לקראת משבר? בליכוד דוחים את הדרישה למנוע פתיחת חנויות בשבת

הפגישה בין מזכיר הממשלה והשר יריב לוין לראשי המפלגות החרדיות הסתיימה ללא תוצאות והפערים, כך נראה, בלתי ניתנים לגישור • בסביבת ראש הממשלה מסבירים: הסכמה לדרישה החרדית, תחזק עוד יותר את כוחה של יש עתיד - כמו אחרי משבר עבודות הרכבת בשבת

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

הפגישה המתוכננת שהתקיימה היום בין שר הפנים אריה דרעי, יו"ר וועדת הכספים משה גפני, השר יריב לוין ומזכיר הממשלה צחי ברוורמן, הסתיימה ללא תוצאות בעקבות התעקשות הליכוד שלא להחזיר את סמכויות השבת לידי שר הפנים.

בנוסף, בליכוד מתנגדים לדרישת המפלגות החרדיות שהממשלה תחליט על סגירת הפיצוציות ומינימרקטים בשבת. זאת, מחשש שהחלטה כזו תחזק עוד יותר את נסיקתה של יש עתיד בסקרים. בסביבת ראש הממשלה אף טוענים כי משבר העבודות ברכבת בשבת היה אחד הגורמים שחיזקו את יש עתיד.

ביום ראשון אמורה הממשלה לקבוע את עמדתה בנושא חוק השבת של תל אביב. זאת, כדי לאפשר לפרקליטות המדינה להגיש את עמדת המדינה לדיון בבג"ץ בנושא זה שקבוע ל-23 בחודש. עיריית תל אביב עתרה לבג"ץ נגד הממשלה על שאינה מאשרת את חוק העזר שלה המאפשר פתיחת 160 פיצוציות ומינימרקטים בשבת.

גורם שהיה מעורב בפרטי הפגישה שהתקיימה היום סיפר כי נכון לעכשיו, נראה כי הפערים בין הצדדים גדולים וכי לא נראה שיגיעו להסכמות לפני הרגע האחרון. לדבריו, אין כרגע כל הצעת פשרה שיכולה לגשר בין הצדדים. על פי ההערכות במערכת הפוליטית, ההכרעה תדחה כנראה לרגע האחרון.

גם במפלגת כולנו הקואליציונית מתנגדים לדרישת המפלגות החרדיות. ח"כ רחל עזריה אמרה ש"ראשי המפלגות החרדיות חייבים להבין שאי אפשר להמשיך בקו של הכל או כלום, כי בסוף מי שמפסיד זה שומרי השבת". לדבריה, "יש סטטוס קוו ובו עד היום פעלו מרכולים בשבת בתל אביב בצורה מצומצמת, אם פותחים את הדיון אז צריך לדון בכלל על מעמד השבת בישראל". היא האשימה את ש"ס ויהדות התורה כי הן גורמות לכך ש"במקום שהשבת תהיה מילה נרדפת לשלום ומנוחה היא הופכת לזירת מאבקים ומלחמות".

במפלגות החרדיות דורשים שהממשלה תחליט לדחות את חוק העזר לפתיחת חנויות בשבת

אתמול, כהכנה לפגישה היום, שלחו ראשי המפלגות החרדיות מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו. "אין ביכולתנו ובכוונתנו להיות שותפים לפגיעה בכבודה של השבת וברמיסתה כפי שעולה מחוק העזר האמור ולפיכך, הננו דורשים כי ממשלת ישראל תקבל בישיבתה האמורה, החלטה ברורה וחד משמעית בדבר אי אישורו של חוק העזר האמור ומניעת פגיעה במצב החוקי הנוהג במדינת ישראל ("סטטוס קוו") האוסר על פעילות מסחר בשבת. החלטה זו מתחייבת מתוך ההכרה בחשיבותה של השבת ומניעת פגיעה בגדריה".

הנציגים מציינים את חשיבות שמירת השבת כצווי התורה וכערך מקודש ליהדות עליו מסרו יהודים את נפשם וממונם לאורך הדורות, ומוסיפים גם את הנימוק הסוציאלי: "חוק העזר המוצע חותר תחת עקרון זה, פוגע בזכויותיהם של העובדים הנדרשים לעבוד ביום המנוחה השבועי, יוצר אפליה ומביא לתחרות בלתי הוגנת כלפי סוחרים המבקשים וחפצים לשמור על יום מנוחתם השבועי".

הנציגים החרדים מבהירים לנתניהו כי "מתן אישור לחוק העזר המוצע, מהווה פגיעה בסטטוס קוו, באשר אין חולק כי המצב החוקי הקיים אינו מאפשר פעילות מסחר בשבת". יצוין, כי נעשתה פניה לשר החינוך נפתלי בנט יחתום אף הוא על המכתב, אך השר בנט סרב.

כזכור, בישיבת פורום ראשי סיעות הקואליציה, העלה השר דרעי את הסוגיה ואמר כי איננו מוכן בשום אופן שהממשלה תחליט לא להחליט, כי אז המשמעות היא שחוק העזר התל אביב ייכנס לתוקפו ויתיר פתיחת חנויות בשבת. השר דרעי המוביל את המאבק על שמירת השבת גיבש חזית חרדית אחידה בנושא, ובישיבה שקיים היום בהשתתפות היועצים המשפטיים הוחלט לצאת בדרישה משותפת מנתניהו כי הממשלה כולה תחליט על דחיית חוק העזר.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture