בלב אחד שומרי שבת ושאינם, כולם שותפים לרצון לקידום שמירת השבת בארץ ישראל".

הראשל"צ שליט"א הוסיף: "שמירת השבת במרחב הציבורי מחזקת את זהותה היהודית של מדינת ישראל ומבטיחה את הישרדותה של התרבות היהודית בהמשך מסורת הדורות אלפי שנים. מן הראוי שמדינת העם היהודי תעמוד בראש המדינות המקדשות את יום השבת כפי רצון תורתנו הקדושה".

חבר מועצת חכמי התורה הגאון רבי ראובן אלבז שליט"א נשא את דבריו למשתתפי הכנס, ובדבריו עודד את חשיבות הקמתה של שדולת השבת שמביאה ברכה לכל עם ישראל, עם השפעה גם על יהדות התפוצות, ואמר כי השבת היא המחברת את עם ישראל למסורת הדורות, וניתן לפעול ולרדת אל העם, כמו שנאמר כבר למשה רבינו על מתנת השבת "לך והודיעם".

רבה הראשי של מגדל העמק הגרי"ד גרוסמן שליט"א עמד בדבריו על מסירות נפשם של יהודים בכל הדורות לשמור על השבת, שמירת השבת של בעלי מסירות הנפש היא זו ששמרה על עם ישראל באלפיים שנות גלות, ועלינו מוטל להמשיך את אותה מורשת קודש. בדבריו הביא את משלו של החפץ חיים כי השבת היא הסמל של עם ישראל, וככל שיש שלט על החנות כך יודעים שהחנות פעילה, השבת היא "אות היא לעולם", ועלינו להביא אותה לכל גווני הציבור.

הגאון רבי זמיר כהן שליט"א יו"ר ארגון הדברות אמר כי עם ישראל בכללותו קשור למסורת ישראל, יש כיום הרבה מתקרבים, יש צימאון גדול, והשבת היא כלי מחזיק ברכה להביא בשורה לכל עם ישראל.

שר השיכון הרב יעקב ליצמן (יהדות התורה) אמר בדבריו כי הוא מחזק ומעודד את היוזמה החשובה של הקמת השדולה, למרבה הכאב בשנים האחרונות יש כרסום כבד בסטטוס-קוו של שמירת שבת קודש, ולכן צריך לפעול יחד בכדי לחזק את השבת. בדבריו הציע לערוך כינוס כל חודש בכדי לעקוב אחרי הפעילות ולא להרפות מנושא חשוב זה של חיזוק חומת השבת.

השר לענייני ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ (הבית היהודי) בירך על היוזמה החשובה, ואמר כי נכון לפעול בדרכי הסברה, הציבור מוכן לשמוע, אך צריך לדבר לציבור בשפתו, וזה צו השעה שמאחד את כל המפלגות שחשובה להם המשך מסורת עם ישראל מדור לדור.

יו"ר הכנסת חה"כ יריב לוין (הליכוד) אמר בדבריו כי השבת חשובה לכל יהודי ויהודי ובמשך הדורות הפגיעה בעם היהודי הייתה שלא נתנו ליהודים לשמור שבת, ולכן כאן בארץ ישראל צריך לחזק את השבת, ועלינו לשמור על השבת ששמרה עלינו בכל הדורות. בהמשך דבריו סיפר כי בהיותו שר התיירות שאל פעמים רבות את התיירים מה הכי השפיע עליהם בביקורם בארץ, והתשובה הייתה אחידה – לראות ולהרגיש את השבת בירושלים, זה נגע להם בלב ובנשמה.

"אין זה מובן מאליו שאנו חיים כיום במדינה יהודית לאחר 2000 שנות גלות, וגם עבור מי שאינו מקפיד על קיום כל המצוות, השבת היא לא עוד יום ככלל הימים ואסור שתהיה כך, וזה מאחד את כולנו".

סגן שר החינוך הרב מאיר פרוש (יהדות התורה) אמר בדבריו כי לשבת יש תמיד את החיבור שבת-קודש, והמטרה שלנו להביא את קדושת השבת קודם בקרבנו ואח"כ בכל שדרות הציבור, ואחר שאנו נהיה חזקים נשדר לכל עם ישראל את החשיבות של שמירת השבת, ולכן צריך לעמוד על המשמר בחיזוק חומת השבת.

סגן שר התחבורה הרב אורי מקלב (יהדות התורה) סיפר כי הוא זוכר כי ביקוריו הראשונים בכנסת כסגן ראש עיריית ירושלים היה לכינוסי הלובי הדתי, וזה נתן לו השראה רבה לראות איך מכל גווני הסיעות מתאחדים יחדיו, ולכך הוא שמח לראות את כינוס שדולות השבת שמביאה חותם ערכי לכנסת, ופועלים יחדיו חברים מסיעות נפרדות למען מטרה מאוחדת שכל כולה מטרה ערכית, לשמור על קדושת השבת ולהביא את דבר השבת גם לאלו שלא התחנכו עליה.

"שדולה זו צריכה להיות הפנים של הכנסת וכרטיס הביקור שלה, השבת שומרת עלינו, כיום יש פער גדול בין הדורות שעברו למה שקורה היום בארץ, ישנה בורות גדולה, ילדים שגדלו במערכת החינוך הכללית אינם מודעים לערכה של שבת קודש, כל אזרח בישראל חייב לדעת על קדושת השבת, מה התרבות שלנו אם לא שמירת המסורת, שמירת השבת.

"יש כאלה שמציגים את שמירת השבת כערך סוציאליסטי אך אם לא נחבר לזה את החלק הערכי והמחויבות הקולקטיבית שלנו כעם לא עשינו הרבה, כל יום מחדש מצמרר אותי לראות את התמונה שהתפרסמה בליל שבת קודש לפני מספר שנים שעובדים יהודים נאלצו לעבוד בגשר יהודית בשבת תוך שהם עושים קידוש באתר העבודות, היום חברות לא מעסיקות עובדים שומרי שבת בגלל זה, לדבר הזה יש השלכות רבות, בסופו של דבר זה יגיע לכל אחד מאיתנו" – התריע סגן השר מקלב.

סגן השר פוטין מולא (הליכוד) אמר כי הוא כנציג העדה הדרוזית מתרגש לראות איך עם ישראל שומר על השבת ומתאחד למען השבת, ואין לו ספק כי שמירת השבת היא שמירה למדינת ישראל כולה.

ח"כ מיקי זוהר יו"ר הקואליציה (הליכוד) אמר כי "שדולת השבת היא השדולה הכי חשובה בכנסת. כשנכנסתי לכנסת הצבתי לעצמי מטרה – להפוך את השבת לערך חשוב יותר בעיני הציבור הישראלי. התחלתי אז בחקיקת חוק השבת שעורר סערה מאוד גדולה. היקף המסחר בשבת התרחב מאז לצערי באופן עצום ובלתי סביר וזה רק מוכיח שהצעת החוק שלי הייתה נכונה. אין לי ספק שהיקף המסחר והרווח הכלכלי שנוצר בשבת פוגע בהצלחה של מדינת ישראל ומסב לה נזק. זה בניגוד לכל מה שאנחנו מאמינים בו כעם. אנשים רבים מאוד מעדיפים לא ללכת לעבוד בשבת ועסקים קטנים נפגעים בגלל הסופרמרקטים הגדולים שפתוחים בשבת. אפשר לחולל שינוי, אנחנו חייבים להתאחד וליצור את השינוי ולא לחשוש מביקורת שתקום. ברור לי שהמון גופים עם עוצמה כלכלית ינסו למנוע זאת מאתנו ויתנגדו אבל אל לנו לחשוש. נתאחד ונפעל נגד המסחר בשבת ונביא בשורה טובה לעם ישראל".

חה"כ בצלאל סמוטריץ (ימינה) אמר כי מדברים בתקשורת על "כפייה דתית" אך בפועל זה הפוך ויש כיום למרבה הכאב "כפייה חילונית", כופים על עובדים לעבוד בשבת, עסקים שרוצים לסגור בשבת פוגעים בהם, ולכן חשוב שקמה השדולה הזו. בדבריו סיפר כי בתקופתו הקצרה כשר התחבורה למד כי עם רצון טוב אפשר לבטל 95% מהעבודות שיש בתשתיות בשבת, אם יש רצון טוב ניתן לתכנן מראש בלי שיצטרכו לעבוד בשבת כמו שנעשה בגשר יהודית, אבל צריך רק לרצות את זה ולהכניס את התנאי הזה כבר בשלבי המכרז.
חה"כ עוזי דיין (הליכוד) אמר כי כמי שבא מהציבור הכללי למרות שהוא באופן אישי שומר שבת, חשוב לו לומר כי צריך לדעת איך להסביר נכון, ויש להכשיר אנשים מתוך הציבור הכללי שהם מקדשים את השבת להפעיל אותם בתוך הציבור שהם יהיו נאמני השבת ויביאו את השבת גם לאלו שעדיין לא הכירו את השבת.

חה"כ הרב יצחק פינדרוס (יהדות התורה) אמר כי השבת היא מתנה וארץ ישראל היא גם מתנה, ראינו את התנאי של שמירת השבת כבר בתנ"ך כשמירה על ארץ ישראל וירושלים, ולכן עלינו לדעת כי חיזוק שמירת השבת תחזק את השמירה על כל עם ישראל.
חה"כ הרב אליהו חסיד (יהדות התורה) אמר כי הקמת השדולה עם ציבור כה מגוון היא בשורה גדולה לעם ישראל, איחוד של כוחות כמו שרואים כאן יביא את אור השבת לכל גווני העם. השבת היא של כל עם ישראל, והיא היסוד לקיימנו כעם, ולכך הקמת השדולה יחד עם הפעילות שהיא תעשה ובמיוחד בתחום ההסברה יכולים לחזק את השבת בכל שדרות הציבור.

חה"כ שלמה קרעי (הליכוד) הדגיש כי הקמת השדולה בכנסת היא אמירה ברורה שכנסת ישראל מתכוונת לפעול יחד למען חיזוק השבת. בימי הילדות קראנו סיפורים על מסירות נפש של יהודים למען השבת, למרבה הכאב גם בארץ יש כאלו שנאלצים להתמודד עם זה, והשדולה באה לחזק אותם ואותנו לעמוד על המשמר.

חה"כ אופיר סופר (ימינה) אמר כי מצד אחד רואים שיש התקרבות גדולה לתורה ולמסורת, ומצד שני רואים את הכרסום שיש עם פתיחת מסחר בשבת בהיקפים גדולים, זה מלמד אותנו את עומק השבר, אך מחזק אותנו כי עם הסברה נכונה ובגובה העיניים נוכל לחזק יותר את שמירת השבת בפרהסיה הציבורית בארץ.

חה"כ מיכל שיר (הליכוד) אמרה כי כאם לילדה בת שלש היא רואה כמה החינוך לשבת משפיע על הילדה ומביא עמו גם אור לכל הבית. בדבריה אמרה כי בציבור הכללי יש פחות מודעות, יש כאלו שיש להם ספר תהילים אבל עבורם זה סגולה לשמירה ולא בכדי להתפלל, אין מודעות ויש בורות, שלא לדבר על מי שלא התחנך על ברכי קדושת השבת. בדבריה סיפרה כי לפני הבחירות הייתה בבתי ספר רבים וניסו להתקיל אותה עם שאלה על תחבורה ציבורית בשבת או חנויות בשבת, והיא אמרה להם מנגד, מדוע רק לעשיר מותר לנוח ואילו עני צריך לעבוד שבע ימים בשבוע, היא הציגה להם את הדברים בתוך סיפור על עני שנאלץ לעבוד כל השבוע בלי יום מנוחה, עד כי כל השואלים הבינו כי השאלה לא במקומה.

חה"כ מאי גולן (הליכוד) סיפרה כי היא כתושבת תל אביב גם מרגישה את קדושת השבת, יש קשיים, אבל כאשר השבת מגיעה הכל נראה אחרת, השבת היא השדרה של האומה שלנו, ועלינו להמשיך בכך.

חה"כ הרב אליהו ברוכי (יהדות התורה) אמר בדבריו כי חז"ל אומרים "מתנה טובה יש לי בבית גנזיי ושבת שמה, לך והודיעם לישראל". יש פה דגש חשוב. אנחנו כולנו פה שומרי שבת. אני חושב שאם היה מדובר בהלכה בלבד, או במנהג, לא היה נחוץ להקים שדולה כזאת. אבל מדובר במשהו עם משמעות נוספת: מתנה! הקב"ה מבקש ממשה רבנו שכך תתגלה השבת לישראל. כמתנה. לפני חודש ימים עמלנו, כל אחד מהזווית שלו, איך לייעל ולשפר את תכנית המענקים לכל חלק וחלק באוכלוסייה. ברור שתפקידנו, בין השאר, היה ליידע את הציבור בזכויות המגיעות להם. לו הממשלה הייתה מאשרת תכנית כזאת אבל לא מגלה על כך לאזרחים, זה היה כמעט חסר ערך. תפקידנו עתה הוא ליידע את הציבור שהשבת היא מתנה. היא לא מעמסה. היא לא כפייה. היא מתנה".

חה"כ הרב יעקב טסלר (יהדות התורה) אמר כי שמירת השבת מתחלקת לשני מישורים. מישור אחד הוא הציבורי, בו צריך לפעול בחכמה וברגישות כדי לשמר את הסטאטוס-קוו ואת אווירת השבת במרחב הציבורי, במניעת פתיחת עסקים והפעלה של התחבורה הציבורית בשבת. לדאבוננו, ראשי רשויות מנצלים פרצות בחוק או אפילו מפרים אותו ברגל גסה, עם קבלת סעד ותמיכה מבג"ץ הנותן ידו להרס הדת ולגיטימציה לחילולי שבת. המישור השני הוא הפרטי – התחזקות של כל אחד ואחד בשמירת השבת אצלו בבית. בזמן שאנו מצווים על שמירת ההנחיות, שמירת מרחק כדי להימנע מהדבקה בנגיף, מוסיף מורי ורבי האדמו"ר מויזניץ שליט"א עוד שמירה מיוחדת, בדוקה ומנוסה, להינצל מהנגיף ולפרנסה בשפע: שמירת השבת! עליה ישנה הבטחה של חז"ל "שבת היא מלזעוק ורפואה קרובה לבוא" ו"שבת היא מקור הברכה".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture