מעמד "הכנה דרבה" למאות בחורי שיעור ג' העולים לישיבות הגדולות

מעמד מרגש "הכנה דרבה" למאות בחורי שיעור ג' בישיבות לצעירים בבני ברק לקראת העלייה לישיבות גדולות • הכנס התקיים ביזמת מרכז "הקשיבה" שע"י עיריית בני ברק

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

מאות רבות של בני ישיבות לצעירים חסידיים בבני ברק זכו למעמד מרומם "הכנה דרבה", כהכנה רבתי לקראת המעבר מהישיבה קטנה לישיבה הגדולה. הכנס התקיים ע"י מרכז "הקשיבה", הפועל בשדה החינוך בישיבות בבני ברק, שהוקם על ידי עיריית בני ברק והעומד בראשו הרב חנוך זייברט, ראש העיר.

את המעמד פתח המנחה, הרב יצחק משה שטיין שעמד בדבריו על תקופת הזמן המשמעותית לקראת העלייה לישיבה גדולה, כשהמעבר מזמין, מחד הזדמנויות להצלחה, ומאידך גיסא, עלול גם ליצור אתגרים חדשים שהמעבר מציב, וככל שנכנסים מוכנים יותר, כך מצליחים יותר. הוא הדגיש, כי בגמ' מופיע שבור קוטל אדם בעשרה טפחים וא"כ לכאורה, מדוע לגבי סקילה קיי"ל שצריך להשליכו מבית בגובה שתי קומות, הרי בשביל להרוג למדנו מבור שזה כבר בעשרה טפחים, אלא שחילוק גדול יש ביניהם, כשאדם הולך ברחוב העיר והוא לא מוכן לכך שהוא עלול ליפול בבור, הרי הבור הורג גם בעשרה טפחים, אולם כשאדם מתכונן לפני הנפילה, כמו בסקילה, הרי צריך גובה שתי קומות כדי להרגו. כמו כן, ככל שאנו מגיעים מוכנים ומזומנים לקראת הכניסה לישיבה גדולה, כך ההתמודדות והאתגרים יהיו קלים יותר, וניתן יהיה לנצלם לעליה ולהצלחה.

הגאון רבי בצלאל וקסלשטיין שליט"א, ראש ישיבת טשרנוביל לצעירים בב"ב ודיין בירושלים עמד בדבריו על "הדרך לגדול לבן עליה בישיבה גדולה", כשאת דבריו פתח באמרו שאין זו גוזמה לומר שהבחורים נמצאים, כעת, מבחינת החיים הרוחניים והגשמיים בפרשת הדרכים הגורלית והמשמעותית ביותר בחייהם, והעיקר הקובע על הבחור את התמדתו, הבנתו בלימוד התורה, יראת שמים, חסידות ומידות טובות, הוא בלמדו בישיבה גדולה. כל זה תלוי בהחלטה, רצינות ובנכונות ההשקעה, וזהו כף המאזניים שיקבע על כל בחור את הצלחתו בהמשך דרכו בחיים.

הוא הוסיף שהדרך להבאת אדם לידי הצלחה בישיבה גדולה היא הוודאות של הבחור בהצלחתו והיא הערובה להצלחתו, כדברי הגמרא שעתניאל בן קנז ביקש שלא יהיה עצוב כדי שהיצר לא ימנע אותו מלימוד, וכשבחור בטוח בעצמו ביגיעתו בתורה ויראת שמים, הרי זו הוודאות להצלחתו.

בהקשר לכך הביא הרב וקסלשטייין את דברי תוס' בנדרים "שדרך הוא בהולך ללמוד דנעשה אדם גדול", וכאשר שואל תלמיד את עצמו האם כל אחד, אכן, נעשה אדם גדול? יובן הדבר עפ"י המעשה במסכת שמחות, שכאשר רבי עקיבא שנה עם תלמידיו, הגיע שליח לומר שבנו נעשה חולה, והמשיך ללמוד עם תלמידיו. לאחר מספר שעות הגיע שליח לומר הכביד החולי והמשיך ללמוד. לאחר שעות נוספות אמר השליח גוסס, והמשיך ללמוד. מאוחר יותר אמר שנפטר, הפסיק ואמר שצריך להספידו מפני כבודו של מת. זהו נקרא הולך ללמוד!, מכך ניתן להסיק שההליכה לישיבה גדולה היא רק כדי להיטמן בתורה, וככל שאדם נהיה "הולך ללמוד", כך נהיה "אדם גדול".

הגאון רבי אריה גרליץ שליט"א, ראש ישיבת מאה שערים, השמיע משא על דרכי ההצלחה של בחור בישיבה גדולה, בהדגישו, כי תפקידו של כל בחור לחשוב על ההזדמנות החדשה שנוצרה אצלו מעצם הכניסה למקום חדש, וגם תלמיד שחושב על עצמו שאינו יכול, הרי נפתח לפניו דף חדש, ולכן גם בחור שלא הגיע לדרגה שהוא חשב בתחילה, הרי יש להאמין שכל אחד מגיע למקומו הראוי להצלחתו. הרב גרליץ הזכיר את מחלוקת רבי ואנטיננוס. רבי אמר שהיצר מגיע משעת יצירתו, ואנטינינוס סבר שמגיע בשעה שנולד, כיון שאם היה קודם היה מבעט ויוצא, ולכאו' תמוה שהרי יש לו מלאך ונר דלוק על ראשו ומדוע שייצא לפני זמנו, אלא שהיצר מכניס נטיה לאדם שרוצה להשתחרר ולהיות אדון לעצמו, ולכן היה מבעט ויוצא. את המצבים בישיבה קטנה ובישיבה גדולה הוא הגדיר שבישיבה קטנה אין לבחור כמעט אפשרות חשיבה עצמאית, אומרים לו מה ללמוד ומה לכתוב בבחינה ומקיפים אותו במסגרת מקיפה, ואילו בישיבה גדולה יש לתלמיד הרבה יותר גישה אישית, ועפ"י התורה אנו מחוייבים בקבלת עול מלכות שמים, וכדברי חז"ל שאין לך בן חורין אלא מי שעוסק בתורה, אולם, מכל מקום, בישיבה הגדולה נותנים לבחור את העצמאות בלימוד סדרים ארוכים יותר והצוות עומד מהצד ומכוון את הבחור לגדול ולהתעלות, וישנה מחוייבות לקבלת מרות ולציות לכל סדרי הישיבה.

לאחר מכן, התקיים "פאנל" בנושאי הישיבה הקטנה והישיבה הגדולה, בהשתתפות הגה"צ רבי ישראל אהרונסון שליט"א, מנהלה הרוחני של ישיבת חזון נחום; הגה"צ רבי אשר ישעיהו רוזנבוים שליט"א, המנהל הרוחני של ישיבת עץ חיים באבוב, ובהנחייתו של המחנך הרב פנחס ברייער.

בפאנל העלו הרבנים בפני המנהלים הרוחניים את ההבדלים בין מסגרות הישיבה הקטנה לישיבה הגדולה, כיצד ניתן להגיע למשמעת עצמית, מהי הדרך להצלחה בלימוד העיון בישיבה גדולה, את הזהירויות במסגרת זו והדרכים להצלחה בישיבה הגדולה. המשפיעים החשובים נתנו הדרכה מעשית מניסיונם, כשדבריהם היו למשיב נפש עבור מאות הבחורים.

ראשי הישיבות והמנהלים הרוחניים הביעו את תודתם והתפעלותם מקיום המעמד האדיר והתובנות הנחוצות שהוענקו לכל בחור בשלב המשמעותי והגורלי ביותר בחייו, כדי שיצליח במסגרת הישיבה הגדולה.

בדבריהם הודו למרכז "הקשיבה" שע"י עירית בני ברק, שזוכה לסיועו הגדול והתמידי של הרב חנוך זייברט, ראש העיר; ליוזמי ומבצעי המעמד, להרב יוסף גרליץ, יועץ ראש העיר לעניני נוער ורווחה; להרב אברהם פדר, מנהל המרכז ולהרב יצחק משה שטיין יו"ר ארגון "מאירים".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture