הקואופרטיב המונופולי העתיק 'אגד' בדרך להפרטה מלאה • 91% מתוך 1300 חברי אגד הצביעו בעד ההפרטה • והבונבוניירה: כל אחד מחברי הקואופרטיב יקבל כ1,000,000 ש"ח • ההערכה: ההפרטה תביא למחויבות של החברה לציבור ושיפור השירות

דוד שלומוביץ, אתר ביזנעס.

תלונות הנוסעים במגזר החרדי על תפקודה של 'אגד' בערים החרדיות יגיעו לסופן הטוב? על פניו נראה כי הפיכתה של 'אגד' לחברה בע"מ, תוביל לשינוי אפשרי ביחסה לנוסעים.

כזכור, עם השנים והמכרזים הצטמצם הכוח המונופולי של 'אגד', ועוד ועוד קווים וערים עברו לאחריותם ותפעולם של חברות אחרות (כשלצערנו לא תמיד המצב נעשה טוב יותר. ע"ע הנסיעות מירונה, ולא רק).

ביזנעס שימושי

אלא שככלות הכל, 'אגד' הייתה ונותרה קואופרטיב (חברה שיתופית) מונופולי בחלק גדול מקווי המגזר ומחוצה לו, ועתה, עם המעבר להיותה מופרטת וכחברה בע"מ זו תנהל דו"חות רווח והפסד ברורים והיררכיה ניהולית מדויקת.

אין ספק, כי לציבור החרדי זו בשורה נהדרת, ולא עוד נשמע אודות מתאמי תחבורה ציבורית במגזר החרדי, שמלינים על סגירת סידור מסוים עם מנהל סניף מקומי, שנתקע לאחר מכן רק בגלל חוסר הסכמתו של מנהל סניף בעיר אחרת.

ההסכם עם המדינה

בחודש יוני 2018, חתמה 'אגד' עם משרד האוצר ומשרד התחבורה על הסכם עקרונות חדש להפעלת קווי התחבורה הציבורית שברשותה, שבסיומו תהפוך למפעילה פרטית נוספת, ללא מעמד מיוחד. כתוצאה מההסכם, יוצאו בעשור הקרוב כל קווי אגד למכרזים, כשהראשונים יהיו מחצית מקווי השירות בירושלים כשבכללם קווי הכותל.

ההסכם נחתם לאחר שלוש שנות דיונים עם משרד התחבורה, שכללו וויכוחים רבים על המתווה שתעבור 'אגד' בדרכה ממעין-מונופול בתחום התחבורה הציבורית למפעיל מסחרי רגיל, בדומה לכלל המפעילים האחרים המתמודדים על מכרזי התחבורה הציבורית.

לאחר שהושג סופסוף ההסכם עם המדינה, ואף קודם לכן, החלו מלחמות עולם בתוככי החברה. מספר יו"רים התחלפו, עד שהגיע היו"ר הנוכחי אבי פרידמן, שתמך במהלך וקידם אותו ללא לאות. הוויכוחים נסובו בעקבות חילוקי דעות קשים בין מנהלי הסניפים של ירושלים, אגד צפון, ואגד מרכז, כשכל אחד מנסה למשוך את ההסכם לכיוונו.

אלא שככלות הכל, היה ברור לכולם שאין הרבה מה לעשות, והניצים יהיו חייבים לשיתוף פעולה. זאת לאור ההסכם שנחתם עם המדינה, הכולל את המילים הברורות "המפעיל מתחייב לפעול ביעילות כלכלית, וכן לפעול לשינוי מבני על דרך של הפיכת האגודה לחברה בע"מ, והכנסת משקיע חיצוני שאינו קשור לחברי האגודה, בהתאם למועדים הקבועים בהסכם זה".

רוב מוחלט בעד ההפרטה

והשבוע זה קרה. 91% מתוך כלל חברי 'אגד', המונים 1300 איש, הצביעו בעד ההפרטה העצמית על שלל חלקיה, כפי שאלה פורטו בהסכם הארוך עם המדינה, בפרק העוסק בשינוי מבני. בעקבות כך, 'אגד' תהפוך לחברה על ידי מכירה של מחצית ממניותיה למשקיעים חיצוניים או למשקיע אחד, תצמצם את פעילות המטה, תביא לפרישתם המוקדמת של עובדים, וחברת הבת 'אגד תעבורה' תהיה לחברה נפרדת.

בנוסף, במסגרת ההסכם תחדש אגד את צי האוטובוסים שלה, כפי הנדרש מכל החברות (10 שנים גיל האוטובוס במקום 15 כיום). וכמו כן תשלם אגד למדינה סך של 25% מהשווי.

מכירת החברה וכניסת משקיע או משקיעים לחברה, תכניס לכל אחד מ-1300 מחברי האגודה כמיליון ₪, כאשר לאחר שנתיים נוספות החברים יכולים לחייב את המשקיע לרכוש מהם את יתרת המניות תמורת תשלום במזומן.