שיגור טילים | אילוסטרציה

צה"ל חושף: כך פעל פרויקט דיוק הטילים של איראן וחיזבאללה

דובר צה"ל חושף פרויקט עליו עמלו כוח קודס האיראני וחיזבאללה בשנים האחרונות, לקידום והובלה של פרויקט דיוק טילים של ארגון הטרור והעברתם מאיראן ללבנון • בנוסף, נחשפים שמותיהם ודמויותיהם של הבכירים העומדים בראשות הפרויקט

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

דובר צה"ל מפרסם בשעה האחרונה את עיקרי הפעולה של כוח קדס האיראני וחיזבאללה, לקידום והובלה של פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה, וכן חשיפה של מובילי הפרויקט מטעם כוח קדס וחיזבאללה.

את הניסיונות להעברת טילים מדויקים מוכנים לשימוש, מאיראן לארגון הטרור חיזבאללה בלבנון, החלה הראשונה בין השנים 2013-2015, תחת מעטה מלחמת האזרחים בשטח סוריה, כאשר מרבית ניסיונות אלו סוכלו על ידי תקיפות שיוחסו לישראל, ובעקבות כך חיזבאללה לא הצליחה להשיג את יעדיה בתוכנית דיוק הטילים.

לאור הכישלונות, החליטה איראן בשנת 2016 על שינוי מהותי בדפוסי הפעולה, כשבמקום לנסות ולהעביר טילים שלמים מאיראן ללבנון, אלא מעבר להסבה של רקטות קיימות לטילים מדויקים על אדמת לבנון, באמצעות העברה של רכיבי דיוק והכוונה מאיראן ורקטות מהמכון למחקרים מדעיים "סרס" בסוריה.

למען מטרה זו, החל ארגון הטרור חיזבאללה בהכשרת אתרים ברחבי לבנון, לרבות בבירתה ביירות, בשיתוף פעולה ובהובלת גורמים איראניים ובראשם חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני.

העברת החומרים מתבצעת בשלושה צירים: ציר יבשתי מסוריה ללבנון דרך מעברי הגבול הרשמיים של מדינת לבנון (לדוגמה מעבר אל-מצנע), ציר אווירי באמצעות טיסות אזרחיות הנוחתות בשדה התעופה הבין-לאומי על שם חרירי בביירות וציר ימי של אוניות דרך נמל ביירות בשנים 2018-2016, איראן וחיזבאללה התקשו לממש את הסבת הטילים באתרים כמתוכנן ולא עמדו ביעדים שהציבו לעצמם.

בתקופה האחרונה פועלות איראן וחיזבאללה להאצת פרויקט דיוק הטילים באמצעות ניסיון להקמת אתרי ייצור והסבה על אדמת לבנון במספר אזורים.

בנוסף לפרויקט המלא שחושף צה"ל, נחשפים גם שמותיהם ודמויותיהם של הבכירים העומדים בראשות הפרויקט, כשאלו גורמים איראניים וגורמים מארגון הטרור חיזבאללה.

הראשון מביניהם הוא סרתיפ' (מקביל לתת-אלוף) מחמד חסין-זאדה חיג'אזי – מפקד גיס לבנון בכוח קודס ומוביל פרויקט הדיוק. קצין בכיר במשמרות המהפכה ופועל באופן ישיר תחת מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני. במסגרת תפקידו, מפקד על כוחות איראניים המוצבים בדרך קבע בלבנון.

לצד חיג'אזי, מעורבים בפרויקט שני קצינים בכירים נוספים במשמרות המהפכה: סרתיפ' דום (מקביל לאלוף-משנה) מג'יד נואב – האחראי הטכנולוגי בפרויקט הדיוק של חיזבאללה. פועל תחת הנחיות כוח קודס בפיקודו של קאסם סלימאני.

נואב נחשב למהנדס מומחה בתחום טילי קרקע-קרקע ומופקד על ההיבטים הטכנולוגיים בפרויקט. הוא מבקר ומפקח באופן פעיל על האתרים בלבנון.

עוד גורם משמעותי המעורב בפרויקט הוא סרתי'פ (מקביל לתת-אלוף) עלי אצ'ער נורוזי – ראש אגף הלוגיסטיקה במשמרות המהפכה, שאחראי על העברת הציוד והרכיבים הלוגיסטיים מאיראן לסוריה ומשם לאתר פרויקט הדיוק בלבנון.

פואד שכר – מבכירי מפקדי חיזבאללה ומפקד פרויקט הדיוק מטעמם. יועץ בכיר למזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה, חסן נסראללה וחבר בגוף הבכיר של הארגון – מועצת הג'יהאד.

שכר פעיל בארגון מזה 30 שנה ולקח חלק בתכנון וביצוע התקיפה כנגד כוחות המארינס בביירות ב-23 באוקטובר 1983 שגרמה להרג של 241 חיילי צבא ארה"ב. הוא נכלל ברשימת המבוקשים של מחלקת המדינה האמריקנית שמציעה 5 מיליון דולר למוסר המידע שיסייע להעמדתו לדין.

הפרויקט הממודר והמסווג ביותר, הוסתר גם מפני בכירי חיזבאללה ואיראן, ומתבצע מתחת לאפה של ממשלת לבנון תוך שימוש בכספים ומשאבים של אזרחי לבנון ואיראן. חשיפת חומרים אלו מסירה את המסכה מעל מהלכי הפרויקט והבכירים המעורבים בה.

איך בונים טיל מדויק | באדיבות דובר צה"ל

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture