הקומיקאי היהודי שהפך לנשיא: מי אתה וולדימיר זלנסקי? • פרופיל

ולודימיר זלנסקי, שחקן יהודי מוכשר, חסר ניסיון פוליטי המגלם בסדרה מצליחה את נשיא אוקראינה, עשה את הבלתי ייאמן ונבחר לנשיא גם במציאות • מגזין 'עולמות' יצא למסע אחרי היהודי הראשון אשר נבחר לתפקיד החשוב • פרופיל יהודי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בתחילת הדרך, נשמע הרעיון אולי כמו פנטזיה חסרת סיכוי, אבל הקומיקאי וולדימיר אלכסנדרוביץ' זלנסקי נבחר להיות נשיא אוקראינה הבא. יומיים לפני הסיבוב השני, בצהרי יום שישי, עוד התעמת מול הנשיא המכהן מר פטרו פורושנקו במעמד עשרות אלפי אזרחים באצטדיון האולימפי בקייב, עימות אשר שודר על-ידי 150 תחנות טלוויזיה ברחבי העולם ונצפה על-ידי עשרות מיליוני בני אדם.

באותם רגעים של הישורת האחרונה, הוא עמד מול הנשיא המכהן והכריח אותו להודות בטעויות בעוד הם מטיחים האחד בשני עלבונות. כל הסקרים כבר ניבאו לזנלסקי ניצחון ברור. אך גם זלנסקי עצמו לא ציפה להכרעה כה מוחצת.

אחרי הסיבוב הראשון, בו קיבל זלנסקי כ-30 אחוז תמיכה – כמעט פי שניים (!) מפורושנקו, התוצאות בסיבוב השני הדהימו את כולם: זלנסקי גרף למעלה מ-73 אחוז מקולות הבוחרים, בעוד פורושנקו נסרח אחריו עם כ-25 אחוזי תמיכה. ניצחון מזהיר לכל הדעות.

חוגג את הניצחון

הוא קומיקאי, תסריטאי, שחקן ובמאי אוקראיני יהודי, העומד כעת בראש מדינה, לה נכונו אתגרים רבים, ביניהם סכסוך צבאי עם האימפריה הרוסית. הוא נכנס לתפקידו כאשר ניסיונו העיקרי בפוליטיקה עד כה היה גילום דמות הנשיא בסדרה פופולרית באוקראינה, "משרת העם", אשר על שמה קרויה מפלגתו של זלנסקי.

חרף הפופולריות השמורה לנשיאים מכהנים, עם כריזמה אישית ואהדת שיא ציבורית בעיקר בקרב האוכלוסייה האוקראינית הצעירה, הצליח זלנסקי להדוף את הקריאות על היעדר ניסיונו הפוליטי, ולהפוך את דמותו לאלמוני המבטיח להילחם בשחיתות והופך לנשיא, למציאות ממשית.

***

באוקראינה, בת 45 מיליון תושבים, קיימת הקהילה היהודית הרביעית בגודלה בעולם, אך ההערכות לגבי גודלה משתנות בפראות, בין 120,000 ל-400,000 -בני אדם, תלוי מי סופר. סקר של מרכז המחקר Pew העלה כי רק %5 מהאוקראינים אשר נסקרו לא מקבלים את היהודים כאזרחים שווים, לעומת %18 מהפולנים, %22 מהרומנים ו %23- מהליטאים.

כצפוי, דווקא בקרב חברי הקהילה היהודית היו חילוקי דעות בנוגע למרוץ של מר זלנסקי. יהודים החיים עדיין בצל מראות הזוועה אשר חוללו האוקראינים ביהודים, הביעו חשש והתנגדות להתמודדות זלנסקי לנשיאות, "הוא לא צריך לרוץ כי אם העניינים ישתבשו, יהיו לנו כאן פוגרומים".

רבה של מחוז דנייפרופטרובסק ושליח חב"ד, הרב שמואל קמינצקי, ניסה להסביר בראיון ל'ניו יורק טיימס' את הרציונל של המתנגדים לזנלסקי: "הם חששו שמא הצעד הגדול מדי, עלול לגרום למשיכת יתר של תשומת לב ולתגובות אנטישמיות אלימות".

במפגש עם נציגי הקהילה היהודית

הרב קמינצקי עצמו הופתע מאותה קבוצה קטנה בקהילה היהודית אשר הביעה תרעומת על מועמדותו של זלנסקי, ולמעשה שירתה את הנשיא המובס, פורושנקו, ועוד קבוצה קטנה של עיתונאים קיצוניים אחרים, שניסו, לשווא, להפוך את שורשיו היהודיים של זלנסקי לנושא במערכת הבחירות.

עם זאת, הרב קמיניצקי אומר כי חלק גדול מתפקידו הוא לגרום ליהודים המקומיים להתגבר על החרדות המאפיינות חלקים מהקהילה השקועים בזיכרונות הפוגרומים והשואה. "היהודים עזבו את מצרים, אך מצרים לא עזבה את היהודים", אמר.

הרב קמיניצקי דיבר בפני בני קהילתו בבית הכנסת המרכזי בדנייפר, ועודדם לברך ולקבל את בחירתו של זלנסקי בידיים פתוחות ובנפש חפצה ולא לדחותו רק בשל היותו יהודי. "הנטייה לחשוש ולהירתע מפני הרוע, מנוגדת ליהדות. אם אינך יהודי גאה בעצמך ובקהילתך, כיצד תרצה להתקבל אצל אחרים?".

***

"אין לנו דעה בעניין, מעדיפים לא להתערב", אמר אחד משליחי חב"ד באוקראינה, הרואה צורך להבהיר: "העובדה כי יהודי יכול להיבחר לתפקיד הנשיא, בלי קריאות אנטישמיות השוללות את הלגיטימציה שלו, היא דבר טוב ומבורך. אינני בטוח אם בארצות הברית, היה נבחר יהודי".

למעשה, הודעות בודדות עם גוון אנטישמי התפרסמו במדיה החברתית, אחת מהן נכתבה בפייסבוק על ידי יועץ אישי למר פורושנקו: "נשיא אוקראינה חייב להיות אוקראיני ונוצרי".

מצביע ביום הבחירות

במבחן המציאות, המצב הכלכלי הקשה והכאוס מול הבדלנים הרוסים, לא אפשרו ל"נושא אזוטרי" כמו הרקע היהודי של מר זלנסקי להפוך לנושא בבחירות. התושבים מודאגים הרבה יותר אם הוא יפעל להורדת מחירי הגז והדלק והאם יש בידיו לעשות משהו כדי לעזור למעמד הביניים להתייצב מבחינה כלכלית.

התוצאות דיברו בעד עצמן: זלנסקי זכה לתמיכה גורפת בכל רחבי המדינה, בעוד בבחירות הקודמות נרשמו הבדלים ניכרים בין האיזורים במזרח ובמערב. למעשה, הוא הנשיא הראשון אשר נבחר בתמיכת כל המחוזות (למעט אחד) מאז זכתה המדינה לעצמאות ב-1991 .הוא גם הנשיא הראשון ללא ניסיון פוליטי.

***

זלנסקי בן ה-41 נולד לשני הורים יהודים, בעיר קריבי ריה במחוז דנייפרפטורבסק, הידוע כחלק מ"מחוז ההתיישבות" – אזור בו הורשו היהודים לחיות ולעבוד, בניגוד לחלקים נרחבים אחרים בשטחה של רוסיה. עם קריסת האימפריה הרוסית הצארית במלחמת העולם הראשונה, בוטלה הגזירה.

זלנסקי אינו מתבייש בשורשיו היהודיים, מקפיד להניח תפילין ולבקר בישראל לעיתים קרובות. גם במסע הבחירות, לא ניסה להסתיר את יהדותו, אך גם לא איפשר לאויביו הפוליטיים להשחיל אותה בשיח כנושא לדיון. "עובדת היותי יהודי היא השאלה ה-20 ברשימת המאפיינים שלי והתאמתי לתפקיד", השיב בקצרה ובשנינות.

בעימות בחירות עם הנשיא היוצא

הנשיא זלנסקי, המוכר יותר כקומיקאי מפורסם שיתף פעולה בשנים האחרונות עם איש העסקים המיליארדר היהודי איגור קולומיסקי, האוליגרך והנשיא החדש גם שותפים עסקיים. את השותפות ניצלו אנשי פורושנקו והטיחו בזלנסקי הקומיקאי כי הוא עצמו חדל אישיות,
והתמודדותו היא כ'בובה' ברשת העסקים 'האפלה' ו'המושחתת' אותה מנהל כביכול קולומויסקי, לשעבר מושל מחוז באוקראינה, הגולה בישראל ונחשב ליריבו המר של הנשיא המובס פורושנקו.

קולומויסקי, 56, הוא יהודי גאה, ואחד התורמים הגדולים לפעילות היהודית ברחבי אוקראינה ולו חלק ניכר בתחיית החיים היהודיים. קולומויסקי הקים את המרכז היהודי הענק 'מנורה' בדניפרופטרובסק, ותרם בין השאר ל'יד ושם' ולשיקום בית הכנסת 'החורבה' בירושלים.

זלנסקי לא איפשר להאשמותיו של פורושנקו לבלבל את הקמפיין התוקפני והחד שלו בו הציג את הצורך בשינוי בהנהגה לא מושחתת ובעד איחוד אוקראינה. הוא הצליח להפוך למועמד של קול הייאוש והמיאוס בשחיתות הפוליטית, במצב הכלכלי ובמלחמה הבלתי- נגמרת עם הבדלנים במזרח המדינה וכפועל יוצא עם רוסיה.

***

עם היבחרו, הבטיח זלנסקי כי למרות חוסר הניסיון שלו, יש לו כוח להנהיג את אוקראינה. "אני לא רוצה להיראות אידיוט. אין לי את כל הידע, אבל אני לומד עכשיו", אמר בריאיון לסוכנות הידיעות AFP. את מגרעתו כחסר ניסיון פוליטי הוא הפך ליתרון והתעקש כי את צוותו יאיישו רק אנשים חסרי ניסיון.

הכתבה באדיבות מגזין 'עולמות' שיוצא לאור על ידי חב"ד. עורך הכתבה: יאיר שומרון

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture