חריג: "הכומר היהודי" נפטר וייקבר בקבר שרכש לעצמו ליד נרצחי השואה

בחצר הכנסייה, עמדו מצד אחד הכמרים ומצד שני יהודים חרדים שאמרו קדיש. בתווך: המיטה של "הכומר היהודי" ששרד את השואה ובהתאם לצוואתו ייקבר ליד הוריו בפולין, תחת מצבה שניסח בחייו עם הודעה כי שב לעמו בשנותיו האחרונות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מראה חריג כזה, לא רואים בכל יום. מחוץ לכנסייה בעיר יפו, עמדו מצד אחד כמרים – ומהצד השני יהודים שומרי תורה ומצוות שאמרו קדיש, וערכו הלוויה יהודית. בתווך, שכב ארונו של "הכומר היהודי".

הוא היה מוכר בשם גרגורי פבלובסקי, אב קתולי שנולד כילד יהודי בשם יעקב צבי גרינר. הוא למנדל ומרים גרינר בעיר זמושץ, בן זקונים, הצעיר מבין ארבעה אחים. בהיותו ילד בן שמונה, השתנו חייו ללא היכר עם הפלישה של גרמניה הנאצית לפולין.

תחילה רצחו הנאצים את אביו. על כך סיפר לימים: "אבי הלך לעבוד אצל הגרמנים. היה מאוד מוטרד ודאג לגורלנו. פעם לפני צאתו נפרד מכולנו באומרו: "איני יודע אם אחזור". כפי הנראה הרגיש שהסוף מתקרב. אמא שאלה: "מדוע אתה הולך?" ענה "אני מוכרח". פחד, קרוב לודאי, שאם לא ילך, יבואו לחפש אותו הגרמנים וירצחו את כל המשפחה. אבא חבק את כולם ונישק. הלך, ואכן לא שב יותר".

אחר כך חיסלו את הגטו והובילו את היהודים לעיירה איזביצה הסמוכה, שם נטבחו מרבית מיהודי האזור בבורות הריגה, ובהם אמו של יעקב צבי ושתי אחיותיו. "הגרמנים פקדו לחפור שני בורות גדולים, וציוו על הקורבנות להתפשט, ואז רצחו אותם בירייה בראש מאחור", העיד לימים. "ההרוגים נפלו למרכז הקבר".

"גופות הנרצחים גדשו את שני הבורות עד למעלה, שכבו האחת על השניה, לרוב פניהם לאדמה. אחרי ההוצאה להורג, כיסו הגרמנים את הגופות באדמה. אחד הבורות היה כה מלא, עד כי אי אפשר היה לכסות אותו כהלכה". אחרי המלחמה, הגיע למקום לסדר את המצבות – ובהמשך אף בחר להיקבר שם, אך בל נקדים את המאוחר.

התעודה המזוייפת של הנוצרי – וההפיכה לכומר

את הדרך לנצרות, עשה יעקב הקטן באקראי, אחרי שקיבל תעודה מזוייפת במטרה להינצל. כאשר שב לזמושץ קיבל מנער יהודי תעודה מזויפת של פולני קתולי בשם גרגור פבלובסקי. הזהות החדשה הצילה את חייו, אך הוא נאלץ להמשיך לברוח כל פעם שהיה חשש כי יגלו שהוא יהודי, מהול.

בהמשך הגיע לבית יתומים נוצרי, שם גודל על ידי הנזירות. למרות שבשלב מסויים סיפר למדריכיו כי הוא בכלל יהודי, הם החליטו כי אין כל מניעה שהוא יהיה כומר יהודי – והוא אכן הצליח בלימודיו ונהיה כומר קתולי.

בשלב מסויים, לציון אלף שנות נצרות בפולין, פרסם מאמר בעיתון מקומי בו חשף את זהותו היהודית. המאמר עורר הדים רבים והגיע עד לעיניהם של קרובי משפחתו בישראל ובהם אחיו, חיים, שגר בחיפה – אחרי שהצליח להימלט מהנאצים ולשרוד את השואה האיומה.

אחרי שנוצר קשר ראשוני עם אחיו, הוא החליט לעלות לארץ ישראל תוך שהוא מסביר: "המקום שלי כאן, בין היהודים". לפני העליה ארצה, הקימו יחדיו האחים, הכומר והחרדי, מצבה על קברי הוריהם ובני משפחתם. "לזיכרון נצח להורינו היקרים, מנדל בן זאב ומרים בת יצחק גרינר ז"ל, ולאחיותינו שינדל ושרה ז"ל, וכן לכל היהודים שנרצחו והטמונים בבית עלמין זה בחודש כסלו תש"ג, על ידי המרצחים הנאצים מחללי מצוות ה'". הם חתמו, בהודיה על ההצלה: "הכהן גרגור פבלובסקי יעקב צבי גרינר – פולין, חיים גרינר – ישראל".

על זהותו המורכבת הוא אמר: "לא רציתי לחיות בשקר. לא רציתי להתכחש לשורשַי, לאמי, לאבי, לעמי. רציתי להיות אמיתי. ובכן, יש לי מולדת שהיא פולין ואני משתייך לעם שהם הפולנים. אבל יש לי עם ראשון – העם היהודי. עשו לי ברית מילה ביום השמיני לחיי. אני שייך גם לפולין וגם לישראל. אני לא יכול לדבר נגד הפולנים כי הם הצילו אותי ואני לא יכול לדבר נגד היהודים כי אני אחד מהם".

הקשר עם הרב שחיזק את הכומר וקבע לו מזוזה

בערוב ימיו הוא נפגש עם הרב שלום מלול, ראש ישיבת אמי"ת באשדוד המשמש גם כמדריך מסעות לפולין. הרב מלול שהכיר את סיפורו של הכומר היהודי נפגש אתו בביתו ביפו והשניים התיידדו. הרב מלול מספר כי פבלובסקי היה אסיר תודה על הצלתו לכנסייה, אך הקפיד לצום ביום הכיפורים ולא לאכול חמץ בפסח.

הרב מלול סיפר השבוע, כי "הוא חוזר לפולין באחת הנסיעות שלו וקנה חלקת קבר בבית העלמין שהמשפחה שלו נרצחה. הוא סגר עם הרב הראשי של פולין – הרב מיכאל שודריך, שילם לו כסף ואפילו בונה כבר מצבה עם לוחות הברית. הוא כתב על גבי המצבה טקסט מאוד מרגש על זה שהוא נולד יהודי וששב אל עמו. הוא קבע עם הרב שודריך שכאשר הוא ימות אז יחזירו אותו לפולין ויעשו לו לוויה יהודית כדת וכדין עם קדיש והוא חוזר לעם היהודי במותו".

בפגישה הראשונה ביניהם, שאל הרב מלול את הכומר היהודי אם הוא רוצה להניח תפילין. הוא סירב, אך הסכים לקבוע מזוזה. "הבאתי לו מזוזה וקבענו אותה ביחד. שנינו בירכנו ביחד בקול רם. הנחתי לו כיפה על הראש וקבענו מזוזה. זה מטורף שכומר פעיל קובע מזוזה בבית שלו".

"עם זאת, הוא לא הביע חרטה אף פעם על הדרך הנוצרית שבה בחר. במשך שנים היה אומר לכל מי שניסה לדבר איתו על כך, שהוא נוצרי אדוק. הגעתי אליו בארבע השנים האחרונות, בזקנתו, והוא דיבר כבר בטון אחר. היו לנו שיחות על אלוקים ועל יהדות, ואמרתי לו: קטונתי, אבל אם במותך אתה חוזר להיות יהודי, למה שלא תתחיל את החזרה כבר עכשיו? והוא אמר לי: הכנסייה הצילה אותי. שאלתי אותו האם זה מתוך הכרת הטוב, והוא דחה ודחה את התשובה. הוא היה פייסן, אך לא הביע חרטה בשום רגע. ראיתי בו הרבה כבוד לכנסייה והכרת טובה טוטאלית".

וכך, נערך לו השבוע טקס ההלוויה ברחבת הכנסייה ביפו בהשתתפות כמרים ועם אמירת קדיש, בדרך להלוויה יהודית בפולין, שם ייטמן בקבר יהודי מתחת למצבה שהזמין בחייו, עליו נכתב: "האב גרגור פבלובסקי, יעקב צבי גרינר, בן מנדל ומרים ז"ל. עזבתי את בני משפחתי כדי להציל את חיי בעת השואה. באו לקחת אותנו להשמדה. את חיי שניצלתי הקדשתי לשירות אלוקים ואדם. שבתי אליהם למקום שבו נרצחו על קידוש השם. תנצב"ה".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין שום היתר לקבור אותו שמה

חלקים מהכתבה היה כנראה כדאי להשמיט, (כוונתי לענין הכרת הטוב הטוטאלית שהיתה לו ל…)
זה שהוא בעקבות משברי חייו שגה ונפל לזרועות הטומאה אינו מצדיק לחזור ולהזכיר את שגגתו אף שבוודאי א"א לדונו.
סיפור מצמרר.

אבאלה! מזעזע! ואני לא חושבת שהיה אסור לו להיקבר שם וגם אסור לדון אף אדם שעבר כאלה חיים שד' ישמור!! צמרמורת לקרא את זה!!! -ואני גם חושבת שהיה דברים שהיה כדאי להשמיט.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture