רועננו נוהלי הפיקוח על תוכנת 'מצב שבת' במצלמות הבטיחות בעיר העתיקה

למרות המחלוקת ההלכתית סביב הצורך בתוכנה המיוחדת שתאפשר הליכה לכותל ללא חשש חילול שבת בשל מצלמות האבטחה, רעננו בקרן למורשת הכותל את הנחיית מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

מזה כשני עשורים שבעיר העתיקה בירושלים ובדרכים המובילות אל הכותל המערבי מותקנות מצלמות אבטחה הפועלות במסגרת פרויקט 'מבט-2000'. אשר הוכיחו את הצלחתן במניעת פיגועים ל"ע על ידי פורעים ערבים. ובמקרה של אירוע חריג לעצור את הפורעים.

לפני 12 שנה, עם פירסום הוראתו המחמירה של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אודות המכשול שמהוות מצלמות המעגל הסגור בשבת, נקראו רב הכותל המערבי הגר"ש רבינוביץ שליט"א ומנכ"ל הקרן למורשת הכותל המערבי מרדכי (סולי) אליאב יחד עם ניצב אריק יקואל אל הגרי"ש אלישיב זצ"ל לשמוע מפיו הוראות ברורות ומפורשות כיצד למצוא פתרון שיאפשר את הפעלת המצלמות ולאפשר במקביל הגעה אל הכותל המערבי ללא חשש של חילול שבת.

מפגישה זו עלה כי עיקר ההוראה היתה; שלא יהא מצב, שתמונת אדם העומד מול מצלמה תופיע על גבי המסך זמן ממושך. בעקבות כך נבנתה תכנה ייחודית שמחליפה מסכים מדי זמן – ובכך מיישמת את הוראות מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל . ואכן נבנתה התוכנה בהתאם לכך ופועלת ללא כל שינוי עד היום. כאשר בשנים האחרונות מונה משגיח – תושב הרובע היהודי, המפקח על הפעלתה מדי שבת וחג.

יצוין כי לפי דעתם של מרנן הגרש"ז אוירבעך, הגר"ע יוסף, הגר"ש וואזנר זצוק"ל ויבלט"א מרנן הגר"נ קרליץ והגר"א נבנצאל אין אפילו צורך בתוכנה זו.

באחרונה, בכדי לחדד נושא זה התקיימה פגישה שמטרתה לרענן את נוהלי הפיקוח על התכנה ולוודא כי היא מועברת ל'מצב שבת' כדין, ומיושמת בשטח.

בפגישה שבה השתתפו הגאון רבי יוסף אפרתי שליט"א – ראש ביהמ"ד להלכה בהתיישבות, הג"ר שמואל רבינוביץ שליט"א – רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, הג"ר משולם וורמסר שליט"א – מרבני קהילת 'אדרת אליהו' (זילברמן) ברובע היהודי, הג"ר יחיאל זילברמן שליט"א וממ"ר דוד נצ"מ דורון תורג'מן , ועוד מפקדים בכירים, וצוות 'מבט 2000'. ובמהלכה הבהירה המשטרה שמתוקף תפקידה היא רואה חובה לדאוג לאפשרות ההגעה לכותל המערבי לכל גווני הציבור, ומשקיעה מאמצים כדי לאפשר לציבור החרדי להגיע בשבת ללא שום חשש, גם לפי ההוראה המחמירה של מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

על מנת לחזק את תוקפו של 'המשגיח' שתפקידו לוודא את העברת התכנה למצב שבת – הנפיקה המשטרה אישור מיוחד, המאפשר למשגיח להכנס בכל רגע נתון בשבתות ובמועדי ישראל למוקד 'מבט 2000' ללא שום הודעה מוקדמת, ובכך לערוך 'ביקורת פתע' על מנת לוודא שאכן מצב השבת מופעל כדין, מכניסת שבת וחג ועד צאת הכוכבים.

במהלך הפגישה הוצג בפני הרבנים דו"ח הסוקר את פעילות התכנה במהלך השנתיים האחרונות, בו מופיע פירוט מדויק מכל ערב שבת וחג, שמציין בידי מי בוצעה הפעלת התוכנה המיוחדת של 'מצב שבת', באיזה שעה, ולמשך כמה זמן הופעל יישום זה. על פי הנתונים נראה כי אכן התכנה הופעלה כדין בכל השבתות ומועדי ישראל.

בפגישה שהתקיימה בנדון בשבוע שעבר העיד המשגיח כי מאז מינויו לתפקיד אחראי זה, לא עבר שבת או חג שנוצרו בעיות, ותמיד הופעל 'מצב השבת' כדין עוד לפני כניסת השבת והחג. זאת במיוחד לאור העובדה שיש 'נוהל מסודר' ואין שום סיבה שלא יבצעו את הפעלת התוכנה. בנוסף לכך ישנה נורת ביקורת לכלל הציבור ברחבת הכותל המערבי בו יכול כל אחד לראות במו עיניו שאכן הופעל 'מצב שבת'.

לאור זאת קבעו הרבנים כי ניתן להגיע אל הכותל המערבי בשבתות ובמועדי ישראל, גם לאלו הרוצים להחמיר כדעת מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture