צילום: פלאש 90

המאבק של סין וארה"ב שמאיים על היציבות הכלכלית בעולם

נציג הסחר האמריקני, רוברט ליטייזר, ושר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אמרו בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון, כי סין חזרה בה מההסכמים הקודמים בסוף השבוע, מה שמבטל חודשים של התקדמות לקראת הסכם סחר מפורט בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם

סין שוקלת לבטל את שיחות הסחר עם ארה"ב השבוע, לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ הבטיח להעלות את מכסי המגן על מוצרים סיניים. כך דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" בהסתמך על מקור בכיר במדינה.

בשיחה עם עיתונאים בוושינגטון, נציג הסחר האמריקני, רוברט ליטייזר, ושר האוצר, סטיבן מנוצ'ין, אמר כי סין חזרה בה מההסכמים הקודמים בסוף השבוע, מה שמבטל חודשים של התקדמות לקראת הסכם סחר מפורט בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם.

ביום ראשון הכריז טראמפ כי יגדיל השבוע את מכס המגן שהטילה ארה"ב על מוצרים סיניים ששוויים 200 מיליארד דולר, וכי בקרוב יטיל מכס מגן על מוצרים סיניים ששוויים מאות מיליארדי דולרים.

יחד עם זאת, מסתמן כי עדיין ישנה תקווה כי ארה"ב וסין תצלחנה להגיע לעסקת סחר כאשר סגן נשיא סין ליו הי הודיע היום כי יגיע בכל זאת להמשך שיחות בארה"ב בסוף השבוע הקרוב.

האיום של טראמפ להשית סנקציות נוספות על מוצרי יבוא סיניים חושף את חוסר שביעות רצונו לנוכח מה שהוא מגדיר כוויתורים לא מספקים מהצד הסיני. על פי מקורות יודעי דבר, שי הטיל וטו על ביצוע ויתורים נוספים שאותם הציע צוות המשא ומתן שלו. "שי אמר להם, 'אני אהיה אחראי להשלכות ההחלטה הזו'", מסר מקור נוסף. על פי דיווחים, צוות המשא ומתן הסיני הציג הצעה מתפשרת פחות לוושינגטון בסבב השיחות שהתקיים בבייג'ינג בשבוע שעבר.

לו שיאנג, מומחה ליחסי סין־ ארה"ב מהאקדמיה הסינית למדעי החברה, אמר כי טראמפ בחר באסטרטגיה של הפעלת לחץ מקסימלי על סין. "אם סין תבטל את הפגישה הבאה בוושינגטון, טראמפ עשוי להאשימה בכישלון שיחות הסחר", ציין. תגובה אפשרית מצד סין עשויה להיות שיגור משלחת קטנה יותר לארה"ב, הסביר. "אחרי שיחות כל כך אינטנסיביות, סין בקיאה כבר בסגנון של טראמפ והממשל שלו. הזגזוג הזה לא מאוד הפתיע את סין, אבל היא צריכה להיות ערוכה לתרחיש שהוא גרוע מהגרוע ביותר".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו