צילום: betty Mazalto

ארדואן אירח רבנים מהעולם המוסלמי בארמונו: "נילחם באנטישמיות" • צפו

במפגש נדיר שארגנה לראשונה 'ועידת הרבנים במדינות האסלם', התכנסו רבנים בארמונו של נשיא טורקיה. אחרי הפגישה סיפרו הרבנים כי הוא קיבל אותם יפה. ארדואן אמר: ''היחסים בין טורקיה ליהודים ולישראל תמיד יהיו חזקים''

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד


צילום: betty Mazalto

נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן אירח היום בארמונו באנקרה את רבה הראשי של המדינה יחד עם קבוצה של רבני קהילות, ערים ומדינות בעולם המוסלמי שהתכנסו בטורקיה לצורך ועידת הפסגה הראשונה של ארגון 'ועידת הרבנים במדינות האסלם' וניפק שורה של ביטויים חיוביים ומפתיעים על יחסו ליהודים ועל ישראל.

לפי הרבנים שהשתתפו בפגישה ארדואן שקיבל את הרבנים בסבר פנים יפות דיבר בצורה ברורה על המאבק באנטישמיות והדגיש כי יאבק בה בדיוק כפי שהוא נאבק באיסלמופוביה, הזכיר שטורקיה חתומה על אמנה נגד הכחשת השואה ואמר שיחזק את החינוך בטורקיה על השואה. עוד לדבריהם, ארדואן קיבל בחמימות רבה את כל הרבנים. לדברי ארדואן "היחסים בין טורקיה ליהודים ולישראל תמיד יהיו חזקים. אני מקווה לשלום של צדק ושל אמונה בין ישראל לפלסטינים. שלום שבמסגרתו כל אחד יכבד את השני. היחסים הכלכליים בין ישראל לטורקיה חזקים מתמיד והם רק ילכו ויתחזקו".


צילום: betty Mazalto

הרבנים שנפגשו עם ארדואן הגיעו לטורקיה למפגש פסגה ייחודי וראשוני אי-פעם לכלל הרבנים במדינות מוסלמיות במסגרת 'ועידת הרבנים במדינות האיסלם', שמתקיים בחסות הרב הראשי של טורקיה הרב יצחק חליבה. במסגרת זו הרבנים דנים במגוון סוגיות רלוונטיות – הלכתיות, קהילתיות והגותיות, כמו גם בהזדמנויות החדשות לחיזוק ושגשוג החיים היהודיים ברחבי העולם המוסלמי.

הרב מענדי חיטריק, מייסד הארגון ורב הקהילה האשכנזית בטורקיה, שהיה אחראי לביקור ולהגעת הרבנים למדינה הודה במפגש לארדואן על כך שטורקיה מהווה סמל ליחסים בין יהודים למוסלמים, וכי הרבנים מצפים לפתח את הקשרים הללו. לדברי הרב חיטריק "הרבנים יצאו בהרגשה מאוד טובה מהפגישה ושמחו לשמוע מהנשיא ארדואן שהוא יפעל לחיזוק היהדות במדינות האיסלם".

עוד לדבריו "הכינוס הייחודי מהווה פסגה היסטורית חסרת תקדים של רבני העולם המוסלמי, בה רבנים התחייבו לסייע זה לזה למלא את חובותיהם הקהילתיות. 'ועידת הרבנים במדינות האיסלאם', מושתתת על האמונה כי נרמול היחסים בין יהודים למוסלמים הוא אינטרס אסטרטגי עולמי, ומטרתה של הועידה היא לשפר את היחסים העתיקים בין מוסלמים ויהודים, ולשדרג את החיים היהודיים והעתיד המשותף במרחב המוסלמי. אנו מוקירים את הנהגת המדינות שלנו על שהבטיחו את היכולות שלנו לחיות חיים יהודיים במלואם. אנו, היהודים שחיים בעולם המוסלמי, מהווים את הדוגמה הטובה ביותר לשלום ולסובלנות בין יהודים ומוסלמים" אמר.

מפגש הפסגה כלל רבנים המייצגים למעלה מ-100,000 יהודים החיים ברחבי העולם המוסלמי, ביניהם הרבנים הראשיים של קזחסטן, אוזבקיסטן, איראן, אזרבייג'ן, קירגיסטן, אוגנדה, ניגריה, אלבניה, איחוד האמירויות הערביות, וכן צפון קפריסין ואחרים. בשל מגבלות הקורונה המקומיות, רבני מרוקו ותוניסיה שנבצר מהם להגיע פיזית לאירוע, שלחו ברכות והשתתפו באופן מקוון.

הועידה שנפתחה הבוקר (רביעי) כללה מושבים ייחודים בנוגע ליחסים הבין-דתיים וליחסים ההיסטוריים והעמוקים בין מוסלמים ליהודים, לצד הרצאות, סדנאות וישיבות משותפות בנושאים שעל סדר יומם של הרבנים על אתגריהם השונים.

בדברים שנשא הבוקר בפני הרבנים באי הועידה, ציין הרב הראשי של תורכיה, חכם באשי הרב יצחק חליבה, לדוגמה את הקהילה היהודית התורכית, החיה בביטחון ונהנית מחירויות דת במדינה התורכית. "זוהי דוגמה חיובית מאוד למנהיגי הדת של הקהילות היהודיות במדינות אסלאמיות אחרות", אמר. בכינוס, שמתקיים סמוך ליום ההילולא של רבי משה בן מיימון – הרמב"ם, גדול מנהיגי היהדות במדינות האיסלאם בהיסטוריה היהודית, נערך סימפוזיון מרתק בהשתתפות הרבנים בנוגע לדמותו, מנהיגותו ויישום חזונו בעידן שלנו.

המשתתפים גם נטלו חלק בארוחת ערב חגיגית בארמון הנשיאותי הטורקי – לראשונה אי פעם שבה נערך במקום אירוע שכזה – שבה השתתפו חברי ההנהגה של הקהילה היהודית התורכית, שנשאו דברים ושיתפו מניסיונם וחזונם, כשאורח הכבוד של הערב היה רבה של רוסיה הרב בערל לזאר הפועל מתוקף תפקידו מאחורי הקלעים לרווחתם של יהודים במדינות מוסלמיות, ושנכח גם הוא במפגש עם ארדואן ונשא דברים. יו"ר הכבוד של הפסגה, מר אקיף גיללוב – נשיא הקונגרס העולמי של היהודים ההרריים, והמייסד של United Religions שאמר כי ימשיך בחזונו לפעול להבאת שלום ואחדות בין דתות.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture