צילום: דובר צה"ל

תיעוד מיוחד: כך צה"ל נלחם בטרור ביו"ש באמצעות "החטמ"ר הדיגיטלי"

בגזרת יהודה ושומרון אין רגע דל. דרך משקפי מציאות מדומה, שעון חכם ומפות תלת-מימד, אוגדת איו"ש נלחמת בטרור. הצצה אל העולם הדיגטילי המתפתח בצה"ל בגזרת יהודה ושומרון במטרה לתת מענה לפיגועים ואירועי ירי • צפו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בהערכות המצב האוגדתיות והחטיבתיות ביהודה ושומרון עולה רבות המילה "הפתעה". במציאות בה האירועים המבצעיים עלולים לפגוש את הכוחות בכל מקום ובכל זמן, אי אפשר להימנע ממנה. ועם זאת, ברור שאסור להפוך אותה למשתנה מכריע שישפיע על האופן בו יתמודדו לוחמי ומפקדי הגזרה עם פעולות הטרור.

לאחרונה, שמה לעצמה אוגדת איו"ש למטרה לצמצם את כמות ואיכות ההפתעות, ולהעמיד מולן גורם חשוב יותר – "הכרעה". בין אם מדובר בלוחם שימנע מהאויב להפתיע אותו בפעילות פח"עית – וכך יכריע אותו, ובין אם יצליח להכריע אותו לאחר שהפתיעו – כך תימדד עמידתו במשימה.

חיילים מגדוד "דוכיפת" בעת מעצר חוליית הטרור שהשליכה בקבוקי תבערה לעבר היישוב מגדל עוז במאי 2019

תחילה, יש להבין את פוטנציאל החיכוך ואת מה שמתבצע מולו. אם נדמיין גרף שמשווה בין כמות הפלסטינים באיו"ש למול רמת האלימות בתוך אותן אוכלוסיות – נבחין בתמונה הבאה: למול החלק הקטן יחסית באוכלוסייה שמגדירה האוגדה כאלים, פועלים הכוחות בכל לילה דרך מעצרים, סריקות אמל"ח ומציאת כספי טרור. הכוחות משמרים את המעקב וההרתעה למול קבוצה נוספת ו"רדומה" יותר, שעלולה להיות מושפעת מהקומץ האלים.

כדאי להסתכל על נתוני הסיכול המונע עד כה: בשנת 2018 נעצרו 3,173 חשודים במעורבות בפעילות טרור, בטרור עממי ובהפרות סדר, כאשר 1,077 נוספים נתפסו בין החודשים ינואר לאפריל בשנה הנוכחית.

בתחום הנשק, ניכר כי לא מעט מפגעים מנסים להניח את ידיהם על אמל"ח חם כמו נשק, לעומת אמל"ח קר, דוגמת סכין או אולר. "המפגע הבודד" לא תמיד יכול להגיע לכסף ולאקדח, ולכן הוא יפנה לנשק מאולתר – שמחיריו כעת עולים. כתוצאה מכך, מתבצע מעקב אחר עסקאות נשק והיכן הן נערכות, ועל כן בשנת 2018 נתפסו 406 נשקים בנוסף ל-263 אחרים בחודשים האחרונים.

המערכה בכספי הטרור, שמתבצעת בעיקר מול פעילות חמאס, הניבה תוצאות משמעותיות שכללו החרמת יותר מ-2,604,441 ש"ח שיועדו לפח"ע, מתחילת השנה שעברה ועד היום.

ומה לגבי העתיד? כיצד יוכלו הכוחות להמשיך ולמנוע "הפתעות" ביהודה ושומרון, בנוסף לפעולות שנועדו להכריע גם את אלו שאי אפשר היה לגדוע באיבן? כאן נכנס לתמונה "החטמ"ר הדיגיטלי".

תכלית המיזם הטכנולוגי היא לייצר עליונות מבצעית המבוססת על תשתית מודיעינית ייחודית. בבסיסה, עומד הצורך לאפשר מעבר מהיר מהתרעה רלוונטית בזמן ובמרחב – להפעלת הכוח בשטח כדי שימנע, ישבש ויסכל איומים במרחב.

המערכת של המיזם יודעת לזהות, להפליל ולמנוע את הפעולה הפח"עית. בזכות זאת, היא מצליחה לספק לחייל התרעה מהירה מפני סכנה מתקרבת. תשתית "החטמ"ר הדיגיטלי" משלבת את כלל היכולות הטכנולוגיות – הן בשלבי המודיעין והאיסוף, ההתרעה ללוחם ואימונו לקראת המשימה בלמידה ובחניכה.

את ההתראות יוכלו הלוחמים לקבל בזמן אמת באמצעות מחשוב דיגיטלי לביש – שעוני יד בהם יצטיידו בשעת משימת ההגנה.

על מנת לאפשר במקביל לפעילות הבט"ש באיו"ש את תוכנית ה-17-17 וההיערכות להסלמה, תוגברו הכוחות באוגדה באותה תשתית מודיעינית כדי שיעמדו באופן המדויק ביותר אל מול האלימות. הפרויקט המתהווה מתפתח בימים אלה בחטמ"ר שומרון וכלל עבודה רב-זרועית ואגפית בשיתוף אגף התקשוב וההגנה בסב"ר, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אגף המודיעין וזרוע היבשה.

עוד נמצא כעת בהתהוות – צוות קרב משולב (צק"ם) בעומק, אשר יעזור לחלוש על שטחים נרחבים בשעת מרדף אחר מחבל. הצק"ם יאפשר הפקת מודיעין משותפת של כלל גופי האג"ם הנדרשים – לוחמי החי"ר, גדוד האיסוף בפיקוד המרכז "ניצן", 8200, כוחות ביטחון ויחידות מיוחדות, וכמובן – אנשי האוגדה עצמה.

בחזרה לתחום ההכרעה. לצד הקדמה הדיגיטלית, שנכנסת כעת לשגרת סיכול הפיגועים וההתמודדות עמם, מובן כי לא ניתן להזניח את דריכותו המבצעית של הלוחם, שצריכה להישאר כמה שפחות תלויה בכל אמצעי חיצוני.

שטח הפנים של גזרת איו"ש – הכולל את היישובים, הכפרים, צירי התנועה, אזורי התעשייה והמרחבים המשותפים בין יהודים לפלסטינים – מגדיל את פוטנציאל החיכוך – ולכן יש צורך ב"קצה מבצעי" חד ומדויק (הלוחמים בנקודות הקיצון, למעשה), שיהיה ערוך למגוון אירועים בכל רגע נתון. כפי שכבר ציינו, מופתע – ולא מוכרע.

כדי להתמודד עם גידול האוכלוסייה וקיצור טווח ההתרעה (כפי שנוכח צה"ל לגלות באירועי "גודל השעה", שהתאפיינו בשרשרת פיגועי דקירה), חויבו באוגדה ליצירת מענה מותאם למצב הגזרתי הנוכחי. מענה זה דורש הלימה למנעד רחב של תרחישים, כולל כאלה שקרו באיו"ש בתקופה האחרונה, וביניהם – נטרול פיגוע בזמן הקצר ביותר וסגירת מעגל מהירה על מחבל נמלט.

בהמשך לכך, גובשה לאחרונה באיו"ש תפיסה במטרה להגדיר את מכלול הנורמות והפעולות, שתכליתן לחזק את הקצה המבצעי ולהגביר את כשירותו ומסוגלותו להתמודד עם אירוע קיצון. גישה זו מתייחסת לכלל שלבי הכנת הכוחות – מהאימון לקראת תעסוקה מבצעית, דרך תרגולים תוך כדי הבט"ש ועד נוהל הקרב התואם את המשימות המסוימות להן נדרש הלוחם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מדוע הצבא הטמא נכנס לחדשות האלה?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture