איראן מציגה תמונות מהמל"ט שיורט: טראמפ איים על טהרן – "מו"מ או תקיפה"

גורמים באיראן מסרו שטראמפ העביר הלילה מסר ישיר למשטר – מו"מ או תקיפה אמריקנית • גורמים בממשל ובצבא הופתעו לגלות הבוקר שהתקיפה בוטלה • באיראן הציגו היום את שברי המל"ט האמריקני ואמרו: "כל מתקפה תגרור השלכות אזוריות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

רשות השידור האיראנית IRIB פרסמה היום בצהריים (שישי) באתר האינטרנט שלה תמונות של שברי מל"ט הביון האמריקני, לכאורה, שיורט אתמול במצרי הורמוז. ביממה האחרונה ניהלו איראן וארה"ב מרוץ נגד השעון בהגעה לשרידי המל"ט שהופל, מחשש שאיראן תגיע לאמצעים טכנולוגיים מתקדמים, כמו חיישנים בטכנולוגיה עילית.

בתמונות שהציגה איראן נראים חלקים של מה שנראה כמו שברי מל"ט של חיל הים האמריקני. ארה"ב אמרה אתמול כי המל"ט שהופל היה מדגם MQ-4C "טריטון", הגרסה הימית של "גלובל הוק" RQ-4. הטלוויזיה האיראנית לא אמרה היכן נמצאו ההריסות. אגב, המל"ט שווה כ-176 מיליון דולר.

בתוך כך דווח כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העביר מסר לאיראן לפיו אם לא תיפתח במשא ומתן, הוא יתקוף אותה. הדיווח ברויטרס מתבסס על גורמים איראניים שהוסיפו כי, המסר של טראמפ היה ש"הוא מתנגד לכל מלחמה עם איראן, אבל הוא רוצה לשוחח עם טהראן לגבי שורת נושאים", כך אמר אחד הגורמים האיראניים, שדיבר בעילום שם.

לדברי הגורם, "הוא נתן פרק זמן קצר למתן התגובה שלנו, אבל התגובה המידית של איראן הייתה שזה תלוי במנהיג העליון להחליט לגבי הנושא". גורם שני אמר: "הבהרנו שהמנהיג נגד קיומן של שיחות, אבל המסר הועבר אליו כדי שיקבל החלטה". הוא הוסיף כי "אמרנו לגורם העומאני כי כל מתקפה נגד איראן תוביל להשלכות אזוריות ובינלאומיות".

על פי הדיווח, למרות האולטימטום טהרן השיבה בשלילה וטענה כי המנהיג העליון עלי חמינאי מתנגד "לכול סוג של שיחות עם ארה"ב". הם אישרו את קבלת ההודעה ואת העברתה לקבלת החלטה אצל חמינאי – אך הזהירו כי כול התקפה על ארצם תוביל להשלכות אזוריות ובינלאומיות. איראן העבירה מסר דומה גם לשגריר שווייץ בטהרן, שנחשב למי שמייצג את ארצות הברית מול משטר האייתוללות.

 

"34 ק"מ משטח איראן": הפנטגון מפרסם תיעוד מהפלת המל"ט האמריקני • צפו

 

מוקדם יותר היום, דיווח ה'ניו יורק טיימס' כי טראמפ כבר הורה על תקיפה באיראן לפנות בוקר בתגובה להפלת המל"ט – אבל ביטל אותה ברגע האחרון. על פי הדיווח, התקיפה אמורה הייתה להתרחש ב-02:00 בלילה נגד מספר יעדים איראניים, בהם מתקני רדאר וסוללות נ"מ. בעת שהמטוסים כבר יצאו לדרכם, הורה הנשיא על ביטול הפקודה.

ברשת ABC נטען כי הנשיא הורה לבטלה עקב חשש מהסלמת המצב ופגיעה באזרחים. על פי חלק מהדיווחים, הסיבה לביטול התקיפה היא עקב חילוקי דעות בין גורמים ביטחוניים שונים בבית הלבן.  על פי שורה של בכירים בממשל ששוחחו הבוקר עם ה"ניו יורק טיימס", גורמים בממשל ובצבא האמריקני ציפו למתקפה הלילה והופתעו לגלות שהנשיא לא הורה לבסוף על שיגורה.

במקביל להסלמה, חברות התעופה "בריטיש אירווייז" הבריטית ו"לופטהאנזה" הגרמנית נענו לאזהרת רשות התעופה הפדרלית בארה"ב והודיעו כי לא יטוסו מעל מצרי הורמוז. זאת לאחר שרשות התעופה הפדרלית של ארה"ב הוציאה הבוקר אזהרה מפני טיסות מעל חלקים בשטח האווירי של איראן, באזור מצרי הורמוז ומפרץ עומאן. לאזהרה נענתה גם חברת התעופה האמריקנית "יונייטד איירליינס", שהודיעה על השעייה זמנית של הטיסות משדה התעופה ניוארק שבניו ג'רזי למומבאי שבהודו – בשל "חששות בנוגע למרחב האווירי של איראן".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture