David Cohen/Flash90

החרדים נוהרים לפריפריה: כך ייראה העתיד? צפת – הבירה החרדית בהרי הגליל

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע אנו מצפינים אל הבירה של החרדים בערי הפריפריה - צפת • פרק 12

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו את הפוטנציאל הטמון ביישוב עמנואל, השבוע אנו מצפינים אל העיר שמכונה בירת הגליל, אך בהקשר של הסדרה שלנו ניתן לכנותה 'בירת החרדים בפריפריה' הלא היא צפת.

את העיר צפת לא ניתן לסקר במבט על הקהילות שהרי מדובר בעיר חרדית לכל דבר ועניין ומתקיימות בה קהילות מכל הזרמים והחוגים במגזר החרדי, מוסדות התורה בעיר נחשבים ליוקרתיים והקנו לעיר שם של מרכז תורני מהחשובים בארץ. רשימת מוסדות החינוך בעיר ארוכה וכוללת מגוון רחב של רמות וסגנונות כך שכל משפחה חרדית שתגיע לגור במקום ודאי תמצא את המוסד המתאים לה.

בצפת חיים כיום כ-40,000 תושבים כש-55% מהם הינם חרדים. 60% מחברי המועצה בעיר נבחרו מטעם רשימות חרדיות. השכונות החרדיות המרכזיות בעיר הם מאור חיים, שכונות הדרום, העיר העתיקה, כנען (חב"ד) ושכונות הצפון המתחרדות, אולם לא קיימת שכונה בעיר בה אין אחוז ניכר של תושבים חרדים. בכל העיר פזורות משפחות חרדיות מכל העדות והחוגים, כשחלק מן הקהילות בשכונות אלו מבוססות עם מוסדות ושירותים מספקים לקהילה.


הגר"ד קפלן שליט"א בשיחה בישיבת צפת

למרות שכאמור, לכל זרמי היהדות החרדית יש ייצוג מכובד בצפת ראוי להזכיר את הקהילות המרכזיות בעיר – אל קהילות הספרדים הוותיקות הצטרפו בשנים האחרונות מלבד דור ההמשך וגם ציבור בני תורה גדול אשר הגיעו להתגורר בעיר מהערים החרדיות במרכז.

כמו כן, בשנים האחרונות מצטרפים לעיר מאות משפחות ליטאיות לקהילות הרבות בעיר. רב העיר העתיקה הגר"ד קפלן שליט"א עומד בראש מוסדות ישיבת צפת בעיר העתיקה הכוללים את תלמוד תורה, בית ספר לבנות, גני בנים ובנות, סמינר וכוללים. בקהילה עובדים כעת עפתיחת ישיבה קטנה. בנוסף יש כוללים ובתי כנסת ליטאים פרוסים ברחבי העיר, כגון, נחלת נפתלי של הרב פייבלזון, רידב"ז, אוהל דוב, חניכי הישיבות ועוד.


האומן רבי אלתר עם סגן ראש העיר בתלמוד תורה אלקבץ של מעיין החינוך התורני

על התפתחות הקהילות הליטאיות בעיר שכבר מגדלת דור שני בצפת מספר סגן ראש העיר הרב ישראל מאיר סברדלוב בשיחה עם 'חדשות JDN': "רק כדי לסבר את האוזן, בבחירות לכנסת ה- 20 שהתקיימו באדר תשע"ה, קיבלה יהדות התורה בצפת 1,404 קולות, ולאחר 4 שנים בניסן תשע"ט המספר הגיע ל-2,700 קולות (עליה של %43)".

סברדלוב מתאר את הייחודיות של הקהילה התורנית בצפת, "יש כאן מבחר כוללים המתאימים לשאיפתו של כל אברך. כולל עיון, כולל הלכה, ועוד. זה עיר. בירושלים ובבני ברק, יש שטיבל חסידי לצד ביכנ"ס ליטאי וספרדי? גם פה. מצד אחד אנחנו קהילה גדולה, ומאידך אנו מפוזרים בשש בתי כנסיות. יש אנשים שנבנים כך. אין קהילה לוחצת מצד אחד אך מצד שני הקהילה דואגת ומחבקת".


מרן הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל בבית המדרש נחלת נפתלי בראשות הרב פייבלזון.

בנוסף, קהילת בני תורה מתלמידיו של מרן הגר"ש אוירבך זצוק"ל נוסדה בעיר בשנים האחרונות והם מונים כיום כ-90 משפחות כאשר הקהילה צפויה להתרחב באופן משמעותי בשנים הקרובות.

חסידי חב"ד מתרכזים בעיקר בכנען ואך להם שלוחות בכל רחבי העיר. בהוראת הרבי מלובביץ זצוק"ל נפתחו בעיר כל המוסדות הנצרכים למשפחה חרדית וחסידי חב"ד מגיעים מכל העולם ללמוד במוסדות בעיר. כמו כן, בעיר קהילות רבות של חסידי ברסלב בהן קהילת ננמ"ח שמרכזה בעיר העתיקה המונה מאות משפחות, קהילת פאר נצח וקהילתו של הרב ג'אן.


כולל בבית המדרש זרע ברך בראשות הרב ליברמן

בעיר חסידויות רבות ביניהם ניתן למנות את חסידות צאנז לה יש בעיר שני מרכזים, בעיר העתיקה ובשכונות הדרום, אשר מונים יחד כ-80 משפחות. קהילת לעלוב המונה כ-70 משפחות, בית הכנסת של הקהילה ידוע כשטיבלך של דרום העיר והקהילה אף מחזיקה מטבח חסד ענק וקופת חסד לכלל תושבי העיר. כמו כן, קהילת ביאלא מונה כ-60 משפחות, קהילת מאור חיים ויזניץ מונה כ-50 משפחות, קהילת אמשינוב מונה כ-50 משפחות, קהילת סרט ויז'ניץ כ-25 משפחות וקהילת סדיגורה מונה כ-20 משפחות. כמו כן, אדמו"רים ורבנים רבים בעיר קהילות מיוחדות בעיר כמו קהילתו של האדמו"ר מנדבורנה (צפת) הנחשב לאחד מצדיקי העיר ותושבים רבים משתתפים בפעילויותיו.

הקהילות החסידיות שמנינו עתה התפתחו בעיקר בעשור האחרון שבו נפתחו בתי כנסיות, מוסדות חינוך, ישיבות וסמינרים, שהביאו ציבור חסידי איכותי לעיר. התפתחות מרשימה זו הגיעה לאחר פעילות מבורכת של נציגי הציבור בעיר. הרב נחמן גלבך מספר בשיחה עם 'חדשות JDN' כי "מידי שבוע מגיעות משפחות חדשות לעיר". לדבריו, "צפת חוזרת לימיה הטובים וההתפתחות הקהילות מורגשת בכל פינה. בנוסף, קהילות מכובדות נוספות מנהלות מגעים לרכישת דירות בעיר".

הקהילות החרדיות בעיר מקיימות פעילות חסד ענפה המשרתת את כלל תושבי העיר. ארגון ביקור חולים צפת הקים מערך חלוקת אוכל בביה"ח זיו וכן גמ"ח תרופות שלו סניפים בכל העיר. בארגון שוקדים עתה על הקמת חדר הכנסת אורחים בביה"ח.


סגן שר החינוך מאיר פרוש בחנוכת הבית לבית הספר בית יעקב בת מלך. נראים חבר מועצת העיר נחמן גלבך ומקים המוסדות הרב רונן גנון

היתרונות במגורים בצפת רבים – חיי קהילה תוססים, מוסדות חינוך לכל הזרמים, כוללים בכל הסגנונות. צפת גם הציבור הכללי בעיר מסורתי ומכבד. ניתן לראות זרת גם בתוצאות הבחירות לכנסת, כשהתנועות שחרטו על דגלן את המלחמה בקודשי ישראל, לא קיבלו יותר מ-10% מסך הקולות. תושב העיר מספר על הייתרון לגור בעיר, "יש בצפת בתי כנסת הפזורים בכל פינה בעיר, שירותי דת ברמות כשרות גבוהות ביותר, מוסדות חינוך מצוינים לכלל הקהילות, וכוללים ליטאיים, חסידיים וספרדים, בהם הוגים בתורה מאות עמלי תורה. מעבר לזה צפת התברכה ברבנים ומו"צים חשובים של הקהילות המפוארות".

לצד היתרונות הרוחניים, צפת אטרקטיבית גם בזכות האקלים הנוח, הנוף הגלילי המשקיף לעבר מירון, לעבר הרי הגולן ולכנרת. בעיר יש בית חולים מפותח ומשרדי ממשלה. צפת נהפכה לעיר נופש בפרט בקרב הציבור החרדי, שמנצל את המקום לחופשות בימי 'בין הזמנים' ולשבתות במהלך השנה, עד כדי כך שהרעש הכי מוכר לאזני תושבי ה'עתיקה', הוא ה'גלגלים' של עגלות התיקים והמזוודות.


בית חולים זיו. David Cohen/Flash90


David Cohen/Flash90


בית הכנסת פאר הנצח ברסלב


העיר העתיקה על רקע בית העלמין העתיק


מתמידים בבית המדרש זרע ברך בראשות הרב ליברמן


כולל בבית המדרש לעלוב


סיום מסכת עירובין בבית המדרש לעלוב


סיום ליקוטי מוהרן בבית הכנסת ברסלב הגדול


כ"ק האדמו"ר מנדבורנא בניא צפת


התוועדות י"ט כסלו עם הרב חיים קפלן, יו"ר אגודת קרית חב"ד


בית העלמין העתיק בצפת


שמחת בית השואבה בית הכנסת ברסלב פאר הנצח


הנחת אבן הפינה לבית הספר בית יעקב מאור חיים


הכנסת ספר תורה בעיר העתיקה בצפת


בית המדרש ביאלא צפת שמוקם בימים אלו


הדמיית בית המדרש ביאלא צפת


בית המדרש תורת משה ערלוי צפת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

משום מה זה לא מודגש (לצערינו מטעמים שונים) אך קהילת חבד בצפת היא הקהילה הגדולה בעיר עם 1300 משפחות. 5 ישיבות. 2 ת"ת בתי ספר תיכון וסמינר לבנות ועוד. והרב המוביל בעיר ואחראי על הכשרות הוא הרב ביסטריצקי רב קהילת חב"ד בנו של רב העיר המנוח הרב לוי זצ"ל

הר יונה תהיה יותר גדולה מצפת. עם עתודות קרקע עד טבריה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture