"לא רצינו את הבחירות הללו – אבל צריך להבין שאנחנו במלחמה"

חברי הכנסת של דגל התורה בראיון ל'יתד נאמן' • גפני: "אם נגיע למצב שנצטרך לשבת עם ליברמן, נשאל את גדולי ישראל" • מקלב: "ליברמן המוקף כולו בשחיתויות שהושתקו" • אשר: "יש את הנושא הכבד של הדיור" • פינדרוס: "הנזק הכלכלי הוא אדיר"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מערכת הבחירות עוד טרם הגיעה לשיאה אבל הפוליטיקאים החרדים כבר מנסים להדליק את השטח. ארבעת חברי הכנסת של דגל התורה התראיינו לכתב הביטאון המפלגתי 'יתד נאמן', יוסף טיקוצ'ינסקי. "בחלל החדר מרחפת תחושה קשה, מצב פוליטי מורכב שטרם היה כמותו בישראל והכל בגלל אדם אחד שבגד פוליטית בגוש הימין ובמדינה כולה לגרר אותה לסחרור המיותר הזה. השאלה הקשה העולה על השולחן היא לא רק מה יהיה בגורלה של ממשלת הימין אלא כיצד תשפיע מערכת החירות הללו על המשך הנציגות החרדית בכנסת הבאה", כותב טיקוצ'ינסקי.

ח"כ משה גפני פותח ואומר כי, "העובדה שנאלצנו לצאת לבחירות היא רעה מאוד. זה רע לציבור בכלל וגם לציבור החרדי. הנה אנו רואים את התגובות בארץ ובעולם, אפילו נשיא ארצות הברית העביר על כך ביקורת. אנחנו מצטיירים כמדינת עולם שלישי שלא יודעת לנהל את ענייניה בעצמה. העולם אומר לעצמו הנה ישראל יצאה לבחירות, הבחירות הוכרעו אבל הם הולכים שוב לקלפי".

גפני תוקף את ליברמן ואומר כי, "זה רע לכולם, זה רע לחרדים וזה רע לציבור הישראלי כולו. אי אפשר לפעול למען האזרח, הכל משותק. כשמסתכלים על זה מבינים שמדובר בנזק אדיר. נזק אדיר למדינה כולה. כנראה שמי שהביא אותנו לזה לא אכפת לו משום דבר. מי שגרר אותנו למצב הזה לא מענין אותו דבר וחצי דבר. וכעת המציאות היא שעל השולחן עלו כל הנושאים המהותיים. איך תיראה המדינה וכיצד תיראה ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

ח"כ אורי מקלב כי, "הציבור לא רוצה בחירות. באופן כללי עשינו כל מאמץ למנוע את זה. והסיטואציה בפניה עמדנו היא שאם נתניהו לא מצליח להרכיב ממשלה, האופציה הבאה היא ממשלת אחדות רחבה ללא המפלגות החרדיות. ולכן על אף שלא רצינו בחירות והדבר לא טוב לאף אחד, כשמבינים מה היתה האופציה האחרת אולי מדובר ברע במיעוטו".

"אנחנו הולכים לבחירות בתחושת החמצה. היתה לנו שורת הצלחות בס"ד גם במישור הארצי וגם במשור המוניציפלי. ישבנו ימים ולילות על הסכם קואליציוני שהיה אמור לעשות את השינוי בהרבה נושאים שהרבה שנים לא הצלחנו לשנות. אין עוד מפלגה שהגיעה להסכם הקואליציוני עם נושאים עקרוניים, מקיפים וממצים כמו יהדות התורה".

"בנוסף, נוכחנו לדעת כי כל מה שאמרנו לאורך מערכת הבחירות האחרונה התברר בדיעבד כנכון. אמרנו שכל קול קובע וזה בדיוק מה שהיה. היו אם היו עוד כמה קולות ליהדות התורה ועוד קצת קולות לבנט או בכלל לגוש הימין, המפה הפוליטית היתה משתנה דרמטית. לא היינו צריכים את ליברמן והיתה ממשלה בלעדיו. גם המצב בין הגושים הוא מאוד נזיל. ההבדלים בקולות אוד קטנים ומספיק עוד קצת קולות לפה או לשם כדי שהתמונה תשתנה משמעותית. לכן הקמפיין של יהדות התורה הוא לא קמפיין הפחדה, הוא מציאות. הכח שלנו כל כך ברור והוא בא לידי ביטוי בכל קול", סיים מקלב ופתח ב"קמפיין הפחדה".

גפני. צילום: נועם רבקין פנתאון, פלאש 90

ח"כ יעקב אשר אומר כי, "יש כאן נקודה קריטית שלא שמים מספיק לב אליה: תארו לעצמכם שהיה ליהדות התורה עוד מנדט אחד, לא היינו הולכים לבחירות בכלל. אם הציבור החרדי כולו היה יוצא להצביע, היה לנו כח למנוע את הבחירות הללו בעצמנו, ליברמן היה יכול לצעוק כאוות נפשו, היתה פה ממשלה בלעדיו".

גם הוא חוזר על המסר, "'כל קול קובע' זאת לא קלישאה. זאת פשוט המציאות. האינטרס שלנו הוא שנתניהו לא יהיה תלוי בחסדים של אנשים עם קפריזות כאלה, צריכים לחזק את נתניהו. אחד הדברים שבאמת מתסכלים אותנו, שיהדות התורה כבר הכינה מסמך ארוך של בקשות בהסכם הקואליציוני, והכל נתקע בגלל הבלגן".

גם הוא תוקף את האויב החדש, "זה היה נייר מקיף שנוגע בכל תחומי החיים שלנו: במעונות, במשפחתונים, בתקציבי הישיבות, באפשרויות שלנו לתעסוקת נשים וכמובן בנושאי הליבה. ובגלל קריזה של אדם אחד, לא רק שהלכה הממשלה, זה פחות נורא כי תבוא ממשלה אחרת, אבל זה אומר שכביכול אנחנו צריכים פתאום לחזור אחורה ולהתחיל להיאבק מהתחלה, הכל מחדש".

ח"כ הטרי יצחק פינדרוס אומר בראיון כי, "אני מכיר את ליברמן הרבה שנים, הציניות והבלוף שברו הפעם את כל השיאים. עוד לא היה דבר כזה שאדם ממניעים אישיים בלבד רימה ושיקר קודם כל מדינה שלמה, אמר משהו אחד ועשה הפוך, ואחר כך גם האשים את החרדים בלי שהיה להם שום קשר לזה".

"נכנס לו לראש שנתניהו עומד לפטר אותו בעוד חצי שנה אז הוא היה צריך לעשות הכל כדי שנתניהו לא יהיה ראש ממשלה. הוא חשב בכלל כמה ילדים, כמה חולים, כמה נכים, כמה אזרחים יינזקו מהמהלך הזה? זה לא יאומן. מדינה שלמה, מערכת שלמה משותקת לחלוטין, שום דבר לא מתקדם ושום דבר לא נפתר הכל בגלל גחמות של איש אחד".

"אפילו האנשים הקרובים אליו ביותר לא מבינים מה עובר לו בראש ולמה עשה את מה שעשה. הם מסתובבים אבלים וחפויי ראש", הסיף פינדרוס והגדיר מושג חדש: "ה"ליברמניזם" הזה לא היה מעולם. אפילו בזמן מה שכונה "התרגיל המסריח" ההיסטורי. הרי באותו תרגיל ניסו לפחות לכסות את זה בכיסויים של טובת המדינה או תירוץ מדיני כלשהו. אבל מה שקורה עכשיו הוא הרבה יותר גרוע".

מקלב. צילום: יהודה חיים, פלאש 90

הח"כים מסרבים להתחייב שלא יישבו בממשלה עם ליברמן. "אם נגיע למצב בו נצטרך לשבת איתו באותה ממשלה נצטרך להביא את השאלה לפני מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א. לא בטוח שנוכל לשבת איתו, בטוח שלא נרצה לשבת איתו ומקווה שלא נצטרך לשבת איתו", אומר יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני.

גפני ופותח את "הפיל" בחדר ומתייחס לשיתופי הפעולה עם "האויב החדש" ואומר כי, "שיהיה ברור: אני לא מתכוון לומר על ליברמן שהוא אויב החרדים כי זה מה שהוא מחפש. זה מה שהוא היה רוצה שנגיד. אבל בפועל אנחנו הלכנו איתו להרבה מאוד שיתופי עולה במשך השנים, עשינו פרויקטים יחד וגם שיתפנו פעולה בבחירות המוניציפליות. הלכנו איתו בחיפה, הלכנו איתו בצפת ומעל לכל הלכנו איתו בירושלים".

"אחרי הבחירות בירושלים התברר שהוא לא הצליח להביא אפילו קול אחד. מי שהעלה את משה ליאון לראשות העיר זה הציבור החרדי ואנו שמחים על כך. ליאון היה מועמד של גדולי ישראל כבר בבחירות הקודמות ומי שבחר בו זה אנחנו, לא ליברמן. השתתפתי עם ליברמן בלא מעט אירועים וכנסים, רק לאחרונה היינו בכנס ברמת השרון והוא אמר שם: תראו את גפני, הוא אחד הפרלמנטרים הכי טובים שיש בכנסת. בכל הזדמנת היה ניגש אלי ומתבטא שאני היחיד שהוא מרגיש שאפשר לסמוך עליו. פתאום עכשיו הכל התהפך. הוא מכנה אותי בכינויים כמו סוחר ובעוד כינויי גנאי".

"בסך הכל ליברמן הוא פוליטיקאי שעבדנו איתו באופן נורמלי. פתאום עכשיו הכל התהפך בצורה בלתי מוסברת. פתאום הפכנו להיות "סוחרים" וחותרים למדינת הלכה ומה לא… מסתבר שהאיש מדבר רק מה שמשתלם לו באותו רגע. הוא לא אומר שום דבר שהוא יכול אחר כך לעמוד מאחוריו. אם משתלם לו הוא מצטרף לממשלה, לא משתלם לו אז הוא פורש מהקואליציה, הוא משמיע הצהרות כמו לחסל את הנייה תוך 48 שעות, מה זה הדיבורים הללו? הוא המתין להזדמנות להתחשבן עם נתניהו וכעת עושה את זה על גב החרדים, אני מקוה שהציבור בישראל יבין את זה".

עם זאת, לגפני חשוב להבהיר כי ליברמן הוא לא הסיפור, למרות שהוא כן, אבל לא רק, "אנחנו הולכים לבחירות לא רק עם גחמות של ישראל ביתנו. אנחנו הולכים לבחירות אחרי שכל הנושאים הכי רגישים כבר עלו על השולחן וחזרו להיות נושא. ליברמן השתמש בגיוס כתירוץ, הוא מדבר על מדינת הלכה, פתאום הכל עלה בחזרה לדיון: השבת, הגיור, הכל".

"לכן ברור לגמרי שפתאום נגררנו שלא בטובתנו למלחמה. לא רצינו את הבחירות הללו אבל אחרי שכבר הגענו אליהן, צריך להבין שאנחנו במלחמה. אנחנו בקו פרשת מים, הכל נפתח מחדש והכל נמצא בסיכון. המלחמה תהיה על הדברים הכי בסיסיים שלנו ולכן ברור יותר מכל פעם עד כמה הצורך בכח חרדי גדול הוא חיוני.

"הבחירות גורמות נזק עצום למדנה והסיכון הכרוך בהן עצום לא פחות. אנחנו לא רוצים מדינת הלכה אבל אנחנו רוצים לשמר את הסטטוס קוו. וכעת לא בטוח שנוכל לשמר אותו, הכל עלה שוב לדיון והכל נתון שוב בסיכון. הכל יכול להיפגע וזאת המערכה שלנו עכשיו. אנחנו הולכים עם נתניהו והתפילה היא שנצליח בע"ה", חותם גפני את דבריו.

אשר. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ מקלב אומר כי, "מהרגע הראשון ראינו שאת ליברמן לא מעניין הגיוס. עצם ההצהרות שלו העידו על כך. יש הצהרות שאדם מצהיר בתקופת בחירות ויש סוג אחר של הצהרות שמצהירים בזמן משא ומתן. ואצל ליברמן לא שמענו ההרות של משא ומתן. הוא לא איפשר מציאות נורמלית של מפלגות הנמצאות בדיון וכל אחת מנסה לעמוד על שלה אבל להתגמש קצת לכיוון השניה. הוא לא נתן מעצמו שום גמישות. בהתחלה המפלגה שלו לא היתה בלופ של הבחירות, אף אחד לא חשב שהיא תהיה לשון מאזניים".

"גם אנחנו רצינו הרבה דברים אבל הבנו שיהיו דברים שנצטרך להתגמש בהם. ואצל ליברמן זה לא קיים. אמרנו לכל אורך הבחירות שאנחנו לא רק מסתכלים מה התוצאה שלנו אלא מה קורה בגוש. איך מרכיבים קואליציה וכל אחד יש לו את השיקול איך הוא מביא להקמת קואליציה אבל אצל ליברמן בלט מאוד שהוא עומד מבחוץ ומנסה לחבל".

"אט אט התברר לנו שליברמן לא מתכוון לבנות קואליציה. התבררה הצביעות שלו שפרס טלפיו ואמר טהור אני. הרי מי שמעונין להגיע להסכם בשלב כלשהו לפחות לא משמיע הצהרות שאינן משתמעות לשתי פנים. הוא הכיר אותנו היטב וידע מה רגיש אצלנו ובזה בדיוק הוא בחר להשתמש נגדנו. הרי אם הוא היה בא בהצהרה שרוצה את משרד הביטחון בתנאי שיתנו לו להחליט על חמאס ועל עזה וכדו', היה מובן. זה היה מוכיח שהוא רציני. אבל הוא לא דיבר על זה בכלל, רק הלך על הראש של החרדים".

"ליברמן לא התפטר סתם ככה ממשרד הביטחון. הוא לא הצליח להשפיע שם במאומה. לכן הפתרון שלו היה להשתמש בחרדים. והוא עשה זאת בצורה הכי צבועה שיש. הנה למשל הוא העלה באוב את הטענה העתיקה שחרדים לא משלמים מיסים. זה אבסורד, הוא זה שהחליט למחזר את הטענה הזאת? אדם המוקף כולו בשחיתויות שהושתקו, שמנהיג מפלגה מושחתת מלמעלה עד למטה. רשת שלמה של שחיתויות והוא זה שמדבר על המיסים של החרדים", מספק מקלב רמזים עבים.

הוא לא חוסך במילים קשות, "ההתנהגות שלו היא ביריונית ואלימה. ליברמן הלך בצביעות איומה כשלאורך כל הדרך דיבר על תמיכה בנתניהו אבל בפועל מאחורי הקלעים פעל נגד נתניהו. זאת רמאות וצביעות. וזה אדם שהלך איתנו וכבר אז הרגשנו שאי אפשר לסמוך על מילה שלו. הוא ממשיך בהתנהגות כזאת ומוכן היום לפגוע במדינה שלמה בציניות בלתי נתפסת, לגרור את כולם לבחירות כי ככה משתלם לו עכשיו. אי אפשר היה להביט בפניו הזחוחות אחרי פיזור הכנסת, כולנו הלכנו כאבלים והוא היה זחוח".

"הקב"ה הוביל אותנו לבחירות אז כנראה שבע"ה ייצא מזה משהו טוב. אבל ברור שאי אפשר יהיה לסמוך עליו בעתיד. מי ששיקר כל כך הרבה ישקר שוב ושוב הלאה. קיימת כאן סכנה שגם בבחירות הבאות לא תהיה הכרעה ואז יהיה מצב שנתניהו ייאלץ לפנות את מקומו, זאת סכנה מבחינתנו ולכן הכח שלנו חשוב מאוד בבחירות הללו. הרי ראשי כחול לבן אמרו כבר בבחירות האלו שאם מישהו אחר היה עומד בראש הליכוד ולא נתניהו, הם היו מסכימים לממשלת אחדות. זה יכול להיות המצב גם בבחירות הבאות ולכן הסכנה היא גדולה. צריך לשים לב מה היה ומה עלול להיות הלאה", כך מקלב.

פינדרוס. צילום: דוברות הכנסת – יצחק הררי

"הקדנציה הקודמת היתה אמורה לנקות את הפשעים שעשה לפיד", מוסיף ומחדד ח"כ אשר. "אחרי שניקינו וסדרנו והחזרנו מצב לקדמותו בס"ד, עכשיו יש עוד דברים שצריכים להתקדם. יש את הנושא הכבד של הדיור למשל והשאלה מה יקרה שם עכשיו.

"זה מאוד מתסכל שכך נזרקנו אחורנית. כולנו זוכרים את האווירה שהיתה כאן לפני הבחירות הקודמות, חשבנו שנוכל להיתלות במפלגות אחרות, באנשים מקושרים לנתניהו או לליברמן או לאחרים, בסך הכל חשבנו לעצמנו: ליברמן איש חביב, מסתובב אצל רבנים, נמצא בקשר עם החרדים, אבל פתאום ברגע אחד האסימון נפל. ברגע אחד הבנו שלא משנה מי זה יהיה, כל שותף חיצוני יכול להיות ידיד שלנו אבל ברגע שזה מגיע לאינטרסים שלו, לאגו האישי שלו, הכל נעלם ואז לא רק שהוא לא חבר אלא הוא הופך גם לאויב".

"עדיין נשמעים קולות במחננו האומרים להצביע למפלגות ימין או למפלגות כאלה ואחרות, אבל בפועל ראינו שכל שותף יכול להפוך אותנו למקל החבטות שלו ברגע שזה מגיע לאינטרס שלו. מה שקרה לליברמן יכול לקרות בכל מפלגה אחרת. ברגע האמת הם מסתכלים על האינטרס שלהם, עם בנט כבר עברנו את זה. מישהו חלם אז שראש מפלגה דתית יחבור ללפיד נגד החרדים? כולם הלכו איתו הרי בתוך המפלגה שלו".

"זה רק מחדד שלנו שרק אדם חרדי יכול לייצג אדם חרדי. רק חרדי יכול לייצג כי הוא מבין מה זה ויודע באמת מה אנחנו צריכים.
כי כל אחד אחר יכול להיות נחמד ומשתף פעולה אבל ברגע שזה נוגע לאינטרס שלו במקרה הטוב הוא נוטש ובמקרה הרע הוא משתמש בנו לאינטרסים שלו וחובט בנו".

"לכן זה הזמן לבוא ולהזכיר את האמת הפשוטה שיש רק בית אחד. הבית הזה הוא יהדות התורה. ובבחירות הללו כמו גם בקודמות דאגנו להגיע מוכנים ולהגיע בזמן. להכריז מראש על המשך האחדות ועל היציאה המיידית לדרך המשותפת והחשובה. הנחנו בצד כל שיקול אחר ותחת הנהגת גדולי ישראל יצאנו לדרך. ובואו נזכיר זאת שוב: אם היה לנו עוד קצת כח, עוד מנדט אחד כבר הכל היה נראה אחרת", כך אשר.

ח"כ אשר מעריך כי "התחושה היא שליברמן לא יצליח להגיע להישגים. הרי גם לבחירות האחרונות הוא הגיע אחרי שהפיל ממשלה על ענין הרבה יותר מהותי, על ביטחון ישראל מול עזה וחמאס. אין ספק שהוא ציפה שאחרי דבר כזה הוא יצבור כח משמעותי אבל הנה, הוא בקושי גירד את החמשה מנדטים. עכשיו זה כבר יהיה פחות. זה רק אומר שהקהל הבסיסי שלו הוא קהל עולי ברית המועצות קהל ותיק שהולך אחריו בלי להתעניין יותר מידי בענייני דת ומדינה. לכן ביום שבו הקהל שלו יבין שהוא מפיל ממשלות ימין סדרתי, סביר להניח שהקהל הזה ינטוש אותו".

"על אחת כמה וכמה שכשיש בקרב עולי ברית המועצות יהודים יראי שמים ומהם אפילו אברכים ועמלי תורה, כשהם רואים את התנהלותו של ליברמן הם מרגישים נבגדים. התחושה היא שמה שניסו לעשות להם ולהוריהם ברוסיה, ליברמן עושה להם בישראל. ליברמן אומר לאנשים בואו תהיו אזרחים טובים, תשרתו את המדינה אבל בלי אידישקייט. הרי מה היה אכפת לקומוניסטים שאנשים יאמינו בקב"ה? זה לא מוסבר. אותו דבר גם כאן. ליברמן מנסה למחוק להם את האידישקייט".

מועצת גדולי התורה של דגל התורה

ח"כ פינדרוס מוסיף ומחדד כי "הנזק הכלכלי הניהולי לכל מדינת ישראל הוא ענק, אדיר. זו לא בעיה חרדית זו בעיה של כל ישראל. אין צורך לבוא עכשיו בהצהרות האם נשב איתו בעתיד באותה ממשלה או שלא, מה שחשוב זו ההבנה שכל מי שהולך היום לקלפי הוא יודע שליברמן זה בלי נתניהו. שאם הוא נותן את הקול לליברמן הוא לא מצביע לנתניהו".

"בבחירות האחרונות כולם ידעו שיש לנתניהו 70 מנדטים. אני לא זוכר מערכת בחירות דומה שבה כל המפלגות ידעו בדיוק מראש במי יתמכו לראשות הממשלה. אבל הפעם זה היה וכל מי שהצביע ל-65 המנדטים שנכנסו לגוש הימין ולחמשת המנדטים הנוספים שלא עברו את אחוז החסימה, ידע שהוא מצביע בעצם לנתניהו".

"ואת האמון הזה ליברמן שבר. בזה הוא בגד. אני מעריך שרוב 70 המנדטים יצביעו שוב לנתניהו או למפלגות שיתמכו בו, ולכן אני מעריך שהם פשוט לא יצביעו לליברמן. מספיקה פעם את שליברמן הוריד את המסכה וכולם ראו את פרצופו האמיתי. הנה הכל אינטרסים אישיים.
בכל מקום בעולם, סיבוב שני של בחירות מטבע הדברים מוציא פחות אנשים לקלפי אבל בישראל זה יכול להיות אחרת, משום ששלושה חודשים וחצי הם זמן ארוך מאוד במושגים של פוליטיקה מקומית. לעולם לא נוכל לדעת כיצד תסתיים מערכת בחירות אבל עם זאת סביר להניח שכוחו של ליברמן יירד".

"למשל ציבור עולי בריה"מ ברובו הוא ציבור ימני. הם לא יסכימו ללכת עם אדם שהפיל בכח ממשלות ימין בזו אחר זו. אין ספק שליברמן פגע לעצמו בבייס, בקהל הביתי שתמך בו. הוא יצליח אולי לנגוס קצת קולות מלפיד אבל בקהל שלו הוא בוודאי פגע", מסיים פינדרוס את השיחה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ש"ס תשמור על עם ישראל
ותפריח את היהדות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture