Marc Israel Sellem/POOL

ביום שאחרי: הדרישות של דרעי, המלחמה של סמוטריץ ומה עם ליברמן?

ההישג המרשים של הליכוד בבחירות יאלץ את השותפות הטבעיות להפגין נאמנות גדולה מבדרך כלל. מי בליכוד ימונה לשר? האם ליברמן יחזור למשרד הביטחון? למי יעדיף נתניהו לתת את תיקי החינוך והמשפטים - ומה יעלה בגורלו של משרד החוץ?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עם קבלת תוצאות האמת הכמעט מוחלטות, החלה מלאכת הרכבת הממשלה. כפי שנחשף אמש ב'חדשות JDN', ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לשמור לעצמו את תיק הביטחון. בנוסף, למרות שהמלאכה כבר החלה, המצב ישתנה דרמטית אם הימין החדש אכן תעבור את אחוז החסימה ותגדיל את גוש הימין כך שליברמן לא יהווה לשון מאוזניים להקמת קואליציית ימין.

הסברה היא כי נתניהו ינסה קודם כל לפנות ל"שותפות הטבעיות" של הליכוד, שצמודות אליו כבר שתי קדנציות לפחות. מי שעומדות ראשונות בתור הן שתי המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה. הדרישות של המפלגות החרדיות ידועות: ביהדות התורה רוצים לחזור למשרד הבריאות ולראשות ועדת הכספים, כמו בקדנציה הקודמת, ובש"ס צפויים לדרוש את התיק הקרוב ללבו של השר אריה דרעי, תיק הפנים.

נקודה שיכולה לעורר מחלוקת היא הדרישה לתיק הקליטה, שבאופן מסורתי נמצא בידי ישראל ביתנו. עם החרדים עומדת קואליציית נתניהו על 51 מנדטים. לאחר מכן יפנה נתניהו לישראל ביתנו ולאיחוד מפלגות הימין, כל אחת עם 5 מנדטים. ליברמן צפוי לדרוש שוב את הביטחון והקליטה, כמו גם רפורמות בנושא דת ומדינה. איחוד מפלגות הימין מסתמכת על הסכם ובו נתניהו התחייב בפניהם לתיקי המשפטים והחינוך. יו"ר כולנו משה כחלון, עם 4 מנדטים, מעוניין לשוב לתפקידו במשרד האוצר.

ליברמן דורש חמישה דברים: התחייבות שלא לחוקק חוקים שיפרו את האיזון בין דתיים לחילונים, עונש מוות למחבלים שיחוקק בתוך כמה חודשים, את תיק הביטחון עם סמכויות מלאות – כולל הכרעת חמאס, חוק הגיוס המקורי כפי שגובש על ידי משרד הביטחון בעת כהונתו של ליברמן כשר ביטחון ופנסיית מינימום לקשישים.

אך העובדה ששס הינה המפלגה השניה בגודלה בקואליציה אחרי הליכוד, מאפשרת לדרעי לממש את הדרישות שלו במהלך הבחירות והוא צפוי לנהל מאבק מול כחלון ומול ליברמן. דרעי רוצה לקבל את תיק הקליטה מליברמן ורוצה להחזיר את סמכויות הבנייה של משרד הבינוי והשיכון מכחלון. על פי דיווחים , ליברמן הכי פחות מחויב לקואליציה וצפוי לעשות בעיות בניסיונות לבנות אותה, הוא אף טס אמש לחו"ל למספר ימים.

לאחר ריצוי השותפות, צפוי לנתניהו כאב ראש נוסף בחלוקת התיקים במפלגתו שאמורה לקבל 15. כיום יש עשרה שרים מהליכוד, ללא איוב קרא שלא נמצא ברשימה. עם זאת, קיים סימן שאלה האם חיים כץ יוכל לכהן כשר בשל כתב האישום שצפוי להיות מוגש כנגדו. לפי הערכות, נתניהו ימנה את אמיר אוחנה לשר. בנוסף, ציפי חוטובולי צפויה לקבל הצעה גם כן בניסיון לפנות לציונות הדתית. עוד לא ברור אם גלנט, ברקת וגדעון סער יקבלו תפקיד שר.

בצמרת הליכוד לא יהיה שקט, כיום השר הבכיר ביותר בליכוד הוא ישראל כץ, שנתניהו סירב לשדרגו באופן רשמי למשרד החוץ, אך בעקבות עתירה לבג"ץ מינה אותו לממלא מקום השר. ייתכן שכעת המינוי יהפוך לקבוע. גם בקרב בכירי הליכוד ממתינים לראות איזה תיקים נתניהו מייעד לחמישייה הראשונה: גלעד ארדן, יולי אדלשטיין, גדעון סער, מירי רגב ויריב לוין.

על תיקי החינוך והמשפטים צפוי קרב בין איחוד מפלגות הימין לליכוד. במפלגה הדתית כבר הצהירו כי ידרשו את שני התיקים האלה, אך במפלגה הצהירו לא פעם כי בכוונתם להשאיר בידיהם את תיק החינוך, ובמהלך מערכת הבחירות הצהיר נתניהו כי לא ימנה את סמוטריץ' לשר המשפטים. על פי המסתמן, המשפטים אכן תישאר בידי הליכוד ולתפקיד ימונה השר יריב לוין, וסמוטריץ' יקבל את תיק השיכון, פרץ את החינוך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture