החרדים נוהרים לפריפריה: טבריה – תחייה מחודשת שאף אחד לא יעצור

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: סיקור נרחב על ההתפתחות החרדית בטבריה שחזקה יותר מכל איום זמני • פרק 13

כתבות נוספות בנושא:

הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
אורח בחתונה שיחק: 5 פצועים בהם שלושה בינוני מפיצוץ נפץ באולם בב"ב
בקרב בלימה: השחקן היהודי שהפך לנשיא מנסה להציל את אוקראינה
חיפה נגד מיכאלי: "הפעלת הרכבלית בשבת היא בניגוד גמור לסיכומים בנושא"

'מקומי JDN' ממשיך במעקב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בסדרת כתבות המתפרסמות בחודשים האחרונים אנו מנסים לעקוב אחר מגמת המעבר של אלפי משפחות חרדיות לערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו את 'בירת החרדים בפריפריה' הלא היא צפת, השבוע נשארים בצפון ומגיעים לריכוז חרדי וותיק וגדול נוס, שזוכה לתחייה מחודשת ובשנים הקרובות עתיד לאכלס עוד אלפי משפחות חדשות – טבריה.

בעיר השוכנת לחופיה של הכינרת מתגוררים כ-50 אלף תושבים, כשרבע מאוכלוסיית העיר הינם חרדים. מלבד המשפחות החרדיות המתרכזות בעיקר בשכונת קרית שמואל ובטבריה עילית, אחוז ניכר מתושבי העיר משתייכים לזרם הדתי לאומי, כשגם האוכלוסייה הכללית בעיר נחשבת למסורתית. בבחירות האחרונות לכנסת קיבלו הרשימות החרדיות בעיר 5,416 קולות – ש"ס עם 3,899 ויהדות התורה קיבלה 1,517 קולות.

כאמור, ההתיישבות החרדית בעיר הינה מהוותיקות בארץ. טבריה מוגדרת כאחת מארבעה ערי הקודש וידועה כעיר שממנה יצאה הוראה לישראל בזמן התנאים והאמוראים שחלקם טמונים בעיר. במאות השנים האחרונות היו תקופות שונות בהם ציבור יראים התגוררו בעיר, החל מזמן השל"ה הקדוש ומאוחר יותר תלמידי הבעל שם טוב קבעו את מושבם בעיר, ואכן בית העלמין העתיק בעיר מלא בגדולי האדמו"רים של המאה הקודמת ושלפניה.


מתחם קבר רבי מאיר בעל הנס בשנת תרנ"ד בתוכו הוקמה הישיבת תורה אור

לפני למעלה ממאה שנים קבעו את מושבם בעיר חסידי קרלין וסלונים והקימו בעיר תשתית תורנית כמו ישיבת תורה אור שנוסדה על ידי רב העיר הידוע הג"ר משה קלירס זצוק"ל ביוזמתו של רבו, כ"ק האדמו"ר רבי שמואל וינברג מסלונים זצוק"ל. עם השנים התדלדלה הקהילה החרדית בעיר ונשארו בה בודדים ממש. במשך השנים היו מספר נסיונות להחזיר עטרה ליושנה ולקבוע יתדות בעיר, בעל השפע חיים מצאנז זי"ע אף רכש בנייני מגורים בעיר, אך נסיונות אלו לא צלחו.

לאחר קום המדינה התיישבו בעיר רבים מעולי ארצות המזרח שבמשך השנים התגבשו לקהילות תורניות בעיר. צאצהם כיום מתרכזים בשכונת קרית שמואל בעיקר אך גם ברחבי העיר ורבים מהם משתייכים לקהילתו של הגר"ד קוק שליט"א. לקהילה בית המדרש הפתוח 24 שעות ומלבד האברכים הלומדים במקום מתקבצים אליו גם בעלי בתים מבני העיר. כולל הקהילה מונה כ-70 אברכים, בנוסף הקהילה מחזיקה כולל עם עשרות אברכים מצוינים השוקדים על לימודם בשעות הלילה.

בנוסף קיימות שתי מדרשיות בשיתוף 'עם שלום' לעם ו'אור ישראלי' לקירוב רחוקים ומשם נשלחו כבר עשרות בחורים לישיבות וחלקם כבר הקימו משפחות לתפארת. כמו כן הקהילה מחזיקה מדרשיה לנשים. רבים מבני העיר מגיעים להתייעץ עם הגר"ד שליט"א בענייני הפרט והכלל.


כולל שנפתח לאחרונה בעיר

לצד קהילות אלו, בשנים האחרונות נוהרים אלפי משפחות חרדיות לשכונות החדשות הנבנות בטבריה אשר הותאמו במיוחד לציבור החרדי. לפני כ-5 שנים החלו לבנות שכונה חדשה לכלל הציבור בכניסה לעיר סמוך לצומת פוריה. השכונה תוכננה לפני עשור על ידי העסקן ר' מיכה רוטשילד (לרפו"ש), ובהמשך החל העסקן ר' מוטל'ה קרליץ לקדם את בניית השכונה.

שכונת נוף כנרת החלה להתאכלס לפני שנתיים, כיום מתגוררים בשכונה כ-400 משפחות מכלל הזרמים בציבור החרדי. בשכונה כולל שבראשו עומד הגר"א ברסלויער שליט"א שאף קבע את מושבו בעיר, תלמוד תורה לבנים ובית ספר בית יעקב לבנות. בשכונה מתקיימת גם קהילה חשובה של בני תורה ספרדים עם עשרות משפחות אברכים. אי"ה לקראת חג הפסח צפויים להתאכלס בשכונה עוד 200 משפחות. עתודות הבניה בשכונה הם עוד למעלה מ-1000 דירות. בנוסף, בסמוך לשכונה הולכת ונבנית שכונת המושבה ובה הצפויים להיבנות אלפי דירות בשנים הקרובות. בנוסף בשנים האחרונות משפחות מהציבור הליטאי רכשו דירות גם בשכונת שיכון ד' הסמוכה לקרית צאנז. בקהילה הליטאית במקום כ-40 משפחות.

הקהילות החסידיות

לפני כעשור הורה כ"ק האדמו"ר מקרלין שליט"א לחסידיו להחזיר עטרה ליושנה ולהשתקע בעיר. כמצוות רבם, החלו החסירים לרכוש דירות בטבריה עלית ובאזורי שיכון ג' וד' בעיר, אזורים שנחשבו לשוממים ולא נוחים למגורים. מחירי הדירות אז עמדו על 200-250 אלף ש"ח לדירה לפני שיפוץ, אך ביחס לדירה במרכז שהתקרבה למיליון ש"ח זה היה מציאה.

כיום האזור פורה ובהתאם מחירי הדירות. קהילת קרלין מונה נכון להיום כ-230 משפחות ולהם כוללי אברכים, בתי ספר לבנים ולבנות עם מאות תלמידים, כשבכיתות הנמוכות יש 2 כיתות בכל שכבת גיל.בנוסף, כ-20 משפחות מחסידי קרלין מתגוררות בעיר למטה באזור של העיר העתיקה, שם הם מקיימים את בית הכנסת העתיק שנבנה לפני למעלה מ-200 שנה על ידי הרה"ק ר' מנחם מנדל מויטפסק זצוק"ל.

בשנים האחרונות רכשו בחסידות את בניין קולנוע חן הידוע העומד במרכז טבריה עילית. ולאחר השקע של 10 מיליון ש"ח, עלות הרכישה והשיפוצים, לקראת חג השבועות הקרוב מתעדים לחנוך את המבנה והבנין שהיה קולנוע יהפוך לבית הכנסת המרכזי בשכונה עם 700 מקומות ישיבה. רב הקהילה הוא הגר"ח לובין, ובן האדמו"ר הגר"א שוחט הוא נציגו של אביו לכל דבר בקהילה המתנהלת ביד רמה.


המבנה והבנין שהיה קולנוע יהפוך לבית הכנסת המרכזי בשכונה עם 700 מקומות ישיבה

קהילה חסידית חשובה נוספת בעיר היא קהילת צאנז המונה כ-190 משפחות ולהם כוללי אברכים, ארגוני צדקה וחסד, תלמוד תורה לבנים ובית חינוך לבנות עם מאות תלמידים, ברחוב שפע חיים בשכונה עומד על תילו בניין הקהילה המפואר שנבנה לפני כשנה. באירוע הנחת אבן הפינה שהתקיימה בהר הצופה לכנרת השתתפו האדמו"ר וכל רבני הקהילה ותוך זמן קצר החלו עשרות משפחות אברכים להעתיק את מגוריהם בעיר. כרב הקהילהמשמש הגר"ז וקסברגר שליט"א.

אנשי קהילת המתמידים השתקעו אף הם בשנים האחרונות בעיר עם עשרות משפחות ופתחו במקום כוללי אברכים במשך כל שעות היום ותלמוד תורה. בשנה הקרובה מצפים בקהילה לפתיחת בית ספר לבנות. כרב הקהילה משמש הגר"ח שטרן שליט"א.

קהילת תולדות אהרן פתחה אף היא בית כנסת ובתי חינוך בשנה האחרונה, בני הקהילה מקבלים רוח גבית חזקה מהאדמו"ר שכידוע שוהה למנוחה בעיר מספר פעמים בשנה ובימי השובבים. כמו כן, בקהילת סלאנים שחזרה לטבריה כיום כ-20 משפחות, כשבעתיד יצטרפו עוד רבים. בשיכון ד' מתקיימות קהילת חסידי לעלוב וקהילות חסידי מודזיץ שאף פתחה לאחרונה בית כנסת במקום. כמו כן, בשכונה קהילה כלל חסידית בראשות הגרי"ק בראנדנסדארפער שליט"א.

"היום לגור בטבריה יש לך את כל מה שאתה צריך בתור חרדי", אומר לנו תושב קריית דגל התורה, "אם זה תלמודי תורה וכוללים וקופות חולים שפרוסים, וכן סופרים שעד לא מכבר לא היה כשרות למהדרין כמו שהציבור שלנו דורש והיום כמעט אין עסק שלא מכבד אותנו ועובר לכשרות מהודרת". לגבי תעסוקת לנשות האברכים הוא מספר כי "יש מגוון מקומות תעסוקה מותאמים לציבור שלנו", הוא מוסיף לספר על הייתרון בלגור בטבריה, "יש לנו את מה שאין לאחים שלי שגרים בבני ברק וקרית ספר, אם זה לצאת לפני שבת לראות את כל זרימת הנחלים וגם להספיק לטבול…".


סיום הש"ס בטבריה


המקובל הגה"צ רבי דב קוק שליט"א. צילום: David Cohen/Flash90

ילדי ת"ת תולדות אהרן בעיה"ק טבריה בלימוד א' ב' עם האדמו"ר מתולדות אהרן


ילדי ת"ת תולדות אהרן בעיה"ק טבריה בלימוד א' ב' עם האדמו"ר מתולדות אהרן


הכנסת ספר תורה לבית החסידים מודז'יץ בטבריה


קולנוע דן בבנייתו

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה עם צפת הבירה החרדית בפרפריה?

בעוד קצת זמן, במוצש הקרוב יפתח המגבית למען השלמת בית הכנסת קרלין בטבריה,
אנא הרם תרומתך בעין יפה למען המפעל האדיר הזה
בנדרים פלוס או אצל קרובים וידידים המתגוררים בטבריה עיר הקודש.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture