נִשְׁבָּה אֲרוֹן הַקֹּדֶשׁ: זקן ראשי הישיבות וראש ישיבת בריסק הגרמ"ד סולובייצי'ק

אבל כבד בעולם התורה: מירושלים מגיעה הבשורה הקשה על הסתלקותו לשמי מעלה זקן ראשי הישיבות מרן הגאון רבי משולם דוד סולובייצי'ק זצוק''ל אשר היה מגדולי מעתיקי השמועה וממשיך הנהגת בית בריסק. פטירתו מותירה חלל עצום בעולם התורה כולו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
קמו משבעה: משפחת שור מתארחת אצל קרובי משפחה

אבל כבד בעולם התורה: מירושלים מגיעה הידיעה המרה והקשה על הסתלקותו לשמי מעלה של זקן ראשי הישיבות בדורנו, שריד לדור דעה ומגדולי מעתיקי השמועה מרן הגאון רבי משולם דוד סולובייציק זצוק"ל אשר שימש כראש ישיבת 'בריסק' בירושלים במשך עשרות שנים ובנו של מרן הגרי"ז מבריסק זיע"א זאת לאחר שסבל יסורים קשים ומרים והוא בשנת התשעים ותשע לחייו.

הגאון רבי משולם דוד סולובייצי'ק נולד לאביו מרן הרב מבריסק הגאון רבי יצחק זאב סולובייצי'ק זיע"א ולאמו מרת אלטע הנדל בי"ט תשרי ה'תרפ"ב, בעיירת בריסק. בעיירה שימש אביו כרב המקום וממנו ינק תורה ויראה כבר מימיו הראשונים. הילד משולם דוד היה ניכר בפיקחות נדירה שלא כפי בני גילו, רבותיו כבר אז ייעדו לו עתיד מזהיר כמי שעתיד להאיר את שמיה של עולם התורה. אביו, מרן הרב מבריסק זיע"א התבטא עליו גדולות ונצורות עוד בימים שהיה ילד קטן ממש.

בתקופת מלחמת העולם השנייה עלה מרן הרב מבריסק זיע"א יחד עם רעייתו וילדיו לארץ ישראל שם השתקע בעיר ירושלים. הנער משולם דוד נקשר רבות לעיר הזו, עיר כלילת יופי משוש כל הארץ. הוא הרבה להביט אל מקום המקדש ולהזכיר לעצמו את חורבן הבית. במשך כל שנות נערותו קנה ראש הישיבה תורה ויראה מאביו הגדול כנוסח בית בריסק. הוא עקב באדיקות אחר כל תנועה של אביו הגדול כשהוא שומר את הדברים בראשו בזכרון מופלא שאין שני לו.

בהגיעו לפרקו הוא נישא לרעייתו הרבנית שתחי' ביתו של הרה"ח רבי אשר שטרנבוך. את ביתו הוא הקים על אדני התורה והיראה והוא התגורר ברחוב עמוס 28 בבירה. לפני למעלה מחמישים שנה הקים ראש הישיבה את ישיבת בריסק ברחוב גרוסברג בירושלים ועמד בראשות הישיבה כשהוא מנחיל את תורת בית בריסק לרבבות תלמידיו שנכרכו אחריו בעבותות של אהבה ויראה גם יחד.

שמו הלך לפניו מקצה העולם ועד קצהו ורבים התדפקו על דלתותיו בכדי לקבל ממנו עצות והדרכות בעבודת השם, כמו גם לקבל מברכותיו כאשר רבים מעידים על ישועות כבירות שחזו אצל זקן ראשי הישבות. עבודת התפילה שלו הייתה מן המיוחדות כאשר במשך שעה ארוכה הוא היה מתחטא כבן לפני אביו, הוא הקפיד להתפלל במעונו ביחידות כפי שנהג אביו מרן הרב מבריסק זיע"א.

התבטלותו המיוחדת לאביו הגדול זיע"א הייתה מן המפורסמות. סיפור מעניין ניתן לספר בהקשר לכך, כאשר קודם ימי החנוכה של שנת תש"פ נאלץ מרן רבי משולם דוד לעבור טיפול רפואי מורכב, מקורביו שיכנעו אותו כי לאחר החלמתו הוא ייאלץ לעבור לדירה חדשה ברחוב עלי הכהן בירושלים, הגרמ"ד הזדעק ואמר כי הוא לא מוכן בשום פנים ואופן למרות שזה יועיל למצבו הבריאותי. לשאלת תלמידיו הסביר: "אבא זצ"ל הורה לי היכן בדיוק להדליק את נרות החנוכה, כאן במרפסת, איך אוכל להדליק במקום אחר?".

דמות דיוקנו של אביו הגדול לא עזבה אותו ולו לשעה אחת מכל ימי חייו, תמיד הוא גרס במשנתו של אביו והרביץ תורה ויראה ממה שקיבל מאביו הגדול, תלמידיו מעידים כי כל חייו הוא הרגיש כאילו האבא הגדול עדיין חי ומביט בו. זהירותו ודקדוקו במצוות הייתה לשם דבר כשהוא הקפיד על קלה כבחמורה בכל דקדוקי ופרטי הלכות ומנהגי בית בריסק.

בשנה וחצי האחרונות החל לסבול הגאון רבי משולם דוד מיסורים קשים, מספר פעמים הוא אף אושפז בבית החולים אך בחסדי שמים החלים מכך ויצא מכלל סכנה. לפני מספר שבועות הוא נדבק בנגיף הקורונה ומצבו החל להידרדר אט אט, הוא אושפז בבית החולים ולאחר כשבוע השתחרר למעונו שם הוא שכב בחולשה נוראית כשהוא מחובר למכשירים שיטיבו עם דרכי הנשימה.

בערב שבת קודש פרשת בשלח מצבו הידרדר במהירות, אלפי תלמידיו קרעו שערי שמים להחלמתו המהירה של מרן רבי משולם דוד בן אלטע הנדל ובחסדי שמים מצבו התייצב מעט. במוצאי השבת מצבו שוב החל להידרדר עד שבשעה האחרונה התקבצו בני משפחתו ותלמידיו סביב מיטתו לאמירת תהילים ופסוקי הייחוד.

מצבו ידע הלילה עליות ומורדות עד שבדקות האחרונות השיב הוא את נשמתו הטהורה ליוצרה. פטירתו מותריה חלל עצום בעולם התורה בכלל ובממלכת בית בריסק בפרט שנותר כעת מיותם.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

צילום תמונה ראשית: נפתלי לרר

 

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture