הזווית האנושית של מצוקת הדיור: התגובות, הסיפורים וההצעות של גולשי JDN

מאז הצפנו את נושא מצוקת הדיור במגזר החרדי, קיבלנו עשרות פניות מגולשים • עפולה או עמנואל? האם הכתבה על הר יונה משקפת את המציאות? ומעל הכל: הסיפורים האישיים של הגולשים המתגוררים בתנאי שכירות קשים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

לפני מעט יותר משבוע, פרסמנו כאן את סיפורם של שתיים מהגולשים, אשר מכירים אישית את אחד העורכים וביקשו ממנו לצאת ולפרסם את סיפורם על מנת לעורר את ההד הציבורי הנדרש כדי להתניע מהלכים סביב מצוקת הדיור החרדית.

ביקשנו ממכם לשלוח לנו סיפורים נוספים. המייל שלנו הוצף בפניות. לחלק חזרנו, חלק היה פחות רלוונטי ואת השאר פשוט בחרנו להביא בפניכם ככתבו וכלשונו. הסיפור האנושי הקטן מאחורי המצוקה הגדולה שעדיין לא נמצא לה פתרון. אולי כן? חלק משולחי המיילים סבורים שיש פתרון, ואולי לכן נתחיל דווקא בהם.

מסמך אנושי: התיאורים הקשים מאחורי מצוקת הדיור החרדית

הפתרונות למצוקת הדיור על פי הגולשים:

WhatsApp Image 2016-11-06 at 17.30.30
שמעון, פותח בבקשת סליחה. לדבריו, "אלו שמתגוררים ביחידות מחניקות זה מבחירתם האישית בלבד, יש במקומות רבים בארץ צפון ודרום דירות זולות גם בסמיכות לריכוזים חרדיים, וכשמסופר שגם לא מצאו עבודה, שוב אין סיבה להישאר לדוג' בביתר עילית, יכולים לעבור לגור למשל בקרית אתא, חיפה, ירוחם ואופקים, לקנות דירה במחיר סביר, ותשלום שכירות לחודש בביתר או מודיעין עילית, יכסה 2 חודשי משכנתא".

WhatsApp Image 2016-11-06 at 17.30.10

גולש אנונימי שלח לנו את ההודעה הבאה: "קודם כל הרצוני להודות על האתר הנפלא והנקי והחרדי באמת לגבי מצוקת הדיור, אני נשוי ב"ה שלוש שנים ובשנה הראשונה שכרתי יחידה בב"ב ב2850 ש"ח אבל אחרי שנה עברתי לדירה שקניתי בעפולה דירת 3 חדרים מרווחת מאד! ב400,000 ש"ח בזמנו ניתן היה להשיג דירות קטנות יותר במ"ר החל מ300,000 כיום המחירים עלו קצת אבל עדיין ישנם דירות עד 450,000 נכון שזה לא מתאים לכולם ללכת לגור רחוק קצת אבל נראה לי שהאופציות האלה לא נוצלו עד תום והציבור שלנו קצת יותר מידי מפונק. כיום ישנם כ350 משפחות חרדיות שגרות בעפולה שעברו לכאן בחמש שנים האחרונות יש כבר את כל המוסדות הנצרכים גם לקהילת ויזניץ וגם לקהילה הליטאית רוב הנשים מצאו עבודה ב"ה על כל פנים לא פחות מבערי המרכז. נראה לי שאם יפרסמו יותר את האופציה הזאת ודומיה כדבר לגיטימי וטוב זה יעזור להרבה זוגות לעשות צעד אמיץ בעניין בתודה ובברכת הצלחה ושוב תודה מיוחדת על האתר הנפלא ובעיקר החרדי!!!".

יצחק טוען שיכול היה להיות פתרון. לדבריו, אם המדינה הייתה מחליטה לשחרר בפריפריה בלבד דירות ללא מיסים, היו יכולים לרכוש שם דירות בזול. אך מה לעשות שכל רצונם הוא רק להרוויח כסף?

והנה הודעה שקיבלנו ממשה: "בשעה טובה גם החכים מבינים שתוספת חמישים שקל לקצבת ילדים, וביטול גזירות לפיד וכו' וכו' כל פעילות גפני ליצמן פרוש היא מאוד חשובה. אבל העיקר חסר מן הספר – מצוקת הדיור.
אלפי זוגות צעירים חדשים נכנסים לסיר הלחץ הזה, ואין שום בשורה ממשית.
אז מה החכי"ם יכולים כבר להועיל? אולי באמת צריך להתייאש ואין מה לעשות? אז זהו, שלא. יש מה לעשות, ואני ייתן רק הצעה מעשית ומיידית לעכשיו.

בקרית גת אמור לצאת השנה מכרזים במחיר למשתכן ל-8,000 יח"ד ב'מערב קרית גת' (בנוסף ל7,000 הדירות ששווקו ומשווקים לציבור הכללי ב'כרמי גת') בצפון קרית גת. לשכונה יש כבר תב"ע מפורטת, וצריך רק לשלוח את הטרקטורים……
מדובר במיקום מצויין, המחירים עדיין זולים, כמות מכובדת, ולא תאמינו – רוב הבנינים אינם רבי קומות.

החכים צריכים פשוט להתנות את הסכמתם לתקציב הדו שנתי או לביטול תאגיד השידור החדש או לכל גחמה אחרת של ראש הממשלה. בהחלטת ממשלה לייעד את השכונה כולה לציבור החרדי (כמו שנעשה במכרזים ברמת בית שמש) באמצעות ביטול המגדלים, והגדרת ייעוד חרדי מראש כבר עכשיו.
נכון, ראש העיר קרית גת אבירם דהרי ממש לא יאהב את זה. אבל גם זה לא בעיה, אפשר גם להחליט שזו עיר חדשה וחרדית, אל תקרי 'קרית גת' אלא תקרי 'קרית מורשה' ושדהרי יחליט אם הוא רוצה את החרדים אצלו או על ידו, לנו זה לא משנה.
לציבור הכללי ולדת"ל מתוכנננים ברגע זה המון שכונות חדשות באשקלון באר שבכ הרצליה ראשל"צ מודיעין וראש העין. ולחרדים נתנו רק חלק מרמת בית שמש, שגם שם בגלל הטופוגרפיה המחירים יהיו יחסית יקרים.
זה רק רעיון אחד, אולי יש לחכים שלנו רעיונות אחרים. לא משנה מה הרעיון העיקר זה הפתרון.

אם גם אתם חושבים כמוני, הפיצו את זה לכל החברים שלכם. רק מחאה המונית תזיז את מישהו לכיוון הנכון.

WhatsApp Image 2016-11-06 at 17.31.43

יהודה סמט מציע את הפתרון הבא: "נכון שחלק ממצוקת הדיור היא שאין דירות וכו' אבל נניח שעכשיו ישחררו דירות כמה זוגות כבר יהנו מזו כי אין להם מאיפה להשיג את ההון עצמי שזה סכום נכבד וקשה להשיגו
הפתרון היחיד שיקל הן על הההורים והן על הזוגות
א. שיעשו את המשכנתא עד 85 % כמו בארה"ב
ב. או שהקהילות יתאגדו ויעשו מה שצאנז עשו שזה הכי ראלי מבחינת המציאות".

תיאורי הגולשים המתגוררים בשכירות:

הודעה ממאיר: "אני וזוג' נשואים כבר 7 שנים, עם 4 ילדים בלעה"ר, גם אני וגם היא מגיעים ממשפחות מכובדות ואמידות באופן יחסי, הבטיחו לנו הר וגבעה, ובסופו של יום מצאנו את עצמנו במערה חשוכה, אפילו ללא קרן אור שמבליחה בסופה, עם איזה השקעה של כ- 70,000 דולר במדינה זרה, שעדיין לא ראינו ממנה שקל.
מצוקת הדיור החלה בחריפותה בדיוק באותה תקופה שבה נישאנו, עדיין לא ידענו מספיק על קיומה, ובחלומותינו הוורודים היה ממש בהישג יד דירה במחיר של כ 500,000 ש"ח בביתר עילית או במודיעין עילית, ככל שאר יתר החברים בני גילנו. אלא שאי ההכרה ב"אם אין אני לי מי לי", דרדרה אותנו אט אט ובעצלתיים במדרון החלקלק, עם זריקה לפח של מעל 200,000 ש"ח על שכירות דירה במשך כל השנים.
אין ספור רעיונות והצעות לפתרון המצוקה הועלו ידי גורמים שונים, פרטיים וציבוריים, והכל דיבורים. הכל דיבורים. הכל דיבורים. וזו הצרה הגדולה ביותר. האדישות משתקת את האנושות. ההורים עם כל רצונותיהם הטובים וההבטחות הגרנדיוזיות, עומדים באפס מעש, עיניהם כלות בצרה שפקדה את יוצאי חלציהם, ואין לאל ידם להושיע.
אז הסיפור שלנו קצת שונה, אנחנו לא גרים במינוס 4, ולא בחנייה עם עשן מכוניות, וגם לא ביחידה מעל המעלית, אנחנו גרים בדירה בת 3 חדרים באחד הריכוזים החרדים במרכז הארץ, אבל בלב פנימה יורד גשם, יש עשן, ויש מחנק. עד מתי. עד מתי".

WhatsApp Image 2016-11-06 at 17.31.18

דוד ג., שולח לנו על דירה קטנה עם ניסיון להעלאת מחיר: "אני גר בדירה שכורה / סרוחה של חדר וחצי בת 34 מ"ר בבני ברק קומה חמישית ללא מעלית….. אנחנו משפחה עם שני ילדים בלע"ה וילדים ישנים בהול בכניסה השם ישמור איך הבית נראה ובמחיר תענוג של 3200 ש"ח וכעת המשכיר מעוניין להעלות למחיר 3400 ש"ח שומו שמיים !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!".

והנה מייל ששלחה שכנה טובה בשם ליבה. "כהמשך לכתבתכם בנושא הסיפורים האישיים של מצוקת הדיור, אני גרה במודיעין עילית ורוצה לספר לכם על שכניי לקומה, משפחה בת 8 נפשות שמתגוררת ביח"ד של 43 מ"ר. מתגוררים בה כבר 7 שנים!
האבא ת"ח עצום, שאין לו בעולמו כלום חוץ מתורה, האמא לא עובדת, (מקבלת מידי פעם תינוקות לשמור עליהם, בל הרוב לא רוצים לשלוח אליה בגלל הדירה), הם מסתדרים עם מקרר של 250 ליטר, כי זה מה שעובר בדלת, ובכלל, מידי שבת מנתקים אותו, כי אין ביחידת דיור גנרטור…
הם משלמים על התענוג 2000 ש"ח בחודש, ואין להם שום אפשרות לעבור לדירה גדולה יותר, כי דירות 3 חדרים עולות אצלנו באזור ה3000 ש"ח".

הגיעו מיילים נוספים עם סיפורים אישיים, אך חלקם כוללים פרטים שהעדפנו שלא לפרסם ועם חלקם אנו ניצור קשר בעז"ה בימים הקרובים ונפרסם את סיפורם בהרחבה.

תגובות לפרסום הכתבה על הר יונה:

"חייבים להתעורר, רגע לפני שהר יונה הופכת לשכונה ערבית"

 

אני קניתי דירה בפרויקט של בעלזא אז תנו לי לתקן אתכם: הדירות מוכנות בעז"ה לקראת פסח(אוחזים שם באמצע ריצוף) ודברתי עם אחד מהעסקנים בפרויקט והוא אמר לי שנכנסים לפסח אלא מה:מה ששמעתם שלא נכנסים לפני שהמוסדות מוכנים לא הובן כראוי. הרעיון הוא שהעסקנים ידאגו לבניית המוסדות ולא שהתושבים (אברכים צעירים שלא יודעים שום דבר מעצמם) יצטרכו לעסוק בזה. אבל אף אחד לא חושב לחכות עד שהם יהיו מוכנים ובנתיים ילמדו בקראוונים או בדירות וכד' (אנחנו כבר היום משלמים כ500 ש"ח ואף אחד מאתנו לא ישלם משכנתא מלאה מיום שהדירה תהיה מוכנה ועד שהמוסדות יהיו מוכנים כהבטחתו של זה שזה יקח לפחות חמש שנים……..) עד כאן בנושא הזה, אבל על שאר הכתבה אני מודה לכם על שהעליתם את הנושא הכואב והמדאיג אותנו מאד כרוכשים ומקווים מאד ש העסקנים יתעשתו בנושא הזה וכמה שיותר מהר (אגב, האדמו"ר מבעלזא אומר כל הזמן לאלו שדואגים או מתלבטים אם לקנות שם דירה "אל תדאגו יהיה שם קהילה יפה וגדולה".

בנוסף, עשרות תגובות פורסמו על לכתבה על הר יונה כפי שאתם יכולים לראות בסוף הכתבה.

לסיום, נפנה שוב אליכם הגולשים: רוצים לספר לנו על מצוקת הדיור שלכם? חושבים שיש לכם רעיון לפתרון? על כל נושא שתבחרו, פנו למייל האדום שלנו ובעז"ה נשוב אליכם בהקדם. לחצו כאן.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דיור להשכרה
הפתרון הוא בבניית אלפי יחד להשכרה, לצורך הענין בנין של 4 קומות עם ארבע דירות לקןמה, עולה בניה סביב 50 מר לדירה *4 דירות * ארבע קומות = בסהיב עלות מליון דולר לבנין

בחלוקה ל10 שנים זה יעלה כ 2000 ₪ לחודש לדייר מחיר סביר והגון, ולאחר מכן זה כולו רווח

המדינה מעודדת את זה, זוגות צעירים יוכלו לגור בכבוד ובמחיר שפוי וליזמים (בשיתוף עם גבירים שהנושא יקר לליבם ומוכנים להשקיע לטווח ארוך ובסוף עוד להרויח) כולם יצאו מרווחים..
בהצלחה

אני גר מזה כשנתיים בעפולה ולדעתי זאת ההזדמנות של האברכים. יש כאן קהילה מגובשת, גדולה ויפה, שמתרחבת כל הזמן, ובמחיר מצחיק אפשר לקנות כאן דירות חלומיות עם חצרות ענק, נוף מטורף, אויר משגע, ואיכות חיים ברמה גבוהה. ויעידו על כך כל האורחים שהזמנתי לשבתות והתקשו לחזור במוצאי שבת למרכז הצפוף והמחניק.
יש תחבורה מסודרת מבני ברק וירושלים, ואם עפולה נשמעת לכם חור אז ממש לא. שעת נסיעה מפרידה בינה לבני ברק.
יש כאן ועדת קבלה שדואגת לשמור על אופי הקהילה כאברכית, וועדת דיור ששומרת על מחירי הדירות, ומי שעוקף אותה פשוט לא מתקבל לקהילה.
יש כאן כבר קרוב ל-200 משפחות איכותיות שמייצרות מקום תורה חדש בבירת העמק- עפולה.
אם נשארתם שפויים ולא בא לכם לשלם 3500 ₪ על דירת חדר במרתף, אתם מוזמנים לגלות את הפתרון האלטרנטיבי הפורח בעפולה.

תגובה:
אני גר בעפולה
נכון שזה זול ויש קהילה מאד מיוחדת וכולל מצוין ועבודה לאישה(מי שבאמת רוצה למצא מצליחה אפלו בקלות…)
אבל———–
זה רחוק מהמשפחה ואין עזרה
קשה הנסיעות
ועוד ……………………….
אז תגידו אל תהיו כאלה מפונקים תתמודדו לבד……
זה נכון אבל לא כל אחד מסוגל לכל דבר קשה לאישתי מאד ואנחנו בדרך חזרה למרכז….
למה אי אפשר לעצור את הטרוף של עלית מחירים לעשות סטופ לדבר
ולהפסיק לנסות להתעשר על חשבון אנשים שחיים בקושי על פת לחם
מה העניין להשכיר דירה בת 35 מ"ר ב3200 ₪ על חשבון מי……….

כאחד שמתעסק המון בתחום הדיור, ומעורב בלא מעט פרוייקטים בפריפריה ובשטחים, ברצוני להציג את משבר הדיור מזווית הראיה שלי.
"המשבר של הדיור החרדי היא הפתרון"!
כן תקראו עוד פעם…
המשבר של הדיור החרדי "היא הפתרון"…
והסביר את דברי, יש לא מעט מקומות שניתן לקנות שם דירות יד שניה בכ-450.000 ש"ח וניתן גם למצוא יד ראשונה בכ-550.000 ש"ח, קחו לדוגמא את עמנואל שם מציעים אלפי דירות לחרדים במחיר של 550.000 ש"ח ממוקם במרכז הארץ, עיר חרדית, גישה נהדרת, מזג אויר נעים, דירות עם אופציות ועוד, קחו את טבריה חיפה ועוד שם קיימים ריכוזים חרדיים מתפתחים דירות בכחצי מליון ש"ח והדוגמאות עוד רבות.
אך כשאב מתלונן כמעט בבכי, ומנסה בכל כוחו להוזיל דמעה על "משבר הדיור", ויש מי שמנסה להציע את הפתרון הוא ימהר להמציא את כל החסרונות שיש ושאין על המקום, העיקר שהזוג הטרי לא יקנה דירה, ולא יצטרכו לשלם חלילה את חלקם בדירה. בעמנואל שוללים כי שטחים (יצויין, שכהיום דרך כביש 5 הגישה היא פחות ערבית מאשר לנסוע מהמרכז למירון הן דרך כביש 6 והן דרך הבקעה!!!) אז מציעים טבריה הם צועקים רחוק, שולפים את קרית גת המפותחת והמתפתחת יגידו חם, בקיצור רק שלא יהיה פתרון כי אז זה יהיה משבר רציני.
פעם היו שומעים ממחותנים שהלכו לעולמם סמוך למועד החתונה מהתקפי לב וכדו'
היום, פס… עיקבתא דמשיחא אין צורך לקנות דירות…
כשנחליט לנצל את כל שוק הדירות המוצע לציבור החרדי והמתחרדי יהיה עודף דירות!!!

אחד הפתרונות: לתת דגש ציבורי לגיוס מימון לקבוצות רכישה.
כידוע, בשביל להרים פרויקט, זקוקים לגוף מימון, כלומר ליווי בנקאי או חוץ בנקאי. גם לקבלן רשום קשה בישראל להשיג מימון, אבל לקבוצת רכישה זה כבר ממש אתגר. ישנן הרבה קבוצות רכישה שתקועות בדיוק בנקודה של המימון. אני מכיר קבוצת רכישה שמסכימה אפילו לשלם ריבית שנתית של חמישה עשר אחוזים, אבל אין להם שום גורם מממן, כבר כמה שנים. זו קבוצה של שני בניינים בלבד, בקבוצות הגדולות המצב קשה שבעתיים. יש אנשים רבים שרכשו קרקע בקבוצת רכישה שלא משיגה מימון לעצם הבניה.

כאן בדיוק הפיתרון. להיות מודעים לאתגר המימוני, לנסות לרתום בעלי ממון לעזרה. כל מי שיש לו כמה מליוני שקלים יכול להרוויח ריבית עצומה במושגים של ימינו, יחד עם מצוות חסד נפלאה.
נניח בשביל לבנות 60 דירות, שעולה 30 מיליון ש"ח, הבניה לבד לאחר שהרוכשים כבר בעלי הקרקע, בסך הכל צריך כמה אנשים שיביאו או ישעבדו יחד 30 מיליון ש"ח למשך שנה וחצי, והפרוייקט יכול לזוז. 30 מיליון שקלים זה פחות משמונה מיליון דולר, לא סכום עצום בשביל כמה גבירים בינוניים.

כאן המקום לנציגי הציבור וראשי הקהל בקהילות השונות ליידע את הגבירים מעבר לים על המצב ועל הפיתרון, שהוא ריווחי גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

תודה למערכת האתר שהציפה את הנושא. לא ממש הרגשתי את הקושי עד עכשיו.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture