מפעים: כך פעל רבה של צפת זצוק"ל למקווה ב…לבנון

במהלך היארצייט לרבה של צפת הרב לוי ביסטרצקי, סיפר אחד מתלמידיו סיפור מפעים כיצד פעל למען הקמת מקווה טהרה בלב מדינת אוייב

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

אתמול, יום שלישי, ציינו בעיר צפת את יום ההילולה של הרב לוי ביסטריצקי, רב העיר זצוק"ל. במהלך היארצייט, סיפר אחד מתלמידיו את הסיפור הבא, המתאר את פעילותו העניפה למען היהדות גם מחוץ לעירו.

בזמן מלחמת לבנון, נכנס חייל צה״ל לחנות והבחין כי המוכר בעל החזות הערבית לא נראה רגוע, לאחר כמה דקות סגר המוכר את הדלת וצעק ״שמע ישראל״ לעבר החייל היהודי. כאשר נותרו לבדם בחנות, לחש בעל החנות באוזנו של החייל שהוא יהודי(!) והתחנן בפני החייל שידאג לו לצרכים יהודיים.

בין לבין סיפר היהודי-הלבנוני אודות החיים היהודיים בעיירה בחמדון, ובמהלכה הגיעו גם למצב המוזנח של בית הכנסת המרכזי של בחמדון – לאחר שהפת״ח הפך את בית-הכנסת לבסיס שלו וזרע שם חורבן. אולם, אמר בעל החנות, עיקר הבעיה שלנו זה לא בית-הכנסת, אלא מקווה הטהרה שהיה יחידי בבחמדון ויצא מכלל שימוש עקב ההפצצות הקשות שהיו כאן. בקול חנוק מבכי ביקש בעל החנות מהחייל: "תעשה משהו כדי שיהיה לנו מקווה טהרה".

בקשה זאת של היהודי הלבנוני הגיע באותו יום לאוזנו של הרב לוי ביסטריצקי, רב חב״ד בצפת שלימים נבחר לרב העיר צפת, הרב שרק כמה שנים לפני כן עלה מארצות הברית חשש מעט לנסוע ללבנון, אך מכיוון שזו הייתה משימה חשובה, הוא נסע, לא לפני שביקש את ברכת הרבי מליובאוויטש מניו יורק.

כשהגיע הרב ביסטריצקי למקום וראה את החורבן וההרס הגדול שנעשה למקווה, רשם לעצמו את התיקונים אותם צריכים לבצע. לאחר מכן חזרו לצפת ותכננו לבוא ביום ראשון הבא לתקן את המקווה, אולם, מאחר שלא היה קשר טלפוני מישראל ללבנון, טלפן הרב ביסטריצקי לאמו – שהייתה גרה אז בארצות הברית וביקש ממנה שתתקשר לערבי בביירות ותזמין אצלו ליום ראשון הקרוב 200 בלוקים של קרח, כדי שיהיה ביכולתם למלאות את אוצר המים של המקווה. כך אכן היה, היא התקשרה והזמינה את הבלוקים.

כאשר הגיעו המשלחת מצפת ובראשם הרב ביסטריצקי ע"ה ביום ראשון בבוקר, המתין להם במקום המיועד הערבי שהביא איתו רק שני בלוקים בודדים של קרח, שאל אותו הרב ביסטריצקי מדוע הביא רק שניים, הרי הזמינו אצלו מאתיים?!, השיב לו הערבי, התקשרה אלי אישה וביקשה 200 בלוקים של קרח, זו כמות עצומה ולא רגילה, חשבתי שהיא לא יודעת על מה היא מדברת לכן הבאתי רק שתיים. לאחר שהסביר לו הרב ביסטריצקי שאכן יש צורך ב- 200 בלוקים של קרח, הלך הערבי והביא את הכמות הנדרשת. כשחזר אותו ערבי עם הכמות הדרושה, הכניסו הרב ביסטריצקי ואנשיו את הקרח כהלכה לתוך המקווה.

שבוע לאחר-מכן, חזר הרב ביסטריצקי לבדוק מבחינה הלכתית אם הכל כשורה, כשחזר לצפת דיווח על-כך לרבי מליובאוויטש, והוא נשאל האם יש חימום במקווה? כיון שלא סודר עניין החימום עד עתה, דאג הרב ביסטריצקי מיד לחשמלאי שסידר שם חימום מסודר.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הייתי רוצה לקבל סרטונים הקשורים לעניין-העיירה בחמדון וכן הרבי מליובאוויטש. המקווה נבנה לבקשת סבי תושב בחמדון הרב אלי לוזיה ז"ל ואני עורכת על הסיפור שלו סרט דקומנטרי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture