צילום: Miriam Alster/FLASH90

ח"כ זוהר בדיון על פיזור הכנסת: "תקווה שעדיין יחול שינוי"

בחירות או ממשלה? בשעה זו - התחיל הדיון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, לקראת הצבעה בקריאה שניה ושלישית. הדיון צפוי להמשך 12 שעות כשההצבעה תיהיה עוד לפני חצות, אז יסתיימו 42 הימים להרכבת הממשלה • כל העדכונים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת מתכנסת בשעה זו לדון בהצעת החוק לפיזור הכנסת, ולהצביע עליה בקריאה שניה ושלישית. אם לא תהיה פריצת דרך משמעותית במו"מ הקואליציוני, ההצבעה צפויה להתקיים עוד לפני הלילה בחצות, אז יסתיימו 42 הימים שניתנו לראש הממשלה בנימין נתניהו כדי להרכיב את הממשלה. מחשש שהנשיא ראובן ריבלין יטיל את המשימה על מועמד אחר, פועל נתניהו מאז תחילת השבוע לפיזור הכנסת ולהקדמת הבחירות.

בשעה 12:00 התחיל הדיון במליאה על ההצעה הסופית לפיזור הכנסת, ולקראת חצות צפויה להתקיים ההצבעה. ח"כ מיקי זוהר שהגיש את הצעת החוק אמר: "נערכנו למצב הזה מחוסר ברירה מתוך תקווה שעדיין יחול שינוי ותימצא הדרך להרכיב ממשלה, אבל הדברים לא פשוטים כמו שאתם יודעים. אני לא יכול לומר שאני מרוצה, אני נורא מתוסכל ומאוכזב מהסיטואציה שנכפתה עלינו". לדבריו: "על הציבור לשנות את דפוס ההצבעה ולהפסיק להצביע למפלגות הקטנות".

זוהר הוסיף כי שאלו אותנו בשמאל למה אתם לא נותנים לגנץ להרכיב ממשלה והתשובה ברורה, היו 2.5 מיליון איש בבחירות האחרונות שאמנם הצביעו בפועל בפתק אחד אבל בליבם הם הצביעו בשני פתקים ואת הפתק השני בליבם את נתנו לבנימין נתניהו. למרות שהם ידעו את ההאשמות ושיש שימוע. הם לא רצו את גנץ, לפיד אשכנזי ואפילו לא את בוגי. לכן מהרגע שאתם אומרים תנו לגנץ הזדמנות להרכיב ממשלה אתם בעצם אומרים בוא נעשה הונאה ציבורית.

ראש הממשלה נתניהו חושש כי חברי כנסת שנמצאים בתחתית רשימת הליכוד יצביעו נגד פיזור הכנסת, מתוך חשש לגורלם אחרי מערכת בחירות נוספות ולאור הסיכום בין מפלגתם לכולנו על ריצה משותפת, וכדי לשכנע אותם להצביע בגד פיזור הכנסת, העלה אתמול נתניהו את האפשרות ל"חוק נורבגי מרובע", כזה שבמסגרתו ארבעה שרים בכירים יוותרו על מקומם בכנסת לטובת אותם חברי כנסת.

היום (רביעי) דיווח הכתב הפוליטי עמית סגל כי חברים בקואליציה בכל זאת שוקלים להתנגד לפיזור הכנסת, מתוך מחשבה שגם גנץ לא יצליח להרכיב ממשלה אם כל השותפות יעמדו בהתחייבות שלהן לשבת רק עם נתניהו. בתרחיש זה, הכדור יכול לחזור שוב לנתניהו. אולם אם חברים בקואליציה יתנגדו, מי שעשוי "להציל" את נתניהו הם דווקא חברי הכנסת הערבים מרע"ם בל"ד שצפויים לתמוך בפיזור הכנסת. שאיפתם היא לרוץ שוב ברשימה המשותפת ולהתחזק פוליטית.

אם כן יצליחו להגיע להסכמה עם ליברמן, ראש הממשלה אינו צריך להציג את ההסכמים הקואליציוניים השונים וגם לא את זהותם של השרים ותפקידיהם – אלא רק להודיע לנשיא שעלה בידיו להקים ממשלה. למרות זאת, טרם ברור אם סיכום של הרגע האחרון עם ליברמן אכן יסיים את הפלונטר. זאת, עקב העובדה שבאיחוד מפלגות הימין דורשים את תיק המשפטים לבצלאל סמוטריץ', ואילו נתניהו מעדיף לשמור את התיק אצל הליכוד, ולמנות לתפקיד ככל הנראה את השר יריב לוין.

הצעת הפשרה שהועבר אתמול מציעה כי במקום שהמכסות והיעדים בחוק הגיוס יאושרו בהחלטת ממשלה (ליברמן מתנגד לכך בתוקף) או בחוק עצמו (לכך החרדים מתנגדים), הדבר ייקבע בתקנה של מערכת הביטחון. שמואל חייק, ישראלי לשעבר שמתגורר בלונדון והיה מעורב בעבר בהסכם האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו, הגיע לארץ בניסיון להוביל לפריצת דרך.

יו"ר 'ישראל ביתנו', ח"כ אביגדור ליברמן אמר אמש כי, "אין לנו שום כוונה לוותר על העקרונות ועל ההתחייבויות שלנו בפני בוחרינו. לכן, חוק הגיוס הוא לא קפריזה, לא אגו ולא נקמה, אלא מאבני היסוד של המשנה הסדורה שלנו. ההצעה להעביר את כל נושאי היעדים ופקיעת החוק להחלטת ממשלה זו באמת כמו קוסמטיקה לפוחלצים. זה לא שינוי מינורי זה שינוי מז'ורי. לכן, אנו דבקים בהצעתנו – חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית בגרסה המקורית בדיוק כמו בקריאה הראשונה והכשרה שהח"כים החרדים לא ישתתפו בהצבעה. זאת ההצעה ואין בלתה".

הצעת החוק קובעת כי הכנסת ה-21 תפוזר והבחירות לכנסת ה-22 ייערכו ביום שלישי י"ז אלול תשע"ט ה-17 לספטמבר 2019. להצעת חוק התפזרות הכנסת, הוכנסו תיקוני חקיקה עקיפים לחוק מימון מפלגות. עפ"י ההצעה, ייערכו תיקונים מקילים בתנאי ההלוואות שנטלו המפלגות לצורך מימון הבחירות לכנסת ה-21. ההקלות בתנאי ההלוואות יהיו בדחיית החזרי הלוואות, היקף אחוזי הלוואות, מתן אפשרות נטילת הלוואה למפלגות חדשות כנגד ערבות בנקאית, וכן מתן אפשרות נטילת הלוואה למפלגה שלא נטלה הלוואה בבחירות האחרונות, לקחת הלוואה ב-10 ימים הקרובים, כאילו ההלוואה ניטלה לפני הבחירות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture