מודיעין עילית: 20% מהמבנים בעיר מחוץ לקו הכחול ובלתי חוקיים

האם כעת יתמכו חברי הכנסת החרדים בחוק ההסדרה? היום מתברר כי בעקבות שינוי בקו הכחול מצאו עצמם מאות משפחות ועשרות ישיבות ובתי כנסת מועמדים להריסה • רק לפני שבוע טען ראש העיר כי חוק ההסדרה אינו רלוונטי לערים החרדיות. מה השתנה?

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

בלי לעדכן אותם מראש וללא ידיעתם, הפכו לפתע אלפי תושבים מהעיר מודיעין עילית למתיישבים בקרקע בלתי חוקית כאשר המשמעות אחת: קיימת אפשרות שהם יפונו מבתיהם. איך זה קרה? ארז צדוק, שחשף את הסיפור בעיתון הכלכלי דה מרקר, מחזיר אותנו לימים של הקמת העיר החרדית.

בשנות ה-80 רכשו יזמים ישראלים קרקעות, מספר קילומטרים מעבר לקו הירוק, לא רחוק ממודיעין מכבים רעות. מצד אחד הכפרים הפלשתינים בילעין וחירבתא, ומצד שני הישובים היהודיים מתתיהו, כפר האורנים וחשמונאים. מאחר והקרקעות נרכשו מפלשתינים, היה צורך להסתיר את הרכישה לזמן מה, עד שהמוכרים ייעלמו למקום אחר פן יירצחו על דבר המכירה.

לכן סטטוס הקרקע הוגדר כקרקע פרטית יהודית, בניהול הממונה על הרכוש הממשלתי. ההגדרה הזו נוצרה במיוחד לטובת ניהול קרקעות שנרכשו והיה עניין של שמירה על חיי המוכרים. בדרך זו היה אפשר לעמעם את עובדת רכישת הקרקע. על הקרקעות האלה נבנתה העיר החרדית מודיעין עילית. תושבי העיר שקנו בה דירות ובתים, ידעו שהם קונים רכוש מסודר, מקרקעות פרטיות של יהודים.

עו"ד פליאה אלבק ז"ל, היתה במשך 24 שנים מנהלת המחלקה האזרחית בפרקליטות במדינה. בתקופת ממשלות הליכוד היתה אחראית, בין השאר, על קידום הליך ההכרזה על אדמות מדינה. האדמות הללו סומנו במפות באמצעות קו כחול. ההתפתחות הטכנולוגית והשתכללות הדיגיטציה עם השנים, אפשרה שכלול ודיוק של המפות. המנהל האזרחי מינה צוות שנקרא 'צוות קו כחול', שעובר משנת 1999 על מפות יהודה ושומרון ומדייק את ההכרזה של פליאה אלבק ששורטטה שנים קודם לכן.

WhatsApp Image 2016-11-28 at 16.27.30
מפת הקו הכחול העדכני של מודיעין עילית

כמעט בכל היישובים ביהודה ושומרון בהם עבד הצוות, עקב הדיוק של הקו הכחול, הפכו מבנים ללא חוקיים בן לילה. בישובים מסוימים מדובר במבנים בודדים ובישובים אחרים, עד עשרות יחידות דיור בכל ישוב. עבודת הדיוק של הקו הכחול הפכה מאות יחידות דיור ללא חוקיות. בסך הכל יש היום במרחבי יהודה ושומרון למעלה מ-2,000 בתים שנבנו על קרקע פרטית, בין באזור מוסדר ובין שנבנו באזור לא מוסדר, והפכו ללא חוקים.

בין השנים 2009 ו-2012 ביצע 'צוות קו כחול' עבודה במרחב מודיעין עילית על מנת לדייק את קווי החלקות שנרכשו על ידי היזמים בשנות ה-80. כתוצאה מעבודה זאת הפכו 230 בנייני מגורים ללא חוקיים, עוד 207 מבנים צמודי קרקע כולל ישיבות, בתי כנסת, בתי ספר ומבני ציבור נוספים הפכו ללא חוקיים וגם 78 מבנים מסחריים.

גם בניין העירייה מחוץ לקו הכחול:

באופן גס אפשר לומר שכ-20% מהבתים במודיעין עילית שמונה כיום כ-65,000 תושבים, הפכו ללא חוקיים עקב גריעתם מהקו הכחול. כמעט כל המבנים שנגרעו, למעט בודדים, נבנו עם תב"ע בתוקף. משמעות הגריעה והפיכתם ללא חוקיים, היא שלא ניתן למכור את הבתים, אי אפשר להעביר את הזכויות עליהם, ואף לא לקבל משכנתא. מעבר לכל אלה, אנחנו יודעים מה קורה בסוף לבתים לא חוקיים של יהודים מעבר לקו הירוק. בסופו של דבר, מוצא להם צו הריסה.

גורמים בעיר אומרים לJDN כי בעקבות השינוי בקו הכחול, רוב בנייני המגורים ברחובות שערי תשובה, חזון דוד, נתיבות המשפט, משך חכמה ואבני נזר, נפגעו כתוצאה מהמהלך – עובדה שמשליכה מיידית על כאלפיים משפחות – כחמישית מתושבי העיר – מספר המקביל לסך כל המבנים שנגרעו בשאר יישובי יהודה ושומרון. בין מבני הציבור שנגרעו משטח העיר, בולטים בניין העירייה, הקניון והמרכז המסחרי, וכן מתקן מקורות והתחנה המרכזית.

עשרות ישיבות ומוסדות חינוך נפגעו אף הן מהמהלך, בהן ישיבת מיר ברכפלד, ישיבת חברון, ישיבת כנסת ישראל, ישיבת כנסת הגדולה, ישיבת חמדת משה ועוד. בנוסף נגרעו מתחמי בתי הספר אור תורה, מאיר עיניים, דרך האמת, בי"ס לחינוך בנות, בית יעקב, מרכז חינוך מיוחד, גני מורשה, מתחם גדול נוסף של בתי ספר ועוד.

החרדים יתמכו בחוק ההסדרה?

ארז צדוק מסיים את מאמרו בדה מרקר כך: "מבחינה פוליטית, מודיעין עילית מציבה בפני הח"כים החרדים מראה. עכשיו הבעיה בחצר שלהם. אם עד עכשיו מבחינה אלקטורלית הם יכלו להרשות לעצמם להתעלם, מודיעין עילית מציבה את הבעיה היישר לפתחם. זה הקהל שלהם שנפגע, ועכשיו גם הם צריכים לקבל החלטות".

כזכור, בהצבעה בוועדת שרים לענייני חקיקה על חוק ההסדרה, העדיפו השרים החרדים להעדר ולא לתמוך בהצעת החוק. בהמשך נשמעו איומים מפיהם של חלק מחברי הכנסת החרדים כי הם יתנגדו לחוק שמבקש להסדיר את ההתיישבות היהודית בשטחי יהודה ושומרון, אך בסופו של דבר, בהצבעה בקריאה טרומית, נאלצו ליישר קו עם החלטת הקואליציה ולהצביע בעד החוק.

Yaakov Guterman mayor of Kiryat Sefer speaks with Meir Rubenstein, Mayor of Beitar Illit at Kiryat Sefer in Modiin Elite, August 20, 2015. Photo by Flash90 *** Local Caption *** ???? ?????? ??? ?????? ???? ??? ??????? ????? ??? ?????? ???? ????? ???? ??????????

רק בשבוע האחרון, בוועידת המודיע לכלכלה ועסקים טען ראש העיר מודיעין עילית, יעקב גוטרמן כי חוק ההסדרה אינו תקף לערים החרדיות, מודיעין עילית וביתר עילית, וכי מדובר בסיפור מקומי שקשור למאחז עמונה ואינו משליך על שאר ההתיישבות. כעת מתברר כי החוק כן יכול להציל אלפי תושבי עירו, יחד עם בתי כנסת וישיבות, מהרס.

דבריו של גוטרמן באו בתגובה לראש העיר ביתר עילית, מאיר רובינשטיין שסיפר בראיון לרדיו קול ברמה כי "עשרות בניינים בביתר נמצאים בסכנה משפטית בשל טענה לבעלות ערבית". רובינשטיין הוסיף כי "יש תושבים פלסטינים שטוענים לבעלות על על שטח מאוד נרחב של עשרות בניינים. נקווה שלא נגיע למצב של עמונה".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני חושב שגם בג"צ האטום מבין שאי אפשר לפנות 15,000 איש ואינספור מבני ציבור בגלל בעיות כאלו.
בכל מקרה החכי"ם החרדיים יהיו חייבים לתמוך בחוק משום שסמוטריץ ובנט יכרכו את דין עמונה עם מודיעין עילית וגפני לא יעז להסתבך בזה. וזה עוד מבלי לדבר על המשמעת הקואליציונית.
גם קולו של אשר מובטח מכיון שהוא יושב על המשבצת של פרוש הימני ואוהב המתנחלים. במצב כזה יהדות התורה לא תפצל את ההצבעה וגם ש"ס לא תרצה להתמצב שמאלה. אלי ישי המשחר לטרף מחכה לזה וש"ס לא תספק לו את התענוג.

אולי זה מה שבסוף יגרום לירידה במחירי הדיור הלא שפויים ברכוזים החרדים
אם לא בכח אז במוח

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture