Yehuda Haim/Flash90

"גפני לא יעבוד קשה, אבל עולם התורה הספרדי האמיתי יתחיל לפרוח"

ששון טרבלסי דובר בית הגר"מ מאזוז בראיון לJDN • על האיחוד: "הרב ראה שהמהלך עלול לסכן את עולם התורה ובחר לקבל את ההצעה של ג' • המגעים עם שס: "היו מוכנים לתת הכל העיקר תזרוק את אלי ישי" • ואיך בכל זאת תומכים במפלגה האשכנזית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שעות ספרות לפני פתיחת הקלפיות ושבועיים לאחר ההחלטה המפתיעה של תנועת 'יחד' לחבור ליהדות התורה, אנחנו תופסים את ששון טרבלסי דובר בית הגאון מרן הגאון רבי מאיר מאזוז ראש ישיבת 'כסא רחמים', שהיה מועמד במקום השלישי ביחד, לראיון ל-'חדשות JDN', ושאלנו אותו בין השאר למה ג' ולא ש"ס ואיך דווקא הגר"מ מאזוז מי שמוביל בגאון מזה עשרות שנים את דגל הספרדיות האותנטית תומך במפלגה האשכנזית.

לפני שנגיע לנקודת הזמן הנוכחית, אני חייב להבין, שאלה שמעסיקה רבים: תנועת 'יחד' התמודדה בבחירות הקודמות ולא הצליחה, לא חושבים אולי זה היה טעות, ולסיים עם זה, איך זה שאנחנו עדין עסוקים בנסיון הזה?

"מרן ראש הישיבה גאון ישראל רבי מאיר מאזוז הקים את תנועת 'יחד' כי ראה כיצד הציבור המסורתי העממי שהביא מרן הרב עובדיה נוטש את ש"ס, ועובר לליכוד ולבנט. הרב הזהיר אז במכתב המפורסם לגר"ש בעדני כי ש"ס צפויה לאבד מכוחה של ה-11 מנדטים שהחזיקו מעמד שנים רבות, בשעה שבעיקר בשביל קהלים אלו מרן הרב עובדיה התפלג מג'".

"היום כולם יודעים שהרב צדק, ש"ס אכן התרסקה מ-11 מנדטים, איבדה 4 מהם, ותנועת 'יחד' כמעט והביאה את הארבעה הללו. תחשוב על זה, אם המהלך היה מתקבל בהבנה, בלי רדיפה ומאבק חריף נגד התנועה, 'יחד' היתה ללא ספק מביאה את אלפי הקולות הבודדים שחסרו לה, והיה לנו היום הכח החרדי 17 מנדטים. אם זה היה קורה, לא היינו זקוקים לליברמן, היינו מסתדרים עם הגיוס, השבת, הכותל. היה לנו את הכח לעמוד איתנים מול כל החולשות שהתגלו בקדנצייה הזו".

בכל זאת. אחרי שיחד לא עברה, למה בכלל התמודדה הפעם כאשר הסיכוי אפסי?

"כמו שאמרתי, זה לא שהמצב השתפר מאז לטובה, וש"ס חוזרת לכוחה בחיי מרן. להיפך היום החלום הוא 7 מנדטים, כאשר החשש האמיתי הוא בכלל מאחוז החסימה, אז ברור שצריך לעשות משהו בכדי להחזיר את הציבורים האלו. הנושא של המנדטים, זה היה הרי שיקול מאוד משמעותי אצל מרן זצ"ל, בזמנו כשרצו להחזיר את דרעי לש"ס, הוא העלה בעיקר את הסיבה הזו, ואמר זה יבריח לנו 30% 40% אחוז. מה שהתברר לבסוף כנכון וגם מדוייק. בסופו של דבר הוא החזיר אותו, זה לא סוד, הראו לרב אז "סקרים" שהצטרפות של דרעי תעלה את ש"ס ל-14 מנדטים".

אם המטרה היא להביא קולות אז למה נבדקו אופציות של איחוד כל שהוא, מה שלבסוף גם קרה?

"זה ענין של סדר עדיפויות ברגע הנתון. אילו היה קורה איחוד עם ש"ס, הציבור היה רואה תמונה של אחדות אמיתית בין דרעי ואלי ישי, הרבנים מגובשים בדרך אחת, אין ספק שזה היה מעביר חשמל בתוך הציבור הספרדי, הציבור הימני שמחובר לאלי ישי, ולצניעות שלו, היה מוצא ביטוי בש"ס, וש"ס היתה מזנקת במקום לתשעה, עשרה מנדטים. זה הדבר הכי אידיאלי".

"וזו באמת האופצייה שהיתה הכי מועדפת על הרב, אני יכול לגלות לך, שהרב שלח את אחיו הגאון רבי צמח, לגר"ש בעדני, היו גם אצל הרב אלבז, ניהלו מגעים, הרב מצידו ויתר על ריצ'רץ ועל ממש רוב ככל הדרישות, העיקר לאחד את השורות. אך כולם העבירו את המסר לרב שזה תלוי בדרעי, והוא לא מסכים שאלי ישי ישובץ בתוך הרשימה, או יקבל תפקיד פוליטי כל שהוא".

"כשהדלת הזו נסגרה, אז נבדקה האופצייה בבית היהודי, לפחות להרוויח מנדט או שתיים שיהיו כפופים לדעת תורה, והיתה גם אז התחייבות שהם יתמכו בחוק הגיוס בנוסח של החרדים, כך שהיה יוצא מזה רק טוב ליהדות החרדית. לאחר שדרעי בחש גם שם, והטיל וטו על ראש הממשלה, ולאחר מכן בבית היהודי כבר סירבו לאפשר בלוק טכני, ראש הישיבה התנגד לזה, והורה על ריצה עצמאית".

"בסופו של דבר כשהרב ראה שהמהלך עלול לסכן את עולם התורה וממשלת הימין, הרב בחר לקבל את ההצעה שמתגבשת מול יהדות התורה והורה לתמוך בג'".

ומה קיבלתם בתמורה לתמיכה ביהדות התורה?

"ההסכם פורסם. והוא עדות נצח למטרותיו של ראש הישיבה. אין שם מילה על תפקידים, שרים, ואינטרסים אישיים. עניינים טכנים של מוסדות של הרב שלא יפגעו מהמהלך. והיו כמובן הבנות לגבי הקו הפוליטי, כמו הליכה עם הימין וכדו'. וזהו. כל עלילות השקר כי כל הקמת יחד מגיעה מאגו ושנאה אישית התנפצו ברגע אחד, כאשר כולם רואים את ההסכם, מבינים שהיתה פה כוונה נטו לש"ש".

אז לא חבל?! בש"ס הרי הציעו לרב הרבה יותר דברים. גם לאלי ישי.

"ברור שאתה צודק, כשהגאון הרב דוד יוסף הגיע לראש הישיבה הוא הציע לרב הצעות באמת מפתות, ואיזה תעסוקה לאלי ישי, העיקר לא תפקיד פוליטי. אבל לגבי הרב ומוסדותיו, אלו היו הצעות באמת מעל ומעבר. אני לא חושב שאני או כל אחד אחר היה יכול לעמוד בזה, היו מוכנים לתת הכל העיקר תזרוק את אלי ישי".

"אבל הרב הוא איש אמת. הוא איש של צדק. הוא לא מסוגל לקבל שנאה, נקמה, בטח כשהיא לא בצדק. ובטח ובטח לא כלפי אדם שהיה נאמן לך, ועשה הכל על דעתך, ועזר לך עשרות שנים, אתה לא יכול לבגוד בו. זה ערך יהודי. הרב התבטא השבוע מוטב לי להיות שוטה כל ימי ולא אהיה רשע שעה אחת לפני המקום".

"אנחנו נמצאים בדור שהכל זה אינטרסים, וזה לא מובן לאדם מן השורה, אבל בעיני הרב, אפילו לגאול את ישראל ה' לא נתן למשה להכות את העפר והמים, מצד הכרת הטוב. לפעמים אני נדהם, עסקנים שחייבים את חייהם לאלי ישי, הציל להם את המוסד מקריסה, בין רגע הפכו את עורם. בסוף אנחנו נשאר עם חינוך הילדים שלנו, ומה נלמד אותם בוגדים באדם קרוב בגלל אינטרס אישי?!"

דוקא בגלל זה כולם שואלים, אם בסוף הרב ויתר על הכל, וגם אלי ישי מצידו התעלה וויתר על הכל, אז למה איחוד עם יהדות התורה ולא עם ש"ס הבית הטבעי שלכם?

"בעיניי זו שאלה מגוחכת. הרי כל אחד יגיד לך: אם שכן הלשין עליך לעירייה והרסו לך את היחידת דיור, מה אתה אומר זה נורמאלי לבוא אליך בשאלות: למה לא תתן לשכן שלך, זה שהלשין עליך, את השטח, אם אתה בכל מקרה לא יכול לבנות שם שוב?.. הרי הוא בחש בכל מקום שרצינו להתמודד, והביא למצב שהריצה העצמאית מסוכנת, עכשיו ניתן לחוטא להיות נשכר?!"

"זו תשובה ייצרית, שאני ואתה וכל אחד יכול להבין אותה. אבל זה לא שיקול אצל הרב. בעיני הרב יש פה שתים עד שלשה נקודות. ובגלל שזה שאלה מהותית תרשה לי להרחיב בה".

"דבר ראשון כמו שאמרתי יש כאן ענין של בגידה וכפיות טובה. אז תגיד לי: אבל גם בג' הוא לא מקבל? נכון. אבל זה הרי ענין אחר, זו מציאות שאתה נקלע אליה, הם לא עושים את זה מכוונת זדון, או משנאה, ואדרבא הם יפעלו להיפך, וככה זה הפוליטיקה. אבל שאני אהיה שותף לגרום את זה, ואני אהיה כלי במשחק הנקמה האישית הזו באיש שקרוב אליי. לא יעלה על הדעת מבחינת הרב. זו עבירה ממש".

טרבלסי

"דבר שני, לצערנו אתה רואה שהם לוקחים את הכח הפוליטי ומשתמשים בו כנגד כל מי שעומד בדרכם, תראה מה קרה עם הגאון הרב רפאל כהן בצפת, עם הרב הללויה בכפר יונה, ועוד ועוד, אלו הקימו מוסדות בעשר אצבעותיהם במשך עשרות שנים, הפריחו את השממה, וכעת כשאלו לא מתכופפים תחת שרביטם הפוליטי, כמעט וגזלו מהם את המוסדות, אלמלא התערבות בית המשפט שמנע את זה. תראה גם מה קרה במוניציפאלי הם הטילו וטו על כל נציגי יחד בכל הארץ שלא יכנסו לקואליציות, עד לאן מגיעה הנקמות והיצר האישי?! איהפ השיקול מה טוב לעם ישראל?!"

"הרב אמר אז לרב דוד יוסף אני מוכן להיות ערב לאחדות כזו, אני יקרא לשניהם, אשמע אותם, ואכריח אותם להסתדר יחד, ואני אחראי שתהיה היררכיה ועבודה משתופת. אבל דרעי לא היה מוכן לשמוע".

בימים האחרונים דרעי טוען שניהל מגעים והיתה לו הצעה נדיבה ואלי ישי סירב, אתה יכול לגלות לנו מה ההצעה הנדיבה?

"אם דרעי מתבייש לפרסם מה ההצעה, וזה לא סתם הוא לא מפרט, כי זו הצעה משפילה. אני יכול להגיד לך שזה באמת בושה, וגם אני מתבייש שבכלל היתה הצעה כזו".

"אבל זה לא הסיפור. הענין שמרגע שהחלו המגעים, לפני חודשים, אותה ההצעה עולה ויורדת כל פעם על ידי שליח אחר, אותה ההצעה, פשוט אני בחיים שלי לא ראיתי כזה משא ומתן שהצד השני לא משנה כלום, לא מתגמש לא משפר".

"עכשיו אם זה אני ואתה, או אלי ודרעי בסדר אתה יכול להתעקש. אבל יש כאן מהצד השני של השולחן את מרן ראש הישיבה גאון ישראל, שאומר ההצעה הזו, שהיא לא כוללת תפקיד פוליטי וכח אמיתי שיוכל לפקח על מה שקורה בש"ס, שחלילה הקולות האלו לא ילכו לשמאל, לחילולי שבת וכדו', וחיבור שיביא באמת קולות של מסורתיים אתה לא יכול להתחצף ולפרסם כל שבוע על "דרמה" הצעתי עוד הצעה והם סירבו. כשזה אותה ההצעה שנפסלה כבר על ידי הרב. על מי אתה מנסה לזרות חול ולשקר. מספיק. אני לפעמים מופתע מעיתונאים בכירים שנופלים בפייק ניוז הזה. אתם לא מבינים שזו אותה ההצעה?!"

אבל בכל זאת הרב עובדיה החזיר את הפקדון לאריה דרעי, ואלי ישי לא רצה להשלים עם זה, הציעו לו הרי מקום שני בזמנו, והוא התנגד. עכשיו הכל זה תוצאה של זה, זה המחיר.

"זה לא נכון בכלל, ראש הישיבה אמר כמה פעמים, הרב עובדיה החליט בסופו של דבר למנות את דרעי ליו"ר, אז נגמר, הוא יו"ר. וזה לא משנה אם זה נעשה בדרכים ישרות או לא, כפי השמועות. בפועל הרב מינה אותו, זה כבר לא ענין שלנו".

"דבר אחד הרב לא קיבל, רגע אחרי שנפטר מרן הרב עובדיה, עוד בלוויה, כבר זרקו אותו לא נתנו לו לדבר מילה, ככה עושים למישהו שהיה צמוד לרב הכי הרבה שנים, והרב אהב אותו אהבת אמת?! דרשו ממנו מכתב פיטורין, הזהירו אותו שלא ידבר עם הרב עמאר, הצרו את צעדיו, איך אמר עשיו: "יקרבו ימי אבל אבי ואהרגה את יעקב אחי". גם כהן גדול, אם היה בו איזה מום או אבל ומינו מישהו אחר לבנתיים, כשהכהן חוזר, לא זורקים את הכהן שנתמנה לגמרי. אתה לא מבזה ונלחם מולו. זה היה נראה כמו איזה סגירת חשבון ישנה. ומי שמבין יודע בדיוק על מה אני מדבר".

"ועדין, זאת לא הסיבה שבגללה הרב אמר לאלי ישי להקים את תנועת 'יחד'. הרב אמר גם אם דרעי לא מתנהג כראוי כלפי אלי ישי אני לא השופט שצריך להכניס את עצמי. אבל כאשר היה לרב חשש מהותי שדרעי ילך עם השמאל, הוא הרי הצהיר זאת מפורש שילך עם בוז'י, הרב לא היה מוכן לקבל שחלילה יקרה לנו 'הסכם אוסלו' נוסף. זה היה הקש ששבר את גב הגמל, לאחר הסקרים שכבר צפו בריחה של מסורתיים לליכוד ובנט".

סביר להניח שזו היתה אמירה שנועדה ללחץ פוליטי על ביבי, הנה עכשיו בבחירות האלו הוא מצהיר בכל במה שהוא ילך רק עם ביבי.

"גם כלחץ פוליטי הרב סבר שזה טעות חמורה, כי היא תרחיק ציבור מסורתי. והרב צדק. וההוכחות זה התוצאה של בחירות 2015, והקמפיין של שס היום. אבל מעבר לכך, לגוף הדברים: אמנם הזכרון שלנו קצר, אבל הרב ראה יותר מאיתנו וגם זוכר. והרב דיבר על כך, שגם בשנת 92, אתה לא תאמין, אתה יכול לבדוק את זה, הקמפיין של דרעי היה, שהוא ילך אך ורק עם הימין, עם הליכוד, עם ממשלת שמיר, אבל בשביל לחזק גם את המסורת צריך להצביע ש"ס. מזכיר לך קמפיין דומה היום?"

בסופו של דבר נוצר כאן כעת תמונה אבסורדית: הגר"מ מאזוז הדמות הרבנית הכי ספרדית אותנטית, תומכת בג'?

"זה נכון, מרן ראש הישיבה הלך יחד עם הרב עובדיה בנאמנות גם בתקופות הכי קשות שהיו לרב, כשכל הרבנים הספרדים שהיו קשורים לעולם הישיבות הליטאי התחבאו, הרב הוביל את המחאה והמאבק למען כבודו של מרן. וזה בדיוק נקודת המוצא. מרן ראש הישיבה הוא איש אמת. כל מי ששומע את השיעורים שלו, עזוב את הגאונות והידע העצום בכל מכמני התורה, אני מדבר על האמת היושר. שהוא לא חת מאיש. אי אפשר להתעלם מזה. וזה מנוע אחד שמביא אותו באותם התקופות לעמוד לימין הרב, ואותו המנוע דוחף את הרב היום לעשות את מה שדורשת האמת".

"לגבי אשכנזים ספרדים, זה שטויות, הנציגים נשלחו לכנסת בשביל להילחם על השבת, בני הישיבות. מי שנלחם הכי טוב אתה בוחר בו. תגיד לי אתה, בכנסת הנוכחית מי נאבק למען השבת, למען עבודות הרכבת, ומי באשמתו קבע בג"ץ את התקדים הנורא בפריצת חומות השבת בת"א? אתה בודק מה העידה של נהג האוטובוס?"

וכשתהיה בת שלא יקבלו אותה לסמינר מי ילחם בשבילה גפני? ומה עם המוסדות הספרדים, אי אפשר להתעלם מכל זה ברגע אחד?

"אתה שואל וגם עונה. אתה מדבר איתי על מוסדות ספרדים, ואני שואל אותך במה הם ספרדים? שיטת לימוד ליטאית, ראשי הישיבות המשגיחים והרמי"ם כולם בוגרי ישיבות ליטאיות, אפילו ספרים של הרב עובדיה רק אחרי פטירתו התחילו להיכנס קצת "בישיבות הספרדיות", אז על איזה מוסדות ספרדים אתה מדבר איתי?! והמגוחך בכל זה, שבאותה הנשימה אומרים לך מי יכניס את הבת שלי למוסד אשכנזי?! זה תפקידה של תנועה ספרדית להילחם להכניס את הטובים והעידית שלנו למוסדות אשכנזים, ולהשאיר את החלשים להקמת עולם תורה לספרדים נחשלים?!"

"האמת שאני מבין את ההורים האלו אם "המוסדות הספרדים" מחקים את השיטה האשכנזית, אז למה באמת ללכת לחיקוי תלך למקור. תראה איזה ממלכה לתפארת בגאווה ספרדית הקים מרן ראש הישיבה, עשרות תלמודי תורה ישיבות כוללים בתי ספר לבנות סמינרים, ברחבי הארץ, כולם הולכים לפי פסיקותיו של מרן הרב עובדיה, לימוד הלכה, ועוד. הם יטיפו לנו מוסר על ספרדיות?! תאמין לי האשכנזים בזים למי שמתרפס כל היום ודוחף רגלים להיכנס למוסדות שלו".

"גפני אולי באמת לא יעבוד קשה, אבל עולם התורה הספרדי האמיתי יתחיל לפרוח. והאמת שאם נהיה כנים. את השאלה הזו על איחוד עם אשכנזים, צריך לשאול את מי שהציע את הרעיון המבורך הזה של מפץ חרדי לפני בקושי חודש וחצי…"

לסיום מוסיף טרבלסי, "אבל שלא תחשוב. למרות כל הדברים האלו. אין בנו חלילה שמחה לאיד. או איזה תקווה לכשלון. חלילה. להיפך הרב מאוד מודאג ומקווה שש"ס לא תרד מכוחה. אבל במצב הנוכחי, הרב אומר יש כאן הזדמנות לאחדות מדהימה שהולכת ומתרקמת בין הציבור הספרדי לאשכנזי. תקדים הסטורי שפשוט קשה להאמין, אך הוא מתרחש לנו כאן מול העיניים. ובתכל'ס חברי הכנסת של יהדות התורה, הוכיחו צייתנות לדברי רבותיהם, מאבק אמיץ בלי פשרות על הערכים והעקרונות היהודיים שלנו. מקדשים שם שמים. אז פשוט הרב באמת שלו, בוחר בטוב. וממליץ ומברך כל מי שיבחר בטוב. וזה כעת הכי טוב. ושיהיה בע"ה בהצלחה לכולם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תפסיקו לןהתפלג לחפש בית ולטעון שאתם רודפים אחדות

מדהימה הכתבה

ואי ואי כל מילה בסלע. מפוצץ את כל השקרים שטענו את המח.

הרבה אמת.

סוף וף מישהו מתייחס לכל השאלות. חבל שזהה לא היה מוקדם יותר.

רק ש"ס

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture