צילום: פלאש 90

סקר מדאיג: כל יהודי רביעי בארה"ב הותקף על רקע אנטישמי

סקר שנחשף בכנסת מעלה כי רק שנתיים לאחר הפיגוע הרצחני בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג, 88% מהיהודים האמריקאים חשים שהאנטישמיות היא בעיה כיום בארה"ב, ו-82% מהיהודים האמריקאים העידו שהם מרגישים שבחמש השנים האחרונות, האנטישמיות בארה"ב התגברה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
ביקור חשאי: מנכ"ל משרד החוץ נפגש בטורקיה עם יועצו הבכיר של ארדואן

בדיון שנערך היום (שלישי) בועדת העליה והקליטה של הכנסת, נחשף סקר חדש, על מעמדם של היהודים בארה"ב. הסקר מתפרסם שנתיים בלבד לאחר הפיגוע הרצחני בפיטסבורג, ולפיו, כל יהודי רביעי הותקף על רקע אנטישמי, וכל יהודי שלישי נמנע מאירועים יהודיים מחשש לביטחונו. יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן קרא "להקים אתר הנצחה דיגיטלי לכל הנרצחים באירועים אנטישמיים בחו"ל".

הסקר שהוצג ע"י הוועד היהודי-האמריקאי (AJC), מעלה תמונה עגומה בנוגע למצבם של היהודים בארה"ב, רק שנתיים לאחר הפיגוע הרצחני בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג. 88% מהיהודים האמריקאים חשים שהאנטישמיות היא בעיה כיום בארה"ב, ו-82% מהיהודים האמריקאים העידו שהם מרגישים שבחמש השנים האחרונות, האנטישמיות בארה"ב התגברה. כל יהודי רביעי הותקף על רקע אנטישמי, אם באופן פיזי, מילולי או ברשת בחמש השנים האחרונות, וכל יהודי שלישי בוחר להימנע מהשתתפות באירועים יהודיים מחשש לביטחונו.

סקר נוסף שערך AJC והוצג בחן את החברה הכללית בארצות הברית וגישתה לאנטישמיות, וממנו עולה תמונה מטרידה אף יותר. כל אמריקאי חמישי (21%) כלל לא יודע מהו המונח אנטישמיות, וכמחצית מהאמריקאים היו עדים לתקיפה אנטישמיות כלשהי בחמש השנים האחרונות.

בטבח שהתרחש בבית הכנסת "קהילת עץ חיים-אור לשמחה" בפיטסבורג שבפנסילבניה, בשבת, י"ח במרחשוון תשע"ט (27.10.2018), נרצחו 11 יהודים ונפצעו עוד רבים, רוז מאלינגר, בת 97 ניצולת שואה, מלווין ווקס בן 88, בני הזוג סילבן סימון בן 86 וברניס סימון בת 84, ג'ויס אייזנברג בת 75, דניאל שטיין בן 71, ארווין יאנגר בן 69, ד"ר ג'רי רבינוביץ' בן 66, ריצ'רד גוטפריד בן 65, והאחים ססיל רוזנטל בן 59 ודייויד רוזנטל בן 54.

כעבור פחות מחצי שנה, בבוקר יום שבת, כ"ב בניסן תשע"ט (27.4.2019), בפיגוע ירי שהתרחש בבית כנסת של חב"ד, בעיר פאווי שבמחוז סן דייגו, קליפורניה, נרצחה לורה גילברט קיי, בת 60, ונפצעו הרב ישראל גולדשטיין, שוטר במשמר הגבול של ארה"ב אוסקר סטיוארט וילדה נוספת.

בי"ב בכסלו תש"ף (11.12.2019), במרכול הכשר בג'רזי סיטי נרצחו משה הרש דויטש בן 24, לאה מינדה פרנץ בת 33, בעלת המרכול, קצין מהמשטרה המקומית מר ג'וזף סטילס והאזרח דאגלאס מיגל רודריגז.

בפיגוע דקירה שהתרחש במוצאי שבת ליל שביעי של חג החנוכה (28.12.2019) , בשכונת פארשעי בעיירה מונסי שבמדינת ניו-יורק נפצעו 15 אנשים. ביניהם, הרב יוסף נוימן, שנפטר כעבור יום, בן 72 במותו. השם יקום דמם.

יו"ר הועדה ח"כ דוד ביטן, אמר בדיון: "הרצח בפיטסבורג הוא האירוע האנטישמי הקשה ביותר שפקד את ארצות הברית. הסיוט של כל יהודי להיות מותקף בבית הכנסת בשבת בבוקר בעודו מתפלל – התממש. אחרי פיטסבורג ארע שוב פיגוע ירי בבית כנסת בעיר פאווי בקליפורניה".

"כשאנשים שטופי-שנאה, עם נגישות קלה מאוד לכלי נשק, חודרים לבתי כנסת שבו יהודים מתפללים עוטי טליתות, הם מעשים נוראים שאנשים רבים לא האמינו שיכולים להתרחש בארה"ב של ימינו. ארצות הברית הייתה המדינה הראשונה בעולם שהעניקה כבר בסוף המאה ה-18 שוויון זכויות מלא ליהודים. היא הקהילה היהודית השנייה בגודלה בעולם אחרי ישראל, אך האנטישמיות בה איננה חדשה. בעבר הייתה תמיד מוגבלת ליחידים וקבוצות קטנות בחברה האמריקנית, בעוד מרבית החברה האמריקנית קיבלו את היהודים בזרועות פתוחות בתוך חברה שקידשה את ערכי השוויון. בעידן הקורונה, האנטישמיות גברה מאוד".

לדבריו, "הוועדה בראשותי פעלה למיגור האנטישמיות ברשתות החברתיות, וכך פייסבוק וטיקטוק שינו את מדיניות השימוש ואוסרות על פרסום תוכן הכולל הכחשת שואה או עיוותה, אך נמשיך לפעול שהקהילות היהודיות בכל רחבי ארצות הברית יוכלו לחיות בבטחה, ולנהל חיי קהילה שוטפים". ביטן שיבח את הסוכנות על הקמת הקרן לאחזקת קהילות יהודיות קטנות בחו"ל – שהקהילות בארה"ב הן התורמות העיקריות לכך".

יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג שהשתתף בדיון אמר: "דווקא במשמרת שלנו נרצחים יהודים בארה"ב – ודווקא בהיותם מתפללים בבתי הכנסת. אתמול, בכנס הפדרציות היהודיות האמריקאיות, הודגש האיום הגובר של האנטישמיות בארה"ב עלינו לשתף פעולה עם כל הארגונים במאבק נגד תופעה זו. ומכאן, מארץ ישראל אנו מביעים סולידריות עמוקה וכאב עמוק על אחינו ואחיותינו, ומבטיחים להגביר את הקשר עם אחינו שם".

ח"כ מיכל קוטלר-וונש (כחול לבן) ציינה את "ההכרח לאתגר אותנו ביחסי ישראל והתפוצות, את החיוב לשתף פעולה במאבק באנטישמיות – גם בזו המחודשת בעידן הקורונה".

אריק פינגרהאט, נשיא ומנכ"ל איחוד הקהילות היהודיות בצפון אמריקה, הדגיש כי הפיגועים מחזקים את המחויבות שלנו ולזכור כי אירועים כאלו יכולים להתרחש שוב ושוב, בכל מקום, והם אכן התרחשו, שוב ושוב בארה"ב. עלינו לזכור את המחויבות שלנו להגן ולשמור על כל קהילה, גדולה וקטנה.

ג'ף פינקלשטיין, נשיא ומנכ"ל הפדרציה היהודית בפיטסבורג, אמר כי האנטישמיות ממשיכה לחיות ולרחוש מסביבנו, ועלינו לעשות כל שביכולתנו להבטיח שכל יהודי הוא מוגן ומוגן לחיות כיהודי. הוא סיפר על יהודי שהיגר לפיטסבורג עם משפחתו – מצרפת, כדי להימלט מהאנטישמיות בארץ זו.

ג'ונתן גרינבלט, המנכ"ל העולמי של הליגה נגד השמצה, הזהיר כי כיום האנטישמיות בארה"ב נעה מהשוליים אל המרכז התודעתי – ונוכחת בחיים הציבוריים. הוא הדגיש את העלייה החדה בתקריות אנטישמיות, מזה ארבעים שנה. לדבריו, האנטישמיות נוכחת ונפוצה ברשתות החברתיות.

קרול נוריאל, מנכ"לית הליגה, ציינה את העליה של 12% בתקיפות אנטישמיות בשנתיים האחרונות, אך גם עליה בחומרה של התקפות אלו, וממילא בתחושות החרדה של יהודי ארה"ב. אביטל ליבוביץ', מנכ"לית המשרד הישראלי של הוועד היהודי-אמריקאי, סיפרה על יוזמת חקיקה בקונגרס שתסייע למלחמה באנטישמיות וכן פעילות בקרב קהילות להכרת יהודים כמו בקרב היספניים, והדגישה את החיוב לפעילות חינוכית בארה"ב, שכרבע מאזרחיה אינם מכירים כלל את השואה.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ימח שמם של כל האנטישמים
וינקום ה' נקמתינו!

מצב החרדים בארץ לא הרבה יותר טוב

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture