"מתנדבי זק"א ת"א רגילים למחזות קורעי לב, אך אלו מראות שלא היו לנו עד כה"

הרב צבי חסיד, מנכ"ל זק"א ת"א פותח צוהר לעבודה האינטנסיבית של המתנדבים בצל הקורונה בשמונת החודשים האחרונים ומספר על הצורך לטפל במהירות בכל אחד מנפטרי הקורונה: "מעבר לסיוע לוגיסטי שהענקנו ועדיין נותנים, אנו מסייעים בשינוע הנפטרים מהקורונה, המוטו שלנו שלא נגיע למצב כמו באיטליה שנפטרים ממתינים שלושה ימים בבית כי אין כח אדם לטפל בהם"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הרב צבי חסיד, מנכ"ל זק"א ת"א פותח צוהר לעבודה האינטנסיבית של המתנדבים מאז פרוץ הגל הראשון ועד עצם היום הזה. פעילות שלא פסקה לרגע. יום ולילה, ימי חול ושבתות, חגים וצומות. החל מאיתור חולי קורונה בשבתות וחגים, דרך הלוויות קורעות לב של חולי קורונה שבני המשפחה מבקשים רק להיפרד כראוי ועד למשימה השוחקת מכולם, טיפול בנפטרי הקורונה – בהתאם להוראות ההלכתיות ובהתאם להנחיות של משרד הבריאות.

 

מאז פרוץ המגיפה בכמה נפטרי קורונה טיפלתם?

הרב צבי חסיד: "כבר מהגל הראשון, הבנו שמדובר בעת חרום, והצענו את עזרתנו לפורום חברות הקדישא בישראל שלקח על עצמו את כל האופרציה של טיפול בנפטרי הקורונה בארבעה מרכזים בארץ. מעבר לסיוע לוגיסטי שהענקנו ועדיין נותנים, אנו מסייעים בשינוע הנפטרים מהקורונה, המוטו שלנו שלא נגיע למצב כמו באיטליה שנפטרים ממתינים שלושה ימים בבית כי אין כח אדם לטפל בהם. ואכן המצב הוא שהמשפחות לא מרגישות שינוי כמעט בטיפול בנפטרים והלוויות נקבעות בזמן ולפי דרישת בני המשפחה. זהו הישג עצום שמאחוריו עומדים גורמים שונים שחברו יחדיו על מנת שנהיה במצב הזה. בחודשים האחרונים אנו מעבירים מאות נפטרים קורונה מכל רחבי הארץ, מדן ועד אילת. כל זה לצד פעילות השיגרה שלא חדלה לרגע. האמבולנסים של הארגון גומעים אלפי קילומטרים מדי  יום. רק בחודש האחרון טיפלנו בכ-220 נפטרים והחודש כבר היום אנחנו במס' דומה של נפטרים לצערנו הרב".

 

האם יש הלכות שונות בטיפול בנפטרי קורונה?

"ככלל אנו מלווים בהדרכתו הצמודה של רב הארגון הרה"ג יעקב רוז'ה שליט"א וגם בנושא הקורונה, לדוגמא אופן הטהרות, אופן הקבורה, השינוע שנעשה במינימום אנשים למנוע הידבקויות, הכל בהתאם להנחיותיו של הרב. מיד עם תחילת הגל הראשון הכשרנו כ-50 מתנדבים בהדרכה מיוחדת לטפל בנפטרי קורונה, הן מההיבט הבריאותי והן בשל ההנחיות ההלכתיות ונוהלי משרד הבריאות לנושא. כיום המצב קל יותר, לאחר שגורמי הרפואה מטילים ספק במידת האפשרות להידבק מנפטרים כשהם עטופים".

 

מן הסתם פגשתם בסיפורים מצמררים עקב כך שהמשפחה לא יכולה להיפרד מיקיריה לפני הפטירה. אסור להם גם להתקרב אחרי הפטירה לנפטר. איך אתם מתמודדים בסיטואציות מהסוג הזה?

"שוועתם של המשפחות להשתתף בהלוויה העמידה בפנינו דילמה לא קלה, כשהמטרה להימנע כמה שיותר ממגע עם ציבור כשהנפטר הלך לעולמו מקורונה, ומאידך הרצון להיפרד, השאיפה ל"וכבוד עשו לו במותו" של בן, של בת, של הורים שקברו את ילדיהם המבקשים לבכות על לכתו בטרם עת ולא להסתפק בהלוויה בבית הקברות של עד שני מנינים במקסימום.

"לא יכולנו לעמוד מנגד, בעיקר שהיו מקרים שהמשפחה הקרובה היתה בבידוד או שגם הם חלו יכלו לצאת להלוויה עצמה. במקרים כאלו העברנו את הנפטרים דרך ביתם לאמירת קדיש, לפרידה כאובה וללווי במבט אחרון מחלונות הבתים והמרפסות של המכרים והשכנים. המתנדבים רגילים למחזות קורעי לב, אך אלו מראות שלא היו לנו עד כה.

"אלו אירועים של כמעט כל שבוע ולפעמים כל יום, רק בשבוע שעבר הלך לעולמו השוטר שהיה מוצב בבי"ח איכילוב, יהודי חרדי מבני ברק ר' מיכאל לוי ז"ל והוא רק בן 55. חלק מבני המשפחה היו בבידוד, ההלוויה היתה בחלקה הצבאית וזה היה להם הנפטר הראשון מקורונה. מתנדבי זק"א תל אביב נרתמו למשימה, ערכו את ההלוויה והקבורה בטכס ממלכתי וסייעו למשפחה להגיע באמבולנס עד לחלקת הקבר ולהשתתף ככל הניתן. זה אסון על אסון והדבר קורע את הלב".

 

הקורונה גבתה קורבנות רבים מהציבור שלנו, אחד היקרים הוא מתנדב מוכר ומוערך בזק"א ת"א הרב רפי שינפלד ז"ל. ספר לנו כמה מילים עליו.

"רפי שינפלד ז"ל, היה איש חסד בכלל וחסד של אמת בפרט. היקפי החסד שלו יכולים למלא את זמנם של כמה וכמה אנשים. אין בית כמעט בבני ברק שרפי לא סייע שם, אם בהבאת ציוד לימי השבעה, עריכת הלוויה או דאגה למשהו הכלול במצוות "גמילות חסדים". בפשטות, בענווה, מבלי לעשות ענין, אומר ועושה, בגופו, בממונו ובזמנו מסביב לשעון. איפה ישנם עוד אנשים כמו רפי בימינו.

"אין חבורת גמילות חסד של אמת, שרפי לא תרם מזמנו לסייע בעת הצורך, לא היה מצב שנקרא אל הדגל והשיב בשלילה, אלא אם היה באותה שעה במצווה משלימה במקום אחר, הכל שלא על מנת לקבל פרס. אדם נדיר היה ומיוחד בטוב ליבו, כתובת לכל אדם, בכל ענין, השיב תמיד בחיבה, בגובה העיניים ללא התנשאות, לכל אחד הקרין את אהבתו וכמים הפנים לפנים. נלקח מאיתנו חבר קרוב ואהוב וכאב הפרידה הוא עצום. זו היתה מכה כואבת לי אישית ולארגון בכלל, קשה במילים לתאר את האסון שנפער, כמובן שכאב המשפחה הוא עשרת מונים, רפי ז"ל היה רק בן 50 כשכוחותיו במותניו והוא נלקח מאיתנו כך לפתע".

 

בחודש האחרון היו נפטרים רבים שחלקם הלכו לעולמם באמצע החג, מה שמקשה מאד בוודאי על המתנדבים. ספר לנו בכמה מילים על כך.

"במסגרת ההירתמות שלנו לטפל בנפטרי הקורונה, אנו אחראים גם על כל נפטרי הקורונה בבית החולים מעיני הישועה. צוות מתנדבים יוצא לכל פטירה ומטפל, ואפילו באמצע ליל הסדר יצא צוות לדאוג לכבוד המת. לכולנו החגים האחרונים לא היו שגרתיים כמידי שנה, כל אחד וסיבותיו, אבל אצלנו זה בגלל שהמוות לא פסק לרגע, עד כניסת החג וביציאה וקריאות גם באמצע החג. מתנדבי זק"א הם בעצם משוגעים שנכנסים לכל מקום ממנו אנשים בורחים, אבל כשיש את האמונה במשימת הקודש, אז אין שום מחסום ובכל עת ובכל שעה יוצאים צוותות לטפל בנפטרי הקורונה בקהילה ובבתי החולים".

 

לאחרונה אתם עושים מאמצים כבירים להודיע בשבת לחולי קורונה שהבדיקות שלהם התגלו כחיוביות. כיצד זה מתבצע ומה החשיבות הגדולה בכך?

"במסגרת ההירתמות למשימות בקהילה, נעתרנו לפניית משרד הבריאות לצד ארגון "זק"א ישראל" לסייע בנושא איתור חולי קורונה בשבת וחג. זהו בעצם בסיס לקטיעת שרשרת ההדבקה, כאשר התשובה החיובית מתקבלת אחרי כניסת השבת ויש צורך להודיע בדחיפות לחולה כי הוא מאומת על מנת שיתבודד מיתר בני המשפחה. הניסיון היום מלמד אותנו שהיו כאלה שאפילו המשיכו ללכת לבית הכנסת אחרי הבדיקה כי טענו שאין להם תסמינים וכד' או שישבו עם יתר בני המשפחה לסעודת השבת וההודעה שהגיעה במועד עצרה את המשך המגיפה. כל זה נעשה על פי הנחיותיו של חבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א שגוי הוא הנהג ומסיע יהודי לביצוע הפרוצדורה שבעיקרה הודעה על בידוד לבני המשפחה ולקיחת טלפון ליצירת קשר עם החולה על ידי קופת החולים במוצאי השבת. גם פה אחרי שהארגון ראה שאין מי שיעשה לקח על עצמו יחד עם זק"א ישראל להעביר הודעות בכל הארץ באמצעות עשרות גויים של שבת ולוגיסטיקה עצומה לסייע בקטיעת שרשרת ההדבקה בעיקר במגזר החרדי".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture