סיקור מיוחד מברלין: אלפים השתתפו בהדלקת נרות חנוכה בשער הניצחון

מעמד ההדלקה המסורתי למרגלות 'שער הניצחון' בלב העיר ברלין התקיים אמש בהשתתפות מאות יהודים ובכירי הקהילה היהודית בגרמניה • נשיאת הבונסטאג ל'שחרית': "יהיו חיים יהודים חזקים בגרמניה, אנחנו נקדם חוקים כדי לאפשר זאת"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

אמש, בשעה 16:00 שעון גרמניה, התייצבו בכירי הממשל הגרמני למעמד ההדלקה המסורתי למרגלות 'שער הניצחון' בלב העיר ברלין, בהשתתפות אלפי יהודים ואישים נכבדים.

במעמד ההדלקה, אותו מוביל מידי שנה רבה של העיר הרב יהודה טייכטל, השתתפה נשיאת הבונסטאג ברבל בס. לצד בס, השתתפו במעמד גם חברי בודנסטאג וותיקים וכאלה שנכנסו רק לאחרונה, בעקבות הבחירות. בנוסף, ישתתפו גם ראשי מפלגות ובכירים שבקרוב ימונו לשרים.

המעמד המרגש משך אליו יהודים רבים מכל רחבי ברלין וגרמניה, ונחשב למעמד היהודי הבולט ביותר בגרמניה, במעגל השנה. באופן טבעי, אל המעמד הגיעו עשרות צלמי תקשורת וסוכניות ידיעות, חלקם העבירו את המעמד בשידור ישיר למיליונים ברחבי גרמניה והעולם.

בשל חשיבות המעמד, נהרו אליו גם שגרירים מדינות העולם, המכהנים בתפקידים דיפלומטיים בגרמניה. הם כובדו לשבת בשורות הראשונות, למרגלות חנוכיית הענק שמאירה את ברלין.

במעמד השתתפו בין היתר סגני נשיאת הבונסטאג, שרת המשפטים, ממונה תחום התיירות בממשלת גרמניה, ראשי הסיעות הבכירות בפרלמנט, נשיא ארגוני הגג של המוסלמים בגרמניה, הממונה שגרירות ארה"ב בברלין, בכיר בשגרירות איחוד האמירויות, סגן השגריר של בחריין, ושגרירי ישראל, צרפת, ספרד, קנדה, איטליה, הונגריה, אוקראינה ועוד.

"החנוכייה הזו היא עדות מוחשית לעם ישראל חי", אומר הרב טייכטל בהתרגשות, בדקות שלפני מעמד ההדלקה, "בכל שנה מחדש, ולמרות שזה הפך כבר למסורת בשנים האחרונת, ההתרגשות היא עצומה. לחשוב רק איזה מלאכי חבלה צעדו, ממש כאן, מתחת לשער הזה – ולראות היום את האור היהודי הענק, זה נס עצום".

נשיאת הבונסטאג, ברבל בס, שנכנסה לתפקידה לאחר הבחירות האחרונות, אמרה בנאומה בעמד כי "זה אירוע מאוד מרגש בשבילי, לעמוד פה בתור נשיאת הבונסטאג, במקום כל כך טעות מהעבר ולהדליק את האור של העתיד". בהמשך אמרה בראיון קצר ל'שחרית' כי "יהיו חיים יהודים חזקים בגרמניה, אנחנו נקדם חוקים כדי לאפשר את זה".

הרב טייכטל אמר ל'שחרית' בתום האירוע כי "זה אין בי את המילים לתאר את ההתרגשות שאחזה בי כשהדלקתי את הנרות בשער ברנדנבורג, בדיוק במקום בו עמד לפני כמה עשורים הצורר הנאצי ימ"ש וציין את עליית כוחו בגרמניה".

בקהילה היהודית שררה דרגה רבה לקראת המעמד בעקבות הטלת הגבלות נוספות בברלין עם המשך התפשטות נגיף הקורונה. במגעים שקיימו אנשי הקהילה עם המשטרה סוכם כי רק 100 איש ישתתפו במתחם הסגור של ההדלקה, אך למרות הקריאה לא להגיע למעמד ולהשתתף בו מהבית, אלפים מילאו את הרחבות הסמוכות וצפו במסכי הענק ששידרו את האירוע המרגש.

שגריר ישראל בגרמניה, ג׳רמי יששכרוף, שהשתתף בעמד, אמר ל'שחריתק כי הוא מתרגש מהמעמד. "זה בהחלט מרגש. זו כבר פעם הרביעית שאני משתתף באירוע ורואה אותו וכל פעם אני מתרגש מחדש לעמוד במרכז ברלין ולראות שהחיים היהודיים באמת משגשגים בגרמניה", אומר יששכרוף.

הוא התייחס גם לאנטישמיות בגרמניה ואמר, "לכל מקום יש את הבעיות שלו ויש תופעות אנטישמיות שאי אפשר להסתיר. אני מקווה שהממשלה הגרמנית מבינה היום שהמלחמה באנטישמיות היא לא רק כדי להגן על יהודים וישראלים אלא גם כדי להגן על הדמוקרטיה הגרמנית. גרמניה, כמדינה דמוקרטית, חייבת לשמור על עצמה באמצעות ההתמודדות וחיסול האנטישמיות".

לגבי הממשלה החדשה שעתידה להיות מושבעת בגרמניה אמר השגריר הישראלי, "אני משוכנע שהיחסים בין ישראל וגרמניה ימשיכו לטובה גם עם הממשלה החדשה. היא טרם הוקמה אבל לפי כל הסימנים אני שמח ואופטימי שהיחסים הטובים יישמרו".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture