גפני מציג: זו הדעה המדינית של מרן הרב שך זצוק"ל

ח"כ משה גפני כותב כי עמדתה של תנועת דגל התורה, שהוקמה על ידי מר"ן הרב שך זצ"ל, היתה ברורה: קידום תהליך מדיני זהיר, וכמי שמצויים בכפר גלובלי קטן, לא להתעמת עם ארה"ב ומדינות ידידותיות אחרות. יישובים חרדיים ביו"ש הוקמו מחוסר מקום מגורים

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

"ביהדות החרדית קיימות דעות שונות בנושא המדיני. עמדתה של תנועת דגל התורה, שהוקמה על ידי מר"ן הרב שך זצ"ל, היתה ברורה ובאה לידי ביטוי בנאומיו המפורסמים, ואנו, תלמידיו, מביאים עמדה זו פעם אחר פעם: קידום תהליך מדיני זהיר, וכמי שמצויים בכפר גלובלי קטן, לא להתעמת עם ארה"ב ומדינות ידידותיות אחרות. יישובים חרדיים ביו"ש הוקמו, לא משום אידיאולוגיה התנחלותית, אלא מחוסר מקום מגורים ומניעת מגורי חרדים ביישובים שונים בתוך הקו הירוק", כותב ח"כ משה גפני.

את הדברים כתב בטור שהתפרסם בישראל היום, כתגובה לטור של אמנון רובינשטיין באותו עיתון, בו קבע כי "א. החרדים לא מביעים עמדה מדינית, ב. אמורה להיות לחרדים עמדה של "אל תעלו בחומה". ג. הסיבה שהם לא מביעים דעה – כי הם מקבלים הטבות מופלגות". גפני כותב על כך כי הוא "בונה תלי תלים של הלכות, ומכניס פיל בחור של מחט".

"רק לאחרונה, בנאום בכנסת שבו נכח ראש הממשלה, פניתי אליו שלא להתלהם ולא ללכת אחרי הימין הקיצוני והשמאל הקיצוני, וכך גם חבריי בנאומיהם. רובינשטיין, כשר וח"כ לשעבר, יודע זאת ומביע משאלה כי לא נלך עם הימין לקואליציה, ונביע את עמדתנו האידיאולוגית בניגוד לטובת הנאה שלדבריו אנו מקבלים מהם. ובכן, בנאומי בכנסת לפני כשבועיים, לאחר אמירה של נואם קודם שהארץ היא שלנו, אמרתי שהתורה קבעה שהארץ היא שלנו רק "אם בחוקותיי תלכו‭,"‬ ואם לא, הערבים היו לפנינו. בסדרי העדיפות שלנו, היהדות קודמת לאידיאולוגיה המדינית, שאילולא היותה מדינה יהודית, אין לנו זכות על הארץ הזאת.

גפני מספר: "נכחתי בפגישה של יצחק רבין בהיותו שר הביטחון אצל הרב שך בתקופת התרגיל שניסה להעביר שמעון פרס המנוח, והרב שך אמר לרבין כי בתקופת גירוש ספרד, אחת התקופות הקשות ביותר לעם היהודי, אבדו לעמנו המשכילים – אלו הבטוחים שהם מבינים הכל. מי שנותרו והמשיכו את קיומו של העם היהודי, הם המסורתיים עם האמונה התמימה והפשוטה, ומכיוון שהציבור המסורתי היום נמצא בימין – אנו הולכים איתם. הרב שך, שהיה מתון מדינית, הביא זאת לידי ביטוי בנאומיו הרבים, כך הורה לנו, וכך כאמור, בשיחה המדוברת, הסביר את ההחלטה ללכת עם הימין.

"אמנון רובינשטיין, בהסברו הפוגעני להליכתנו עם הימין, כותב: "החרדים זכו להטבות רבות, שעלותן הכספית אינה ידועה לציבור, ולאחרונה העניקה הכנסת העדפה מתקנת במינויים ממשלתיים לחרדים‭,"‬ וכו‭.'‬ רובינשטיין היה שר החינוך, והוא יודע שהילדים החרדים מופלים לרעה עד היום בתקצוב השוטף בכל סעיפי התקציב, וזאת בניגוד לחוק, אך אין גם צורך להתאמץ בספרי התקציב, כשאפשר לבקר במוסדות החינוך החרדיים ולראות בעיניים מבנים שאינם ראויים לאכלוס תלמידים.

אבל אמנון רובינשטיין מתעלה על עצמו בכותבו: "הכנסת נתנה העדפה מתקנת לחרדים במינויים ממשלתיים‭."‬ כל מי שמגיע למשרדי ממשלה יודע אם קיימים פקיד או פקידה חרדים ביחס לגודלם באוכלוסייה או בכל יחס אחר, אבל את רובינשטיין העובדות אינן מבלבלות, במידה שהן נוגדות את עמדתו והמסר שמבקש להעביר. חוק "העדפה מתקנת" עבר במליאת הכנסת פה אחד, ואולם מאמר פוגעני דוגמת מאמרו של פרופ' רובינשטיין מרחיק את הציבור החרדי מהשמאל ת"ק על ת"ק פרסה.

"לנו, הפוליטיקאים ביהדות התורה, ברור לחלוטין כי שותפות שלנו עם השמאל היתה מביאה לנו הטבות מפליגות וחקיקה דתית רבת ערך, מכיוון שהשמאל יודע ויכול לתת את מה שהימין אינו מסוגל. אולם, ההוראה ללכת עם הימין נובעת מכיוון שאנו שותפים של הציבור המסורתי, גם במחיר של פגיעה בתקצוב ילדינו ודברים נוספים. מי שהמשיכו את קיומו של העם היהודי הם המסורתיים, ומכיוון שהציבור המסורתי היום נמצא בימין – אנו הולכים איתם".

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אוסלו היה הסכם של הימין או של השמאל?

נחמן למה נעלמת/נאלמת

אכן זו היתה דעתו של הרב שך זצ"ל בסוגיה זו כידוע, וזו גם היתה דעת הגר"ע יוסף זצ"ל אך ברור ופשוט לחלוטין לכל בר דעת שהשיטה הזו לא עמדה במבחן המציאות וברור שהרב שך היה חוזר בו כשהיה רואה את התוצאות הרות האסון של המהלך הזה והשיטה הזו, הסכמי אוסלו שהביאו איתם למעלה מ-4000 יהודים שנרצחו, ועוד עשרות אלפים שנפצעו, כפי שהגר"ע יוסף חזר בו כשראה את התוצאות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture