באדיבות col

מקרה הלכתי נדיר: איך עושים חליצה כאשר ליבם אין רגל?

מקרה הלכתי סבוך ונדיר שנדון בבית הדין של אגודת הרבנים בארה"ב, על יבם ללא רגל, כיצד תתבצע החליצה • אחרי דיון מעמיק הגיעו למסקנה שניתן לחלוץ ברגל הימנית הקטועה, אך סנדלר הכין במיוחד עבורו נעל מיוחד לקטע הרגל שלו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לפני שלוש שנים, נפטר בשיקגו שארה"ב גבר שהותיר אישה אלמנה בלי זרע של קיימא. רבני שיקגו החלו לחפש האם יש לנפטר אח, ובמקרה כזה חייב יבום וחליצה כדי לשחרר את האישה ולהתירה להנשא. הם מצאו את אחי הבעל, המתגורר בניו ג'רזי.

עד כאן, סיפור שגרתי לכאורה, שקורה אומנם לעיתים נדירות, אך בכל עת שנפטר גבר ערירי ללא ילדים ל"ע. אך לפי הדיווח על המקרה ההלכתי הנדיר המתפרסם באתר חב"ד און ליין, COL, העלילה התפתחה.

התברר כי היבם חלה לפני כמה שנים מהמחלה ל"ע שהתפשטה ברגלו הימנית. לאור זאת כרתו את החלק של רגלו מהארכובה ולמטה. שליח חב"ד המקומי שכנע אותו להסכים לחלוץ את האישה, גיסתו לשעבר.

אך כאן התעוררה שאלה חמורה האם ניתן לחלוץ מי שהוא קטוע רגל כאשר מצוות חליצה מתקיימת עם נעל ורגל של חולץ. השאלה הופנתה לאב בית הדין של אגודת הרבנים דארה"ב קנדה הגאון הרב אריה רלב"ג שליט"א ודן בנושא זה עם דייני בית דינו.

אחרי דיון מעמיק הגיעו למסקנה שניתן לחלוץ ברגל הימנית הקטועה (כי הבעל הוא ימני) ולשם כך לבנות נעל מיוחדת לפי המידות של קטע הרגל. בנוסף, הרה"ג ר' מאיר שלמה חביב שיחי' שיושב בבית הדין של אגודת הרבנים דארה"ב כתב פסק דין ארוך ומנומק עם שיטות רוב הפוסקים שצריך ליבם בכגון זה ואין ברירה אחרת אלא צריך לחלוץ באופן מיוחד. ומסקנת הדברים מדברי הראשונים והאחרונים גדולי הפוסקים. פסק הדין קיבל הסכמתם של גדולי הדיינים בארץ ובעולם, אשר ניתן לחלוץ את הייבם קטוע הרגל.

בעריכת הפסיקה השתתף הגאון הרב יעקב חביב שליט"א אב"ד איחוד הרבנים צרפת שע"פ בקשת ידידו הגר"א רלב"ג שליט"א טרח למצוא סנדלר שיתאים נעל חליצה לפי מידות מיוחדות של הקטוע רגל ושהנעל תהיה על פי מנהג ירושלים מיוסד ע"פ ביה"ד של הגר"ש סלנט זצוק"ל.

לשם כך נעזר בסנדלר הוותיק משכונת בית ישראל בירושלים, ר' נפתלי בורנשטיין שיחי' שאף גילו המופלג (בן 94) עזר למשימה לבנות נעל מיוחדת לקטוע רגל זה ע"פ מנהג בתי הדין של ירושלים.

החליצה נערכה בבית הכנסת הגדול של הגר"א רלב"ג שליט"א בפלטבוש במעמד הדיינים הגאונים הרב אריה רלב"ג שליט"א אב"ד אגודת הרבנים דארה"ב קנדה, הרב יעקב חביב שליט"א אב"ד איחוד הרבנים צרפת, הרב שלום קרואס שליט"א דיין באגודת הרבנים. הצטרפו לבית הדין הדיינים הגאונים הרב פרץ שטיינברג שליט"א אב"ד קווינס והרב שד"ב שוחאט שליט"א דיין באגודת הרבנים.

מעמד זה נדיר וחשוב נעשה אחרי תכנון של חודשים בהקפדה גדולה ע"פ כל כללי ההלכה ונעשה ברוב עם אברכים ותלמידי חכמים שבאזור ניו יורק.

בלטו במיוחד אברכי הכולל החשוב "כולל להוראה מעשית חב"ד" משכונת קראון הייסט בראשות ראש הכולל הרב שד"ב שוחאט שליט"א אשר באו לראות במוחש מה שלמדו בכולל בסוגיה קשה זו.

היות כי מצווה גוררת מצווה באותו יום קיימו עוד חליצה אחרת שגם הגיעה ממדינה אחרת בארה"ב. ובכך זכו לעשות שתי חליצות בו ביום. "יהי רצון שלא תבואנה עוד בנות ישראל לא לידי חליצה ולא לידי יבום", "ברוך אשר קידשנו במצוותיו וציונו במצוות וחוקים של אברהם אבינו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כבר היה לעולמים
יש על זה תשובה בשו"ת דברי יציב להגאון אדמו"ר מקלויזנבורג התשובה מסובב על חליצה בקטיעת רגל וזה נכתב להגאון הרב אלישיב בחלק אבן העזר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture