שר החוץ של בחריין, שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה. צילום: משרד החוץ הבחרייני.

שר החוץ של בחריין: "ישראל היא חלק מהמורשת של האזור"

שר החוץ של בחריין העניק ראיונות נדירים לכלי תקשורת ישראלים וקרא "לא לפספס את ההזדמנות לשלום". הבכיר הערבי תקף את איראן: "היא איום מרכזי לביטחון וליציבות באזור". גיבה את תקיפות ישראל בסוריה: "לכל מדינה יש זכות להגן על עצמה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החוץ של בחריין, שייח חאלד בן אחמד אל-חליפה, העניק במהלך הוועידה הכלכלית בבחריין שתי ראיונות נדירים לכלי תקשורת ישראלים, זאת למרות שלבחריין אין יחסים רשמיים עם ישראל. בראיונות העביר מסר של פיוס ושלום לציבור בישראל ואף לא פסל אפשרות שייבקר בעתיד בישראל.

בראיון ל'חדשות 13' התייחס לראיון הנדיר ואמר כי, "זה היה צריך לקרות כבר לפני הרבה זמן. לדבר עם אנשים שאתם לא מסכים עימם זה דבר שתמיד מוביל להפחתת מתיחויות. תמיד רצינו לפתור את הסכסוך הישראלי ערבי או הישראלי-פלסטיני. אבל תמיד לא הצלחנו לתקשר, לדבר ישירות לציבור הישראלי באמצעות כלי התקשורת שלו. לא רצינו לפספס את ההזדמנות הזו, מאחר שיש לנו כאן את הוועידה".

אל-חליפה הבהיר כי הוא מכיר בזכותה של ישראל במזרח התיכון, "נכון יש לישראל שלום עם מצרים ועם ירדן ויחסים עם הפלסטינים. אבל זה לא כל רוחב היריעה של המקום שאליו אתם שייכים. ישראל היא מדינה במזרח התיכון. היא חלק מהמורשת של האזור. לעם היהודי יש מקום בקרבנו. תקשורת צריכה להיות תנאי מוקדם לפתרון כל הסכסוכים, אנחנו צריכים לדבר".

השר הבחרייני ביקר את החלטת הפלסטינים להחרים את הוועידה ואמר כי, "זו תמיד שגיאה לא להשתתף בכל סוג של מאמץ שמטרתו לשפר את רמת החיים של בני אדם. זו תמיד שגיאה לפספס הזדמנות להשיג שלום. נכון זו סדנא כלכלית. נכון זה לא עוסק בפתרון המדיני שארצות הברית תציע. אבל זו הזדמנות ורצינו לראות את הפלסטינים כאן אבל הם בחרו לא להגיע". עם זאת לא תקף אותם ואמר כי, "אנחנו מכבדים את עמדתם. יש להם את ההבנה שלהם. הם אחראים על ענייניהם".

הוא השווה את הסדנה לתהליך השלום של ישראל עם מצרים, "אני חושב שהסדנא הזו חשובה מאוד לכל האזור. זה הדבר הגדול הבא שקורה אחרי ועידת קמפ דיוויד, כאשר הנשיא סאדאת ביקר בישראל וכשהשיגו הסכם שלום. מאז הושג שלום עם ירדן – אבל לא עם הפלסטינים ושאר העולם הערבי. זה הצעד הגדול הבא ואם הוא יזכה לתמיכה של כל הצדדים לסכסוך תהיה לנו הזדמנות להצליח".

עוד הוסיף בראיון כי, "אני מודאג לגבי יוזמת השלום הערבית שקוראת לפתרון שתי המדינות. זו יוזמה שהתקבלה ברחבי העולם. אם מסתכלים על ההיסטוריה של הסכסוך היו הרבה טעויות. הפלסטינים פספסו הזדמנות בקמפ דיוויד בשנת 2000. אבל הישראלים פספסו הזדמנות עם יוזמת השלום הערבית". הוא הסביר כי, "לא שמענו אפילו רמז של קבלה חיובית של יוזמת השלום הערבית מצד ממשלת ישראל. שמענו דברים כאלה מגורמים פוליטיים שונים בישראל אבל התגובה של ממשלת ישראל היתה מלאה בהסתייגויות ובחוסר אמון".

בראיון תקף הבכיר הערבי בחריפות את איראן ואמר כי, "איראן היא איום מרכזי לביטחון וליציבות באזור. אני לא רוצה להשתמש במילה איראן. זו הרפובליקה האסלאמית. זה משטר מסוכן ורעיל מאוד. הם מנסים גם להשפיע על הסכסוך הערבי-ישראלי. אנחנו יודעים שאם זה היה תלוי רק בערבים ובישראלים היינו היום קרובים הרבה יותר לפתרון של הסכסוך. אבל איראן מחריפה את המצב עם כסף ונשק ומיליציות שהיא מפעילה".

אל-חליפה אף הגן על זכותה של ישראל לתקוף את הכוחות האיראניים בסוריה, "מה התפקיד של הכוחות האיראנים בסוריה? זה איום ישיר לכל האזור כולל לישראל. וכמו שכבר אמרתי – לכל מדינה יש זכות להגן על עצמה". על האפשרות לשיתוף פעולה בנושא האיראני אמר כי, "יהיה קל להגיע למנגנון לשיתוף פעולה אחרי שנפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ונסיר את המכשולים. אבל זה לא אומר שעכשיו אנחנו לא מסכימים שאיראן היא איום מרכזי ושצריך לפעול נגדו באותה צורה".

על המצב במפרץ הפרסי אמר כי, "אם חס וחלילה תהיה מלחמה באזור, אאשים את הרפובליקה האסלאמית לפני כל אחד אחר. הם קוראים למלחמה. הם תוקפים ספינות. הם תוקפים מכליות נפט, מתקפות של מל"טים מתימן, הם קוראים למלחמה באזור. זו הדרך היחידה בה הם יכולים לשרוד. המשטר הזה שורד רק באמצעות תוקפנות. רק באמצעות ייצוא של המהפכה. רק באמצעות השתלטות. אז אני חושב שהאיפוק שארצות הברית מפגינה הוא נבון מאוד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture