צילום: לשכת נשיא איראן

מלחמה? איראן הודיעה למעצמות על חידוש חלק מתוכנית הגרעין

טהראן עדכנה את יתר המדינות החתומות - בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה וסין - על השעיית חלק מהתחייבויתיה בהסכם הגרעין. נשיא איראן הזהיר כי אם לא יושגו הבנות חדשות תוך חודשיים, ארצו תעלה את רמת העשרת האורניום

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

איראן הודיעה היום (רביעי) על חידוש חלק מתכנית הגרעין שלה, ביום השנה הראשון לפרישת ארצות הברית מההסכם שנחתם ב-2015. הנשיא חסן רוחאני עדכן על את שגריריהן של יתר המעצמות שנותרו בהסכם – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – על החלטתה של טהראן "להפסיק ליישם חלק מהתחייבויותיה".

באיראן העמידו אולטימטום בן חודשיים לגיבוש הבנות חדשות למימוש הסכם הגרעין, ומאיימת לשוב להעשיר אורניום ברמה גבוהה. נשיא איראן חסן רוחאני איים במכתב לחמש מעצמות – בריטניה, צרפת, גרמניה, סין ורוסיה – כי אם ייסוגו מהבטחותיהן במסגרת הסכם הגרעין, תוך 60 יום איראן תעלה את רמת העשרת האורניום.

נוסף על כך, הודיעה טהראן על שדרוג הכור הגרעיני באראק. מדובר בכור שנמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין, שהאיראנים התחייבו לא להמשיך ולפתח אותו. הכור באראק נועד לייצור פלוטוניום, והוא חלק מהתוכנית הצבאית של משטר האייתוללות. כל זאת, לאחר שכזכור הממשל האמריקני הפעיל לפני כמה ימים סנקציות שאוסרות על איראן לייצא מים כבדים ולייצר אורניום מועשר.

רוחאני אמר בנאום ששודר ברחבי המדינה כי התמוטטותו של הסכם הגרעין תהיה "מסוכנת לאיראן ולעולם". הוא גם הזהיר מפני תגובה חריפה של איראן, אם הנושא האיראני ישוב לדיון במועצת הביטחון של האו"ם. עם זאת, אמר שהמדינה תהיה פתוחה למשא ומתן לגבי תכנית הגרעין. רוחאני הוסיף שמדינתו תפסיק למכור "מים כבדים" ואורניום מועשר למדינות אחרות.

רוחאני הוסיף כי "לא פרשנו מההסכם. הוא עדיין בתוקף. אך אנו מראים היום את הצד השני של המטבע. ההסכם אומר שאם הצדדים האחרים עוברים על התחייבויות שלהם מותר לנו להוריד את רמת המחויבות שלנו" אך עם זאת אמר כי איראן מעוניינת להציל את הסכם הגרעין. בנאומו אמר עוד רוחאני: "הציונים ואייפא"ק הפעילו לחץ על ממשל טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן".

רוחאני, מסר לסוכנות הידיעות האיראנית IRNA, כי "כשחברותינו ומדינות אירופה התקשרו אליי באופן אישי בבקשה שלא נפרוש מהסכם הגרעין, אז הסכמתי. זו הסיבה שחיכינו עם הצעד הזה לאורך החודשים האחרונים. לחברותינו היו רצונות חיוביים, אך בשורה התחתונה זה לא סייע. לאמריקה יש 'אות' והוא השקר, שהרי הם לא אפשרו למדינות העולם לקבל את ההחלטה לגבי עצמן. היום אנחנו פותחים צוהר חדש בדרך להצלחתנו".

אתמול אמר גורם בארמון האליזה בצרפת כי אירופה מוכנה להחזיר במידת הצורך את הסנקציות שהטילו מעצמות היבשת על איראן, אם היא תפרוש מחלק מסעיפי ההסכם. "אם איראן תפר את תנאי הסכם הגרעין, האיחוד האירופי ייאלץ להצטרף להצטרף לסנקציות המוטלות עליה. אמרנו לאיראן לא להפר את ההסכם, ואנו מקווים כי היא תקשיב", אמר הגורם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture