תפעול ע"י שני לוחמים, תנועה עצמאית בשטח, מצלמות ב-360 מעלות ותקיפה באמצעות טילים, תותח ורחפנים מתאבדים. 3 התעשיות הביטחוניות הציגו היום את פיתוחי רכב הלחימה "כרמל" המבוססים על יכולות טכנולוגיות מתקדמות בהשקעה של עשרות מיליונים


צפו בסדרת הניסויים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

המנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית במשרד הביטחון (מפא"ת), יחד עם מפקדת קצין שריון ראשי בצה"ל (קשנ"ר), קיימו היום (ראשון) אירוע הדגמה ראשון מסוגו לחשיפת פלטפורמת "הכרמל" – כלי רק"מ מתקדם ליבשה, שהינו למעשה מדגים ליכולות טכנולוגיות מתקדמות בדגש על אוטונומיות, מבוססת בינה מלאכותית ורובוטיקה מתקדמת. אירוע ההדגמה התקיים במעמד ראש מפא"ת במשרד הביטחון, מפקד זרוע היבשה בצה"ל ובכירי מערכת הביטחון.

תכנית הכרמל יצאה לדרך לפני כשלוש שנים כ"תכנית רב שנתית לפיתוח טכנולוגיות חדשניות לרק"מ". התכנית נועדה לקחת לקצה את הטכנולוגיה של שדה הקרב העתידי ולפתח קונספט לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה, הנעה היברידית ועוד.

שלב א' של תכנית כרמל הציב בפני המפתחים אתגר משמעותי ביותר: הוכחת היתכנות לתפעול רק"מ ע"י שני לוחמים במדפים סגורים. משרד הביטחון בחר בתום הליך בחינה ממושך בשלוש תעשיות: רפאל, התעשייה האווירית ואלביט מערכות. כל חברה התבקשה לפתח בנפרד מדגים, המבוסס על קונספט טכנולוגי, שיהפוך את תאי הלחימה בטנקים והנגמ"שים הקיימים והעתידיים בצה"ל, לתא לחימה מתקדם ("cockpit"), שבו מרבית הפעילות מתבצעת באופן אוטונומי (נסיעה, איתור איומים, הרכשת מטרות, הגנה וירי). הלוחם בתא הלחימה רואה את כל תמונת הקרב, המודיעין, האיומים והמטרות, 360 מעלות, במדפים סגורים ונדרש רק לקבל החלטות, שאותן המערכת לא יודעת (עדיין) לקבל בעצמה.

אלביט מבפנים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

התעשיות הביטחוניות נרתמו לתוכנית והעמידו את מיטב האנשים והתשתית הטכנולוגית לתהליך הפתוח ולאתגרים הנובעים מדרישות התוכנית

אלביט מערכות פיתחה מדגים טכנולוגי ללוחם המופעל באמצעות מערכת הראש Iron Vision, המבוססת על טכנולוגיה שהחברה פיתחה עבור מטוס הקרב אף- 35. הרק"מ מציג תפיסת לחימה פורצת דרך, שבליבה ניהוג אוטונומי ושימוש ביישומי בינה מלאכותית לביצוע תהליכים מהירים של קבלת החלטות והשמדת מטרות. הרק"מ מופעל על-ידי שני לוחמים שמצוידים במערכת הראש החדשנית, שבדומה למטוס קרב, מאפשרת לרכוש מטרות, לנהג ולנווט באמצעות כיוון המבט, וכן לשעבד את מערכות הנשק לקו הראייה של הצוות. הרק"מ מתפקד כתא תקיפה עצמאי בעל עוצמת אש גבוהה, משמש כתחנה ברשת לחישה מולטי-ספקטרלית והיתוך מידע, וכן כפלטפורמה להפעלת מערכות לא מאוישות חיצוניות כגון: רחפן שמצלם ומזרים אינפורמציה, או חלוץ רובוטי שמבצע משימות בפרופיל סיכון גבוה.

רפאל פיתחה את "הקוקפיט השקוף", המאפשר לאנשי הצוות ראיה היקפית ושיקוף מלא, 360 מעלות, על המתרחש מחוץ לנגמ"ש בשדה הקרב, ללא קסדות או אמצעי ראייה. הקוקפיט השקוף הוא בעצם שילוב חדשני של מסכי מגע מתקדמים, הנמצאים בממשק אחד עם השני, ומקיפים את אנשי הצוות מבפנים, כאשר מגוון סנסורים ייחודיים בעלי יכולות אלקטרו-אופטיות, משקפים לאנשי הצוות תמונת מצב אמיתית ומתעדכנת של המתרחש מחוץ לנגמ"ש. על גבי הכלי הממוגן מותקנות כלל המערכות המתקדמות של רפאל- מערכות חישה וניטור, מערכות אלקטרו-אופטיות, עמדות נשק, משגרים לטילי גיל (ספייק), הדק חכם, מערכת התקשורת BNET וכמובן- מערכת ההגנה האקטיבית- מעיל רוח. המערכות הללו, המשולבות באלגוריתמים מבצעיים של בינה מלאכותית ואוטונומיות, מסוגלות לאתר ולנטרל, בו זמנית, מספר רב של מטרות, בדיוק ובמהירות יוצאי דופן.

התעשייה האווירית פיתחה מדגים טכנולוגי המבוסס על משפחת הכלים הרובוטיים והבלתי מאוישים של החברה, הנמצאים בשימוש צבאי נרחב בארץ ובעולם. מערכת הכרמל מבית התעשייה האווירית משלבת בין תצוגה פנורמית לתפעול באמצעות מסכים אישיים ובקר (ג'ויסטיק) בדומה למשחקי מחשב. המערכות האוטונומיות ברק"מ נשלטות על ידי מערכת לחימה מרכזית ואוטונומית גם היא, המסנכרנת את תתי המערכות ועוזרת למפעיל האנושי לסנן את המידע הלא רלוונטי ובכך להתמקד באיומים הקריטיים ובקבלת החלטות שעליו לקבל בזמן אמת. הפיתוח מבוסס על בינה מלאכותית המאפשרת השמדה של מטרות ואיומים, תוך ניהול מערך תחמושת יעיל, ניהוג עצמי בשטחים מורכבים לתנועה וניהול מערך תחמושת יעיל, בדגש על יכולות תקיפה וירי קטלני מדויק.

רפאל מבפנים. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

פתרונות תפעול אלה נבחנו בשבועות האחרונים בשורת תרחישים מבצעיים מורכבים, ע"י צוות נסיינים מיוחד של מפא"ת במשרד הביטחון. הפתרונות הטכנולוגיים לתפעול הרק"מ, הינם רב תחומיים ומשלבים סנסורים מתקדמים למודעות מצב, בינה מלאכותית המאפשרת שימוש במפעילים "וירטואליים", מנוע חדשני לקבלת החלטות ועוד.

במקביל למאמץ הפיתוח בשלוש התעשיות, מובילה מחלקת מח"ר במפא"ת שבמשרד הביטחון מאמץ משולב לפיתוח טכנולוגיות תומכות נוספות, שלא באו לידי ביטוי במדגים הנוכחי, בהן: הנעה היברידית לרק"מ זחלי, הסוואה אקטיבית מהפכנית, הגנת סייבר לרק"מ, מכ"ם רב משימתי, מערכת לזיהוי עמית, פתרונות מיגון ועוד. חלק מהטכנולוגיות שהבשילו כבר משולבות בצי הרק"מ שמפתחת ומייצרת מנהלת הרק"מ במשרד הביטחון (מנת"ק) – מרכבה, נמר ואיתן.

הכרמל מבוסס על טכנולוגיות פורצות דרך וחדשניות בקנה מידה עולמי. הוא מהווה פלטפורמה לבחינת והדגמת יכולות שפותחו בתעשייה הישראלית ומהוות מוקד התעניינות בצבאות ובתעשיות רבות בעולם. היכולות הממומשות בכרמל חלקן טרם נראו וברובן טרם מומשו ונוסו מעולם בכלי לחימה. תכנית כרמל במשרד הביטחון מציבה את מדינת ישראל בחוד החנית של תכניות לרק"מ מתקדם בעולם. זאת הודות להתאמת הדרישות לשדה הקרב העתידי וכושר היצירתיות של התעשיות הביטחוניות בארץ. תוצר הפיתוח יהווה תשתית טכנולוגית והנדסית עבור כלי לחימה יבשתיים עתידיים, מאוישים ואוטונומיים.

רפאל מבחוץ. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

תא"ל יניב רותם, ראש מו"פ במפא"ת שבמשרד הביטחון: "מפא"ת במשרד הביטחון חושף היום את תכנית "כרמל"- תכנית מהפכנית ליבשה. הבאנו טכנולוגיות פורצות דרך, המתבססות על בינה מלאכותית, היתוך סנסורים ויכולת אוטונומיה לרק"ם. בעזרת הטכנולוגיה הזאת, שהצלחנו לייצר עם שלוש התעשיות הביטחוניות הגדולות: התעשייה האווירית, רפאל ואלביט מערכות, הצלחנו להוכיח שניתן לתפעל רק"מ עתידי ע"י שני חיילים בלבד, בתוך תא סגור – מה שאנחנו מכנים "מדפים סגורים" ולמעשה לבצע את כל המשימות של הרק"ם, גם נהיגה אוטונומית וגם את הפעלת כלל המשימות באמצעות שני לוחמים בלבד".

"אנחנו נמצאים למעשה לקראת שינוי תפיסה מהפכני בתמרון היבשתי ונרצה לראות איך אנחנו מממשים את זה בתקופה הקרובה בצה"ל, בדיוק לפני דיוני התר"ש. בנוסף, אציין כי צבאות רבים בעולם מתעניינים ביכולת הזאת- כולם רוצים לראות מה זה הרק"מ העתידי. היום היו איתנו, פה, חברים טובים שלנו מהUS ARMY, קצינים בכירים מאוד באו לראות לאיזה הישגים הגענו. מחר ומחרתיים יגיעו לכאן נציגים של מדינות רבות אחרות, שבאים לצפות בהישגים. אני בטוח שזה ישמש קרקע פוריה לשיתוף פעולה פורה בנושא הזה".

"האירוע היום הוא הזדמנות טובה להגיד תודה לשיתוף פעולה מצוין בין זרוע הפיתוח, מפא"ת, לבין חיל השריון, מז"י ומנהלת הרק"מ במשרד הביטחון, מנת"ק. כולנו עבדנו יחד במשך למעלה מ-3 שנים, כדי להביא את היכולת הזאת. בחודש האחרון השלמנו את כל הניסויים והיום, ביצענו הדגמה מאוד מוצלחת. כל התעשיות הצליחו. אנחנו מהמובילים בעולם בתחום הזה ואנחנו לקראת עידן חדש. אנצל את ההזדמנות לומר שהתעשיות הביטחוניות, פעם אחר פעם, מראות יכולת לפצח כל אתגר שאנחנו שמים בפניהן", דברי תא"ל יניב רותם.

תעא מבחוץ. צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון

תא"ל גיא חסון, קצין שיריון ראשי בצה"ל: "השלמנו היום תהליך ארוך, שבו בשיתוף של חיל השריון וזרוע היבשה, איפיינו את הצרכים המבצעיים שלנו בשדה הקרב העתידי. כחלק מהאיפיון הזה הוצגו היום פלטפורמות, שמביאות לידי ביטוי טכנולוגיות מהמתקדמות ביותר שיש, המעצימות את הקטלניות של צוות הקרב היבשתי – גם בעתיד הנראה לעין וגם בעתיד הרחוק".

"בתוך כך אני רוצה לומר מספר דברים: ראשית, ההזדמנות הגדולה שיש לנו לנגוע בטכנולוגיות, שעוד רגע מגיעות, היא הזדמנות אדירה לחיל השריון, גם כדי להכניס את הטכנולוגיות המתקדמות לטנקים המודרניים שלנו – טנק 4 ברק שייצא מפס היצור כבר ב-3 שנים הקרובות, אבל גם היכולת להתבונן בטכנולוגיות האלו ולראות לאן אנחנו מכוונים את כלי הרק"מ עתידים. הדבר השני שאני מבקש לומר זה האנשים – פגשנו פה אנשים צעירם מאוד שהפעילו את הכלים וזיהינו אינטואיציה גבוהה מאוד אצל החבר'ה הצעירים להפעיל מערכות מאוד מאוד מתקדמות, זאת בתנאי שהמערכות בעלות יכולות אוטונומיות גבוהות מאוד ובינה מלאכותית כזו או אחרת".

"ברור לנו שגם האדם יצטרך להשתנות. אומנם טבע המלחמה לא ישתנה והחיכוך ביבשה ימשיך להיות חיכוך משמעותי והלוחם ביבשה יתמודד עם הרבה מאוד אי ודאות, עם לחץ ועם אומץ לב ובכל זאת האדם יצטרך להשתנות – יצטרך להיות אדם שיותר מבין במערכות, מגדיר מערכות ואולי קצת פחות מפעיל מערכות. מבחינת חיל השריון זו הזדמנות אדירה לקפוץ לרגע, לפעמים 5 ואולי 10 שנים קדימה כדי לנסות ולדמיין איך אנחנו רואים את עצמנו בעשור, ואולי בשני עשורים הקרובים", דברי תא"ל חסון.


דברי תא"ל יניב רותם ותא"ל גיא חסון. צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון