משמר הכבוד הרוסי בטקס(צילום: קובי גדעון, לע״מ)

גורם מדיני: "לא יהיה תג מחיר להשבת באומל"; החיפושים נמשכים

הגורם ציין כי עיתוי הפרסום היה דרישה רוסית: "קיבלנו הבהרה שפרסום לא יפגע באיתור של שאר הנעדרים". הגורם הוסיף: "זו תוצאה של הקשר המיוחד - פוטין אמר זאת בעצמו". דובר צה"ל: אמ"ן סיפק את המודיעין, צבא רוסיה פעל בשטח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי השבת גופתו של זכריה באומל מקרב סולטאן יעקוב, ההערכות הן שנמשכים החיפושים אחר יתר הנעדרים – יהודה כץ וצבי פלדמן, שעדיין לא נמצאו 37 שנים אחרי מלחמת לבנון הראשונה. רוסיה הבהירה כי פרסום החזרת הגופה, ומעורבותה במבצע "זמר נוגה" יחד עם הסורים, לא צפוי לפגוע בהמשך החיפושים. גורם מדיני רמז בהתייחסות להמשך החיפושים כי "תבינו מה שתבינו". הגורם המדיני הוסיף והדגיש כי, "הרוסים לא ביקשו כל תמורה מישראל על המאמצים שלהם לאתר את גופות הנעדרים".

הגורם המדיני אמר כי, "הבנתם היום בבוקר שבעצם היה כאן מבצע של רוסיה וצבא רוסיה לבקשתנו. הנושא עלה לפני שנתיים בפגישה עם פוטין, אח"כ השגנו מודיעין וביקשנו להתמקד בזה. הוא הסכים והיה קשר בינינו לפחות 4-5 פעמים בנושא. העלינו את הנושא, עשינו ניסיונות כאלה ואחרים ושוב. הקשר שנרקם הוא נכס של מדינת ישראל אני אומר את זה בצורה אובייקטיבית. לא היה דבר כזה. זה משרת אותנו בפגישות הענייניות על מה עושים בסוריה ואיך יכולים לפעול בתיאום מירבי. מה שהביא אותו לעשות את המעשה הזה שהוא רחוק מלהיות מובן מאליו. מאור מרגש שזה הצליח ואנחנו נמשיך".

על הביקורת עיתוי הפרסום אומר הגורם המדיני כי ההחלטה לא לפרסם פרטים נובעת מדרישה רוסית. "לא אמרנו שהרוסים מעורבים כי הרוסים ביקשו לא לחשוף את מעורבותם וכיבדנו את זה. לא ידענו עד הטקס היום מה וכמה הם מוכנים לפרט. ברגע שיש שארים של חייל ואימו בת 90 לא מחזיקים את זה. ואין דרך לשמור על זה". הגורם הוסיף כי "הפניה של ראש הממשלה לפוטין הייתה שלא יעלו פרטים אם הפרסום לא יאפשר את המשך הפעולה הרוסית לחיפוש שארים יוספים של שאר הנעדרים. פוטין אישר שזה לא יפגע ויש גם אישורים לכך. מה שקרה פה זה ביטוי ליחסים ולא יהיה מחיר מדיני שנשלם עליו".

הגורם הסביר כי פוטין הסכים לעשות את זה ופעל על דעת עצמו והדבר מעיד על יחסים שהם נכס למדינת ישראל. אותו גורם טען כי היחסים בין ישראל ורוסיה משרתים את ישראל גם בתיאום הביטחוני. הוא טען שראש הממשלה נמצא במעמד מיוחד כשהוא מדבר גם עם טראמפ וגם עם פוטין ובאינטימיות. הקשר המיוחד והחם בינו לבין פוטין שרת אותנו והביא אותו לעשות את המעשה הזה שהוא רחוק מלהיות מובן מאליו.

בתוך כך, ב'ווינט' דווח כי רוסיה דורשת מישראל זמן התרעה ממושך לפני תקיפות בסוריה. את הדרישה הזו הציג היום הרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב לבכירי צה"ל, שעימם נועד במסגרת פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין. הצדדים טרם הגיעו להסכמה בנושא. בפגישה נדונה גם פרישת סוללות ה-S-300 בסוריה.

הארון עם פריטיו של זכריה באומל על מטוס ראש הממשלה. צילום: קובי גדעון, לע"מ

בנוסף, דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס חשף היום פרטים נוספים על מבצע "זמר נוגה" ועדכן כי מדובר במבצע של אמ"ן וצבע רוסיה שמתנהל למעלה משנתיים, כולל שיח מודיעיני ותכנון מבצעי משותף וליווי הפעולות. לדבריו, במבצעים השונים מי שפעל בשטח זה צבא רוסיה והמודיעין שלנו ליווה אותם.

"מדובר בסדרת מבצעים בפעולה משותפת של צה"ל שב"כ ומוסד שיצרה תשתית רקע על הפרשיה. בסדרת המבצעים הזו היו גם מבצעים שידענו בהם אכזבות. המבצע הביא לישראל מספר גופות ובמסגרת תהליך בדיקת הגופות זוהתה באופן וודאי גופתו של זכריה. מרבית הגופות האחרות גם נבדקו ולא נמצא קשר בינם לבין החללים הישראלים הנותרים".

"המאמצים המשיכו מאז המבצע וימשיכו לעבוד עם מאמצעי איסוף גדולים כדי לייצר יכולת מתוך מחויבות ברורה. המבצעים לאורך השנים לא התבצעו במקום אחד, המודיעין הלך והתפתח ונבנה. בפעם הזו הגיעו לקבוצה של גופות עם סממנים יותר חזקים כמו סרבל ונעליים שהיו באותו קרקע. בסוף 2016 נוצרו התנאים הטובים בשביל הבשלת המבצע. לכל אורכו חיפשנו את שלושת הנעדרים, לצערי כרגע מצאנו רק אחד. ככל שנוכל נמשיך לחפש".

על החלק הסורי במצע אמר מנליס כי, "בסדרת המבצעים הזו בשיתוף עם הצבא הרוסים לא היו לוחמים של צה"ל על הקרקע. ובמבצעים הקודמים לא היה שיתוף עם גורמים נוספים. לא כל המבצעים היו בשטח צבא סוריה, ואני לא מכיר בצד הישראלי שיח שהוא לא עם צבא רוסיה. השיח שלנו הוא רק מול הצבא הרוסי".

בית האבלים, היום. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בטקס רשמי נמסרו היום בקרמלין לראש הממשלה נתניהו חפציו האישיים של זכריה באומל. בטקס שנערך בקרמלין התייצב נתניהו ומשמר כבוד של צבא רוסיה מול ארון בו הונחו החפצים של חלל צה"ל שנעדר 37 שנים – סרבל ונעליים. ראש הממשלה והרמטכ"ל הרוסי צעדו לצד הארון ונתניהו אמר לאחר מכן: "מחמם את הלב לראות את השותפות של הערכים של כיבוד ואחוות לוחמים והעקרון החשוב שלא משאירים אף אחד מאחור".

קודם לכן אישר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי מוסקבה עומדת מאחורי החזרת שרידי גופתו של זכריה באומל, אחד משלושת נעדרי קרב סולטאן יעקוב, יחד עם הסורים. "כפי שאתם יודעים אנשי הצבא שלנו והסורים הם אלה שאיתרו את גופתו", אמר פוטין לראש הממשלה בנימין נתניהו, שמבקר היום במוסקבה. "חשוב שקרובי המשפחה שלו יוכלו להניח זר על הקבר שלו", הוסיף הנשיא הרוסי.

פוטין הוסיף כי בטקס שייערך במשרד ההגנה הרוסי יציגו הכוחות שרידים ופריטים נוספים של הנעדרים שנמצאו באזור מחנה הפליטים ירמוכ שליד דמשק: "רוסיה רואה חובה לעצמה לחפש נעדרים וחללים שמקום קבורתם לא נודע, וכך אנו עושים". עוד הוסיף כי, "זה לא היה כל כך פשוט. מסור בבקשה דרישת שלום למשפחתו".

גם נתניהו התייחס למציאת גופת נעדר צה"ל והודה לפוטין באופן אישי על פועלו בנושא: "אני תמיד נרגש אבל היום במיוחד. ביטאת את המחויבות הרוסית לנעדרים בכלל העולם. לפני שנתיים פניתי אלייך בבקשה אישית ואתה נענית מיד. אמרת שתפעל באופן אישי ועשית זאת. רוצה לומר לך תודה בשמי ובשם עם ישראל, ספסיבה".

נתניהו הגדיר את המעשה "מחווה לדורות שלא תישכח". הוא סיפר לנשיא הרוסי על פגישתו עם משפחת החייל והסביר כי "הם התרגשו בצורה שאני לא יכול לתאר". נתניהו ציין כי "האמא הייתה בסערת רגשות. כשסיפרתי להם על ההחלטה שלך והעובדה שחיילים רוסים עשו פעולות תוך כדי סיכון עצמי הם היו פעורי פה והם ביקשו להביע את תודתם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אולי שיחזירו על הדרך את הגופות ואת פרטי הלבוש של כל היהודים שנרצחו על אדמת רוסיה, בתקופת בריה"מ ולפני? אפשר גם פרטי לבוש של הקנטוניסטים?
ממש אוהבי ישראל.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture