Miriam Alster/FLASH90

יממה גורלית: הכנסת מתקדמת לפיזור במקביל לניסיונות גישור עם ליברמן

בחירות או ממשלה? לנתניהו נותר יום אחד להקים ממשלה, אך בינתיים לא נראה שחוסר ההסכמה בין ישראל ביתנו למפלגות החרדיות קרוב לסיום. בשעה 12:00 בצהריים - יחל דיון בן 12 שעות במליאה על ההצעה הסופית לפיזור הכנסת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית במו"מ הקואליציוני, מליאת הכנסת צפויה לדון היום (רביעי) בהצעת החוק לפיזור הכנסת, ולהצביע עליה בקריאה שניה ושלישית. ההצבעה צפויה להתקיים עוד לפני הלילה בחצות, אז יסתיימו 42 הימים שניתנו לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להרכיב את הממשלה. מחשש שהנשיא ראובן ריבלין יטיל את המשימה על מועמד אחר, פועל נתניהו מאז תחילת השבוע לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות.

היום ב-12:00 יחל הדיון במליאה על ההצעה הסופית לפיזור הכנסת, ולקראת חצות צפויה להתקיים ההצבעה. סיעות האופוזיציה יוכלו לבקש לקצר את הדיון ולסיימו מוקדם יותר, אך לבקשת ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), הקואליציה תאפשר להאריך את הדיון אף מעבר לחצות. כמו כן, הוועדה המסדרת אישרה פטור מחובת הנחה להצעת חוק פיזור הכנסת. טרם הוחלט על מועד הבחירות. זאת, לאחר שאמש אישרה הוועדה המיוחדת להצעת החוק לפיזור הכנסת את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

ראש הממשלה נתניהו חושש כי חברי כנסת שנמצאים בתחתית רשימת הליכוד יצביעו נגד פיזור הכנסת, מתוך חשש לגורלם אחרי מערכת בחירות נוספות ולאור הסיכום בין מפלגתם לכולנו על ריצה משותפת, וכדי לשכנע אותם להצביע בגד פיזור הכנסת, העלה אתמול נתניהו את האפשרות ל"חוק נורבגי מרובע", כזה שבמסגרתו ארבעה שרים בכירים יוותרו על מקומם בכנסת לטובת אותם חברי כנסת.

חברי הכנסת של הליכוד וח"כים ממפלגות נוספות התבקשו "להיות נוכחים בכנסת החל מהשעה 12:00 בצהריים" היום, זאת "למקרה והאופוזיציה תמשוך בבת אחת את כל הדוברים" ותבקש להצביע באותו רגע. על הצעת החוק הוגשו עשרות הסתייגויות, וגם ההצבעות עצמן צפויות להימשך זמן לא מועט.

יו"ר מרצ תמר זנדברג טענה הבוקר כי בכוונת האופוזיציה לנהל פיליבסטר, על מנת לעכב ככל הניתן את אישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה שניה ושלישית. זנדברג צייצה בטוויטר: "האופוזציה תנהל היום פיליבסטר עד חצות לפחות. אנחנו ערוכים גם לפיליבסטר של שלושה ימים לפחות, שהוא הזמן המקסימלי בתוכו הנשיא יכול להטיל הרכבת הממשלה על ח״כ אחר. אם ינסו להגביל את זמן הדיבור כדי למנוע זאת, לא נהסס לפנות לבג״ץ".

מנגד, אם כן יצליחו להגיע להסכמה עם ליברמן, ראש הממשלה אינו צריך להציג את ההסכמים הקואליציוניים השונים וגם לא את זהותם של השרים ותפקידיהם – אלא רק להודיע לנשיא שעלה בידיו להקים ממשלה. למרות זאת, טרם ברור אם סיכום של הרגע האחרון עם ליברמן אכן יסיים את הפלונטר. זאת, עקב העובדה שבאיחוד מפלגות הימין דורשים את תיק המשפטים לבצלאל סמוטריץ', ואילו נתניהו מעדיף לשמור את התיק אצל הליכוד, ולמנות לתפקיד ככל הנראה את השר יריב לוין.

הצעת הפשרה שהועבר אתמול מציעה כי במקום שהמכסות והיעדים בחוק הגיוס יאושרו בהחלטת ממשלה (ליברמן מתנגד לכך בתוקף) או בחוק עצמו (לכך החרדים מתנגדים), הדבר ייקבע בתקנה של מערכת הביטחון. שמואל חייק, ישראלי לשעבר שמתגורר בלונדון והיה מעורב בעבר בהסכם האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו, הגיע לארץ בניסיון להוביל לפריצת דרך.

גורם המעורה בפרטי המו"מ צוטט ב'ישראל היום' אומר כי, "4 מתווכים ניסו הכל. עוזרו אבי אבוחצירא, איש העסקים שמואל חייק, דרעי ואפילו מרטין שלאף – כולם התערבו כדי לנסות לשכנע אותו שלא לגרור לבחירות ושום דבר לא הצליח". עוד הוסיף הגורם, "ליברמן לא רוצה שום דבר, רק שביבי לא יהיה ראש ממשלה. החרדים וחוק הגיוס הם רק תירוץ. אין פה עקרונות, רק החלטה שלו שלא לראות את נתניהו שוב ראש ממשלה".

בישראל ביתנו טוענים כי ליברמן דוחה גם פשרה זו. גורמים בישראל ביתנו צוטטו ב'מעריב' כי אין אפשרות שליברמן יוכל להתפשר. בשלב הזה צריך "תמונת ניצחון", הסבירו. הם הוסיפו והבהירו: "אם בסוף נושא הגיוס ייפתר, ורגע לאחר מכן נגלה מיליארדי שקלים שעוברים לחרדים, איפה תהיה המילה שלנו? עכשיו ברור לכולם שאנחנו רציניים ולא בעניין של התגמשות", כך הגורם.

יו"ר 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן אמר אמש כי, "אין לנו שום כוונה לוותר על העקרונות ועל ההתחייבויות שלנו בפני בוחרינו. לכן, חוק הגיוס הוא לא קפריזה, לא אגו ולא נקמה, אלא מאבני היסוד של המשנה הסדורה שלנו. ההצעה להעביר את כל נושאי היעדים ופקיעת החוק להחלטת ממשלה זו באמת כמו קוסמטיקה לפוחלצים. זה לא שינוי מינורי זה שינוי מז'ורי. לכן, אנו דבקים בהצעתנו – חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בגרסה המקורית בדיוק כמו בקריאה הראשונה והכשרה שהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. זאת ההצעה ואין בלתה".

סיעת יהדות התורה הודיעה הלילה כי התכנסה לישיבתה השבועית בה סוכם כי במידה והכנסת ה-21 תפוזר בקריאה שניה ושלישית והמדינה תלך שוב לבחירות, אזי יימשך ההסכם בין הסיעות המרכיבות את יהדות התורה, 'אגודת ישראל' ו'דגל התורה' במתכונת הקיימת, על-פי הסיכום הקיים הן בסדר הנציגים והן בחלוקת התפקידים שלאחר הבחירות החוזרות. עוד הודיעו חברי הסיעה כי בכוונתם להמליץ לנשיא המדינה על בנימין נתניהו לתפקיד ראש הממשלה הבא גם לאחר הבחירות החוזרות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture