Yonatan Sindel/Flash90

הגר"י זילברשטיין אישר: הרופא בהנחיות ליו"כ לבחורי הישיבות שחלו בקורונה

ד"ר ציון שלוסברג שמונה ע"י גדולי ישראל לטפל בענייני הקורונה בעולם הישיבות שיגר מכתב ארוך ומפורט בו מספר הנחיות לבחורים אשר חלו בנגיף כיצד עליהם לנהוג ביום הקדוש. הגר''י זילברשטיין הוסיף כי בכל ישיבה ראוי להביא רופא נוכרי שיענה על שאלות במקרה הצורך • המכתב המלא

לקראת יום הכיפורים שיגר ד"ר ציון שלוסברג הממונה על תחלואת הקורונה בעולם הישיבות מטעם וועד הישיבות יוצא במכתב ארוך ומפורט בו הוא מעלה מספר הנחיות לבחורי הישיבות אשר חלו בנגיף הקורונה כיצד עליהם לצום ביום הקדוש, בשולי מכתבו מציין ד"ר ציון שלוסברג כי הדברים היו לעיני חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א אשר אישר את הדברים.

בפתח מכתבו שהגיע לידי 'חדשות JDN' נכתב: "כממונה מטעם משרד הבריאות על מתווה הקפסולות של ועד הישיבות. נתבקשתי לתת הנחיות לישיבות שיש שם חולים מאומתים לקראת יום הכיפורים. נגיף הקוביד 19 הינו נגיף במשפחת נגיפי הקורונה. הנגיף שגרם להתפרצות עולמית של תחלואה ושל מספר נפטרים לא מבוטל הכה גם בישיבות הקדושות ואנו נמצאים כעת בהתפרצות של מעל 2500 בחורים בפריסה ארצית".

"על אף המהלך השכיח של הנגיף לגרימת מחלה ויראלית קלה שחולפת תוך מספר ימים ספורים, שתתבטא בכאבי גרון, כאבי ראש, שיעול, לעיתים המלווה גם קוצר נשימה, איבוד חוש הטעם וריח, ומחלת חום, 80% יחלימו ללא שיירים. 5% יגררו מחלה קלה למשך זמן ארוך יותר ו-5% עלולים רח"ל לפתח מחלה קשה יותר".

"מהידע הרפואי שנצבר מוכח שהנגיף גורם להפעלת מערכת הקרישה בדם ויצירת מיני קרישים העלולים לפגוע במספר איברים בגוף, בעיקר בריאות ובכליות, אך אפקט הנגיף מפושט בעוד הרבה ממערכות הגוף, עיקר התסמינים המתמשכים עליהם מתלוננים המחלימים הם עייפות, קשיי נשימה, וכאבי מפרקים, שיעול וקוצר נשימה".

עוד כותב ד"ר ציון שלוסברג כי "לצערנו יש גם כאלו העלולים לפתח מחלה קשה יותר גם בגיל צעיר ותמונת האשפוז מלמדת שגם אנשים בגיל הצעיר עלולים להתאשפז ואף במצב קשה ונזקקים להנשמה, ולצערנו רח"ל היו גם קורבנות בנפש, ואי אפשר לדעת מי יחלה בצורה קלה ומי יחלה חלילה בצורה קשה יותר, ומכאן בוודאי ששומר נפשו ירחק מהמחשבה הפסולה של להידבק על מנת לעבור את הנגיף".

כאן נכתבו מספר הוראות לקראת יום הכיפורים: "בהתקרב היום הקדוש הנה אנו להנחות לגבי התנהלות החולים המאומתים לגבי צום יום הכיפורים.

א. חולה קל – שעבר את המחלה לאחר יומיים שלושה ללא שיירים (לא סימפטומים משמעותיים, לא אושפז) אין בעיה עם הצום , אולם יקפיד על שתייה מרובה מערב החג.

ב. חולה שפיתח סימפטומים משמעותיים, ו/או הסימפטומים ממשיכים יש להיזהר וכדאי לשאול פרטנית האם לשתות פחות פחות משיעור דהיינו כל תשע דקות CC. 40.

ג. חולה שנמצא כעת במחלה ולא ידוע האם יפתח מחלה משמעותית או לא, במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים במהלך הצום, במידה ואי אפשר ישתה מים מרים (דהיינו חליטת של 4 תמציות תה קמומיל בכוס רגילה של מים רותחים לרבע שעה ויכול לשתות ללא שיעורים), במידה וגם זה לא אפשרי, ישתה פחות מכשיעור, אם יכול לבא לידי סכנה. היות וכאמור הנגיף מפעיל את מערכת הקרישה ובהינתן התייבשות מסוימת של הצום יכול לגרום לסיבוכים .

ד. חולה עם מחלה משמעותית (חום גבוה, שיעול, קוצר נשימה, ירידה בסטורציה וכו'), אם יכול לבא לידי סכנה, לא יצום. במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים, במידה ולא ניתן ישתה כרגיל.

ה. חולה המאושפז לא יצום אם יכול לבא לידי סכנה. במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים, במידה ולא ניתן ישתה כרגיל.

ו. חולה שהיה עם מחלה משמעותית או שהיה מאושפז בחודש האחרון, ויכול לבא לידי סכנה, במידת האפשר יקבל עירוי נוזלים במהלך הצום, במידה ואי אפשר ישתה מים מרים (4 תמציות תה קמומיל בכוס ויכול לשתות ללא הגבלה), במידה וגם זה לא אפשרי, ישתה פחות מכשיעור.

בסוף מכתבו מוסיף ד"ר ציון שלוסברג כי "ההנחיות היו לעיני הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א והוא אישר אותם". עוד נכתב כי הגר"י זילברשטיין הוסיף כי הגאון רבי עקיבא איגר זיע"א פרסם הנחיות לעיר פוזנא בשנת תקצ"ב בשעת המגיפה שם, וכתב שקשה לתת הנחיות כלליות ליום הכיפורים, ולכן יהיו שני רופאים נוכחים במשך כל היום בחדר הקהל, והזהיר שלא לשמור בסוד אף את המקרה הקל ביותר.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א הוסיף כי בשל כך במקרה שיש בישיבה חולים מאומתים, טוב תעשה הישיבה שתממן רופא או אדם מוסמך רפואי בכיר, עדיף נכרי, שיהיה במשך כל יום הכיפורים בישיבה שיוכל לדאוג לעירוי לבחורים הנצרכים לכך, ויוכלו גם לשאול אותו שאלות שיתעוררו במהלך היום הקדוש.

2 תגובות

ההוראה "אם יכול לבוא לידי סכנה" חוזרת על עצמה לאורך כל המכתב. מי אמור לענות על כך?

לקבל עירוי נוזלי זה נכנס בגדר של החובל אני רק שואל איזה עדיף לשבור את הצום או לעבור אל איסור חבלה
מה שכן אפשר להכניס את החלק שניכנס לגוף קודם החג

הוסף תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן