בניו של מרן הרב שטיינמן חושפים: "אבא היה מבקש בקשות מיוחדות ליד החנוכייה"

בשיחה שהעניקו בניו של מרן ראש הישיבה הם חושפים את מנהגי בית אבא בהדלקת הנרות. בשיחתם הם מתייחסים לראשונה להגרלת הענק שתיערך הלילה על החנוכייה העתיקה של אביהם במסגרת מבצע ההתרמה של 'ישיבה על קברו' • נדיר ומיוחד

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בשיחה חריגה ונדירה שהתפרסמה אמש (רביעי) מספרים בניו של מרן ראש הישיבה הגאון רבי אהרון יהודה לייב שטיינמן זיע"א על מעמד הדלקת נרות החנוכה בצלו של אביהם הענק. "על יד מנורת החנוכייה היה אבא זצוק"ל מתפלל ומבקש בכל שנה בקשות מיוחדות בזמן הדלקת נרות החנוכה", סיפר הגאון רבי משה שטינמן שליט"א, בנו בכורו של רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטינמן זצוק"ל. "מתנה זו היא הכרת הטוב הכי גדולה עבור השותפים היקרים", אומר בנו של מרן זצוק"ל, הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א.

השיחה המיוחדת והנדירה שערכו בעיתון 'יתד נאמן' עם בניו של מרן זצוק"ל, מתקיימת לאור המחווה הייחודית בהענקת המנורה הטהורה, מנורת החנוכייה עמה היה מדליק אביהן ורבן של ישראל זצוק"ל את נרות החנוכה זה כשישים שנה, כאשר בעת ההדלקה היה מפציר ומעתיר בעד ישועות עמך בית ישראל בבקשות למען הכלל ולמען הפרט.

לרגל המגבית לקיום צוואתו ובקשתו היחידה של מרן זצוק"ל, בהמשך קיום ביהמ"ד הגדול בעולם "ישיבה על קברו", העניקו בניו של מרן זצוק"ל את החנוכייה עמה היה מיטיב את הנרות, אשר תוענק בהגרלה מיוחדת בין כלל התורמים להחזקת המפעל הקדוש. בכך מראים בניו של מרן זצוק"ל את החשיבות הגדולה ואת הזכות העצומה בשותפות למפעל הלימוד הגדול וההנצחה העצומה שיש בכך לרבן של ישראל זצוק"ל.
רוצה לזכות במנורה הטהורה? הקלק כאן
בשיחה נדירה שערכו בעיתון 'יתד נאמן' עם בני מרן זצוק"ל ותוכנה המיוחד מתפרסם הבוקר הם מתייחסים להחלטה הגורלית בנתינת החנוכייה שערכה הגדול, הן הרוחני והן הממוני, לא יסולא בפז, לטובת מפעל הקודש "ישיבה על קברו".

בני מרן זצוק"ל נשאלו על ההחלטה הגורלית למסור את המתנה יקרת הערך, חנוכייתו של מרן זצוק"ל, לטובת "ישיבה על קברו". הגאון הגדול רבי שרגא שטינמן שליט"א: "חנוכה מסמל יותר מהכל את 'נר איש וביתו', את הקשר של האבא עם הילדים, את המשך הדורות. אצל אבי מורי זללה"ה, הדמות שלו השפיעה יותר מהכל. הוא לא דיבר איתנו מעולם על השמחה בעשיית המצוות, על ההכנות הרבות שלו להדלקת הנרות, על האושר הגדול, אבל ראינו את זה באופן מוחשי. סבורני כי מתנה זו היא הכרת הטוב הכי גדולה עבור השותפים היקרים".

הגאון רבי משה שליט"א הוסיף והשיב כי, "במשך ארבע שנים מאז שאבא זצוק"ל נפטר, המון אנשים ביקשו את החנוכיה והציעו לשלם על כך ממון רב. "יתירה מכך", מוסיף ומספר, "ביום של ההלוויה, עוד לפני שמסע הלוויה יצא, הגיע אדם עשיר מחו"ל ואמר שהוא רוצה לקנות את הבית של אבא. אמרתי לו, לפני הלוויה עכשיו, מה אתה מדבר. אבל הוא התעקש והתעקש ואמר, לא ולא, אני רוצה ורוצה. הוא ראה שהוא לא מסתדר איתי בעניין זה ואמר, 'לפחות תן לי משהו, שלא אצא בלי כלום'. אמרתי לו מה אתה רוצה? היה זה בערב חנוכה והוא אמר את החנוכיה. היא גם עמדה שם בסמוך. אמרתי לו, החנוכייה של אבא זה לא סתם משהו… ואכן מאז ביקשו רבים את החנוכיה ונוכחנו שיש לזה ביקוש מיוחד".

עוד נשאלו בניו של מרן, האם מצינו מעלה מיוחדת להדליק במנורה שהדליק בה אדם גדול ובפרט אביהן ורבן של ישראל? הגאון רבי משה שליט"א: "כל חפץ של מצוה שהשתמשו בזה למצווה זהו דבר סגולי, כל אדם שהשתמש בזה הוא נותן לזה המשך. במכתב שאח שלי (הגאון הגדול רבי שרגא שליט"א) כתב לרגל נתינת החנוכיה ל'ישיבה על קברו', הביא שכתוב כיון שאיתעבידא ביה חד מצוה נעשית בזה עוד מצוה, וזה הרעיון גם בכל תשמיש של מצוה שרוצים טלית של אדם גדול ודברים מסוג זה, יש בזה חשיבות מיוחדת שאדם גדול השתמש בזה".

הגאון הגדול רבי שרגא שליט"א סיפר כי "שמעתי מאבי מורי זללה"ה עובדא על מרן החזון איש זיע"א, שהלך פעם ברחוב (חזון איש בבני ברק, עם בן אחותו יבלחט"א רשכבה"ג מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א) וכשהגיעו למקום מסוים אמר למלווהו: במקום הזה מרגישים שלמדו כאן פעם. ואבי מורי היה מתפעל שאדם גדול זכה להגיע לכזו דרגה גבוהה שמרגיש את הרושם שעושה התורה שלמדו במקום הזה. "בוודאי הדברים אמורים גם לגבי מנורת מצוה שהדליק בה אדם גדול, היא מושפעת ומתעלה מהמצוה, ויש בה כוח להשפיע על מי שמדליק בה, שיתרומם בעשיית המצוה".

בניו של מרן ראש הישיבה זיע"א נשאלו במהלך הראיון האם יחד עם ההדלקה בחנוכיה היה רשכבה"ג מרן ראש הישיבה זצוק"ל מעתיר בתפילות ובקשות? הגאון רבי משה שטיינמן השיב כי "גם התפילות נאמרו יחד עם ההדלקה".

בני מרן נשאלו על מה היה אביהם זצוק"ל מעתיר בעת ההדלקה? "כל שנה אבא התפלל וביקש מה שהיה נצרך באותה שנה. בכל שנה הייתה בקשה מיוחדת. בכל הזדמנות של מצוה אבא היה מבקש מה שצריך. למשל כשעשה סיום מסכת הגיעו אנשים קבועים שהיו צריכים בקשות של רפואה, זיווגים לילדים, חשוכי בנים וכדו', היו באים בזמן הסיום ומבקשים שיברכם עכשיו בעת הסיום. בזמן שעוסקים במצוה זה זמן מסוגל לברכות לפעול. מעבר לכך שכאשר אדם גדול מברך זה חשוב, בזמן שעוסק במצוה זה עוד יותר זמן מסוגל".
רוצה לזכות בחנוכייה העתיקה של מרן זיע"א? הקלק כאן ועכשיו
במהלך הראיון המיוחד נשאלו בני מרן זיע"א כיצד אפשר להיפרד רגשית ממנורת החנוכיה בה היה מדליק מרן זצוק"ל זה שישים שנה? הגאון רבי משה שליט"א: "קשה לענות על כזה דבר. ישנם דברים ישנים שלאחר שנים רבות שמים בגניזה אך ישנם דברים שמשאירים אותם גם ללא שימוש לסגולה. אבא היה מחזיק גם דברים לסגולה. לדוגמה, את הערבות של הושענא רבה הוא לא היה זורק, את ארבעת המינים הוא לא היה זורק והיה משאיר בבית, וכאשר הייתה מגיעה בקשה מיוחדת לתפילה על חולה מיוחד או דבר נצרך, אבא היה נעמד ליד הלולב וארבעת המינים או ליד ההושענות ומתפלל שם, על יד חפצא של מצוה, זה מקום מסוגל לתפילה. אך סתם בתור נוסטלגיה וזיכרונות, מה ההבדל בין זה לנעליים ישנות, כל הענין הוא שיש בזה חפצא של מצווה ולכן זה מקום טוב להתפלל על ידו. "המנורה זה חפץ שקיימו בו מצוה, המנורה זה בית המקדש שבתוכו הקריבו את הקרבנות וזה הבית של הקרבנות".

מדובר בחנוכיה יקרת ערך בה הדליק מרן זצוק"ל כשישים שנה. מדע במהלך כל השנים לא החליף מרן זצוק"ל את החנוכיה? הגאון רבי משה שליט"א: "למה להחליף, החנוכיה הזו הייתה טובה בשנה שעברה והיא טובה גם לשנה הזאת".

בנוסף לערך הסגולי ואף הרגשי העצום, ערכה הממוני של המנורה של מרן זצוק"ל רב מאוד. האם לא הייתה התלבטות בוויתור על חפץ כה יקר ערך? הגאון רבי משה שליט"א: "לולי ההזדמנות שייעשה בזה צדקה לעילוי נשמתו של אבא, המשפחה לא הייתה מוכרת את החנוכיה. לא חשבו למכור ולא היו מוכרים. רק נקרתה הזדמנות לעשות לעילוי נשמתו ומקיימים בזה כפי שאמר אחי שליט"א, כיון שעשו בזה מצוות הדלקת הנרות יוסיפו ויעשו בזה עוד מצוות. כשפנו אלי וביקשו את החנוכיה לטובת 'ישיבה על קברו', חשבתי, אם המטרה היא טובה, אדרבה שישתמשו עם זה לדבר טוב".

מי הדליק בחנוכייה של מרן זצוק"ל מאז פטירתו? הגאון רבי משה שליט"א: "כשאבא זצוק"ל נפטר היה זה בערב חנוכה. הייתי בבני ברק ואני מתגורר בירושלים, לכן באותו שבוע הדלקתי בחנוכיה הזו. אחי גר בבני ברק והביא את החנוכיה שלו. בשנתיים לאחר מכן לא הדליקו בחנוכיה זו, מפני שאף אחד לא גר שם".

בהמשך הראיון החריג התייחסו בני מרן לשאלה האם בתרומה ל'ישיבה על קברו' יש מעלה מיוחדת שאין בשאר הארגונים? הגאון הגדול רבי שרגא שליט"א: "תשאל הפוך: האם יש מעלה בכל הארגוני החסד, הכוללים ומוסדות התורה, שאין בישיבה על קברו… כי זה כולל את כל קהילות הציבור, ומאגד בין כולם גם החזקת תורה, הרבצת תורה, חיזוק ההלכה והתמדה בתורה, יראת שמים ומדות טובות. כולהו איתנהו ביה".

הגאון רבי משה שליט"א: "זה דבר מצוין. כל דבר שעושים לטובת הנשמה זה עילוי נשמה ואין דבר גדול יותר מלימוד התורה. על דבר זה היה אבא זצוק"ל מעורר כל ימיו, שהאדם ידאג קודם כל לעילוי נשמתו עצמו בחייו, ולאחר מאה ועשרים עילוי הנשמה הגדול ביותר הוא על ידי לימוד התורה".

לסיום נשאלו בני מרן כי, ב"ה בימים האחרונים ישנה היענות גדולה מאוד בציבור ורבים רוצים לזכות במנורה הטהורה. האם הזוכה יוכל לברך עליה 'שהחיינו', או מכיון שהיא ישנה והשווי העצמי שלה הוא נמוך, וכל המעלה שלה בגלל הרוחניות שבה, אין לברך עליה? הגאון הגדול רבי שרגא שליט"א: "מי שיזכה במנורה שהדליק בה הגאון רבי עקיבא איגר זי"ע, או בעל החפץ חיים זי"ע, יוכל לברך שהחיינו? מסתבר שהם הרי הם הדליקו במנורה פשוטה יותר. הקובע בזה הוא השמחה, ומי שמקבל את זה ושמח יוכל לברך לכתחילה".
לוחצים כאן ונכנסים כעת להגרלה ההיסטורית

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture