הרבנים על חיסונים בשבת: "גם בימות השבוע לא מבצעים חיסונים בכל היממה"

הגרש"מ עמאר בפסק: "איסור גמור לבצע חיסונים בשבת. אם זה פיקוח נפש? מדוע לא מחסנים כל היום והלילה". לשכת הגר"י יוסף: "לא התבצע כל פניה בנוגע למתן היתר לחסן בשבת". הגר"ד לאו: "יהיה אפשר לשקול להתיר חיסונים גם בשבתות, בשלב זה אין היתר לחלל שבת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בעקבות פרסומים מעוותים בעניין נמסר הערב מהרבנות הראשית מטעם לשכתו של הרב הראשי לישראל הגאון רבי יצחק יוסף כי "לא התבצע כל פניה בנוגע למתן היתר לחסן בשבת". מהרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו נמסר כי הוא "רואה חשיבות רבה במתן החיסונים לכלל הציבור ואף התחסן בפומבי בכדי לעודד את הציבור להתחסן".

עם זאת צוין כי "הרב הראשי סבור כי ככל שיתקיימו חיסונים במשך כל שעות היום והלילה במהלך השבוע, מה שמעיד בפועל על דחיפות ובהילות לחסן מהר ככל הניתן, יהיה אפשר לשקול להתיר חיסונים גם בשבתות. בשלב זה כאשר גם בימות השבוע עדיין לא מבצעים חיסונים בכל שעות היום והלילה אלא בשעות קבלת קהל ולכן בשלב זה אין היתר לחלל שבת".

בתוך כך, לאחר פנייתם של רבני בתי החולים ורופאים בכירים לראשון לציון הגרש"מ עמאר ובעקבות פרסומים על קופות חולים העורכים חיסונים בשבת בטענה של פיקוח נפש, פסק הראשון לציון הגרש"מ עמאר שליט"א רבה של ירושלים במכתב מיוחד כי אחר התייעצות עם הרופאים זהו איסור גמור. במכתבו פתח הראשון לציון בדברי חיזוק ובהודאה לבורא עולם על פיתוח החיסונים כמלחמה נגד הנגיף המתפשט.

"בימים אלו אשר בחסדי השם עלינו ניתנה האפשרות להתחסן כנגד המגפה הרעה המשתוללת בכל פינות תבל, ורבים חללים הפילה, ועצומים כל הרוגיה, ולא הנחש ממית ולא הנחש מחיה, אלא בשעה שנושאים עיניהם למרום ומשעבדים את ליבם לאבינו שבשמיים, הקב"ה מלא רחמים ומרבה להטיב, והוא מושיעם".

"והנה בזמן שהנהגת ה' הייתה באתגליא, ראו ישועת ה' בגלוי, וחשו את את יד ה' התומכת ומרוממת, ועין בעין הביטו אל ישועות ה' ונפלאותיו, וגם בימים של הסתרת פנים חסדי ה' לא תמו ולא כלו רחמיו, אלא שנעשים בהסתר, והוא עילת העילות וסיבת הסיבות, מסובב כל העילות, עד לביצוע הישועה, והמסתכל ומתבונן לשום עינו ולבו להבין, רואה את ישועת ה' בבירור".

"וכל אשר עיני שכלו פקוחות השם לבו לדרכי ה' והשגחתו הנפלאה, המגביהי לשבת גבוה מעל כל גבוהים השפילי לראות בשמים ובארץ, והוא המולך והמביא, רואה ישועת ה' בשמחה. ואנו לי-ה עינינו נשואות כעיני עבדים אל יד אדוניהם, כעיני שפחה אל יד גבירתה כן עיניינו אל ה' א-ל-הינו עד שיחננו וישלים ישועתנו ורפואתנו בחסד וברחמים".

במכתבו דן הראשון לציון על החיסונים בשבת ודוחה את הטענות כי הדבר כרוך בפיקוח נפש ואף מוסיף כי אם הוא פיקוח נפש מדוע מגבילים את שעות החיסונים מידי יום. "התעוררה השאלה, האם להתיר לבצע את החיסונים גם ביום שבת קדש. ויש שהזדרזו להודיע בשער בת רבים, שהם מחסנים גם בשבת, ותשובתם מוכנה על שפתם, "שפיקוח נפש דוחה שבת". ואולם נהגו בזריזות יתירה, ואם כי מחשבתם טובה, להרבות חיסונים ולהציל נפשות, מ"מ לא חישבו נכון איך לנצל הזמן שבו ראוי להרבות חיסונים ככל האפשר, שיש מהם שלא מחסנים בימי ששי, ובשאר ימים מסיימים מוקדם, אבל את השבת הם מקריבים בראש, בלי רגש על קדושתה. וגם אם ימלאו ימות החול, יש שעות רבות בלילות שהתיכנון נכון יכולים לנצלם. והדברים ידועים. ואחר שהתיעצתי עם אנשים חשובים בתחומי הרפואה הציבורית, הנני להודיע, שאסור לבצע את החיסונים ביום השבת".

בסיום מכתבו המליץ הראש"ל לרופאים לחסן את אלה שאינם יהודים בשבת ע"י רופאים שאינם יהודים. "יכולים לנצל את השבת ולחסן שאינם יהודים ע"י צוותות שאינם יהודים. ולא יהיה שום נזק ח"ו, ובזכות שמירת השבת ישמרנו הא-ל לעד אמן". חתם הראשון לציון את מכתבו".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture