צילום: חד"ש - תע"ל

"מותר במקרים חריגים": מצלמות נתפסו במספר קלפיות ביישובים ערבים

במספר יישובים ערביים נתפסו פעילי ימין שהגיעו עם מצלמות נסתרות מסיבה שעדיין אינה ברורה. מתיעוד שהגיע מכפר סמוך לאום אל פחם, טען פעיל הימין שנתפס כי הליכוד שלח אותו. "ניסיון פסול", טענו ביישובים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הליכוד מפעיל היום (שלישי) מערך של אלפי מצלמות נסתרות בקלפיות במגזר הערבי בגליל ובנגב. משקיפים מטעם הליכוד הוצבו כחברים בוועדות הקלפי הגדולות במגזר בחיפה, נצרת, טמרה וצוידו במצלמות נסתרות על דש החולצה, לכאורה במטרה למנוע זיופים בקלפיות במגזר.

המשקיפים נתפסו ביישובים: סכנין, מג'ד אל-כרום, נצרת, טמרה וג'סר א-זרקא, וחזרו לעבוד בקלפיות ללא המצלמות. במשטרה מסרו כי האירוע אינו פלילי. כמו כן, נמצאו גם מצלמות נסתרות שהותקנו בקלפיות שבעבר היו בהן זיופים, בהן בואדי עארה, טייבה ורהט שבנגב, רובן במגזר הערבי וחלקן באזורים אחרים, חרדיים למשל.

בהמשך אישרו גורמים במפלגת השלטון כי נשכרו כ-1,200 פקחים נגד זיופים בקלפיות. לדבריהם, הפקחים צוידו במצלמות נסתרות כדי לפקח על זיופים בקלפיות שבהן יש חשש לזיופים, בדגש על מגזר הערבי. לדברי גורמים בליכוד מטרת המטה המכונה "טוהר המידות" הוא "לראות שאין זיופים בקלפיות המגזר". לדברי מקורות הבקיאים בנושא, המטה גייס לצורך הענין עובדים בתשלום של 1150 שקלים ליום עבודה שהחל ב06:45 בבוקר וצפוי להסתיים בחצות.

רשימת חד"ש-תע"ל הגישה תלונה דחופה לוועדת הבחירות בבקשה להוציא באופן מיידי את המצלמות שהותקנו בקלפיות ביישובים הערביים. במקביל המשטרה הגיעה לחלק מאשכולות הקלפי והחלה לאכוף את האיסור. צעיר נתפס הבוקר ברהט כשהוא מנסה להסתיר מצלמה נסתרת, בניסיון לפסול את אחת הקלפיות. המשטרה עיכבה את הצעיר שעורר מהומה, ופעילים ביקשו ששוטרים יסתובבו בכל בתי הספר ויערכו חיפושים על פעילים חשודים.

צילום: חד"ש – תע"ל

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, שבדק את התלונה, קבע כי "לא צולמו בוחרים בתא ההצבעה, בעת ההצבעה". הוא קבע כי המצלמות לא יצלמו ולא ישמרו תיעוד במהלך שעות ההצבעה, אלא במקרים של "חשש לפגיעה מהותית בטוהר הבחירות או בסדרן התקין, למשל השמעה של איומים על חברי ועדות הקלפי, הצעות למתן שוחד בחירות או חשש לאלימות במהלך יום הבחירות".

עוד קבע מלצר כי לאחר תום שעות ההצבעה וסגירת הקלפיות, ניתן יהיה להפעיל וידאו למהלך ספירת הקולות בקלפי, אך יש ליידע את המשתתפים בספירה שיצולמו בתחילת ההקלטה ובמהלכה, ולתעד הודעה זו בפרוטוקול ועדת הקלפי. ככל שנתפסו מצלמות על ידי המשטרה טרם ההחלטה של מלצר, הן תוחזרנה למי שהמצלמה נתפסה מהם.

ממפלגת רע"ם-בל"ד נמסר כי "קיבלנו הודעה שפעילי הימין משבשים את הליכי הבחירות בישובים הערביים באמצעות האזנות סתר ומצלמות נסתרות, שמטרתם להרתיע את הציבור הערבי מהצבעה. אנחנו לא נכנעים לנסיונות הדה-לגיטימציה והתשובה שלנו ברורה – כל קול לרע"ם-בל"ד הוא קול נגד הגזענות והפאשיזם". מאוחר יותר אמרו במפלגה: "אנחנו נשב בכנסת הבאה ונייצג את הציבור שלנו גם אם הליכוד והימין לא רוצים אותנו שם. אנחנו שואבים את הלגיטימציה שלנו מציבור הבוחרים שלנו ולא מנתניהו".

יו"ר רע"ם-בל"ד, מנסור עבאס, האשים כי "הליכוד ונציגיו בקלפיות מתנהגים בצורה היסטרית ובלתי חוקית. כנראה שהם הבינו שקולות החברה הערבית יכריעו את הבחירות. על המשטרה לטפל בעבירות האלה בכובד ראש ולהעמיד את העבריינים לדין. התשובה לכך בחברה הערבית היא העלאת אחוז ההצבעה, והצבעה לרשימת רע"ם-בל"ד שאותיותיה "דעם". יו"ר מפלגת בל"ד היוצא, ח"כ ג'מאל זחאלקה, הגיש בשם המפלגה תלונה לוועדת הבחירות המרכזית. גם מרצ פנתה לוועדה בעקבות המעשה.

"המצלמות הנסתרות הן ניסיון חבלה ישיר בחוסן הבחירות ובאווירת הבחירות", אמר גם ח"כ אחמד טיבי (חד"ש-תע"ל), שהגיע להצביע בעיר מגוריו טייבה. "הוגשה תלונה והתקבלה החלטה לסלק אותן, אבל אין ספק שהכיוון ברור, הליכוד מנסה לחבל בבחירות ולפגוע בשיעור ההצבעה ולהשאיר את הציבור שלנו בבית. הליכוד מנסה לחבל בבחירות בישובים הערביים כי נתניהו יודע שאחד מתנאי הניצחון שלו זה שיעור הצבעה נמוך בישובים הערביים. אנחנו רוצים להעלות את אחוז ההצבעה כדי להפיל את הימין וכדי לשלוח נציגות אותנטית לכנסת שתטפל בנושאי הציבור הערבי, הן האזרחי והן הפוליטי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture